Jag har slutat amma

Ja, så är det, jag har slutat amma. Har inte skrivit om det förrän nu eller ens pratat om det men det är ett par veckor sedan ungefär. Det känns bra faktiskt. Känns helt rätt även om det är tungt samtidigt, eftersom det bara var jag som ville sluta. Jag hade ju helst velat ha ett barnstyrt amningsavslut men nu blev det inte så.

Det har varit och är en sorgeprocess för Alvin. Han vill gärna krama och hålla handen på brösten men han har accepterat att han inte får amma. Han har även accepterat att Elmer får amma och verkar inte vara speciellt avundsjuk.

Faktum är att avundsjukan verkade starkare medan Alvin också ammade. Eftersom han då ideligen tjatade om amning och jag oftare och oftare nekade eftersom jag tyckte det blev så jobbigt. Nu slipper han tjata och få nej medan Elmer får.

På dessa två veckor har han helt slutat kissa ner sig, han har slutat vakna på nätterna och jag slipper tycka att han är jobbig med amningstjat. Bara positiva effekter alltså.

Jag ångrar dock absolut inte att jag valt att amma honom ända tills nu. Jag tycker det blev en jättefin övergång för Alvin att bli storebror på det här viset och i början tror jag att det var väldigt positivt, just när Elmer nyss kommit hem.

2 år och 4 månader ammade jag och Alvin. Ett vackert och mysigt minne jag kommer att bära med mig hela livet och jag hoppas att Alvin också kommer att göra det även om han kommer glömma själva amningen så hoppas jag att allt gott det gett honom kommer leva kvar inom honom. Myset, tryggheten, närheten och anknytningen som amningen hjälpt till med.












Kommentarer
Postat av: Camilla

Den översta bilden var helt underbar!!

Skönt att det gått bra att sluta.

Ha det så bra

2009-11-11 @ 22:09:29
Postat av: Anonym

Åh, vennen, hvikle fine minnen du nå har <3.

Så duktig Alvin er! Men nå er han storebror, vet du ;)

Vakre, stemningsbilder du deler med deg... Du gjør helt rett, mener jeg. Fine mamma <3.

2009-11-11 @ 22:17:40
Postat av: sonjaponja

jag vet hur det känns. jag kände ungefär samma när jag slutade amma min dotter. när hon var åtta månader :-)



min son stod jag ut att amma i fem månader med nöd och näppe.

2009-11-11 @ 22:19:06
URL: http://burriburr.se
Postat av: Beckah

Sonja; så fint att du ammade gossen i hela 5 månader trots att du knappt stod ut. Vilken vacker gåva!

2009-11-11 @ 22:20:25
Postat av: Filura

Jag tror nog allt att du tog rätt beslut. Som du sa oxå, så blev ju övergången med lillebror bättre iom att han fick amma ett tag efter! Strongt jobbat att amma i 2 år och 4 månader! Nu får du njuta av Elmer och se hur länge han vill amma =)

2009-11-11 @ 22:22:16
URL: http://www.mysfias.se
Postat av: ida

Va skönt att det gick så bra, o att det bara är positiva saker som tagit vid så att säga! Då var de tdags att sluta amma, även om inte Alvin insåg det själv kanske ;-)Det ska ju funka för båda!

2009-11-11 @ 22:34:43
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: Fröken glas

Vilka underbara bilder!

Jag ska försöka amma min baby så länge jag bara kan och orkar,

Misslyckades med storasyskonet vilket alltid varit en sorg för mig, men nu verkar det gå superfint denna gång! :)

Postat av: Anonym

Fy fan va äckligt :S Din största son är väl gammal? :S

2009-11-11 @ 23:09:01
Postat av: Beckah

Min största son är gammal, iallafall i amningssammanhang, eftersom han är 11 år. Dock ser jag inte vad han har med saken att göra då jag slutade amma honom när han var 6 veckor gammal.



Det är min mellanson som slutat amma nu och han är inte ens 2,5 år och WHO rekommenderar att man ammar i MINST 2 år, vilket jag nu gjort och sedan slutat.



Var i ligger det äckliga?

2009-11-11 @ 23:19:25
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag är faktiskt avundsjuk på dig som kunnat amma så länge och nu fortfarande ammar lille Elmer :-)

2009-11-11 @ 23:38:36
URL: http://carolinehofer.blogg.se/
Postat av: Caroline

Tack för de stöttande orden :-). Jag har lyckats öka mjölkproduktionen mycket nu sen igår med hjälp av att både amma och pumpa. Det största problemet är egentligen att hon inte vill suga, hon suger bara när utdrivningsreflexen går igång, men så fort den slutar och hon måste suga lite kraftigare för att få i sig något blir hon hysterisk och släpper och pickar och har sig. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det? Jag vill ju liksom amma så länge det bara går.

2009-11-12 @ 00:41:32
URL: http://carolinehofer.blogg.se/
Postat av: geshiia

Svar: Fast det är inte riktigt min idé med vagnen utan det är vad Liam vill och har velat ett bra tag och jag låter honom såklart göra det eftersom jag anser att det är bra för honom/barn att röra på sig. Och själv så tycker jag att barn börjar bli lite stora vid 3-4 års åldern för vagn. Jag har alltid med mig vagnen ifallatt han inte skulle orka gå hela biten eller om han skulle vara extremt trött efter dagis och inte orka gå då. :)

2009-11-12 @ 06:58:12
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Sanna

Känns det rätt så gör man rätt!

Underbara bilder.

2009-11-12 @ 08:09:47
URL: http://iefterhand.blogg.se/
Postat av: Maria

Känner oxå lite sorg nu när jag slutat amma sonen som är 9mån =( Men han var inte längre intresserad av att ammas o puppade ca 30 sek vid varje amningstillfälle :/

Men jag är så glad att amningen funkat perfekt (förutom första veckorna då) dessa månader, för med första barnet gav jag (vilket jag ångrar väldigt idag) upp efter bara några veckor.

2009-11-12 @ 08:40:27
URL: http://o0misa0o.blogg.se/
Postat av: Fenomena

Vad fint du skriver! Jag tror också att Alvin har fått mycket bra med sig, även om han inte minns just amningen sen.

2009-11-12 @ 12:26:41
Postat av: Annelie

Vilka fina och mysiga bilder!! Lite avis oxå att du kunnat amma så länge!! Själv kunde jag bara amma vår äldsta helt i 2 veckor, och mellan dottern oxå, sen varvade jag med ersättning. Nu med tvillingarna kunde jag knappt amma alls, hemskt, men jag fick sån ångest att jag inte fixade det psykiskt!!



Förvara minnena väl!!



Kramen

2009-11-12 @ 14:01:40
URL: http://lallisbrallis.blogspot.com
Postat av: Anna M

Oj jag trodde du hade slutat amma Elmer med! Men nu förstår jag. Jo blir amningen ett hinder så är det nog dags. Själv misslyckades jag med amningen helt med min fyra, en stor sorg som jag får lära mig leva med. Men en extremt jobbig graviditet både fysiskt men främst psykiskt satte sina spår och det låste sig. Jag som inte ens funderat i de banorna, att det inte skulle funka.

2009-11-12 @ 18:33:33
Postat av: Göte

Det var väl verkligen på tiden...

2009-11-12 @ 19:03:03
Postat av: Beckah

"Göte" verkligen :-) Göte tycks skämmas över sina åsikter och vågar inte skriva sitt riktiga namn :-)

2009-11-12 @ 19:04:31
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Pia

Vet du Götes riktiga namn? Alla har väll rätt till sina åsikter?

2009-11-12 @ 21:39:50
Postat av: Pelikan

Vilka glada, tindrande ögon!



Amning är underbart när det fungerar, men nu börjar jag att undra hur det ska gå att sluta. Både sonen och jag trivs ju så (efter de första två månaderna med smärta och silikontutte). Tja, vi har ju tid på oss (han är 17 månader) och det kanske kommer ett naturligt avslut. Jag hoppas på det, även om det verkar ha gått riktigt bra för er!

2009-11-12 @ 22:11:23
Postat av: BO

Vi får verkligen hoppas att din son INTE kommer att komma ihåg hur du har utsatt honom för dina incestuösa sexuella behov. Som du själv har kunnat konstatera så mår han ju mycket bättre nu när du har slutat. Har inte du en man som kan tillfredställa dig? Varför måste du tilfredsställa alla dina behov via dina barn?

2009-11-13 @ 00:54:57
Postat av: Beckah

Trodde du att jag skulle nappa på en så simpel och grisig kommentar och bli förbannad nu och göra en big deal av det du skrivit? Trist för dig i så fall. Trist för dig också att du kopplar ihop amning med sex. Jag tycker att du borde söka hjälp för dina sjuka tankar. Kanske lite medicin?



Jag vet inte hur du gör men jag har inte sex med tuttarna. Visst, för många är det en erogen zon, inte för mig och har aldrig varit. Människans biologiska och naturliga amningsålder varar upp till 2-5 års ålder. Sen att det inte matchar dagens moderna samhälle alltid skiter jag fullständigt i om jag ska vara ärlig.



Ha det gott och håll dig borta från småbarn, eftersom du uppenbarligen kopplar ihop dem med sex.

2009-11-13 @ 01:14:48
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Sofi

Vilka underbara bilder! Längtar till mini kommer ut i februari så att jag får börja amma igen ♥

2009-11-13 @ 21:05:24
URL: http://hemmahossofi.blogspot.com/
Postat av: EmelieCatrine

Men shit.. Ammade du ända tills han var 2 år?? Känns inte det en aning konstigt? =/ 2 bast liksom, då är man ju stor. Jag skulle aldrig kunna amma mer än 1 år... ne fy! Men alla är vi olika och tur är väl det :)

2009-11-22 @ 01:13:30
URL: http://emeliecatrine.blogg.se/
Postat av: Maria.R

Ha ha vad folk häver ur sig... Fick en del syrliga kommentarer för att jag ammade Sebastian i 18 månader:) Hemska mammor som ammar sina barn...;)

2009-11-22 @ 01:33:05
Postat av: Ella

Respekt att orka amma i drygt 2 år! Som sagt det är vad som rekommenderas för barnets bästa så hur faan kan folk kommentera det negativt!?? Du har gjort det finaste man kan göra!!

2009-12-14 @ 11:50:44


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback