Nere och grinig

Är så nere och grinig och gnällig idag. Allt känns pest och jag orkar verkligen inte längre. Natten from hell och sen bara krångel hit och dit. Är ju inte världsbäst på att hantera allt jobbigt heller efter nätter som denna.

Vaknar en gång i halvtimmen/en gång i timmen för att vända mig från sida till sida för annars får jag blodstopp och känner mig förlamad på den klämda sidan plus att fogarna skriker av ont.

Alvedon? ja självklart tar jag det innan jag lägger mig!

Typ 4 gånger av alla dessa vändningar så räcker det inte heller med att bara vända mig utan då måste jag upp på toaletten också. Vilket i sig låter som en rutingrej man kan göra i sömnen typ men så är det verkligen inte. Bara att sätta sig upp är ett projekt och det gör extra ont när man är kissnödig och då kommer det alltid en kraftig sammandragning som gör att man tappar andan.

När man suttit några sekunder för att hämta andan så ska man ta sig ur sängen, få benen på utsidan. KRÅNGEL. sätta ner benen och lyckas resa sig till stående är ett nytt, smärtsamt projekt (min säng saknar sängben så jag sover alltså på golvet).

Sen iväg till toa och så tillbaka och ner i sängen under värk i kroppen och sammandragningar.

Detta är minst 3-4 gånger per natt och därtill de vanliga vändningarna som "bara" gör förbannat ont och framkallar sammandragningar och svettningar men man slipper iaf ta sig ur sängen.

Jag skriver ner det här detaljerat för jag ska fan inte glömma bort det här efteråt som jag gjorde sist. I 2 år har jag undrat över varför jag var så gnällig i slutet med Alvin, nu minns jag varför och jag ska aldrig glömma igen!

Jahapp och så lägger vi till en tvååring på detta som haft vaknatt i natt! Han vaknade och skrek och grejade och kom till slut ut till oss. Kunde inte bestämma sig om han skulle sova med mig eller pappa och hattade hit och dit och gnällde och fnös och RASSLADE med sina nycklar (egentligen mina nycklar som han kommit på att han älskar mest av allt på jorden och ska släpa på dygnet runt när han är hemma).

Ungen går inte att få lugn för han ska ha tutte har han bestämt. För att få tyst ger jag med mig till slut och ammar.  Sen ska Alvin på toaletten och ha hjälp med det och så ny nattblöja efteråt.

Äntligen sova! Nä då vill han inte sova alls och går omkring i lägenheten och surar i mörkret. Till slut gick han in till sitt eget rum och slocknade i sin egen säng. Fast det märkte jag knappt för jag var död vid det laget. Mathias med som försökt prata honom lugn några gånger och varit upp och hämtat nycklarna som han låg och skrek efter för att han glömt dem i sin säng.

Då är man såklart rätt mör på morgonen både i kroppen och humöret. Försökte stå ut bäst jag kunde med hjälp av Pettson och Findus på film till Alle och sedan äntligen lämna på dagis. Jag skulle kunna gå och lägga mig nu och sova hela dagen men det hjälper inte. Jag sover ju ändå inte, det är bara en massa extra smärta. Minst ont har jag om jag sitter här på min stol i köket med min kilkudde. Det är bästa stället. Men inte blir jag piggare av det direkt.

Jahapp och så krånglet med att utöka dagistiderna på det. Har verkligen försökt allt nu. Barnmorskemottagningen kan inget göra innan tisdag tidigast och Vårdcentralen kan inget göra innan onsdag tidigast. Min BM har iaf skickat lite journalantecknbingar som jag ska testa med om de hjälper för att "bevisa" för rektorn.

Ringde förlossningen och hörde hur det funkar med sovdos, om man kan få med sig hem så man kan få sova om nätterna. Först var hon rätt stel och otrevlig men efter att ha öppnat min journal lät hon jättegullig och uppmanade mig att ringa och komma in ikväll så hjälper de mig att sova (...så gör vi ju en bedömning också) la hon till.

Ja visst. Jättegärna. HUR DÅ?! Om jag ska åka dit och sova en natt finns det ingen hemma att lämna Alvin på dagis imorgon och det finns ingen som kan åka in med mig heller. Jo möjligtvis min ena syster som slutar jobbet kl 14 idag och sen är ledig från jobbet imorgon. Hon kanske kan följa med mig in ikväll medan Mathias är hemma med barnen men det hjälper ju inte imorgon när M måste sticka klockan 05:30.

Okej om jag skulle åka in för att föda barn då hade ju alla bara fått så lov att ställa upp men bara för att åka in och få sova? Vem bryr sig lixom? Sova kan man ju göra hemma ...eller? nej inte jag men skitsamma, lite sömn blir det ju sammanlagt.

Fan vad gnällig jag är idag. Tänk vad lite (utebliven) sömn kan göra...

Kommentarer
Postat av: Linda

Mattias har rätt att vara hemma för att ta hand om de andra barnen om du inte kan. Han får ersättning från FK de timmarna på morgonen. Lustigt för mig var det tvärtom med igångsättning. Jag väntade en tjej på 4600g. Mina två tidigare pojkar var me stora. De var på mig om jag inte ville sättas igång i v38. Men jag ville gå tiden ut och det gick bra. Jag vilade mkt och min man tog allt det praktiska kring barn och hushåll sista veckorna då jag gick över 10 dgr. Lycka till

2009-08-26 @ 13:26:16
Postat av: Beckah

Ja jag vet att det går att få till men det blir en massa krångel och kostar i form av lägre inkomst och detta enbart för att jag ska få sova lite bättre EN natt. Det känns ju tillräckligt illa som det är. jag känner mig verkligen som en belastning för alla och bara i vägen.

2009-08-26 @ 13:36:50
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är väl inget krångel. Bara att ringa ett samtal och prioritera. Ställa lie krav på m och omgivningen.

2009-08-26 @ 14:40:18
Postat av: Malin i Trelleborg

Så mycket mindre inkomst kan det väl inte vara fråga om för ett par timmar? Det kan väl vara värt att du får sova en natt och hämta kraft att orka med förlossningen. Hoppas ni hittar en lösning. Lycka till!!

2009-08-26 @ 17:01:17
Postat av: Elin

har M så pass flexibelt jobb så han skulle kunna jobba in de timmarna om han stannar hemma på morgonen? på så vis blir det ju inte nåt ekonomiskt bortfall iaf.

har du ben att skruva på sängen? kanske kan va värt att göra det nu de sista veckorna? att ta sig upp från golvet är fan inte lätt.



grinig har man rätt att vara, bättre att hiva ur sig det ju

kram

2009-08-26 @ 18:09:34
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: Kristin

Jag fick med mig en sovdos hem, så det kan väl inte vara helt omöjligt :) Inte för att jag sov bättre av den, men det var ju ett snällt försök av dem ;)

2009-08-26 @ 19:55:09
URL: http://winnertaco.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Usch, nästan exakt som du beskriver var mina nätter sista veckan med min äldsta. Men då var jag bara i v.33 (han föddes v. 33+4). Hade nästan glömt hur det var... Och då hade jag inte heller en två-åring ju. Din stackare :-( Men då kommer det nog sätta igång snart, kroppen pallar inte hur mkt som helst. Och den är smart, så då pluppar den ut bebis ska du se ;-)

2009-08-26 @ 21:21:37
URL: http://www.magdis.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback