Egentligen önskade jag mig en flicka

Japp. Tydligen är det så. Det läste jag i en kommentar här i bloggen. Jag köper rosa kläder till mina söner för att jag egentligen önskade en flicka. Men det skulle jag aldrig erkänna...

Egentligen blir jag lite förbannad att någon kan tro en sån grej, men bara lite, för sen måste jag le istället. Så dumt! Precis som tråden jag såg på FL om en pojkmamma som ställde frågan om flickmammor på allvar går omkring och tror att vi pojkmammor är avundsjuka på något vis?!

Det verkar ju inte bättre. Så otroligt löjligt. Eller ja, självklart finns det sånna tjejer, ser ju ibland pojkmammor skriva att de är besvikna osv och att de så gärna vill ha en flicka, men snälla människor! Dessa personer är UNDANTAG. Vi andra (majoriteten) av pojkmammorna är INTE avundsjuka det minsta. Jag har aldrig känt minsta lilla tillstymmelse till avundsjuka mot någon flickmamma måste jag säga.

Jag kan ha känt en liten avundsjuka mot de som har många barn eller som får tvillingar, det har hänt däremot men inte någonsin att jag blivit avis på någon för att denne fått en flicka.

Två mammor speciellt som jag kommer på har jag varit lite avis på. "E" som är en nätkompis jag haft i flera år och "J" som är en av mina systrars bästa kompisar i verkliga livet. Vad har jag varit avis på? Jo båda dessa mammor har en hel HÖG med pojkar! Jag har tyckt att det verkar så himla mysigt och härligt. Skrev till "E" massor av gånger förr att jag så gärna också ville ha en hel hög med pojkar. Nu har jag det! Iallafall en liten hög :-) "E" och "J" har 4 söner vardera. Jag har bara 3 men det är ju en hög iaf och inte bara två längre.

Så signaturen "Anna" som tror att jag egentligen ville ha en flicka kunde inte ha mer fel...

Här är mitt svar till dig Anna:


"Vad har rosa med saken att göra Anna? Könet sitter väl inte i en färg?

OM jag hade önskat en flicka hade jag inte haft några som helt problem med att erkänna det.

Jag önskade att Victor skulle vara en flicka under graviditeten. Jag var 15 år och var uppvuxen med bara systrar och min största erfarenhet av barn låg i att jag fått ta hand om min lillasyster. Tjejer var jag van vid, jag "kunde" tjejer. Ut kom en pojke men det gick bra det också upptäckte jag där på förlossningsbordet när jag blev störtförälskad i min son på direkten.

När jag väntade Alvin så hade det gått så många år fyllda av bebislängtan så könet absolut inte spelade någon roll! jag blev överlycklig när en läkare i vecka 21 sa att det nog var en flicka men sen upptäckte jag att jag faktiskt blev ännu mer lycklig när jag några veckor senare, på ett köns-UL fick veta att det i själva verket var en liten grabb i magen! En ALVIN!

Efter Alvin sa jag att om jag skulle få fler barn skulle jag gärna vilja ha en liten kille till. Jag är en klockren pojkmamma och älskar att vara det. Jag ville gärna ha en hel hög med pojkar. Dagdrömde om det.

Sen blev jag gravid igen och på RUL såg det ut som en flicka, då ställde jag in mig på det och ville ha en flicka eftersom jag trodde att det var det. Sen gjorde jag kön-UL och fick en överraskning; det var en pojke trots allt. Det tog ett par dagar att vänja sig och sedan var jag överlycklig - jag skulle få den där tredje pojken som jag så hett önskat! Det var ju precis det jag ville ha!

I ärlighetens namn skulle jag välja en pojk till om jag skulle få fler barn i framtiden. Visst hade en tjej varit kul med men om jag bara skulle få ETT barn till och fick välja så hade jag valt pojke.

Så nej du ...att jag köper rosa har ingeting med det att göra. Jag köper kläder jag tycker är snygga. Sen om de är rosa, blå, gröna eller lila spelar väl ingen roll? Könet sitter inte i färgen och färgerna har inga kön."

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej! Först vill jag börja med att säga att jag inte är DEN Anna..;-)

Jag har 2 pojkar. Köper oxå rosa plagg titt som tätt, då jag liksom du tycker att det är FINT. Älskar kombinationen brunt/rosa! Förstår inte dem som "önskar" sig ett visst kön. Är så tacksam för de barn vi fått. Skitsamma om man får en pojke eller flicka. Med varje barn följer en personlighet. Varje barn är unikt på sitt sätt.

Tack för en bra blogg! :-)

2009-10-12 @ 00:25:47
URL: http://snexig.webblogg.se/
Postat av: Frida (Mizzyz)

Rätt kul det där att en del tror att könet sitter i färgen, jag fick en tös och köpte blåa kläder till henne när hon var liten - alla trodde självklart att hon var en kille.



Under flera år har jag köpt både tjej kläder och varit på avdelningen för pojkar och köpt kläder till henne där. Varför begränsa sig?



Idag när hon är så stor och väljer kläder själv går hon gärna in och väljer på kill avdelningen, mest för att hon tycker att det är snyggare kläder där.



Så vad är jag då avundsjuk över....?? Ville jag ha en kille eller kan jag helt enkelt inte bestämma mig...notera ironin i det hela ;D



Färgerna gör inte personen, precis som Anna ovan säger. Varje barn är unikt på sitt sätt.



Förstår inte folk ibland som inte har vett nog att vara tyst när de inte har något annat än dumheter att komma med.



Du skriver en grymt bra blogg Beckah!

2009-10-12 @ 01:04:58
Postat av: rebecca

hohohoho Precis likadant har jag fått höra, ja Rebecca hon köper kläder i tjejfärger för igentligen ville hon ha en flicka. Likadant när jag höll på att larva mig med Robin genom att göra två flätor när han hade sparat ut till långt hår att flätorna gjorde jag för att jag ville att han igentligen skulle vara en flicka och detta var av mina vänners vänner.



Det ska bli intressant att se vad folk säger den dagen Liam har en prinsseklänning och ja självklart ska han få ha en sån i sin utklädnadslåda. :)

2009-10-12 @ 06:14:34
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Jossan

Folk är ju bra dumma.

Skönt att du kan skratta åt det.

Elmer är superfin i rosa och jag har också mkt rosa och rött till min pojk.

Och en blommig mössa.

En tant blev jättesur när hon gullade med den "lilla tösen" och jag sa att det var en pojk.

"sätt inte på honom en sån mössa då" asg

2009-10-12 @ 07:13:51
URL: http://lillisensmamma.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hm låter ju på dig som om det visst spelar roll, en tjej lät ju inte så intressant? Pojke ska det vara? Det där lät ju lika fel det.....

2009-10-12 @ 08:07:42
Postat av: ..

Bra skrivet! Jag blir faktiskt LEDSEN varje gång jag fått kommentar om att jag BARA har söner.. "Ska du inte skaffa en till- det vore väl roligt med en TJEJ"? "Men nu hoppas du väl på en TJEJ" osv osv... Extra ledsen, blir jag över kommentarer INFÖR mina barn.. Det är så sjukt för att jag ska behöva förklara för nära/bekanta/okända att jag är MER än NÖJD över att ha SÖNER! Jag är NÖJD över att ha friska levande BARN. Och jag skulle ALDRIG skaffa ett till barn, "bara för å hoppas på en tjej"- NO WAY! Och skulle jag någongång hamna i en situation där jag funderar över att adoptera ett barn, och få möjlighet att önska ett visst kön på barnet- ja, då skulle jag troligtvis välja en pojke faktiskt... Det är ju det jag "kan" så att säga :)



Kram från ösd :)

2009-10-12 @ 08:50:40
URL: http://femmanfem.blogg.se/
Postat av: Mother, Married &Twenty

Bra skrivet! Att den här konservativa synen fortfarande lever kvar att tillhör man ett visst kön är man förbjuden att bära vissa färger på sina kläder, är drygt. Jag är också en pojkmamma och himla nöjd med det.

2009-10-12 @ 10:15:12
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Beckah



"Hm låter ju på dig som om det visst spelar roll, en tjej lät ju inte så intressant? Pojke ska det vara? Det där lät ju lika fel det....."



Läste du ens vad jag skrivit eller gissade du dig fram? Var har jag skrivit att det är ointressant med en tjej? Första barnet ÖNSKADE jag till och med en tjej. Andra och tredje barnet blev jag "lurad" av ultraljudet att det var en tjej och blev jätteglad över det båda gångerna.



Enda jag skrev var att OM man hade fått välja skulle jag välja pojke - därmed inte sagt att jag inte vill ha en tjej.



Sen är det en väldigt stor skillnad på att önska ett kön när man inte är gravid än eller under graviditeten och att faktiskt vara besviken EFTERÅT och känna att man hade velat ha ett barn av det andra könet så som jag blev "anklagad" för nu. Att jag skulle velat ha en tjej HELLRE än den underbara pojke jag nu har fått!



STOR skillnad!



Jag ser inget fel i att önska ett kön sålänge önskan bara sträcker sig fram till förlossningen och när barnet är fött så vill man ha DET barnet och inget annat och skit samma könet.

2009-10-12 @ 10:22:37
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Nina

Bra skrivit!

Har själv två söner och har fått en del dumma kommentarer , typ synd att nummer 2 inte var en tjej eller vi får hoppas att nästa barn blir en tjej nu då. Öh varför då liksom?

Det finns inget mysigare än små pojkar tycker jag :)



Ha det bra!

2009-10-12 @ 11:22:34
URL: http://thepioneer.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tycker det är bra att du klär dina pojkar i rosa. Tycker det är löjligt att färgerna är könsbestämda, vem bestämde egentligen att killar ska ha blått och tjejer rosa!!??

Förövrigt gillar jag din blogg väldigt mycket! Och du har väldigt fina pojkar! =)

2009-10-12 @ 11:36:21
Postat av: Emma med Thias

Gud va bra skrivit Beckah... Bara för man har fått en eller två pojkar så tror alla att man " villha " en tös.. mig spelar det ingen som helst roll på vad som kommer ut.

Vi önskade oss ett barn, sen om det är en tös eller påg, de spelar ingen som helst roll.

Jag önskar att jag kunde vara lite mer frikostig i färgerna på kläderna osv.. Ska försöka vara det med denna bebis oavsett vad det blir för kön.



Du inspirerar mig!



kram på er...



2009-10-12 @ 11:52:04
Postat av: Bea

Och jag som har tre döttar, och är lyckligast i världen över att få vara mamma till dessa underverk, blev såklart mer än lovligt trött på alla som så käckt sa "ja, då hoppas ni väl på en pojke nu när du är gravid igen?!". Eh... nej, ett BARN, som givetvis är välkommet oavsett vilket kön det har. Allra mest arg blev jag dock över följande kommentar, sagd med besviken röst: "jaha, det blev en flicka till..." Krävs ju ett visst mått av dårskåp att säga sådant till en nyförlöst mamma!



Sedan... klart killar både kan och ska ha rosa!

2009-10-12 @ 14:34:06
Postat av: Anonym

Men herregud! Du verkar mer osäker än vad du utger dej för att vara lr så gillar du helt enkelt lite intriger. Jag läste den kommentaren och den är ju skriven med glimten i ögat och menad som ett ironiskt svar på varför du köpte så mycket rosa. Varför tar du allting på så stort allvar och gör det så stort?!

2009-10-12 @ 15:03:01
Postat av: Anna

Hej!!

Inte heller jag är den anna men jag kan säga att jag har 2 pojkar och jag önskar mig en flicka, MEN det betyder inte att jag skulle bli besviken om jag skulle få en pojk nästa gång. Min älsta pojk har jag haft rosa på älskar också komb rosa brunt, ungsta har inte fått nå rosa än mest för att jag har sålt undan mycket kläder efter storebror och inte kypt så mycket nytt åt lillebror. Men hittar jag något fin plagg och det är rosa så då köper jag det. Maken däremot är inte så lycklig över det men han klär inte barnen så ofta heller haha..

Ni får inte dumförklara oss som önskar oss flickor, det är lika illa som att det finns dom som tror att pojk mammor är sotis på flick mammor. Och då gör ni samma sak som dom. jag älskar mina grabbar och skulle det blir 10 till så skulle jag älska dom lika mycket. det ändrar inte på att jag vill ha en dotter. Hon skulle inte bli mer älskad. man kan inte om man är normalt funtat älska ett barn mer än ett annat.



Gnäll inte på andra när ni gör samma sak själv var väl igentligen det jag vill ha sagt.



Becka. Har läst och följt länge. Hur går det med E. har ni fått dom sista provsvaren än??



Kramar

2009-10-12 @ 15:40:23
URL: http://www.familjenbrolin.se
Postat av: Anonym

Så sant! Ingen har väl direkt sagt det till mig, men man försår ju ändå vad de tänker, folk alltså. Har två pojkar på 4 & 2 år och fick för ett halvår sedan en flicka. Naturligtvis är det jättekul, men mest glad är jag ju över BARNET, inte att det blev en flicka! Fast jag orkar inte hålla på så när folk kommenterar att det var roligt att det blev en flicka så säger jag bara "Jaa". Ids liksom inte när det är i övrigt trevliga och välmenande människor. /MiA

2009-10-12 @ 16:18:06
Postat av: Erhard

Haha! You go girl! Den möjliga nackdelen med rosa på killar är väl om de skulle bli förknippade med bratskulturen i Stockholm, men så länge dina barn inte har bakslickat hår och för stora solglasögon i guld så är det nog ingen större fara. ;)

2009-10-12 @ 16:30:04
Postat av: Sandra

Vill bara säga att även vi flickmammor får höra kommentarer som inte är så passande. När jag fick min andra dotter så var det många som i princip "beklagade sorgen" över att det inte blev en pojke... Själv var jag överlycklig över min lilla prinsessa och blev uppriktigt sårad över kommentarerna. Ffa den som kom från min svärmor, hon kunde knappt bry sig mindre om detta barn och jag tror att det är för att det var "fel sort".



Fortsätt klä grabbarna i rosa, det är skitsnyggt! Och visst är det lite märkligt att det är helt OK att vuxna män går i rosa skjorta, men det är inte OK på en bebis eller litet barn.

2009-10-12 @ 16:49:14
Postat av: Anna- I kampen mot barncancer.

Klart killar kan ha både rosa , rött och lila och alla andra färger också, gränsen går kanske vid spetsar och puffärm för min del om jag får bestämma kläder men annars är det ju fritt fram :-)

2009-10-12 @ 17:55:51
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: Susanne

Du har bara så himla rätt!!! Jag resonerar precis som du - min kille får ha rosa ibland också. Tror knappast han tar skada av det vid 5 månaders ålder ;)

2009-10-12 @ 21:48:00
URL: http://yssasblogg.blogspot.com/
Postat av: Malin Mauritsen

Jag har en 3 årig kille och en liten tjej på 7 månader. Får ofta höra, "vad kuuuul att det blev en tjej!" Folk upptas verkligen av barns kön - själv är jag glad att det blev ett friskt barn. Var övertygad om att det skulle bli en kille till av någon anledning, så jag blev förvånad på ul:et. Tänkte nog att det var mest praktiskt med en kille till ;-) Att vi ens valt att kolla kön på våra barn har att göra med att jaag under grav velat säga han eller hon om magen, det gör det mer personligt. Elvira har dessutom hetat Elvira sen v 19 i magen, - så för storebror blev det lätt att t a till sig när hon kom!

2009-10-13 @ 12:24:28
URL: http://www.mauritsen.se
Postat av: Jenny

Jamen det förstår du väl att det är så, killar kan inte ha rosa då blir de homosexuella! ;) ;) ;) Tror att du vet min åsikt i ämnet, jag har en låång tråd på SB om barn, kön och kläder. Elmer är GRYMT döt i rosa pyjamasen :love:



Kram JennyB73

2009-10-13 @ 14:35:15
URL: http://arvidnov08.wordpress.com
Postat av: Terese

Här har du en mamma till som har 2 killar. Jag har oxå fått höra komentarer om att jag skulle väll vilja ha en flicka. Jag är hur glad som helst över mina 2 killar. Jag har en styvdotter så jag får handla dom där klänningarna som alla tjatar om att de är så underbart. Inte alls ngt att eftersträva. Många tjejkläder är så opraktiska. Däremot köper jag rosa till tjejen OCH rosa till mina killar. Helt vanliga rosa tröjor tillexempel. Å precis en sån vit och rosa randig pyjamas hade min yngsta son oxå när han var mindre. Självklart är våra killar oxå fina i rosa å det har INGET att göra med att man vill ha en flicka. Jag köper det som är fint å lekvänligt till våra barn oavsett kön.

2009-10-13 @ 18:17:49
URL: http://lillagronahuset.blogg.se/
Postat av: Sanne

Tycker det är dölöjligt med folk som inte kan köpa ett plagg bara för att det innehåller en viss färg.

Man köper ju det man tycker är snyggt och inte blått bara för att det är en pojk. Om vi får en pojk så blir det synd om de som förväntar sig att vi konsekvent skall klä honom i pojkfärger - det kan folk nämligen glömma!

2009-10-14 @ 18:40:16


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback