Efterkontroll

Nu är sista kapitlet i Hoppsan-graviditeten avslutat. Jag har varit på efterkontroll :-)

Jag babblade en MASSA, fick kolla blodtryck (120/75) och Hb (132) och diskutera preventivmedel (jag gick dit stensäker på att ha P-stav och gick därifrån förvirrad och osäker haha, lutar kanske åt kopparspiral).

BM: -Kan du knipa?
Jag: -Nej. Eller KAN kan jag väl men det känns inte så mycket hahaha...

BM: -Behövs någon gyn undersökning?
Jag: -Eh...jag slipper mer än gärna om jag får!

Yey! :-)

Elmer var lugn och glad hela tiden vi var där och pratade också. Bra det.

Kommentarer
Postat av: Milla

Jag är lite besviken på BMM. På efterkontrollen bestämde vi att jag ska sätta i en hormonspiral. Fick berättat för mig att det "bara var att ringa när mensen kommit i gång så ska vi boka in en tid för isättning av spiral" Jag skulle då vara 8 veckor efter förlossningen vilket inte skulle vara några problem.

Bah.. Chefen, som hade telefontiden den dag jag ringde, var av en helt annan skola.

"Du kan absolut inte sätta i en spiral förrän efter 12 veckor och dessutom kan du inte ringa och förvänta dig få en tid efter bara några dagar".

Jag blir så trött på icke-konsekvens!

Kram pårej!

2009-11-03 @ 09:35:15
URL: http://www.ganskahomemade.se
Postat av: Beckah

Milla; så trist :-( jag har ju E och hon sa just det att det går att ringa och få en tid ju. Staven tex ska sättas in på dag 1-5 i menscykeln ju så det blir väldigt snabba ryck att få en tid eftersom man inte kan förutspå alls när fösta mensen ska komma ju.



Spiralen ska ju också sättas in under menstruationen men jag tror hon sa något om 12 veckor på den. Vet dock inte om det var hormonspiralen, kopparspiralen eller båda det gällde.



TRIST när det blir olika bud och dessutom otrevligheter. Känns som man inte är välkommen där alls om man inte är höggravid typ. ogravida och nygravida står inte högt i kurs och kan få vänta en månad på en tid lätt medan höggravida kan ringa och få tid samma dag.



Just nu vet jag dock att det är extremt hög belastning med enbart 2 barnmorskor som jobbar för tillfället + extrajobb med all vaccination.

2009-11-03 @ 09:50:42
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Jelika

Jag skall sätta in hormonspiral. Känns som det bästa för mig.

Har fått tid till efterkontroll samt insättning samtidigt och detta blir 12 veckor efter förlossning.

2009-11-03 @ 10:23:47
URL: http://jelikas.blogg.se/
Postat av: Jessica

Får jag fråga hur gammal du är?

2009-11-03 @ 16:59:53
Postat av: Emilia

Sa BM varför p-staven ska sättas in 1-5 dagar in i menscykeln? Blir nyfiken för jag har haft två p-stavar och ingen BM har informerat mig om det förut...är det annorlunda med p-stavar när man sätter direkt efter en graviditet?

2009-11-03 @ 17:39:29
Postat av: Beckah

Jessica; klart du får fråga :-) annars står det i väntra kanten av bloggen: Ålder: 27 år född sept -82



**



Varför dag 1-5 vet jag inte, aldrig hört förr. Den går sätta in när som också men jag antar att det ger optimalt skydd redan från början om man sätter den då.

2009-11-03 @ 20:07:00
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Trollis

Skönt att du slapp. Inte alltför trevligt med någon som ska pilla där nere...

2009-11-07 @ 19:42:19
URL: http://www.thinki.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback