Sen avnavling - barnets födslorätt



Jag lånar rubriken från tråden på FL som fick upp mina ögon för detta för länge sedan
, men tyvärr inte tillräckligt länge sen. Jag har nämligen två tidigt avnavlade barn.


Tråden på FL hittar ni här:  http://www.familjeliv.se/Forum-2-13/m44999576.html (tråd nummer 7, den nuvarande tråden)


Det känns nästan lite dumt att skriva om detta. Jag är inte i närheten lika insatt som trådstartaren och vissa personer i trådarna på FL men jag tycker det är så viktigt att jag inte bara vill länka till FL utan även sammanfatta lite eftersom många inte kommer klicka sig vidare och läsa mer tyvärr.


Om avnavling

Avnavling är helt enkelt att man klampar navelsträngen (stryper blodflödet) efter ett nyfött barn kommit ut ur sin mamma. Antingen vaginalt eller genom snitt.  Klampningen brukar ske ganska omgående och sedan får pappan eller någon annan klippa av den sega navelsträngen.


I andra änden av navelsträngen sitter en moderkaka. Både navelsträng och moderkaka är fulla av blod och det är inte mammans blod eller överblivet, onödigt blod. Det är bebisens blod! Det handlar inte heller om några droppar, vi pratar decilitrar. En deciliter gör inte mycket på en vuxen människa men nu pratar vi om ett litet pyre på kanske 3-4 kilo och då är varje deciliter oerhört viktig. Hela mängden "navelsträngsblod" utgör ca 50% av bebisens totala blodvolym.

Lyckligtvis får de flesta bebisar i sig mycket av detta under förlossningen och de sekunderna det tar att klampa av navelsträngen. Men vid en tidig avnavling finns ändå mycket blod kvar som bebisen alltså går miste om.


Naturen vill att barnet ska ha sitt blod och ser till att moderkaka och navelsträng pumpar in det här blodet  i bebisen efter förlossning. Ja, det vill säga OM ingen kommer och sätter en klämma på navelsträngen och förhindrar flödet. Annars tar det knappa 5 minuter för bebisen att få sitt blod och därefter kan man klampa och klippa. Mycket enkelt.


Varför tidig avnavling?

Ja, då undrar man ju genast varför man inte gör en sen avnavling på alla barn på alla sjukhus. Det enklaste svaret är  pH-provet. Man brukar göra ett test på navelsträngsblodet (som man kallar det för att slippa säga att det är bebisens blod) för att kolla pH-värdet och på så vis få svar på hur barnet mår efter förlossningen. En "kvalitetssäkring" av vården. Att detta prov lika gärna kan tas med kanyl ur en fortfarande pulserande navelsträng struntar man i.


En annan del  i detta är forskningen. Du kanske hört talas om "navelsträngsblod" och forskning på stamceller?  Sen stamcellsforskningen inleddes avnavlar man tidigare än någonsin. Redan innan barnet hunnit ta sitt första andetag. Samtidigt ökar bland annat autism lavinartat.


Vad är rekomendationen?
I oktober 2007 hölls ett stort möte angående sen avnavling där man gemensamt beslutade sig för att sluta avnavla tidigt  som rutin. Läs mer om mötet och fakta kring avnavling här: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat-stod-for-senare-klipp/index.xml

Här finns de nationella riktlinjerna för avnavling: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609


Kan man avnavla sent vid kejsarsnitt?

Det går utmärkt! Säg till innan om att det är er önskan att ert barn ska avnavlas sent. Prata med MVC-barnmorskan och alla ni kommer i kontakt med innan förlossningen och ha det med i förlossningsbrevet. Sen avnavling är dock endast möjligt om det är ett "vaket snitt" eftersom narkosmedlet i ett sövt snitt annars kan komma över till barnet. Om man inte får beviljat en sen avnavling vid sin snittförlossning kan man be dem om en kompromiss åtminstone. Dvs att läkaren "mjölkar" navelsträngen med fingrarna några gånger innan klampning. Då hjälper man naturen på traven lite att föra över barnets blod till barnet.

Här finns mycket information om avnavling vid snitt: http://www.familjeliv.se/Forum-2-13/m33964976.html


Kan man avnavla sent om barnet mår dåligt och behöver hjälp direkt?
Ja. Om något händer barnet är det enbart positivt om man håller barnet lägre än moderkakan och "mjölkar" ur blod in i bebisen. Blodet innehåller viktigt syre som ett medtaget barn har extra stor nytta av. Skriv i ditt förlossningsbrev att du vill ha det på det här viset om något händer. En snabb mjölkning med barnet lägre än moderkakan i 30 sekunder hinns med, även i en krissituation. Här är pappans roll viktig.


Kan man avnavla tvillingar sent?
Javisst. Det går utmärkt, men som alltid när det är en förlossningssituation utöver vanlig standard med enling och vaginal förlossning så måste man vara extra vaksam och påpeka att man vill ha en sen avnavling av sina barn. Viktigt att tänka på dock, är att tvillingar som delar moderkaka skall hållas i samma nivå (höjd) så fort barn 1 är framfött. Om något av barnen hamnar högre än sin tvilling kan denna få minskat flöde och förlora blod eftersom blodet får lättare att rinna till den lägre tvillingen. Det vanligaste är dock att tvillingar har varsina placentor och då gör man som vanligt.


Ökar risken för nyföddhetsgulsot?

Nej. Bebisar kan få problem med gulsot som måste behandlas, men det finns inga bevis för något samband mellan sen avnavling och behandlingskrävande gulsot. Därför kan detta aldrig användas som argument för tidig avnavling. Ändå är det en vanligt förekommande "ursäkt" på många sjukhus. Läs mer om gulsot och sen avnavling inne i trådarna på FL. Det finns teorier att gulsoten i sig över huvudtaget inte är farlig och vissa menar att den kanske till och med är positiv.


Kan man lita på att man får en sen avnavling om det står i förlossningsbrevet?

Nej. Tyvärr kan man inte alls lita på det. Särskilt inte på de sjukhus där man har tidig avnavling som rutin.  Men  även annars om det uppstår en akut situation till exempel. På sjukhus som avnavlar sent brukar man fortfarande avnavla tidigt i akuta situationer och vid snitt. Var vaksam! Påminn!


Pappans roll

Det är viktigt att pappan är medveten om det här med sen och tidig avnavling. Mamman är inte alltid helt med efter förlossningen så i många fall är det pappan som får hålla ett öga på att navelsträngen inte klampas av för tidigt. Samma sak i ett akut läge, där bebisen kommer ut livlös och medtagen. Prata om detta hemma innan förlossningen!


Vad säger WHO?

WHO Recommendations for the Prevention of Postpartum Haemorrhage. October 2006.page 15
"Recommendation:
Because of the benfits to the baby, the cord should not be clamped earlier than is necessary for applying cord traction in the active management of the third stage of labour. (weak recommendation, low quality evidence) For the sake of clairity, it is estimated that this will normally take around 3 minutes."


Var tillämpas tidig respektive sen avnavling?
Det finns listor i trådarna på familjeliv.se men ta aldrig något förgivet. Var vaksam även på de sjukhus som har sen avnavling som rutin och skriv in det i ditt förlossningsbrev.

Värt att nämnas är att nationella blodbanken för stamceller finns i Göteborgstrakten, så det är ingen tillfällighet att det främst är i dessa trakter som man fortfarande tillämpar tidig avnavling. Till exempel i Borås, där jag själv ska föda mitt tredje barn inom några veckor. Här är det extra viktigt att man bestämt säger till om sen avnavling.


Stamcellsforskarna behöver så färskt blod som möjligt. Allra helst vill de att navelsträngen klampas av före första andetaget. Min andre son är född i Borås och då hade jag ingen aning om allt detta med avnavling. Gossen var dock smart och började skrika (och således även andas) få fort huvudet var ute, i väntan på att kroppen skulle följa efter. Vilken tur. Då fick han i alla fall börja andas innan de klampade av.


Länkar:

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4710491
En mycket bra artikel


http://www.cordclamp.com/


http://www.autism-end-it-now.org


http://www.birth-brain-injury.org/


http://www.gentlebirth.org/archives/cordIssues.html


Filmer:

En mycket viktig och bra film (går inte direktvisa):
http://www.metacafe.com/watch/2870183/we_can_be_much_kinder_birth_matters_video_contest/



Väldigt bra nyhetsinslag från Rapport.


En film för pappor. "The Other Side of The Glass". Äntligen en förlossningsfilm för pappor. Jag uppmanar ALLA att se den. Varför tillåter vi att nyfödda behandlas på ett sätt som vi annars ALDRIG någonsin skulle tillåta någon behandlade våra barn?



Autism,  ADHD,  ADD och Asperger med mera. Svaret kan finnas i en tidig avnavling. Den här filmen berör mig oerhört mycket. Min förstfödde fick syrebrist under förlossningen. Hans hjärtljud avstannde, jag blev klippt och det sprang in läkare på rummet. En blå bebis drogs ut och avnavlades ögonblickligen innan han äntligen tog första andetaget och kom igång. Han förlorade antagligen ganska mycket av sitt "navelsträngsblod".  Han hade dessutom en sjukt lång navelsträng. Så lång att barnmorskan imponerat höll upp den och deklarerade att det var det längsta hon sett. Blodet hade alltså en ganska lång väg att vandra. Nu 11 år senare ska min son utredas för ADHD och Asperger. Precis som alla föräldrar söker jag svaret till "varför". Det rätta svaret kommer jag aldrig att få, men den tidiga avnavlingen kommer alltid att finnas med som en teori tyvärr.


______


Läs gärna övriga inlägg i kategorin "Råd, hjälp & information" också.


Kommentarer
Postat av: Linda med tvillingdöttrar

Viktigt:)

Jag tror (vet tyvärr inte) att mina tvillingar blev sent avnavlade. De sa inget om det men det tog en herrans tid innan jag fick Nadja till mig eftersom hennes navelsträng inte var så lång att hon kunde ligga på bröstet. Min enda tolkningen av det var att de "väntade ut" blodet innan de klippte. Det sjukhuset verkar också ha sen avnavling som rutin. Jag hoppas att det är så iaf.

2009-07-28 @ 14:53:29
URL: http://mina2hjartan.babyblogg.se
Postat av: Anna

tidig avnavling har absolut INGET med adhd och asbergers att göra!

2009-07-28 @ 16:20:31
Postat av: Beckah

Anna; jaha? Så detta VET du? Så bra för dig då :-) resten av världen vet iaf att syrebrist ökar risken för alla sådana åkommor och sen avnavling kan mycket väl orsaka syrebrist. Barnet förlorar blod som är rikt på syre.



Men bra att du vet annorlunda då ;-)

2009-07-28 @ 16:23:45
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Lisa

Men, i Nederlanderna ar hemforlossnigar och sen avnavling MYCKET valig, fast man kan inte se nagot samband med mindre autister. Detta hade man ju annars kunnat pavisa valdigt snabbt och enkelt.

(Jag ar FOR sen avnavling!)

2009-07-28 @ 20:21:08
Postat av: Josefin

Detta hade jag ingen aning om. Tur att det finns folk som upplyser. Jag har fött i Borås och så blir det troligen även denna gång, tur att jag hann läsa det här innan nu. Men det finns alltså inga som helst nackdelar med sen avnavling?

2009-07-28 @ 20:27:09
URL: http://josefinz.blogg.se/
Postat av: Beckah

Jag har sökt efter nackdelar Josefin, men inte funnit några :-)

2009-07-28 @ 21:13:34
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Sus

Hur tidigt märkte du att din son inte var som "alla" andra? Små barn kan ju verkar lite adh-iga ibland när dem är övertrötta eller har käkat socker eller så. Minns du var det var som var konstigt med Victor som gjorde att du anade att han inte var som andra barn? Han verkar ju väldigt intelligent och pratade väl tidigt?

2009-07-28 @ 21:35:31
Postat av: Beckah

Jag märkte när han föddes att han inte var som andra barn. Har dock aldrig sett det som något "fel" tidigare. Det är först på senare år när det börjat märkas så tydligt på de sociala bitarna att det blivit negativt för Victor att inte vara som andra och då först började tankarna vandra.

2009-07-28 @ 22:18:39
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Kaiza på FL.

De flesta sjukhus praktiserar väl detta nu?



I vårt fall blev det inte så då navelsträngen var för kort och gick av i magen... iofs var det bra annars hade det gått illa. Han fick ju tyvärr en del problem efter det som förhoppningsvis är helt läkta nu.



När det gäller alla former av hjärnskador eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar händer det så otroligt mycket i forskningen och man kommer på mer och mer saker om vad som kan orsaka detta men även hur man kan hantera det så att det faktiskt inte förblir ett problem. Lycka till med er utredning. Har jobbat med barn som har ADHD och Autism, det är jätteroligt och inspirerande.

2009-07-28 @ 22:19:23
Postat av: iidaa

jag utreds för adhd, inget kul och göra vid 24/25 års ålder. men vad ska man göra?

2009-07-29 @ 13:50:54
URL: http://iidaallansson.blogg.se/
Postat av: Linda Morge

Verkligen en mycket bra och informativ blogg om den så viktiga avnavlingsfrågan. TACK!!!

2009-07-29 @ 14:18:33
Postat av: Sodapop

Återigen intressant läsning!

Tänkte bara tipsa lite ang navelsträngsPH.

Då man ska ta PHprovet på navelsträngsblodet brukar man som du skrev klampa med två peanger, ca 10 cm isär DIREKT barnet är fött. Om barnet tar sitt första andetag syresätter det sej och blodet, PHprovet om hur barnet mått under utdrivningsskedet blir då missvisande.

Två prover tas mellan peangerna och sedan brukar man ta loss dem, problemet är att peanger klämmer ihop kärlen så hårt att de sällan öppnar sej igen...de skadas o blodet stannar i moderkakan!!

Moderkakan släpper dessutom lättare sägs det om den får ""tömma sej" på överflödigt blod...



Det du kan kräva är att de istället för att klampa med peanger använder händerna! En person (oftast usk) nyper helt enkelt på två ställen medans barnet ligger vid fotändan o tex barnmorskan tar proverna snabbt....tar ca 15 sek om hon är van.

Detta stryper inte blodet sedan utan när man släpper taget flyter blodet som vanligt igen, barnet kan få sitt blod OCH barnmorskan får sina prover!



Det du ska skriva i ditt brev är alltså att du vill ha MANUELL klampning om du vill ha ph-prover alls förstås, det är ju faktiskt DU som bestämmer trots att det inte alltid kan kännas så =)

2009-08-01 @ 11:39:13
Postat av: Beckah

Tack så mycket för inblicken :-)



Ja det är något sådant jag tänkt skriva att om de vill ha ett prov får de ta det med kanyl i navelsträngen och "klampa" med fingrarna och sen släppa :-)

2009-08-01 @ 11:49:09
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Sophie

Väldigt bra inlägg! Hoppas det är oki att jag länkar i min blogg till det här inlägget, annars får du säga till.

2009-08-06 @ 21:23:38
URL: http://flerbarnsmamma.se
Postat av: Sophie

Tack så mycket! Tyckte du hade samlat väldigt bra information. Ha det bra och lycka till nu när den lilla snart ska komma. Kram

2009-08-06 @ 21:47:56
URL: http://flerbarnsmamma.se
Postat av: Madeléne

Vi valde en sen avnavling när Maybelline föddes för två veckor sedan. Vi tyckte oxå som du att det var viktigt att hon fick i sig det sista viktiga frånnavelsträngen.

2009-11-05 @ 00:40:13
URL: http://whoismadelene.blogg.se/blogg
Postat av: Emelie

Detta var jättebra skrivet!

Jag fick en sen avnavling vid min förlossning och trots att det kändes som en evighet innan jag fick upp min lilla bebis på mig så är det värt det :)

Går det bra om jag länkar till ditt inlägg från min blogg?

2009-11-12 @ 15:11:41
URL: http://emeliegrahn.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Läste det här inlägget nu...vet inte om du ser kommentarer som är gjorda på gamla inlägg... Min son är född med kejsarsnitt och blev avnavlad direkt (tror jag). Han untreds nu för ADHD el ngt liknande- min fråga är vad du märkte hos Victor i det "sociala" som du skriver i en anna kommentar? Min son är världens finaste (såklart) men han leker gärna själv, har lite svårt i kontakten m. andra barn och tröttnar snabbt på saker och ting och återgår då till att leka själv, man måste ofta säga till honom vad han ska leka- nästan som han saknar kreativiteten! Han är iofs bara 4år... Usch, vad mkt frågor man har och vad mkt känslor som går upp och ner i mej nu som mamma (dessutom gravid igen så det är väl extra mkt hormoner!) Stor kram till dej!

2009-11-16 @ 10:33:18
Postat av: Nilla (bf 13/5)

Jag återkommer till detta inlägget nu då det är aktuellt för mig snart att föda barn! Jag kommer benhårt att kräva SEN avnavling o kommer inte ge mig förrän jag får som jag vill, ifall dom tycker nåt annat!



Minstingens navelsträng klipptes direkt efter att han tittade ut o han har idag diagnosen: "ADHD kombinerad typ med Autistiska drag" sen 3½ års ålder. Han har väldiga problem med det sociala samspelet, han har resursperson på förskolan tack o lov (trots att han inte går under LSS-lagen), samt att han har utökad tid på förskolan då det är viktigt för honom! Bra kommun här som lyssnar!!!



Detta vill jag gärna undvika med bebisen i magen som ska kika ut om ca 5 veckor, så SEN avnavling SKA vi ha, oavsett vad. Då har vi iaf tagit bort en trolig bov i dramat! ;)



Tack för infon!

Innan du bloggade om detta hade jag aldrig hört talas om detta! ;)

Du öppnade mina ögon! ;)

*kramen*

2010-04-07 @ 16:06:50
URL: http://blogg.phernilla.net
Postat av: Hemimamma

Vilket bra inlägg!! Roligt att se andra engagera sig för samma fråga som jag gjort. Jag blev uppmärksammad på detta av Linda Morge. Fyra av mina sex barn har drabbats av skador till följ av snabb avnavling, varav ett av dem dog, sannolikt pga detta, för 11 år sedan, så detta kommer att följa mig och min blogg permanent framöver...



Hemikram!!

2010-07-30 @ 22:12:42
URL: http://blogg.aftonbladet.se/hemimamma/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Vilken fruktansvärd sorg hemimamma :-( förstår att frågan är oerhört viktig för dig <3

2010-07-30 @ 22:18:22
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: tinnitus treatment

I wanted to drop you a quick note to express my thanks as I have enjoyed the way you've structured your site which is very nice one and gives in depth information. I think it will be helpful for me as well

2011-08-04 @ 10:08:18
URL: http://www.tinnitusmiraclecures.org


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback