Uppdatering om Victor

Jag har ju nämnt förrut i bloggen att vi haft det lite jobbigt här hemma kring Victor. Vi jobbar vidare och har bett om (och fått) hjälp från BUP och soc. Möte mellan skola, hem, BUP och soc hölls 7/9 så jag fick skicka dit Victors stödfamilj istället eftersom jag låg inlagd på BB med Elmer.

Skolan har gjort första steget i en utredning och låtit skolpsykologen göra ett WISC-test. Jag hoppas på att BUP nbu tar vid och gör en riktig utredning utifrån ADHD och Asperger. Inget är bestämt ännu men vi har möte igen i början av november  (hem, skola, BUP, soc).

BUP har satt diagnosen "mild depression" på Victor också och han har en samtalskontakt pga detta.

Vi kommer att få samtalsstöd hemma av en familjepedagog för att få hjälp att hantera Victor. Soc ska också försöka hjälpa till att få utökad barnomsorg för Alvin för att jag ska orka med allt.

Skolan funkar inte alls för Victor. Jag vill att han ska få mer stöd i skolan och jag hoppas att de tar tag i detta. Annars kommer han slarva bort hela grundskolan! Jag kommer att trycka extra på detta nu när vi snart ska träffas igen (hem och skola) och gå igenom åtgärdsprogrammet.

Jag pratade med skolpsykologen för ett tag sedan och gick igenom resultatet av WISC-testet. Victor ligger jämnt och högt och har inga svaga sidor. Psykologen kan dock inte utesluta ADHD ändå utan menar att det bör utredas vidare (ADHD brukar annars synas genom att barnet är väldigt ojämnt).

Victor har en IQ på 139, men psykologen misstänker att han egentligen kan ligga mycket högre men att han påverkas av sin depression.

139 är ...högt. För dig som inte vet hur högt kan jag säga att gränsen för att bli medlem i Mensa ligger på 131. Det jag sagt i alla år blev bekräftat; grabben är fruktansvärt understimulerad i skolan. Victor hatar skolan och tycker att det är urtrist och tråkigt och för lätt. Trots att han redan hoppat upp ett år. Men har har det jättesvårt med de sociala bitarna på samma gång så det är lixom inte bara att flytta upp hur som helst. Han behöver bara få stöd och utmaningar.

Jag hoppas skolan tar till sig det här resultatet och sätter in de resurser som behövs.


Kommentarer
Postat av: Melanie

Ni har det inte lätt just nu!

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter. Har en son på 8 år som precis avslutat en utredning ang. ADHD, även han är väldigt smart och behöver mycket stimuli i skolan. Nu fick han inte någon diagnos, men psykologen sa att han hade tydliga drag av ADHD och ville därför "hålla koll" på honom. Vi har ändå fått jätte bra hjälp ifrån BUP och jag hoppas att ni har lika stor tur som vi. Efter 6 år av hopplöshet och förtvivlan känns det gå åt rätt håll för vår grabb, äntligen!

Lycka till med allt!

2009-10-06 @ 11:38:44
Postat av: Kevins mamma Mia

Hejsan, Vilka fina barn du har!

ALL LYCKA TILL med Victor



Kram Mia

2009-10-06 @ 12:01:08
URL: http://svalan87.blogg.se/
Postat av: Bodil

Känner med Victor, han kan inte ha det så lätt. Dock STOR eloge till dig, som verkar vara en förälder som bryr dig och som kämpar för att han ska må bättre. Kram

2009-10-06 @ 12:16:34
URL: http://enmynta.se
Postat av: thile

Kramar om deg, vennen <3!!! Jeg visste ikke noe om din Victor. Jeg beundrer deg <3.

Håper virkelig skolen tar tak i dette nå.

Lykke til! Klem.

2009-10-06 @ 12:38:30
Postat av: Anonym

Men mäts barns IQ på samma sätt som vuxna? Det är väll skilda tester. Jo brukar ju vara så att är man bra på det ena är man sämre på det andra då han har problem med sociala relationer.

2009-10-06 @ 12:55:41
Postat av: Beckah

Nej barns IQ mäts inte på samma sätt som vuxna men resultatet är det samma. DVS ett barn med 100 i IQ motsvarar en vuxen med 100 i IQ. Som jag skrev har psykologen använt sig av ett test som heter WISC som är ett test som är speciellt gjord för barn. Ett barn med en IQ på minst 131 enligt WISC kan således tex bli medlem i Mensa om man skulle vilja det, ja. WISC är ett riktigt och godkänt test. Motsvarande test för vuxna heter WAIS. Båda dessa är riktiga och godkända och går att använda före inträde i Mensa istället för att göra Mensas inträde

sprov.

2009-10-06 @ 13:02:08
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Johanna M

Koncentrationssvårigheter kan man ju ha av många anledningar. En biologisk/neurologisk grund som ADHD är en möjlighet. Men det kan ju faktiskt också vara så att han blir så understimulerad så han får koncentrationssvårigheter. På WISC-IV brukar ADHD visa sig som arbetsminnessvårigheter, och personen verkar oorganiserad och impulsiv när man arbetar med honom/henne. Men det verkar ju inte som om han hade några svårigheter med arbetsminnet (även i jämförelse med sina övriga förmågor).



Även om han är så pass begåvad som han är är inte lösningen nödvändigtvis att han ska gå med betydligt äldre barn. Han är ju ändå "bara" så gammal som han är. I många avseenden kanske han är som sina jämnåriga (fysiskt, socialt etc). Han ska istället få arbeta i sin takt. Jag hoppas verkligen att ni får gehör för detta! Kommer psykologen att göra en överlämning till skolan? Kan han/hon hjälpa till att skapa förståelse för den understimulans Victor upplever?

Postat av: Anonym

Gratiis till ett intelligent barn. Många av dem har det besvärligt under uppväxtåren,särskilt i skolan. Det är tråkigt med Victors depression. Men också den kan delvis bero på att han är understimulerad.



Understimulerade, intelligenta barn måste ju reagera på något sätt!



Jag vill inte påstå att ni inte har det jobbigt, men ni har också fått ett fantastiskt besked! Victor tillhör den smala remsan av intelligenta människor.



Fokusera på hans styrka!



Vilken underbar mamma du är.

2009-10-06 @ 17:43:52
Postat av: Linda

Ja, det var ett högt IQ. Då är det inte underligt att han är så understimulerad. Det behöver ju inte vara varken Asperger eller ADHD precis som du säger, det kan ju bara bero på att han helt enkelt är så pass smart att inget alls blir kul. Då kan det vara lite jobbigt med de sociala bitarna. Väldigt smarta barn brukar ofta vända sig lite innåt, bli lite tysta och ojämna har jag hört. Det beror på att de tänker så mycket, analyserar saker osv. Ja du vet ju säkert, eftersom ni nog pratat om det.



Jag hoppas att de lyssnar på dig ordentligt!

2009-10-06 @ 17:48:14
URL: http://skimra.blogg.se/
Postat av: Beckah

Jo jag vet ungefär hur han har det. Jag är själv medlem i Mensa så det är inte så främmande för mig. Däremot känns "grattis" inte helt rätt. Som vårt samhälle är uppbygt baserat på jantelagen så är det inte speciellt positivt att vara över medel om man säger så ;-)

2009-10-06 @ 17:48:15
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

nä det viktigaste är ju faktiskt inte hur smart man är utan hur man är som person :)

2009-10-06 @ 18:59:06
Postat av: Johanna M

Det är faktiskt anmärkningsvärt att om ett barn uppvisar en jämnt svag begåvning på WISC-IV (inte utvecklingsstörning som definieras som IQ under 70), som ett exempelvis sammantaget IQ på 76, så skulle ingen ifrågasätta att barnet behöver en långsammare inlärningstakt och mer resurser för att klara sin inlärning. Ingen förväntar sig att den personen ska prestera som den "genomsnittliga" klasskamraten. Hur kan det komma sig att elever som ligger i andra änden av skalan inte ska anses berättigade till det stöd de behöver?! Jag arbetar ju med detta och har av en slump stött på två särbegåvade bröder, har försökt hävda deras rättigheter.



Jag vet alltför väl vad det innebär att vara understimulerad i skolan. Min bror vet det också. Han grät varje morgon för att han inte ville gå dit. Min mamma fick nästan tvinga iväg honom... dagligen i åratal. Ibland oroar jag mig för min egen son, som snart fyller fem år. Pedagogers inställning till hans kunskaper varierar. Det ahr varit en del turer kring honom. Faktum är att jag ska träffa BVC-psykolog imorgon, som varit och observerat honom på förskolan.

Postat av: Tanya

Vad olika det är med dessa smarta barn! Min två stora pojkar är oerhört duktiga och det har gjort att skolan arbetar väldigt aktivt för att pojkarna ska få den stimulans de behöver. Men istället för att byta upp en klass har de vissa ämnen med klasserna över sig. Just för att inte missa den sociala biten med jämnåriga. Jag tycker att det skulle vara en självklarhet att alla barn får utmaningar efter sina egna behov, man kan inte alltig gå efter mallen..

2009-10-07 @ 11:28:43
URL: http://livetochuniversum.blogspot.com
Postat av: Jessica

Jag är oxå inne i utredningträsket,det har tagit dom ett år att komma fram till att våran son har stora sociala problem,det hade jag kunnat skriva ner på deras papper på 2 sek så hade den utredningen varit klar,så less på att allt ska ta sådan lång tid,minst 2 år till räknar jag med..Han ska utredas för adhd och asperger..Min mans syster barn har en diagnos med 2 y kromosoner kommer ej håg namnet och nu funderar dom på om det kan vara det oxå,hoppas verkligen inte det..

2009-10-08 @ 08:01:10


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback