Vaccination av gravida och andra...


Ärligt talat. Hur vågar gravida springa iväg och vaccinera sig mot svininfluensan? Då tänker jag främst på gravida med barn i embryo och fosterstadiet. Jag ryser när jag tänker på vilka effekter detta skulle få OM det skulle visa sig att "hoppsan, det var visst inte ofarligt för växande foster".

Från början består bebisen av ett gäng celler som ska delas och därefter börjar en liten människa växa, en OTROLIGT skör varelse där minsta störning kan påverka på alla möjliga sätt. Vem vet vad som händer om man får vaccinet i vissa kritiska punkter i graviditeten. Samma dag som hjärtat börjar slå, samma dag som moderkakan ska ta över hela jobbet att ta hand om bebisen, då könet utvecklas, hörseln, hjärnan osv. Tänk om det finns kritiska punkter i graviditeten då vaccinet faktiskt kommer in och påverkar barnet...

Det är ju redan bevisat att andra saker kan påverka om barnet utsätts för dem under dessa kritiska punkter.

Jag hade ALDRIG vågat! Aldrig!

Jag skulle inte våga knarka heller. Det händer "antagligen" inget om man tex röker på vid ett tillfälle. Eller häller i sig en flaska sprit. Antagligen går det bra att göra det en gång. ANTAGLIGEN. Men! Har man otur så gör man det vid precis fel tillfälle. Barnet kanske precis håller på att gro fingrar och så kommer denna störning utifrån och förstör. TÄNK om det är samma sak med vaccinet mot svininfluensa? Det är det INGEN som vet!

Ja, nu hittar jag på löjliga exempel såklart - men poängen kanske når fram?

Vaccinet är NYTT och har således INTE testats på gravida eller följts upp i åratal för att se vad för effekter det kan ha haft på barnet i magen. INGEN VET!

Sen har vi dem som vaccinerar sig i slutet av graviditeten. Barnet är redan färdigt och ligger bara och växer. Armar, ben, hjärta, hörsel osv finns redan och bör rimligtvis inte påverkas men hallå?!

Vaccinerar man nyfödda? Nej. Man vaccinerar absolut inte tidigare än 6 månaders ålder och då enbart riskgrupper. Vanliga ungar får inte vaccineras om de är under TRE ÅR. Ändå låter man ofödda barn vaccineras i mammas mage. Hur vågar man? Varför får bebisen utsättas för vaccinet dagen före hen föds men inte dagen efter hen fötts? Det finns en anledning till varför man inte vågar vaccinera barn under tre års ålder.

Jag hade ALDRIG vågat! Aldrig!



Sen går folk och klumpar ihop gravidvaccineringen med vaccineringen av resten av befolkningen vilket för mig är obegripligt. Jag tycker att det är två helt skilda diskussioner. Jag skulle absolut kunna tänka mig att vaccinera mig själv, har inte bestämt mig ännu, och har redan tackat JA till att vaccinera Victor genom skolan.

Jag är inte rädd för vaccinet eller dess eventuella biverkningar. Jag tycker det hela är uppblåst till löjliga proportioner. Man pratar tex om det giftiga kvicksilvret trots att det inte ens motsvarar vad man får i sig ändå under en vanlig vecka genom kosten. Löjligt! Det är som att säga att Lakrits är giftigt fast sanningen egentligen är att Lakrits i normala mängder är ofarligt men visst, trycker man i sig kilovis varje dag så är det giftigt, ja. Vad är inte det?

Visserligen så är själva influensan också uppblåst till löjliga proportioner så där kan ju sjukdomen och vaccinet ta varandra i hand men så brukar det ju bli (med hjälp av media). Jag är inte rädd för att bli sjuk själv, men jag vill att Elmer och Victor slipper influensan. Nu önskar jag såklart inte att Alvin ska bli sjuk heller men han är väl rustad att klara av en influensa och om han skulle få den så skulle han vara immun sen, vilket är rätt trevligt. Victor och Elmer däremot är inte lika bra rustade. Elmer för att han är knappt 2 månader gammal och Victor för att han är så otroligt klen och har inget att ta av. Han skulle antagligen behöva läggas in. Victor är 11 år, 140 cm lång och väger 27 kg. Han blir tokdålig när han är sjuk (men blir istället inte sjuk speciellt ofta).



Sen har vi alla dessa fantastiska helgon som inte bara tänkt vaccinera sig, utan dessutom måste köra upp i ansiktet på alla andra om hur fina medmänniskor de är eftersom de vaccinerar sig , för ALLA ANDRAS SKULL! Fan, jag spyr på er! Inte ni som faktiskt gör det på riktigt. Tex jobbar inom vården eller umgås med riskgrupper osv, det är inte er jag pratar om.

Nej, jag pratar om alla skenheliga låtsashelgon som aldrig någonsin gör sådana här saker för andras skull annars. Jävligt lätt att spela ädel när vaccinet är gratis och sanningen är att de egentligen vaccinerar sig enbart för sin egen skull men är så jävla osäkra i sitt beslut och rädda att de fattat fel beslut att de måste trycka ner alla andra (som inte ska vaccinera sig) för själva att må lite bättre. Ta ert jävla vaccin, varsågod! Men sluta köra ner det i halsen på alla andra, ni är inte bättre och ni bryr er inte ett skit mer om era medmänniskor! Fatta hur pinsamt det är att skryta med att man vaccinerar sig för alla andras skull!

Ta och gör något vettigt för andras skull istället. Skicka pengar till barn i U-länder, bli vegetarianer, ta bussen istället för bilen och sluta konsumera så jävla överdrivet. Men nej just ja, det är ju riktiga uppoffringar så det går inte för sig ;-)


Till alla; gör som ni vill med vaccinet. Skit i vad alla andra säger/tycker/påstår och var nöjda och stå för ert beslut för ER familj. Det går så otroligt mycket rykten. Använd sunt förnuft och ta allt med en nypa salt. Speciellt alla skrämselartiklar på internet som är skrivna av diverse knasbollar med knäppa idéer.




Kommentarer
Postat av: thile

Hvilket innlegg!!! Så bra skrevet. Jeg har inget mer og tillegga :)))

Idag ble det sagt på radio, at Norge har en annen svininfluensa enn dere i resten av Norden ? Fordi vi har så mange flere dødsfall. Hva mener du om det? Få gjerne et av dine kloke uttalelser <3 :)

Jeg har tatt vanlig influensavaksine 27.l0.

Skal ta svineinfluensavaksine når den kommer. Mange forsinkelser.

2009-10-29 @ 11:32:08
Postat av: Emelie

vilken fin blogg ! <3



kolla gärna in på min blogg också och om du vill göra mig glad så kommentera gärna =)

2009-10-29 @ 11:32:41
URL: http://emeliezz.blogg.se/
Postat av: anonym

Jag har astma, arbetar på förskola och är gravid (tidigt). Vad har jag för val? Isolera mig, riskera att drabbas av allvarliga biverkningar av influensan eller vaccinera mig. Nej, det är inget lätt val. Både jag och barnet riskerar att dö av influensan även om risken inte är jättestor, jag riskerar att smitta många små barn under tre år och deras syskon (ofta bebisar)innan jag själv blir sjuk som i sin tur riskerar allvarliga biverkningar. Eller så riskerar jag skador på min bebis. Biverkningarna för mig själv av vaccinet ser jag inte som något stort hot. Jag kommer antagligen vaccinera mig.

2009-10-29 @ 11:34:25
Postat av: Beckah

Anonym; eftersom du tillhör en riskgrupp (utöver graviditeten) så hamnar du i ett annat läge, då kan det vara värt att ta risken. Du VET att du skulle fara illa av influensan och du VET att du utsätts för en stor smittorisk på jobbet, men allt jag skrivit här om påverkan på fostret är inget du VET så valet torde vara att vaccinera. Men det är ju upp till dig :-)

2009-10-29 @ 11:37:33
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Lady Dahmer

nja. susnet är alltid lite lägre. blogg.se visar ca 1000 pers om dan, medans susnet säger 800 eller nåt. (har faktiskt inte kollat så noga)

2009-10-29 @ 11:53:40
Postat av: Sophie

Vi ska varken vaccinera oss eller barnen, ingår inte i någon riskgrupp och då finns det ingen anledning tycker jag. Och självklart så ska de som vaccinerar sig komma med pekpinnar...

2009-10-29 @ 11:54:51
URL: http://flerbarnsmamma.se/?p=3425
Postat av: Läs Mig Nu

Det är jätte svårt för de gravida nu. Det var väl en i Ryssland nu i dagarna som dog av svininfluensa, hon var i slutet av sin graviditet har jag för mig. Nej jag hade inte heller vågat vaccinera mig under grav. Inte nu heller eftersom det inte är testat ordentligt. Men jag skulle heller inte dricka en flaksa sprit under en graviditet för det VET man påverkar fostret. och det är precis som du säger. Folk som redan har vaccinerat sig kan sluta och trycka upp det i ansiktet på folk.

2009-10-29 @ 11:55:45
URL: http://lasmignu.blogg.se/
Postat av: jakobine

först o främst! gillar din blogg. började följa den för ett tag sen då jag hittade den på google när jag goolade om amning.



Det här vaccinet skrämer mig lite då jag enbart tkr att det varit neg. hittills. Vet inte om det var du som la upp vidon om tjejn som hade fått ngt nervproblem o inte kunde gå framåt eller prata(?) folk runtomkring mig har varit riktigt dåliga och idag tog min sambo sprutan(jobbar inom vården) började med att tappade sitt lokalsinne när han skulle köra in till stan. hoppas verkligen inte att det händer mer.

Hade en dissk. med min mor om detta...(även hon inom vården) och vi kom fram til latt detta ant. ha rmkt med läkemdelsföretagen ska få in så mkt pengar som möjligt. vaccinet komem rinte ut fören nu och det går ut i feb. ngn gång, ant. för att så många som möjligt ska känna sig "stressade" och vaccinera sig innan det går ut. Tkr mest det verkar skumt.



Men sen är det som du skriver...man gör det för andras skull, jag är kluven, ska man eller ska man inte?

2009-10-29 @ 11:56:00
URL: http://jakobin.devote.se
Postat av: Filura

Jag har valt bort vaccineringen, för flera av mina vänner har blivit jävligt sjuka när dom tagit vaccinet. Jag vill inte bli sjuk i onödan, det är ju för att slippa bli sjuk som jag skulle ta sprutan, inte för att bli sjuk. Suck. Sen tycker jag det är upp till alla hur dom vill göra, men jag tänker inte ta den =)

2009-10-29 @ 12:08:52
URL: http://www.mysfias.se
Postat av: ida

TACK! Du satte ord på mina tankar, varenda en av dom!



Jag är gravid, men det är också den enda anledningen till att jag är i riskgrupp. Jag ska inte vaccinera mig, och blir nästintill lnchad för det. Jag ska inte vaccinea mina barn.



Hade jag INTE varit gravid så hade jag vaccinerat mig själv, för att skydda tex mina barn, men nu är jag gravid - så nej tack.



Tack för ett bra inlägg, hoppas det är ok om jag länkar till det från min blogg?

2009-10-29 @ 12:39:32
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hobbyläkaren har talat....

2009-10-29 @ 12:40:01
Postat av: Beckah

Helt okej att länka hit :-)



**



HOBBYLÄKARE?! hahaha :-D var ser du något påhittat läkarutlåtande? :-)

2009-10-29 @ 13:10:05
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: carro

Jag jobbar som personlig assistent och ska INTE vaccinera mig. Tänker inte vara nån jävla försökskanin för en jävla förkylningsinfluensa.

2009-10-29 @ 13:10:50
Postat av: Trollis

Jag står fortfarande för att jag vaccinerar mig för mina barns skull. Vilket betyder att jag gör det för att inte vara smittobärare för andra. Men, jag tar juh inte ansvar för "alla andra", utan menar min närmaste umgängeskrets, vilket då innebär ungefär bara min familj, närmaste vänner och kollegor.

Känns dock inte lika hemskt OM jag skulle smitta en vuxen som att smitta ett barn. Men, det är jag det.



Kraam.

2009-10-29 @ 13:19:15
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Beckah

Ja jag skulle som sagt också kunna vaccinera mig för min egen skull (dvs för mina barn som jag också räknar som min egen skull).



Men jag skulle inte påstå samtidigt att det är för att skydda grannen ;-) grannen får skydda sig själv. vaccinerar jag mig är det för min egen skull.

2009-10-29 @ 13:23:13
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: iidaa

Jag har bestämt att jag ska inte ta vaccinet och stör mej lika mycket som dej på att alla andra skryter om att dom vaccinerar sej!

Alla tar sina egna beslut, och dom som är i riskgrupper blir ju "beodrade" att ta vaccinet.

Som min styvfarmor, hon är 100 år, fyuller 101 i maj 2010, hon ville inte ta vaccinet, men hemtjänsten tvingade henne. Jag anser hon har rättighet och ta vaccinet om hon själv vill, hon har inte lång tid kvar att leva och kanske vill leva den sista tiden utan problem. För vad jag har förstått får man mer problem genom att ta vaccinet än att avstå.

Dom trodde ju att jag o pojkvän och min bror hade det för ett tag sen när vi låg helt utslagna, vi fick dock inte komma till VC för att testa om det var så.



Men min åsikt är som din! Gör ert egna val och sluta tryck upp det i ansiktet på alla andra!

2009-10-29 @ 13:29:41
URL: http://iidaallansson.blogg.se/
Postat av: spikie

Bra sagt! Jag är gravid i V.11 och kommer inte att vaccinera mej. vill inte riskera att detta "otestade" vaccin ska skada min bebis magen. Dottern på 3år kommer heller inte att vaccinera sej. Men kan nog endå säga att jag ligger i riskgruppen pga av astma....men tar heller chansen utan vaccin. Det sägs ju åxå att även fast du är vaccinerad KAN du bära influensa smittan och smitta andra...så varför vaccinera sej för någon annans skull??? Nä.. OM du vaccinerar dej så ska det vara för din egen skull eller din familjs skull!

2009-10-29 @ 13:33:24
URL: http://theblackwidow.babyblogg.se/
Postat av: guldvit

Jag är gravid i vecka 28+0 och kan inte bestämma mig. Hade det bara varit för högre risk för komplikationer under graviditeten hade jag inte vaccinerat mig, men om man tänker på när barnet är nyfött så vill jag inte riskera att smitta Pyret, och för att minska den risken borde jag vaccinera mig minst 3 veckor innan förlossningen antar jag...extremt svårt val....har även en förtidig förlossning bakom mig och riskerar en ny denna ggr, så för mig innebär vaccination en större risk och en minskad risk på samma ggr. Och ett barn fött förtidigt vill man absolut inte ska för svininfluensan. Jättesvårt - och ingen läkare kan råda en!



Tack för en fantastik blogg!!

2009-10-29 @ 14:14:47
URL: http://guldvit-baby.blogspot.com/
Postat av: Carin

Jag förstår hur olika alla tankegångar går, jag tog vaccinet för mina barn o min egen del.

JAg har fem barn o snart en liten till, min första son på 7 år har astma o är äggallergiker. Jag önskar att folk inte glömmer av alla barn som inte kan ta vaccinet, och att man försöker stoppa denna aggressiva influensans framfart med att vaccinera sig, och att man sköter hygienen. Jag kommer inte kunna vaccinera mina 2 (snart 3) minsta barn heller, för det recomenderas just nu ej.

Jag tillhör dessutom en av riskgrupperna, jag är (relativt) ung och gravid.

Min önskan är att alla samarbetar och inte tvingar på ngn det som givetvis inte vill, men att man försöker stoppa infl så långt det går.

Det är vad jag önskar...som mamma och vuxen.

2009-10-29 @ 14:21:33
Postat av: Tessa

jakobine måste bara tillägga att den där videon av tjejen som fick nervproblem, är sååå trött på detta tjat om "tjejen som fick nervskador". Hon fick INTE SVINinfluensavaccinet, utan hon fick ett vanligt influensavaccin (typ höstinfluensan)...



Har vaccinerat min dotter i går, men hon tillhör riskgrupp, därför valde vi att ta den.

2009-10-29 @ 14:27:43
Postat av: Trollis

Näh granne skiter jag i. Grannen har dessutom gett oss bananflugor! Öh.

2009-10-29 @ 14:31:57
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Anonym just nu

Nu får jag skuldkänslor igen! Jag har vaccinerat mig, och jag är gravid.

Jag har gjort det för min egen skull, jag bor i en större stad och har lätt att bli smittat, är dessutom väldigt rädd för att bli smittad. Jag satte mitt liv främst efter väldigt mycket tvekande.

2009-10-29 @ 15:03:07
Postat av: AK

Jag är glad för alla de människor som "hjälper " oss med att vaccinera sig. Vi har en son född 25+3 som inte kommer att få ta sprutan men syskon föräldrar och släkt o vänner kommer att göra det, allt för att minska risken att lillemann kan få influensan. Får han det blir han säket inlagd..igen. Du kanske förstår att vi tillbringat månader på neonatal så vi gör allt för att inte åka tillbaka.

2009-10-29 @ 15:05:25
Postat av: Jossan

Fattar inte riktigt.....du skriver att alla gör som man vill och att man ska skita i vad andra tycker/säger.

Då är ju hela det här inlägget onödigt.....

2009-10-29 @ 15:45:12
Postat av: Beckah

Hur menar du nu? Varför är inlägget onödigt? jag har inte serverat några lösningar eller påtvingat någon mina åsikter eller sagt att någon ska göra si eller så.



Jag har heller inte sagt att det är något fel i att folk säger vad de tycker, bara att man ska bilda sig en EGEN åsikt och stå vid den.

2009-10-29 @ 15:59:07
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men ditt inlägg är ju vinklat det är inte alls neutralt! Har du fått storhets vansinne av tävlingen på Fl, så bra är inte din blogg den är som alla andras, läsvärd är den men många andras med! och vaddå skenkeliga låtsas helgon???? vad vet du om deras handlingar? Tycker det är lågt av dig att inte uppskatta männiksors godhet istället snackar du skit om dem som vill göra nytta i samhället! F-n så dåligt!

Är du sur för att det finns dem som vill hjälpa till eller vad är du ute efter? Tycker inlägget är konstigt och vinklat att man inte borde ta vaccinet visst du skriver att alla får göra som dem vill MEN man märker ju iallafall att det är vinklat.

2009-10-29 @ 16:12:38
Postat av: Monika

Jag tycker att alla får göra som de själva vill och man kan ha högst egna orsaker till varför man vill eller inte vill vaccinera sig. Men att vaccinera sig med ett avdödat vaccin har jag svårt för att se varför det skulle vara en stor risk. Gravida kan vaccinera sig mot säsongsinfluensan och det är ju att nytt vaccin varje år. Sen är det väl inte så att svininfluensavaccinet innehåller en massa saker som inte är beprövat att använda i vaccin. Jag tycker att det är lite tråkigt med all skrämselpropaganda angående svininfluensavaccin som florerar.

2009-10-29 @ 16:17:15
Postat av: Beckah

Vaddå vinklat? :-D JAG skulle inte våga som gravid skriver jag och förklarar VARFÖR jag inte skulle våga. det här är mina åsiker och min blogg. Det var inte på något sätt menat som någon neutral faktaartikel. Hade det varit en faktaartikel hade jag placerat den under "Råd, hjälp & information". Snälla du, lugna ner sig lite.



Fått strorhetsvansinne? :-D av VAD?! Av att jag lyckats ragga ett 20-tal nomineringar? Hahahaha Ja, jo, pga detta tror jag mig ha Sveriges största blogg. Antagligen vinner jag Blog Awards nästa år ;-)



Vilka roliga människor som hittar hit :-)



Sticker det i dina ögon att jag är med i en liten omröstning på FL på skoj? tar du det så allvarligt. Tänk det gör inte jag ;-)

2009-10-29 @ 16:24:47
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

tycker du var ganska hetsig i inlägget så du kanske behöver lugnas ned lite ;) Nähe trodde det var jätte viktigt för dig att vara med och vinna men jag hade visst fel :) Nej det sticker inte speciellt i mina ögon och det förvånar mig inte heller att så många röstat på dig utan det beror ju på hur många som man har som följer ens blogg inte hur bra man är :)

Detta känns något hetsigt, egoistiskt och dömande:

"Sen har vi alla dessa fantastiska helgon som inte bara tänkt vaccinera sig, utan dessutom måste köra upp i ansiktet på alla andra om hur fina medmänniskor de är eftersom de vaccinerar sig , för ALLA ANDRAS SKULL! Fan, jag spyr på er! Inte ni som faktiskt gör det på riktigt. Tex jobbar inom vården eller umgås med riskgrupper osv, det är inte er jag pratar om.



Nej, jag pratar om alla skenheliga låtsashelgon som aldrig någonsin gör sådana här saker för andras skull annars. Jävligt lätt att spela ädel när vaccinet är gratis och sanningen är att de egentligen vaccinerar sig enbart för sin egen skull men är så jävla osäkra i sitt beslut och rädda att de fattat fel beslut att de måste trycka ner alla andra (som inte ska vaccinera sig) för själva att må lite bättre. Ta ert jävla vaccin, varsågod! Men sluta köra ner det i halsen på alla andra, ni är inte bättre och ni bryr er inte ett skit mer om era medmänniskor! Fatta hur pinsamt det är att skryta med att man vaccinerar sig för alla andras skull!"

2009-10-29 @ 16:43:29
Postat av: Beckah

Du skriver:



"det förvånar mig inte heller att så många röstat på dig utan det beror ju på hur många som man har som följer ens blogg inte hur bra man är :)"



Hm ...okej. Jag trodde det var tvärt om :-) Hur många som följer bloggen har att göra med hur bra (intressant) den är ;-)

2009-10-29 @ 16:46:13
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Miamaria

Jag vaccinerade mig igår. Tvekade ett tag men beslutade mig till slut för att göra det. Det har gått bra hittills, känner lite i armen men inget mer. Däremot så är det flera som blivit dåliga på jobbet. Anledningen till att jag valde att göra det är följande: 1. Jag jobbar i vården och utsätts för smitta. 2. De som jag vet blivit sjuka blir toksjuka. 3. Har egna barn som är äldre och en liten 2-åring. De äldre ska ta men inte 2-åringen och därmed minskar vi smittrisken för henne. Det får räcka med smittan hon ev utsätts för på förskolan, sen blir små barn, ungdomar och unga vuxna blir sjukare än vuxna. 4. Jag har varken tid eller råd att vara hemma själv och sen ev med sjuka barn. Där är alla mina anledningar till att jag valde att vaccinera mig.

Kan hålla med om att vaccinet är nytt osv men det är ju inte otestat, inte på långa vägar. Man skulle aldrig släppa ett vaccin som är farligt. Att många reagerar så starkt på vaccinet beror ju till viss del att man får lite av influensan i sprutan och med tanke på vad den kan ge för biverkningar så är jag ännu mer övertygad om att jag valt rätt.

Däremot så skulle jag tveka länge om jag var gravid, just med tanke på fostret. Ett helt annat läge där.



Finns ju många risker vi utsätter våra barn för. Det man kan göra att för att skydda dem är att undvika folksamlingar av alla slag. Skulle nog dra mig för att åka till något större köpcentrum, särskilt inte med ett litet barn som överhuvudtaget inte har något uppbyggt immunförsvar. Strålning från datorer och mobiler som vi ständigt och jämt utsätter barnen för är en annan sak. Jag tror nog man får rannsaka sig själv hur man lever och gör innan man dömer andra för deras val.

2009-10-29 @ 17:45:07
Postat av: Kicki (storasyster)

Kände att jag får göra en liiiten rättelse... Vaccinet är inte helt nytt... Det är samma influensavaccin som ges varje år med några små ändringar... Som du vet har jag tagit beslutet att vaccinera mig, inte för att min arbetsgivare "kräver" det eftersom de inte riktigt kan kräva det av mig, jag har arbetskamrater som inte tar vaccinet, utan för att jag vill eliminera chansen för att just jag ska bli smittad och sedan smitta de vårdtagare som jag jobbar hos, som faktiskt många av dem är personer i riskzonen... sedan tog jag tillsammans med barnens pappa beslutet att barnen oxå ska ta sprutan (mkt pga mitt jobb, OM de skulle bli sjuka, blir jag smittbärare och FÅR INTE jobba, ÄVEN fast jag själv tatt vaccinet...)

Sen får alla andra göra PRECIS som de tycker och känner, jag dömer inte någon.

Kram på dig syster (förstår oxå ditt tankesätt)

2009-10-29 @ 18:04:35
URL: http://ettermyreblaj.bloggagratis.se
Postat av: Tove

Orkar inte läsa allt men jag fattar aspekten när det är tidigt i graviditeten. Å andra sidan kan inte alla de 50 % som skitit i vaccinationen vara före vecka 13 väl?



Jag vaccinerade mig i vecka 38 utan att blinka men efter att ha läst på mycket själv. Sonen mår såklart toppen!

2009-10-29 @ 18:51:45
URL: http://snovas.blogspot.com
Postat av: Anaiah

Jag är gravid i v 24 och jag har vaccinerat mig.



Jag litar på det läkarna säger, nämligen att vaccinet har för stora molekyler för att kunna passera igenom moderkakan.



Däremot så är det det enda sätt jag kan skydda mitt kommande barn på eftersom, precis som du säger, man inte vaccinerar barn under 6 månader alls.



Det är nämligen så fiffigt ordnat i kroppen att även om vaccinet INTE kan passera över till fostret/barnet så gör mammans antikroppar mot vaccinet det. Det innebär att barnet får ett skydd via mammans immunförsvar (och så fungerar det till viss del om man ammar också, fast där passerar även vaccinet över).



Jag håller med om att framförallt kvicksilvret är något man ska vara restriktiv emot, men när det gäller just gravida så finns det inga bevis eller studier som visar att kvicksilvret ens kommer över till fostret överhuvudtaget.



Jag tror att om du hade varit gravid så hade du sökt all den information kring detta som du kunnat få tag på (det är ju lite skillnad om man inte tillhör någon riskgrupp överhuvudtaget) och då hade du antagligen liksom jag kommit över de artiklar och uttalanden från Läkemedelsverket och Smittskyddsinstitutet där forskarna och läkarna som VET hur just överföringen av ämnen från mamma till foster fungerar (till skillnad från killen på Amalgamskadefonden) och kanske sett lite annorlunda på saken - därmed inte sagt att du hade varit av en annan åsikt eller kommit fram till ett annat beslut.

2009-10-29 @ 19:28:17
URL: http://anaiah.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag fattar inte. När ni som är anti vaccin berättar om era bevekelsgrunder för ert beslut så är det ok, men när vi som är pro vaccin gör samma så trycker vi upp det i ansiktet på er?

Givetvis får du lufta dina egna åsikter i din egna blogg, jag syftar på mer allmänna diskussionsplatser (som FL).

2009-10-29 @ 20:13:36
Postat av: Daniel

Jag förstår inte riktigt din ilska mot människor som hävdar att de vaccinerar sig för sin omgivnings skull, även om de inte dagligen vistas bland människor i riskgrupperna.

Som jag förstår det är den största risken med svininfluensan just den. Att människor som inte befinner sig i, eller i direkt kontakt med, riskgrupper struntar i att vaccinera sig, exempelvis med motiveringen att bieffekterna på lång tid inte är kartlagda. En hel del av de människorna kommer bli smittade, men antagligen inte sjukare än att de efter ett tag är tillbaka på benen igen. Däremot kommer de garanterat att på ett eller annat föra smittan vidare, och på så sätt ta den ett eller flera steg närmare någon som faktiskt riskerar att påverkas allvarligt.

Stormen av misstankar mot vaccinet och dess förespråkare kommer antagligen ta död på många fler än vad vaccinet ens kommer komma i närheten av. Och oavsett om det kan tyckas vara skenheligt att påstå att man vaccinerar sig för andras skull, ska väl den motiveringen ändå uppmuntras. Jag menar, vari ligger skadan? Om någon med den motiveringen egentligen har andra skäl kanske de i alla fall uppmuntrar någon annan att vaccinera sig. Eller så gör det inte det, men personen i fråga kanske i alla fall mår lite bättre gentemot sig själv. För vad spelar det egentligen för roll? Den om någon, måste väl betraktas som den vitaste av lögner och knappast något som förtjänar att "spys på". Det här inlägget framstår i mina ögon som ditt sätt att "köra ner i halsen" på dina läsare att du minsann ägnar dig åt många fler och bättre sätt att ställa upp för dem i din omgivning. Skenheligt månne?

Postat av: Anonym

Holy crap... Bra gjort att stå för sina åsikter (well, typ iaf) men du kan ju inte mena allvar?



Låt oss hårddra ditt resonemang lite. Du menar alltså att alla som engagerar sig i välgörenhet, Rädda Barnen, Green Peace etc. är idioter med dubbelmoral och korkade?



Jösses...lycka till i "Blog Awards"..

2009-10-29 @ 20:25:47
Postat av: Rebecca

Vi ska inte heller vaccinera oss och speciellt inte jag som är gravid trots att jag jobbar i vårde och borde enligt alla andra...just för andras skull. Jag tänker på mitt ofödda barn. OCH tror på mitt immunförsvar.

2009-10-29 @ 20:28:48
URL: http://rebeccapettersson81.blogg.se/
Postat av: Beckah

"Låt oss hårddra ditt resonemang lite. Du menar alltså att alla som engagerar sig i välgörenhet, Rädda Barnen, Green Peace etc. är idioter med dubbelmoral och korkade?"



Nej, det menar jag inte. Hur läser du egentligen? Jag menar precis det jag skrivit - att det är pinsamt med folk som PÅSTÅR att de gör det av omtanke om andra och sedan skryter med det och använder det för att trycka ner alla som väljer att inte vaccinera sig.



de som VERKLIGEN vaccinerar sig för andras skull har jag över huvudtaget inte pratat om.



Vad det har med greenpeace och rädda barnen att göra fattar jag inte?



Att det finns de som engagerar sig i sådant är väl kanonbra! Precis som att det är kanonbra att de som VERKLIGEN vaccinerar sig för andras skull är kanonbra. Tex de som jobbar inom vården och vaccinerar sig för att skydda sina patienter/klienter/vårdtagare/brukare.



Men nu var det ju som sagt inte dem jag pratade om.



Blog Awards? ja dit är det ju ingen risk att jag tar mig någonsin så jag får väl tacka för lycka till:et ;-)



I FL's egen lilla omröstning däremot är jag iaf top 10 och det är jag glad över.

2009-10-29 @ 20:33:05
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Zandra

Tack Beckah...verkligen ett stort tack!

Brukar kika in i din blogg rätt så ofta och se hur det går för dig och dina ljuvliga små pågar =)

Jag väntar nu min Nr 3 och jag har av precis de anledningarna du skrivit valt att INTE vaccinera mig...känndes lute småjobbigt när t.o.m min BM inte tyckte som jag, dock sa hon ju att jag hade rätt till min åsikt osv och sen slutade vi att prata om det.

Nu när jag läste detta så känndes det skönt att veta att jag inte är ensam om att INTE vaccinera mig som gravid.

Kram på er

2009-10-29 @ 21:04:48
URL: http://tokiga2barnsmamman.blogspot.com
Postat av: Helena

Håller HELT med dig! Är själv gravid och kommer INTE vaccinera mig. Jag tror att vaccinet faktiskt kan komma att vara farligare för bebisen än att drabbas av själva influensan så därför skulle jag aldrig utsätta mitt ofödda barn för vaccinet. Skulle i och för sig inte vaccinera mig ifall jag inte var gravid heller, tycker det känns mycket dumt och onödigt att vaccinera mot denna vanligen ganska milda influensa.

2009-10-29 @ 21:13:48
Postat av: Anaiah

Jag ser inget som helst principiellt problem med att man vaccinerar sig för andras skull och propagerar ("skryter") om det. Om man anser att det är viktigt är det väl självklart så man gör? Och det är väl inte heller speciellt konstigt ATT man talar om det för andra, för att belysa det ur en vinkel andra kanske inte tänkt på.



Min sambo kommer att vaccinera sig, inte vara för att vår son tillhör en riskgrupp (som tyvärr inte kommer vaccineras) utan också för att vi umgås med andra föräldrar till barn under 2 år (som inte heller KAN få sina barn vaccinerade). Jag tycker det är en jätteviktig poäng, för om vi inte vill hjälpas åt att skydda barnen, vilka är då värda den tjänsten?



Ingen frisk människa har blivit speciellt dålig av vaccinet, det har de däremot av influensan. För oss är valet glasklart, för vår skull - men ÄVEN för andras och det är inget vi tänker varken skämmas över eller hymla med!

2009-10-29 @ 22:10:57
URL: http://anaiah.blogg.se/
Postat av: Hanna

Anledningen till att gravida faktiskt vågar vaccinera sig är kanske att till skillnad från tex alkohol så passerar ju inte vaccinet moderkakan. Bara moderns antikroppar går vidare till bebisen.

2009-10-29 @ 23:49:20
Postat av: Hanna

Kan tillägga att jag är gravid i vecka 28 och vaccinerade mig för några dagar sedan. Förutom lite ont i armen har jag inte känt några biverkningar.



Jag förstår inte varför det är så hemskt med sådana som säger att de vaccinerar sig för andras skull. Själv är jag otroligt tacksam gentemot dem som gör sig besväret att gå från jobbet och sätta sig i ett väntrum för att ta vaccinet och som på så vis gör att risken är mindre att mitt barn smittas när det är nyfött. Min pappa och min bror ska inte vaccinera sig eftersom de 'inte tror på sånt'. Det är ju deras val, men de kommer ju inte att få komma i närheten av min bebis de första månaderna.

2009-10-30 @ 00:01:22
Postat av: Christer Romson Lande

Hur ser du på riskerna för ett embryo/foster med själva influensan, då? Måste man ite väga riskerna med vaccin mot riskerna med sjukdomen. Resonemanget går väl att vända på: tänk om det finns kritiska punkter i graviditeten då svininfluensan faktiskt kommer in och påverkar barnet...?

2009-10-30 @ 08:19:13
Postat av: Beckah

Jag ser det som att det inte finns något som säger att man måste få influensan bara för att man inte vaccinerar sig.

2009-10-30 @ 08:38:38
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anaiah

Nej, visst MÅSTE man inte få influensan bara för att man inte vaccinerar sig, men rätt vad det är så dyker den upp på arbetsplatsen eller förskolan och vips så är majoriteten smittade. Det är ju bara att se hur det gick med den där skolan i Skellefteå (eller var det var) där 160 barn insjuknade på kort tid! Kommer det så kommer det fort och då är det för sent att vaccinera sig.



Det finns de som tror att första vågen är över, men det tror inte jag. Jag är relativt övertygad om att när nu temperaturen sjunker och luften blir torrare i kombination med att fler sitter inne i stället för att gå ut så kommer det braka loss på allvar även söder om Norrland.

2009-10-30 @ 09:20:21
URL: http://anaiah.blogg.se/
Postat av: OZENA - tells it like it is!

Vilket OTROLIGT bra inlägg!

2009-10-30 @ 11:23:48
URL: http://ozena.blogg.se/
Postat av: Caroline

Det jag tycker är konstigt med hela det här med svininfluensan är att när detv äl slog ut så hade de ingen aning om vilket vaccin som var mot den, men plötsligt en dag i tidningen kunde man läsa "nu finns det vaccin"! Totalt otestat sådant och de verkar kunna ALLA biverkningar redan, bara på några månader.

Tycker det är ett väl förhastat allt detta och känner mig osäker på denna häxblandning till vaccin. Jag har 2 barn, en på 5 år och en på 2 år, 2-åringen får inte ta vaccin för att han är under 3 år, det är inte "testat" på så små barn. Men egentligen är det väl inte testat på NÅGON? Det har ju nyligen kommit ut??

Som sagt, det är väldigt mysko med allt detta tycker jag. Är fruktansvärt osäker på om vi skall ta vaccin i denna familj.

2009-10-30 @ 12:59:42
Postat av: Charlotte

Måste bara påpeka en sak- det är ju inte så att vaccinet går över till bebisen om man är gravid utan det är ju själva antikropparna som går över till bebisen genom mammans imunförsvar så vaccinet hamnar ju inte i ett foster så det är ju inte alls samma sak som att jämföra med att man inte vaccinerar barn under 3år! Om man vaccineras dagen innan förlossningen (som i ditt exempel) så hinner inte barnet få några som helst antikroppar från mamman så det exemplet är ju lite felvisande kan man tycka! Själv är jag gravid och har en liten dagisgrabb så jag vaccinerade mej...dock helt för min egen och mina barns skull! Jag tycker ditt inlägg var bra och det var främst bra att du skrev med det sista "att alla ska göra som de vill" för jag anser att det är farligt att försöka påverka folk i olika riktningar, det är helt upp till var och en men jag håller med om att de allra flesta vaccinerar sej inte för andras skull oavsett vad de säger! Så ädla är inte folk i allmänhet!

2009-10-30 @ 14:34:15
Postat av: L * med bebis i magen

Bra skrivet. Är gravid och vågar inte vaccinera mig, jag litar inte på ett otestat vaccin och tänker inte ta den risken. Tycker det är så jäkla jobbigt att alla ska hoppa på varandra, alla gör ju som dom vill.

2009-10-30 @ 16:36:12
URL: http://diiorkiss.blogg.se/
Postat av: Lisa

Neurosedynet (eller hur det stavas?) var ju inte heller farligt när det skrevs ut till gravida kvinnor på 50-talet... Och se hur det gick! ALDRIG jag skulle ta något otestat vaccin vare sig på mig eller mina barn. Får värsta nojjan när jag tänker på alla små flickor som får vaccinet och som om några år själva blir gravida och föder sina barn (utan armar och ben kanske...) Usch, vad hemskt! Ingen vet ju vad som händer i nästa generation, vaccinet lär ju ligga i kroppen resten av livet och ge mängder med biverkningar. VILKA, ja det får vi som sagt se om några år...

2009-10-30 @ 22:50:20
Postat av: Christer Romson Lande

När jag frågade om riskerna med själva sjukdomen jämfört med riskerna med vaccinet så visste jag inte att WHO:s rådgivande strategiska expertgrupp om vacciner (ja, de heter ungefär så: "The Strategic Advisory Group of Experts (SAGE) on Immunization") precis skulle skriva om saken: http://www.who.int/csr/disease/swineflu/notes/briefing_20091030/en/index.html



"Overall, from 7% to 10% of all hospitalized patients are pregnant women in their second or third trimester of pregnancy. Pregnant women are ten times more likely to need care in an intensive care unit when compared with the general population."



"inactivated vaccines found no evidence of direct or indirect harmful effects on fertility, pregnancy, development of the embryo or fetus, birthing, or post-natal development.



Based on these data and the substantially elevated risk for a severe outcome in pregnant women infected with the pandemic virus, SAGE recommended that any licensed vaccine can be used in pregnant women"

2009-10-31 @ 10:41:34
Postat av: Christer Romson Lande

<b>Caroline:</b> När svininfluensan kom så visste man väldigt snart att det var en ny virusstam som inget tidigare vaccin bet mot. Även den vanliga säsongsinfluensan muterar ju så att man gör om vaccinet för varje ny influensasäsong. Och precis som med säsongsinfluensan så tar det ett knappt halvår från att man identiferar ett lämpligt virus att basera vaccinet på tills dess att de första doserna producerats. Så långt fungerar det precis som det brukar (fast lite ovanligt tidigt på hösten).



Vaccinet är testat på människor. På sidan __31553.aspx?FaqId=2253" rel="nofollow">http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu__31553.aspx?FaqId=2253 skriver läkemdelsverket lite översiktligt om testerna.



<b>Lisa:</b> vården har lärt sig en del om neurosedynkatastrofen, och man har mycket bättre koll på om missbildningar, sjukdomar eller andra biverkningar plötsligt ökar t.ex. pga ett nytt läkemedel, ett nytt vaccin eller en ny sjukdom. Det är ju visserligen en klen tröst för de första som drabbas, men det ska inte längre behöva gå så långt som det gjorde då.

2009-10-31 @ 11:26:43
Postat av: Caroline

Jag tycker alla borde vaccinera sig ! Jag är gravid i v. 12 och tog sprutan i onsdags. Är inte det minsta rädd för vad det ska göra då jag är rätt säker på att man i byråkrat Sverige inte skulle mata folket med något farligt !

I Norge dör folk som flugor för att dom väljer att inte vaccinera sig. Tänk dom som vill men inte får som riskerar att dö eller bli jättesjuka för att vi som kan vaccinera oss inte gör det.

Nä, jag säger följ rekomendationen och vaccinera er !

2009-10-31 @ 15:03:04
Postat av: Cecilia

Äntligen någon som känner som jag.



Jag är gravid i v 30 o vägrar vaccinera mig med ett foster i magen. Gud vet vad som kan hända för det är så nytt o otestat. Men ändå får man onda ögat av läkare o barnmorskor när man säger nej till sprutan. Däremot tänker jag vaccinera mig strax efter min förlossning o förhoppningsvis går lite bra antikroppar över via bröstmjölken.



Men än så länge så gör jag som jag alltid gjort....undviker sjuka folk!!!



2009-11-07 @ 21:45:00


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback