Döda sitt barn lagligt

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article5134243.ab

En extremt överviktig mamma öppnar sig i ett repotage i Aftonbladets nätupplaga. Hon var så fet under graviditeten att hon orsakade att hennes dotter dog. Hemskt, för att inte säga fruktansvärt. Måste tillägga att det dessutom är väldigt starkt gjort att gå ut med det öppet.

Kvinnan MÅSTE gå ner i vikt, annars riskerar hon nu att dö. Kämpa på säger jag. Önskar dig all lycka.

Varför tog jag upp det här då? Jo för att läkarna sagt åt henne att det var hennes fetma som orsakat havandeskapsförgiftningen som gjorde att hennes dotter fick plockas ut i förtid och därför dog. Jag ser egentligen inget större fel i det, jag tycker det är bra att de säger som det är.
Men varför gör de inte det med alla idioter som röker under graviditeten?

Dagligen dör barn till följd av mammans rökning under graviditeten. Ingen riktar anklagelserna mot mamman. Ingen säger sanningen; DU rökte ihjäl ditt barn!

En extremt överviktig person som blir gravid kan inte göra mycket mer än att äta rätt under graviditeten, hon kan inte gå ner 50 kilo från ena dagen till den andra, tyvärr. En rökare däremot kan sluta samma sekund hon plussar. Men ändå finns det egoistiska blivande "mammor" som väljer att fortsätta röka. Varje dag gör de om samma val; att röka och riskera sitt barns liv.

Rökning under graviditeten kan orska missfall, fosterdöd, moderkaksavlossning, havandeskapsförgiftning och framförallt: psd - plötslig spädbarnsdöd. Både i magen och efter barnet är fött. Nu har jag bara tagit upp några de saker som kan ha eller har dödlig utgång. Det finns mängder av annat som rökningen kan orsaka också.

Ett barn som dör i psd med en mamma som rökt under graviditeten har ganska uppenbart dött på grund av mamman. Mamman har orsakat barnets död. Mamman valde varje dag att stoppa gift i sig och sitt foster och detta ledde till barnets död.

...åtminstone är det minst lika uppenbart som att kvinnan i den länkade artikeln orsakade sitt barns död med sin fetma. Ändå är det ingen som säger till rökarna rakt ut vad de gjort.

*


HÄR LÅG TRE exempel på mammor som rökt under graviditeten och vars barn tagit skada. Men vissa rökande mammor tog illa upp av detta och kände sig utpekade så jag har tagit bort exemplen på de skadade och döda barnen som låg här


*


Min egen mamma har också rökt under alla graviditeter. Första barnet dog i fullgången tid. Ett barn dog i vecka 24 och därtill har hon haft en massa missfall också. Sen har hon 5 levande döttrar. Alla föddes med låg födelsevikt. Nästan alla har astma och/eller allergier.

Så här går det inte för alla som röker under graviditeten. Som tur är klarar sig de flesta bra men tyvärr används solskenshistorierna som argument FÖR rökning "min mamma rökte när hon väntade mig och det är inget fel på mig" osv hör man ofta. Som om det skulle vara en garanti.

Jag känner en som klarade sig i en krock trots att han inte hade bälte på sig. Det betyder INTE att det är ofarligt att åka bil obältad eller att jag väljer att göra likadant.

Det mesas alldeles för mycket med rökarna. Det är år 2009 och gravida kvinnor röker fortfarande! Herregud! Fatta hur jävla sjukt det är egentligen?! Jag förstår inte hur det kan vara möjligt.

Förrutom att barnet kan dö finns som sagt en rad andra saker mamman väljer att riskera för sitt barn:

*Astma
*Allergier
*ADHD
*Kolik
*Läs & skrivsvårigheter
*Prematur födsel (med tillhörande risker)
*Låg födelsevikt (med tillhörande risker)
*Sterilitet hos barnet (gissa varför det finns så många 70-talister idag som inte kan få barn, många av dem har sin rökande mamma att tacka).

Att barnet själv börjar röka är en sån där risk som det pratas lite om. Ändå är det en av de största riskerna. Barnet är beroende av nikotin redan i fosterlivet. Det försvinner inte, det finns kvar för alltid. Precis så som en alkoholist alltid är alkoholist och har en risk att trilla dit så har det rökskadade fostret för resten av sitt liv en risk att börja bruka nikotin.

Nej sjukt är det. Något måste ju göras snart för så här kan det inte fortsätta. Barn DÖR, skadas och plågas av detta varje dag. VARJE DAG! Tänk på dem istället för att tänka på alla historier om fall där det gått bra och barnet inte tagit någon synlig skada. Spelar ju ingen roll - RISKEN är ju tagen. Mammor väljer att RISKERA sitt barns liv. Varje gravid kvinna som röker KAN stå där sedan med ett barn i en kista.

När mamman röker slutar bebisen i magen göra andningsövningar. Livsviktiga övningar som barnet behöver träna på inför livet utanför magen. När mamman röker en cigarett går dubbelt så mycket gifter till barnet som till mammans blod. Barnet röker två cigg för varje cigg mamman tar. Det tar också oerhört mycket längre tid för gifterna att gå ur barnets kropp än mammans kropp.

Kolla filtret på en cigarett och tänk på moderkakan och navelsträngen. På samma sätt blir moderkakan till ett filter. Den får jobba med att blockera gifter i bästa möjligaste mån istället för att jobba med att förse barnet med syre och näring.

Detta gör kvinnor mot sina barn, idag, 2009, i vårt upplysta samhälle. Det är dessutom fullt lagligt och okej. Ingen säger något, folk bara tittar på och peppar med sina solskenshistorier: "äh, det är nog inte så farligt, jag känner massor av friska barn till rökare".

Ja... det kan man välja att lyssna på. Eller så kan man blunda och lyssna till rösterna från alla änglabarnen. De som fick dö, offras, till födel för mammas rökning och njutning.

"men jag KAN inte sluta röka! Abstinensen klarar jag inte och dessutom är det farligt för bebisen att mamman blir stressad"

INGET stressar kroppen så mycket som rökning. Lugnet rökaren känner är bara en illusion! Dessutom torde det vara rätt stressande psykiskt att veta att man förgiftar sitt älskade barn. Det är en myt! Det är INTE farligt för bebisen att mamman slutar röka.

...och vad gäller abstinensen? ja, någon måste ju ta den. Den fysiska absinensen håller i 3 dagar. Resten är hjärnspöken.

Den abstinens som mamman vägrar ta för sitt barns skull får istället barnet ta efter födseln för sin mammans skull. Skönt att dumpa sina bekymmer på ett litet nyfött barn, ens eget lilla nyfödda barn. Då måste man nog känna sig som en redig och bra mamma.









Måste ju naturligtvis ta med världens mest kända (?) gravida rökare:



Nej man blir inte smart av att röka precis :-)

Kommentarer
Postat av: Mia

Får man fråga om du själv har rökt någon gång?

2009-05-26 @ 11:48:12
Postat av: Beckah

Javisst får man fråga det.



Jag rökte som sagt i mammas mage, sedan passiv rökning under uppväxten. när jag var nyss fyllda 13 år började jag röka på egen hand. Jag gjorde ett uppehåll under graviditet och amning med Victor och rökte sedan fram tills några veckor innan jag blev gravid med Alvin 2006.



Hur så? har det med saken att göra menar du?

2009-05-26 @ 11:56:58
Postat av: Mia

Ja det tycker jag är intressant att veta om du själv har rökt. Varför har du börjat röka igen efter att du har slutat? Du tar ju liksom in rök med dig på kläderna och det skadar ju också barnen!

Det är ju ingen bra förebild för barnen! Att säga att man INTE ska röka att det inte är bra men sedan ändå stå ute och röka!

2009-05-26 @ 12:23:35
Postat av: Beckah

Javisst. helt rätt. jag håller med dig till fullo i allt det. Att jag började röka efter Victor är ett av de mest idiotiska grejer jag gjort i mitt liv. Det finns inga ursäker, däremot en rad förklaringar. För det första fattade jag inte då att det var farligt att röka sålänge man inte rökte inne eller vid barn, för det andra var jag en rebellisk nybliven 16-åring när jag började röka igen och dessutom var mitt liv en plåga runt omkring med hemmet jag bodde på och soc osv. Allt var kaos.



Plus det faktum att jag varit beroende av nikotin sedan jag låg i mammas mage.



Det är förklaringarna. Jag jobbar fortfarande med det invanda beteendet. jag kommer fortsätta vara röksugen resten av mitt liv antagligen.



Men nej, det är inte alls bra att röka som förälder. Det ökar risken för Astma, allergier och PSD om föräldrarna röker, även om de bara röker utomhus. I know.

2009-05-26 @ 12:30:16
Postat av: faster a

Fantastisktg bra blogginlägg, måste jag ju säga. Ett av de bättre jag läst den senaste tiden faktiskt. Och ständigt högaktuellt.



Dessutom så var det bra skrivet rent grammatiskt och med luft mellan raderna så att det inte blev jobbigt att läsa!



Riktigt bra! :D

2009-05-26 @ 12:31:42
URL: http://ienannandelavlivet.bloggagratis.se
Postat av: Emma

Grymt bra blogg!

2009-05-26 @ 12:38:45
URL: http://www.metrobloggen.se/emma198
Postat av: Becka

Usch så hemskt med de som röker när de är gravida. Förstår inte varför de inte kan sluta iaf under tiden de är gravida för det är ju en STOR anledning till att sluta. Tycker ju man kan fortsätta låta bli när den är född med.

Satt ute igår och så kom två st och satte sig bredvid och rökte. Gick därifrån då jag blev lite irriterad då den ena var gravid och så tycker jag folk kan fråga om det är ok att de röker bredvid en. För jag hatar ciggrök.

2009-05-26 @ 13:17:15
URL: http://metrobloggen.se/tiggis
Postat av: caroline

Du får gärna uppge källorna, för (all) den här infon har jag inte hittat någonstans på nätet.



(nej, jag har inte rökt under graviditeterna)

2009-05-26 @ 15:54:31
URL: http://mammanmedstortc.blogg.se/
Postat av: Rebecca

riktigt bra skrivet, håller med dig. sjukt är det att röka när man e gravid. helt oförsvarbart!

2009-05-26 @ 17:00:00
URL: http://rebeccapettersson81.blogg.se/
Postat av: ida

jag VET att de är farligt och röka under graviditet.

En tjejkompis till mej fick order av sin barnmorska att hon inte ska sluta helt, utan röka 1 cigg om dagen. pga hon var så långt gånget och de skulle skada barnet om hon slutade helt.

jag sjkälv tycker det låter sjukt men hon fick papper på det som ajg har fått läsa.

2009-05-26 @ 17:30:44
URL: http://www.metrobloggen.se/iidaa
Postat av: Caroline

Jag lärde mig nåt nytt får jag erkänna. Jag har aldrig nånsin hört/läst att bebis kan bli steril av mammans rökning. Inte heller att barnet kan få ADHD.

2009-05-26 @ 18:11:23
Postat av: eisa

Jätteintressant blogginlägg, som öppnar ögonen på folk I think.

2009-05-26 @ 18:15:52
Postat av: Maria

Ett av de bästa inläggen i en blogg någonsin! Jag håller med dig fullt ut. Det borde vara ett krav att sluta röka när man blir gravid, liksom man slutar med vissa mediciner för att de är skadliga för fostret. Väljer man att röka så väljer man det och väljer bort att skaffa barn. Förstår att du kommer att få en massa skit för det här men stå på dig, det brukar du ju göra! Kram PS, din mage är så fin!

2009-05-26 @ 18:41:44
Postat av: hesa

Bra blogginlägg Beckah! Men jag stör mig på lite grejer.



"Jag vet en mamma som rökte under graviditeten och hennes son dog, 2 veckor gammal i psd. Hon blev gravid igen och fick ännu en son efter en graviditet fylld av rökning och vad händer? Även nästa barn dör efter 2 veckor. Hon rökte ihjäl sina barn. Hon lärde sig inte ens efter första gången heller."



Det finns idag inte ett enda dokumenterat fall där man med 100% säkerhet kan säga att dödsfallet eller skadan/defekten är orsakat av nikotin. Inte ett! Man antar och tror att så är fallet. Även om jag såklart inte fattar att en mamma som misst sitt barn i psd fortsätter röka även under nästa, eftersom man inte vet vad nikotinet egentligen gör för skada när bebisen ligger i magen, så blir jag grymt störd över det du skriver om denna kvinna och hennes förluster!! Hur kan du veta vad barnens psd berott på? Du antar att det beror på mammans rökning.



Det är ett under att det föds barn öht idag med tanke på att det röktes typ överallt förut; shoppingcenter, café, bio, bilen, sjukhus -you name it.

Jag tror inte alls på det där med att rökningen orsakar infertilitet hos barnen. men det är ju jag.





2009-05-26 @ 20:36:40
URL: http://lifeofhesa.blogg.se/
Postat av: Christer Romson Lande

Jag håller ju med om det mesta du skrev, men jag tycker att du är lite väl kategorisk på en punkt: "Ett barn som dör i psd med en mamma som rökt under graviditeten har ganska uppenbart dött på grund av mamman."



Så är det ju inte. En del barn dör i PSD oavsett om mamman röker eller ej. Vi kan inte veta om ett specifikt barn dog på grund av rökningen eller av någon annan orsak. Visst, det är troligt att det dog pga rökningen, men det är inte helt säkert.

2009-05-26 @ 21:00:13
Postat av: Beckah

Nej, vi kan inte VETA att det är rökningen som ligger bakom PSD i ett specifikt fall. Det är ju extremt troligt dock. Men nej, vi kan inte veta. På samma sätt kan läkarna inte veta att kvinnan i länkad artikel dödade sitt barn med sin fetma. havandeskapsförgiftning kan man få av en massa orsaker och till och med utan orsak - man bara får det för att man har otur. Hon kanske skulle fått det även om hon varit smal.



Där ligger alltså en liten del av min poäng med att ta upp artikeln.

2009-05-26 @ 21:03:31
Postat av: my

Eeeh Adhd av rökning...ja du verkar intelligent du :O gå in på lite Adhd sidor och ta reda på fakta!!

2009-05-26 @ 21:05:36
Postat av: Beckah

My, Ja uppenbarligen mer intelligent än dig iallafall :-)



ADHD kan orsakas av många olika saker. Bland annat att mamman röker under graviditeten. Du kanske själv skulle ta och läsa på lite ;-)



Jag kan återkomma med länkar om du vill men nu ska jag lägga Alvin och sedan äta något. Under tiden kan du ju Googla ;-)

2009-05-26 @ 21:07:31
Postat av: Anonym

Jag vet även mååånga många barn som lider av Adhd, damp, hjärtfel, osv osv you name it! där mamman INTE rökte under graviditeten.

2009-05-26 @ 21:26:20
Postat av: Beckah



eh...ja? Och? jag vet många barn som dött i psd, barn som har atma, barn med allergiger osv osv osv som INTE haft rökande mammor. vad har det med saken att göra?



ADHD, astma, Psd och alla de sakerna jag tog upp orsakas inte alltid av graviditetsrökning NATURLIGTVIS och rökning orsakar inte ALLTID dessa saker. Inget av detta har jag heller påstått. Det jag påstått är att rökning under graviditeten KAN orsaka dessa saker, det är dagens sanning.

2009-05-26 @ 21:36:57
Postat av: Jane

Hmmm.... ADHD orsakas INTE av rökning!!!

Känner flera som har barn med ADHD och ingen av de mammorna har rökt under graviditeten och två av dem har aldrig någonsin rökt.



Annars bra inlägg men vääääääldigt långt. Och en hel del som inte är fakta utan antagande.

2009-05-26 @ 21:38:17
Postat av: Beckah

Jane, du verkar ha koll på detta med statistik ;-)



man får inte fram fakta om hur saker och ting är genom att titta på några av sina kompisar ;-)

2009-05-26 @ 21:39:55
Postat av: My

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/72

det jag har fått berättat av läkare är att Adhd är mer vanligt inom vissa sociala grupper och dom vet inte om rökning påverkar snarare att det är ärftligt och personer inom dessa grupper röker och har Adhd som barnet sen ärver så alltså det sociala arvet inte rökningen i sig!

2009-05-26 @ 21:43:08
Postat av: Anonym

men artikeln handlade om fetma som mamman gick ut med, och du hamnade på rökning??? hur gick de ihop sig??

visst vet nog de flesta om att räkning inte är bra! vare sig man är gravid el ej. inte heller fetma!

2009-05-26 @ 21:52:58
Postat av: Jane

Inte????

Men det var ju precis det du skrivit!!!!!

Du kände ju både folk som dödat sina barn i magen och gett dom alla möjliga sjukdomar pga av att dom rökat...



Konstigt att bara du får känna folk och sen utgå från det.



Ja ja skit samma jag ska inte uttrycka mina åsikter mer för du och jag har alltid olika.

2009-05-26 @ 22:08:23
Postat av: Väljer att vara anonym idag.... ;-)

Väldigt bra inlägg!!!!!!



hesa-

Vad gäller mamman med dom två barnen som dog psd så togs det tester på det första barnet och på det andra hur många om helst. Obduktionen på det barnet tog längre tid än på det första.

Och jo, det finns papper där det nämns att rökningen är en bidragande orsak!!!

2009-05-26 @ 22:55:12
Postat av: Beckah

Sådär ja. Ett helt nytt inlägg fyllt med länkar. Ta en titt vettja :-)

2009-05-26 @ 23:05:49
Postat av: hesa

"väljer att vara anonym idag": skulle gärna vilja se vilka tester som togs för att fastställa att rökningen var dödsorsaken! Det finns inga sådana tester och nej, man kan inte till 100% veta vad rökningen påverkar och inte. För som sagt drabbar psd, astma, infertilitet, adhd etc. även barn med ickerökande mamma. Vad skulle isf detta bero på, om det då det drabbar rökande mammor till 100% beror på att de rökte?

Det håller ju inte, ser du inte det själv..??!

2009-05-27 @ 01:10:48
URL: http://lifeofhesa.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Jättebra läsning, en riktig tankeställare!!!!



De som går i försvar; Varför gör ni det? Rökare?

2009-05-27 @ 08:15:00
Postat av: Maria

Du har en obehaglig syn på människor.

2009-05-27 @ 10:10:50
Postat av: Väljer att vara anonym ;-)

Hesa - i papperna från obduktionen står det att barnen har utsatts för cigarettrökning. Jag har själv sett dom!

Det är säkert inte bara rökningen som är orsaken men det är en bidragande orsak!!!!

2009-05-27 @ 10:53:17
Postat av: Malin

Till Maria: En obehaglig syn på människor? har du blivit så upprörd av detta inlägg?



Till Övriga:

Att vi idag år 2009 inte kan med att någon (i detta fall beckah) tycker att rökning är förkastligt är ett skämt!!!!!! Forskning visar att rökning är skadligt, det har vi vetat länge nu! All ADHD, plötslig spädbarnsdöd och allergier orsakas inte av en rökande mamma, men om risken är FÖRHÖJD att ge sig själv eller sitt barn allvarliga sjukdomar, varför då fortsätta röka och bli upprörd över dom som tar avstånd ifrån rökning!?

2009-05-27 @ 10:56:42
Postat av: Kristin

Min mamma rökte när hon väntade mig. Min mamma drack enstaka drinkar när hon väntade mig. Fick jag några skador? Nej. Betyder det att jag tror att rökning och alkohol under graviditeten är ofarligt? Nej. Det är ju bara idiotiska argument!



Min sambo hade inte bilbälte på sig innan han var 25, för han tyckte att det var så jobbigt att ta på det. Och han dog ju inte, så bilbältet måste ju vara onödigt? Ungefär samma argument...

2009-05-27 @ 11:15:55
URL: http://winnertaco.blogg.se/
Postat av: Beckah



Haha ja alltså, vissa upprörda själar här är ungefär så här smarta när det gäller att komma fram till slutsatser:



"Stenar kan inte flyga. Jag kan inte heller flyga. Aha, då betyder det att jag är en sten."



Är det rökningen som gör en så smart?

2009-05-27 @ 11:20:46
Postat av: Emma

Grymt bra blogginlägg... Fy för att röka under graviditeten.. Tack..

2009-05-27 @ 11:22:28
URL: http://metrobloggen.se/frasselina
Postat av: Hannah

Varför gå i försvarsställning och berätta om att den eller den rökte och barnet fick inte ADHD, astma, dog av PSD ovs?

Beckah skriver utförligt och exeptionellt om att man inte borde röka under graviditeten för då KAN barnet drabbas av någon sjukdom eller tom dö.



Jag skulle anta att hon bara vill dessa ofödda barn väl, och skriver detta med en viss omtanke samt ge er en tankeställare.

2009-05-27 @ 11:34:49
Postat av: Johanna M

Mycket bra och välskrivet inlägg.

Postat av: hesa

"väljer att vara anonym idag": ja, det är klart! Hade barnet vistats med pälsdjur, pollen, cigarettrök eller mycket avgaser så skriver man ju det! När jag skrivit in patienter har jag beroende på vad de sökt hjälp för naturligtvis fått anteckna och fråga väldigt märkliga frågor.

Det är en del av utredningen och jag säger inte att rökningen inte var en bidragande orsak, eftersom jag inte vet! Det kan vara så! Men det finns inga konkreta bevis. Det finns inte ett enda test man kan göra som visar att nikotin varit orsaken till infertilitet, ADHD, psd etc. Det är bara antaganden.



Åter igen, jag fösvarar inte rökning även om det låter så. Men jag blir upprörd och irriterad på hur man kan uttrycka sig som vissa gjort här om kvinnor som förlorat sina barn. Man kan ju bara hoppas att praktarslen som dessa slipper uppleva psd eller förlusten av ett barn själv.

Tack för mig.

2009-05-27 @ 14:35:56
URL: http://lifeofhesa.blogg.se/
Postat av: Jeanette

ett helt underbart inlägg av dig - SÅ SANT allt du skriver och jag håller med dig om varje ord..



ser att du för påhopp från förmodat rökande gravida och det är alltid lika roligt att se dom försöka förklara sig. BORTFÖRKLARA sig.

den vanligaste är - "har du rökt själv? det kan du inte ha gjort eftersom du tror att det är så lätt att sluta"

Min mening är att VILL MAN SLUTA SÅ SLUTAR MAN. punkt slut. jag har oxå rökt men slutat (inte pga graviditet dock) jag skulle aldrig i mitt liv sätta en cigg i min mun om jag hade bebis i magen. hur egoistisk får man bli...



om man inte änns kan sluta röka för sin bebis man har i magen, ja då är det fan illa!!!



Tusen tack för att bra inlägg!!!!!

2009-05-27 @ 21:11:35
Postat av: ...

DU skriver

"Eller så kan man blunda och lyssna till rösterna från alla änglabarnen. De som fick dö, offras, till födel för mammas rökning och njutning."



Riktigt äckligt skrivet av dig beckah! och du ska läsa till BM .... din syn på människor är liite vad ska man säga opassande. Tycker synd om det kvinnor som i framtiden ska behöva träffa dig som BM..

2009-05-27 @ 21:26:40
Postat av: caroline

Hesa - du är min idol! ;)

2009-05-27 @ 21:29:17
URL: http://mammanmedstortc.blogg.se/
Postat av: Christer Romson Lande

hesa: även om inte kan avgöra om ett enskilt barn dött pga rökning, så kan man konstatera huruvida barn till rökare ät överrepresenterade bland de som dör i psd. Och om man tar hänsyn till övriga kända och misstänkta psd-orsaker så kan man se om det kvarstår någon signifikant skillnad. Det behöver ändå inte betyda att rökningen orsakat psd:n. Det kan fortfarande vara någon annan okänd gemensam orsak till både rökning och psd, eller så.

2009-05-27 @ 22:16:36
Postat av: MansonDust

Applåderar

2009-05-28 @ 12:05:39
URL: http://mansondusts.blogg.se/
Postat av: Jaana Säker

Superbra inlägg! Bara om du har lyckats få EN kvinna att inte röka under sin graviditet pga detta blogginlägg så har du gjort massor! Önska jag kunde skriva lika bra!



// Jaana Säker

2009-05-28 @ 20:24:04
URL: http://yaaniz.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Alltså... detta var det bästa jag har läst på länge. För det är ju precis såhär det är. Tänk om alla kunde tänka på detta istället för att skylla ifrån sig på annat eller andra.

Bra sagt säger jag bara.

2009-06-01 @ 16:43:21
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: pilla

Ja ett bra inlägg...Och vi rökare vet allt detta vissa klarar av att sluta och vissa är som mig klarar det inte..Kanke har jag inte försökt helhjärtat? kanske har jag råkat på tragedier efter tragedier så jag inte kunnat?JAg håller mig absolut inte bakom min egen rygg...Vet att det jag gjort och gör är fel...Min far gick bort i lungcancer 2007 och han hade varit rökfri i 13 år. Det skrämde mig inte så vad ska då få mig att sluta? Önskar jag kunde sluta på stört men ärligt talat vill jag inte just nu sluta men nån gång i framtiden ska jag sluta så mycket vet jag...

Men tacl för ett bra inlägg läste inte hela man förstår konceptet...

Hälsningar från pilla rökte innan graviditet rökte under graviditet och röker nu men är en framtida ikke rökare...

2009-10-28 @ 19:45:09
URL: http://pilluspilatus.blogg.se/
Postat av: Julia

Hej!



Mkt bra skrivet tycker jag!

Jag har själv precis fått veta att jag är gravid och jag är rökare och de är skit kämpigt att låta bli de satans goda pinnarna som jagar än, men vafan de är inte bara din egen hälsa som står på spel brukar jag säga till mig själv nu under 3 veckor har jag letat å letat efter motiverande berättelser eller dylikt som verkligen förklarar hur farligt det är att röka under graviditeten men de finns inte..???

Känns som folk fortfarande vill att de ska va okej?!



Finns de nån som kan ge mig tips på vart jag kan hitta motivationen till att fortsätta va rökfri för jag vill så gärna!!!!



Tack för en bra text.

Mvh Julia

2009-11-01 @ 19:50:25
URL: http://levmedjulia.blogspot.com/
Postat av: Mia

Mkt konstit rökte i början av min graviditet och när jag prata om det med min läkare sa hon till mig

" det är verklgien bra att du försöker sluta röka men jag skall itne stressa upp mig själv över tobaken, Om jag har varit utan i typ en 4 timmar och sen blir jag bar aoch tänka på den där tobaken och vill ha den men får inte ta den, så då skulle jag ta den för att Stress hormonen är 3 gånger farligare än en tobak"

Jag tycker det är kontsit av en LÄKARE att säga så till mig om det itne stämmer?

Och jag har kollat upp lite andra saker...och så som i en annan blogg jag hitta som de va rätt mkt strul all info här är inte baserad på fakta, viss info är på forskning ännu. tack för mig.

2009-11-01 @ 23:14:07
Postat av: Nette

För att inte tala om att barnet kan få nikotinförgiftning..

2009-11-02 @ 08:49:24
Postat av: Natalie

Empati, vet du vad det är? Du skrämmer mig! Helt rätt inlägg, absolut! Men man kan väl tänka lite på HUR man formulerar sig? Tycker att du är precis lika "dum i huvudet" som dom som röker under graviditeten, du utsätter dina barn för rök, precis samma sak!!!

2009-11-02 @ 13:57:27
URL: http://natalieutanh.webblogg.se/
Postat av: Beckah

Natalie utan h; vad pratar du om?

2009-11-02 @ 14:21:55
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hmmm... va ska man säga... Gammalt inlägg, ja, men innehållet är ju detsamma o ja äcklas av dig.. Inte av dina åsikter i helhet, det får man ha, olika åsikter, absolut.. men tänk gärna på vilka du blandar in i din sk upplysning om rökning vid graviditet.. Ett av din exempel du så vackert radat upp är min familj... Jag kan säga att jag har åsikter om dig och din familj också men inte f*n sitter ja o bloggar om det? Kanske ska börja göra det dock... Du sitter o tycker synd om dig själv och spottar o fräser åt folk som kommenterat negativt om Elmer.. Det tyckte du gjorde ont... Hmm.. Visste inte att en sån som du ens hade känslor.. Är fasen inte synd om dig.. Ska du lägga alls kuld på föräldrar till barn som förolyckats av olika anledningar så kan väl jag/vi lägga skulden på dig ang Elmer o dina andra pojkar? Tror du inte det gör ont i oss att en familjemedlem till oss gått bort? Det gör fn mer ont att DU av alla människor som INGET vet om situationen, ska sitta o BLOGGA om vår förlust?! Du är fn sjuk i huvet!

Då fick Elmer LCH av din idoiti alltså? Eller för att du rökte när du var yngre? För att du är ett psykfall? För att dina föräldrar sa sanningen om vilken äcklig varelse du är?

Du gav honom sjukdomen för dina synders skull?

Hoppas du är nöjd med din insats... :)

Du kanske skulle ta o lära dig att hålla käften om att blanda in drabbade familjer i din inlägg för att sen sitta o tycka synd om dig själv när du blir drabbad...?

Herregud.. att du ens finns till är en stor fråga...

2010-01-19 @ 21:12:16
URL: http://lovelygirls.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jag vet att sanningen svider ;-) men försök låta bli att skjuta budbäraren :-) kram kram

2010-01-19 @ 21:20:42
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Sofia

Urusel budbärare om ja då får säga min mening... Har du inget mer än det att komma med? Du som "står för dina åsikter"...? Vaddå sanningen svider? Inget av det du påstår att hon dog utav är sant.. tyvärr.. du sitter på enbart dina egna uppfattningar, hörsägen o åsikter.. ingen som helst fakta...

2010-01-19 @ 22:01:28
URL: http://lovelygirls.blogg.se/
Postat av: Ancha

Sofia: Låt dig inte retas av beckahs otroligt barnsliga attityd. Du kan vara skadeglad och leva lycklig med vetskapen om att Elmer är både ful, fet(!) och troligen också lär dö snart. kramiz kramiz

2010-08-29 @ 03:42:20
Postat av: monica

Hej!Menar du att ett barn kan få adhd av att mamman röker?Undrar då varför mitt barn har de? Slutade ett år innan vi påbörjade försök o bli gravida...

Givetvis är inte rökning bra men en beteendestöring som adhd har helt andra grunder o fakktorer..Dessutom ärftligt....Mvh Monica

2010-08-29 @ 17:36:20
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ja, jag menar att barnet kan få ADHD av att mamman röker.



Jag menar inte att om barnet har ADHD så har mamman rökt.



Märk skillnaden, den är enorm!



Om mamman röker kan barnet få ADHD, dö i psd, bli sterilt, få astma och en massa annat. Därmed inte sagt att dessa saker inte kan hända även om mamman inte rökt. Risken ÖKAR men det är ingen garanti. barnet kan också ha tur och klara sig utmärkt.

2010-08-29 @ 17:38:57
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Karin Petersson

Tycker mycket om det du skrev! Trevligt att se lite bra grejer och inte endast det generella grejerna som man kan se om hela tiden. ;)

Postat av: Nathalie

Självklart är det dåligt att röka under en graviditet, men med tanke på att barnet kan få sjukt mycket andra skador så enligt mig ligger ju allt som 50/50 alltså att barnet kan ju ändå få sjukdomar oavsett om mamman är hur frisk etc etc som helst.



Men ja, otroligt bra inlägg ananrs

2010-10-22 @ 16:44:35
URL: http://FuuckfaceD.blogspot.com
Postat av: Emma

Gud vilket bra inlägg precis vad jag behövde. Nu fimpar jag direkt!

2011-09-17 @ 09:53:36
Postat av: Knyttets mamma

Det säger de till alla som röker under graviditeten. MVC informerar om detta, bortsett från att rökningens alla risker för barnet står att läsa överallt där det finns information om graviditet. Dessutom får man av BVC när barnet fötts en liten broschyr om PSD och riskfaktorer där rökning står med som en betydande risk.



Det samma borde gälla ersättningsmatning. Att amma är, bortsett från att inte röka, det enskilt bästa man kan göra för att minska risken för PSD.



För övrigt har man naturligtvis inte dödat sitt barn för att det dog i PSD och man rökt/flaskmatat/varit fet. Det man gjort är att öka sannolikheten för att barnet ska dö. Risken är dock fortfarande på promillenivå.



Med vänlig hälsning.

2011-10-07 @ 11:07:48
Postat av: Mimmi - änglamamma till Lilly!

Vilken vidrig människa du måste vara.

Jag hoppas att du råkar ut för riktigt tragiska tragedier under ditt liv!

2012-03-16 @ 03:28:25
URL: http://mimmiastrom.blogg.se/
Postat av: Mimmi - änglamamma till Lilly!

Nej inte för att du tycker det.

Utan för stt du skriver såhär!



Vidrigt!



Och nej, jag rökte inte under graviditeten.

2012-03-16 @ 11:59:16
URL: http://mimmiastrom.blogg.se/
Postat av: Kerra

Det absolut bästa blogginlägg jag läst i hela mitt liv. Du borde skriva en bok. Jag vet några som verkligen skulle behöva fatta ett o annat nu när de e gravida men röker ändå.Barnmisshandel fyfan

2014-08-06 @ 20:25:45


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback