Dagens FL

Inför en ny kategori här i bloggen. Dagens FL. Det kommer att vara roliga/dumma/bra/korkade/idiotiska citat från familjeliv.se som jag stöter på. Det kommer inte vara exakta citat, av flera olika anledningar. Men innehållet i citaten kommer vara samma som originaltexterna.

Här kommer dagens skörd:

"Jag har inte tillräckligt med mjölk för min tvåveckorsbebis är hungrig igen efter bara 1,5 timme"

Doh! 1,5 timme är LÄNGE för en så liten! Sådana bor vid bröstet oftast. Bröstmjölken är gjord så att den ska gå att smälta på 20 minuter! Tänk att folk är så himla okunniga. Skrämmande. Inte konstigt att amningen inte funkar för så många och man har krav på sig att amma var fjärde timme eller vad man nu tror är riktigt.

"Min 2,5-åring har så tråkigt. Vad gör era barn när det regnar? Pussel? film? vad?"

Eh....gå ut? kanske? Kan det finnas något bättre, roligare och mer underhållande än att gå ut och kladda med sand och vatten för en sån liten?!


Kommentarer
Postat av: Julia

Jag läser ofta sådana inlägg och jag tycker synd om dom mammorna som oftast får svaret att man ska ge tillägg för att mjölken inte räcker.



Deras amning går fort i stöpet efter dom råden.



2009-07-21 @ 17:01:58
URL: http://grabbligansmamma.com
Postat av: Anonym

Men Beckha. Du var väl oxå okunnig om din amning och visste inte vad det innebar att öka på sin amning för att det ska bli mer flöde. Varför hånar du andra?

2009-07-21 @ 17:50:17
Postat av: Beckah

Vet inte hur du läser, antagligen upp och ner ;-) det där är motsatsen till ett hån.

2009-07-21 @ 17:59:43
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

nu får du förklara hur du menar med motsatsen till ett hån? jag fattar inte.

2009-07-21 @ 19:32:40
Postat av: Beckah

Det är skrämmande att folk inte kan mer. Folk=vi, mammor, kvinnor, samhället i stort. Du, jag och vem som helst. Utom undantagsfall. Numera hör jag till undantagsfallen som vet mer men så har det inte varit länge. Allt detta har jag skrivit om i mitt långa inlägg om amning. Jag tycker det är hemskt att vi mammor inte får mer kunskap än så här. Både från MVC/BB/BVC men också från våra "medsystrar". Amningskunskapen dör ut tyvärr.



Citatet är klockrent. Precis så här dålig är kunskapen. Det handlar inte om just den här mamman (därav anledningen till varför jag gjort om det till ett mer allmänt citat än ett exakt) utan hela grejen i stort. Just att den allmänna uppfattningen är att barn ska äta var fjärde timme eller att man åtminstone ska sträva efter det för annars är något fel. och vi lyder såklart, eftersom vi inte vet bättre än så och vi litar på vad alla säger.



Jag tycker själv att detta framgår väldigt tydligt, att det var det jag menade med det citatet. De som tror att jag hånade eller gjorde mig lustig över att hon inte visste bättre kanske glömde läsa inledningen. Jag skrev INTE att jag skulle ha dagens FL som en grej för att håna eller visa upp roliga dumheter. Det kommer komma ALLA slags citat. Bra och dåliga grejer, roliga och allvarliga.



Men folk VILL gärna tro att man menar något negativt för då får de en chans att gnälla och komma med pekpinnar ;-) trist för er att jag inte menade det ni vill vrida det till då.

2009-07-21 @ 20:12:46
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Kristin

Barn ÄLSKAR att vara ute i regnet! Den dagen vår 2 ½-åring sitter still mer än 5 minuter framför en film eller med ett pussel ska jag banne mig rita ett kors i taket :)

2009-07-21 @ 23:04:39
URL: http://winnertaco.blogg.se/
Postat av: rebecca

Roligt med en sån kategori. :)

2009-07-22 @ 09:37:27
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Suzan

Ah! Dagens FL! Den måste jag hålla koll på! =)

2009-07-23 @ 20:32:45
URL: http://tootz.blogg.se/
Postat av: Madeléne

Ja du, det är inte precis så man föds med kunskapen om hur allt med barn går till.

Kan det vara därför man använder sig av familjeliv tro? för att få råd och tips från andra mammor.

2009-07-24 @ 01:35:12
URL: http://whoismadelene.blogg.se/blogg
Postat av: Skor, och en del av livet

Va rolig kategori.. den här måste jag hålla koll på..

2009-07-26 @ 17:09:43
URL: http://www.skotornet.se/blogg
Postat av: Anonym fl:are

Du och andra tjatar om att det är normalt för bebisen att äta alltid för bröstmjölken smälter på 20 minuter i bebins mage.



Brukar du behöva äta så fort din mat smälts? Inte ens för bebisar så går maten igenom hela kroppen på 20 minuter (då är något väldigt fel) så det finns mat kvar i tarmarna och det borde rimligtvis gå en liten stund till innan bebisen behöver mat igen.

2009-10-30 @ 02:22:10
Postat av: Beckah

brukar du känna hunger först när hela systemet är tömt? När tarmarna är tomma?



Sen har väl ingen sagt att bebisen behöver mat med 20 minuters mellanrum heller. Däremot är det helt normalt att bebisen behöver amma med 20 minuters mellanrum.



Amning är mer än mat ser du ;-)

2009-10-30 @ 07:52:04
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: schmuck

Close to the departure

No matter how distant, separated continuously Mother, in terms of where, heart mother heart! Fantasy images have been met, but do not want to appear farewell! Again set foot on the journey, I can not lift head, because it's flowing in drop by drop.

Close to the Thanksgiving

2010-09-14 @ 08:22:01
URL: http://www.thomassaboschmucksale.com/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback