Mitt förlossningsbrev

Skrev förlossningsbrevet sent i natt :-) det kan komma att finslipas lite. jag har använt 2 andra förlossningsbrev från nätet som inspiration och skall läsa fler för att kunna finjustera mitt förlossningsbrev. Men så här dser det ut nu:

*

Förlossningsbrev

Namn Efternamn
Personnummer

Allmänt/bakgrund

Jag har två förlossningar bakom mig. Första startade spontant, hade ett naturligt förlopp och slutade med en liten son på 3685 gram/52 cm i vecka 42+3 (Östersund). Andra startades med prostaglandingel, 2 doser. När värkarna väl satte igång tog det 2 timmar innan det lilla gossebarnet föddes fram på 4 minuters krystvärkar. 4680 gram/54 cm i vecka 39+6 (Borås).

Jag skriker när jag föder barn. Jag är fullt kapabel till att göra det jag ska ändå och krystar alldeles utmärkt skrikandet till trots, så låt mig hållas. Peppa mig dock gärna och guida mig rätt med andningen och avslappningen.

Jag vill ha information om allt som händer runt omkring (även negativa saker) och jag vill vara delaktig i de beslut som tas om mig, vårt barn och min förlossning. Om jag av någon anledning inte kan vara delaktig skall pappan tillfrågas om allt som rör mig och vårt barn.

Jag vill inte bli talad till, eller behandlad som, ett barn. Jag vill bli tagen på allvar när jag är allvarlig. Det är min tredje förlossning och jag har en klar bild om hur jag vill ha den.

Jag trivs bäst med vårdpersonal som är mjuka, positiva och professionella och blir lätt negativt påverkad av hårda och burdusa personer. Jag är väldigt känslig med sådana bitar och lägger stor vikt på första intrycket.

Föda barn är något stort och viktigt för mig. Det tar år för mig att bearbeta en förlossning i efterhand (även en lyckad och bra förlossning), varför det är viktigt att det blir så likt mina önskemål som möjligt. Allt går inte att styra men det som går att styra skall vara utifrån mina önskemål och utifrån min bild av hur jag vill ha min förlossning.

Smärtlindring och värkstimuli

Jag vill i första hand bli guidad i min andning. Jag behöver peppning och pushning och påminnelser om de önskemål och beslut jag tagit före förlossningen. Jag vill helt slippa epidural och liknande medicinska smärtlindringsmetoder. Inga sprutor, kanyler, nålar eller dropp av något slag alls om det inte är nödvändigt. Om det över huvudtaget går att undvika så skall det undvikas. Absolut inget värkstimulerande dropp i onödan.

Om det finns möjlighet och tid vill jag gärna bada och om smärtan blir för stark och intensiv vill jag ha lustgas. Om jag av någon anledning behöver sys efter förlossningen vill jag ha bedövning.

Om jag under förlossningen säger att jag vill ha epidural och liknande skall detta betraktas som uttryck för smärta, inte som ett önskemål. Detta skall inte tas på allvar, precis som det är mycket möjligt att jag t.ex. ber om att bli skjuten så är inte det heller ett allvarligt önskemål utan bara ett sätt att uttrycka att det gör ont.

Utdrivningsskede

Jag har legat på sidan under krystvärkarna med båda mina barn. Jag trivs bra med det och önskar föda så även den här gången. Om krystskedet skulle ta längre tid än väntat vill jag försöka föda i en upprätt ställning i första hand, före yttre hjälp. Tång, sugklocka och liknande skall undvikas i det allra längsta. Barnet kommer antagligen att vara stort. Om det skulle vara för stort vill jag att man i första hand försöker vrida ut en axel eller en arm för hand, före några andra akuta åtgärder.

Skalpelektrod får EJ sättas på barnet annat än då det är absolut nödvändigt.

OBS! Sen avnavling

Jag vill att barnet avnavlas först när navelstängen helt pulserat klart och är vit och slapp. Före detta får den EJ klampas med peang. Om det är nödvändigt att ta ett pH-prov så får detta göras med kanyl ur den ännu pulserande navelsträngen. Strängen får då högst tillfälligt "klampas" med fingrarna.

I ett krisläge där barnet behöver akut hjälp efter förlossningen skall barnet hållas lägre än moderkakan i 30 sekunder medan navelsträngen "mjölkas" på blod innan den får klampas och klippas.

Barnets pappa skall klippa navelsträngen såvida det inte blir ett för akut läge.

Efter barnet är framfött

Jag vill genast få upp barnet på bröstet. Vi vill bli lämnade ifred med vårt barn om inget akut behöver göras. Första amningen är viktig att den sker i lugn och ro. Jag vill inte ha något livmodersammandragande medel om det inte är nödvändigt och detta får ske absolut tidigast efter att barnet blivit sent avnavlat. När barnet senare skall vägas och mätas skall pappan vara med och göra detta.

BB-tiden

Båda tidigare gångerna jag fått barn har jag åkt hem tidigare än jag önskat för att sedan ångra mig och önska att jag kunde åka tillbaka. Jag vill därför absolut INTE bli pressad att åka hem innan jag själv ber om det. För två år sedan då jag födde i Borås hade jag samma önskan men blev ändå pressad och åkte hem innan amningen var igång och innan jag kände mig redo.

Första gången jag födde barn låg jag i en 4-sal på BB och andra gången i en 2-sal. Om det finns möjlighet så vill jag gärna slippa att dela rum. Jag blir oerhört stressad av detta. Senast var vi två mammor med en misslyckad amning i bagaget som båda satt och stressade upp sig över både sin egna och den andras amning som var segstartad.

Tillmatning

Barnet får absolut inte tillmatas utan vårt tillstånd! Om det skall ske ska vi föräldrar tillfrågas och det skall finnas starka skäl till en tillmatning.

*

Tack på förhand
Namn

Kommentarer
Postat av: Linda med tvillingdöttrar

Hej!

Jag tycker ditt förlossningsbrev låter bra. Själv skrev jag inget inför min förlossning men kommer eventuellt att göra det om jag ska föda igen.

Det var dock en sak jag undrar över. Varför vill ni inte att man sätter skalpelektrod? Finns det några nackdelar med det?

2009-08-06 @ 10:40:34
URL: http://mina2hjartan.babyblogg.se
Postat av: Beckah

Skalpelektroden är ju en sladd med en skruv på. Man skruvar bokstavligen in en skruv rakt igenom bebisens skinn på huvudet. Inte så mysigt för barnet - naturligtvis gör det ont och därför vill jag inte att det görs som någon slags rutingrej utan endast om det är nödvändigt.



Victor hade skaplelektrod eftersom jag hade epidural med honom.

2009-08-06 @ 10:43:26
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: rebecca

Tycker det låter hur bra som helst. =)

2009-08-06 @ 10:44:42
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Något konstigt var ju det att du skrev att du ville absolut inte bli behandlad som ett barn men samtidigt ska dem nonchalera dig om du då vill ha EDA?

Varför ska du inte ta EDA om du behöver det då? Varför bestämma det nu? Om du ber om det vid förlossningen så kommer dem ju att ge dig det då bryr dem sig inte om förlossningsbrevet utan det är NU tiden som är viktigast, alltså hur du mår just då för det är ju inget du vet när du skrev ditt brev.

Ansvar kan ju bara du tar om du väljer att ta EDA eller inte, även om man har ont vet man ju om man vill ha EDA eller inte.

Du skriver ofta om det inte är absolut nödvändigt så ska dem inte göra det, det kan jag meddela dig att dem gör aldrig ngt som är en fara för varken modern eller barnet om det inte är livsnödvändigt.

Skaplelektrod är ju för barnets bästa, dem kommer ju inte att fråga er föräldrar om allt dem gör sånt dem anser vara livsnödvändigt.

2009-08-06 @ 11:13:05
Postat av: Beckah

Jag vill inte och behöver inte ha EDA. EDA är inget men BEHÖVER. Om jag säger att jag vill ha det är det bara en massa snack för det VILL jag inte alls. jag VILL inte och behöver inte bli skjuten heller men ändå har jag bett om det under båda mina tidigare förlossningar.



Smärtan känns lättare om jag får vräka ur mig sånt. Det betyder inte att jag menar allvar.



Förstår inte vad du menar med "om du behöver EDA". Hur skulle det gå till? Man kan omöjligen BEHÖVA EDA. Vissa vill ha det, jag vill INTE ha det men BEHÖVER det gör man inte.



Skalpelektrod sätts ofta utan att det är absolut nödvändigt, som en rutingrej. jag är inte intresserad av att det skall sättas på rutin utan enbart om det är absolut nödvändigt. Inget konstigt med det. NEJ vården funkar verkligen inte alltid perfekt så att all personal bara gör det som är bäst för barnet hela tiden. Långt ifrån.



Det är mitt och mathias barn och inte vårdpersonalens barn. Vårt barn ska inte bli skruvad i huvudet om det inte är nödvändigt.



Det är MIN kropp som ska föda fram barnet, vill jag vara utan EDA så vill jag det. Om JAG bestämmer att JAG inte ska ha EDA så är det min rättighet att slippa. Det är också min rättighet att få snacka goja när det gör ont.

2009-08-06 @ 11:20:29
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

Öööhh...seriöst, det var det löjligaste brev jag sett! Barnmorskorna vet garanterat hur man förlöser ett barn, förlös det själv hemma då om du kan allt så bra!

2009-08-06 @ 11:35:58
Postat av: Beckah

Klart de vet hur man "förlöser ETT barn". Men nu är det inte ett barn som ska förlösas. Det här handlar om MIN förlossning och hur JAG vill ha det. jag ska inte förlösas som något vårdpaket.



Jag ska FÖDA barn med stöd av professionella barnmorskor vars jobb är just att göra det hela till en så bra upplevelse som möjligt för mig och barnet.



Alla är olika och måste få föda på SITT sätt. Något som är otroligt viktigt som jag kommer ta med mig väldigt nära hjärtat när jag själv blir barnmorska i framtiden.

2009-08-06 @ 11:39:38
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Imas

Kan du förklara lite hur dun menar med följande,



*EDA är inget men BEHÖVER



Ok,så man behöver inte Eda vid evt snitt eller akut snitt där man inte behöver inleda med narkos?



*Förstår inte vad du menar med "om du behöver EDA". Hur skulle det gå till? Man kan omöjligen BEHÖVA EDA.



Hur resonerar du där återigen vid snitt?



*Det är MIN kropp som ska föda fram barnet, vill jag vara utan EDA så vill jag det. Om JAG bestämmer att JAG inte ska ha EDA så är det min rättighet att slippa. Det är också min rättighet att få snacka goja när det gör ont.



Om det mot förmodan skulle sluta i snitt? Ska du vara lika sur och vrång då med?



Eller anser du att i ett snitt så har man inte fött barn och då är det ok med EDA?



Observera att detta inte är påhopp utan jag är intresserad utav hur du tänker.

2009-08-06 @ 11:42:41
Postat av: Beckah

Jag pratar enbart om vaginal förlossning. Om något händer så jag tvingas till snitt kan de i princip göra vad fan de vill. jag skulle behöva terapi i åratal för att komma över något så fruktansvärt som att gå miste om en vaginal förlossning - det mest fantastiska man kan uppleva. Därför nämner jag inbget om snitt i mitt förlossningsbrev. detta finns i min journal - min inställning till atg bli snittad.



SJÄLVKLART är EDA vid snitt och vid en vaginal förlossning absolut inte jämförbart.

2009-08-06 @ 11:45:49
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Kristin

Jag tycker att det låter bra! Bättre att vara för tydlig i brevet, för under förlossningen är det ju inte alls säkert att man kan göra sig speciellt förstådd :)



Angående bedövning vid snitt så tycker jag inte heller att det kan jämföras, och om det står i journalen att man absolut inte vill bli snittad så är läget antagligen akut om man tar beslut om snitt, och ja, då skiter man nog i vilket!



Dessutom tycker jag att det är fegt att komma med en massa åsikter och vara anonym.

2009-08-06 @ 11:58:40
URL: http://winnertaco.blogg.se/
Postat av: matilda

OJ. hoppas de orkar o kommer läsa brevet. Du vet vad du vill det märks. Jag skulle nte ta med ett sånt brev just för jag tror inte att de läser. min svägerska skrev att hon var glutenallergiker (det var nog allt hon skrev) men ändå fick hon vanligt bröd till fikat. när hon sa till om det så hämta de yoghurt med musli i. rena skämtet. så hon skicka ner sambon för att köpa en banan

2009-08-06 @ 12:01:28
Postat av: Mia

Lite långt brev om allt skulle gå väldigt snabbt på förlossningen.

Men då kan ju din man prata för dig i ditt ställe å andra sidan!

2009-08-06 @ 12:32:33
Postat av: Emy

Jag undrar varför man ska ha ett sådant här brev när man åker in på förlossning? ( Har nga barn själv så)

2009-08-06 @ 12:35:18
Postat av: Caroline

Jag tycker brevet är bra men tycker väldigt många varnar en att inte skriva så långa brev för ingen hinner ändå läsa det. Jag vill också skriva ett långt, har bestämda åsikter om hur min fl ska vara men är rädd att ingen läser igenom det ordentligt.

2009-08-06 @ 12:54:43
Postat av: mian

bra brev tycker jag, det framgår klart och tydligt vem du är och hur du vill ha det.. jag ska ABSOLUT skriva förlossningsbrev om det blir fler barn. för jag är så otroligt besviken på hur jag blev behandlad och hur allt sköttes under min förlossning.. jag har fortfarande inte accepterat och bearbetat allt som händå då. trotts att det gått över 20 månader..



hur funkar det med sen avnavling?, måste de följa dina önskemål eller kan de säga - "så gör vi inte på det här sjukhuset" ?

2009-08-06 @ 13:01:43
Postat av: Kaiza på FL.

Hej.



Vad bra att du är tydlig med hur du vill ha det jag tror att det uppskattas av de som kommer att finnas dig till hands. MEN, för att vara på den säkra sidan kanske du ska markera det som är viktigast för dig. Ex sen avnavling eller EDA. Det finns ju en risk att det är bråttom, mycket förlossningar på gång och att de inte hinner eller glömmer av vissa saker som är viktiga för dig? Delegera mera på Mattias så får han styra och ställa. Lycka till, nu drar det banne mig ihop sig :-)

2009-08-06 @ 13:39:17
Postat av: Beckah

De viktigaste grejerna: EDA-motståndet, sen avnavling, stanna på BB tex står också i min journal som barnmorskan skrivit dit :-) och min journal ligger i datastystemet så den kommer förlossningen i Borås åt utan att skicka papper emellan osv.

2009-08-06 @ 14:12:39
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: mamma och barnmorske studerande

Hej!

Bra brev du har skrivit. Dock kommer det nog vara svårt att kunna ta hänsyn till precis alla önskemål, som tex om skalpelektråd. Detta har vi för att kunna se barnets hjärtfrekvens när han/hon har kommit så långt ner i förlossningskanalen så man inte kan mäta det med ctg, detta är för barnets säkerhet om det nu skulle visa sig att han/hon inte mår bra. Klart att du rätt att avstå det, men ville förklara llite varför vi jobbar som vi gör. Och skriker du om EDA så kommer vi förmodligen fråga en gång extra, sen gör vi det inte mer för att du ber oss om smärtlindring och det får vi inte lov att ignorera, då behandlar vi våran patient fel. Fast det är klart, man skriker och gapar en hel del tokiga saker när man föder barn och skjuter dig gör vi inte.. ;) (roligt skrivet)

2009-08-06 @ 14:45:32
Postat av: Beckah

Om skalpelektråd behövs så är det helt okej att sätta. Men precis som jag inte vill ha någon droppnål för säkerhets skull/i förebyggande syfte så vill jag inte att elektråd sätts heller utan att det verkligen behövs redan (alltså inte för att det KAN behövas).



Alvin hade ingen. Jag hade inte ens CTG-maskin kopplat. De lyssnade på honom då och då bara eftersom allt flöt på så bra.



Victor däremot hade skalpelektrod och behövde det också eftersom jag hade epidural och antagligen även värkstimulerande.

2009-08-06 @ 14:53:33
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tuvär brukar man inte få stanna så länge på BB efter tredje barnet. Efter mitt tredje barn var gränsen 6 timmar. Men man kände sig väldigt säker efter tredje barnet så jag tyckte det var skönt att komma hem. Fans ingen lust att stanna kvar heller.

2009-08-06 @ 15:24:58
Postat av: ida

Jag tycker ditt förlossningsbrev var riktigt bra skrivit!

Tycker det är bra att veta vad man vill, för det är ändå då man ska få ett liv till världen.

2009-08-06 @ 15:27:09
URL: http://iidaallansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför hade du EDA till Victor? Och varför detta hat mot EDA som är skitbra!!!!

2009-08-06 @ 15:32:36
Postat av: Beckah

Jag hade EDA med Victor för jag var liten och klen :-) Hade aldrig fött barn tidigare och hade NOLL aning om vad det var egentligen eller hur den påverkar mamma, barn och förlossningens förlopp.



Jag har inget hat mot EDA:n den är väl kanon till dem som tycker om den och vill ha den.

2009-08-06 @ 15:35:30
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

förresten vaddå inte nödvändig???? Kanske inte för dig men för MÅNGA andra är den väldigt nödvändig! Att klara av en långdragen och jobbig förlossning som gör att man mår jättedåligt psykiskt då är den väldigt nödvändig om man ska kunna fortsätta förlossningen. Med EDA kan man slappna av mkt bättre och det är bra för förlossningen en "nackdel" är att den tar lite längre tid men hellre det än att man mår jättedåligt. Man kan ju behöva en paus i allt värkarbete och då är det bra med EDA så döm inte en så bra bedövning så hårt.

2009-08-06 @ 15:37:00
Postat av: Beckah

Märkligt att det kan vara så känsligt att JAG skriver MINA önskemål om MIN förlossning :-) jag skiter fullständigt i vad andra behöver och vill ha. Jag har inget som helst intresse av att ta andras upplevelser och/eller önskemål med i MITT förlossningsbrev. Oh my god lixom...

2009-08-06 @ 15:41:38
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: heidi

"Skalpelektrod sätts ofta utan att det är absolut nödvändigt, som en rutingrej." Hobby barnmorskan beckah har talat fakta igen antar jag, eller?

2009-08-06 @ 18:14:13
Postat av: ida

Vilket bra förlossningsbrev! :-)



Egentligen är det konstigt att man ska behöva poängtera själv att sen avnavling skall ske, enligt mina åsikter så borde det vara standard på alla förlossningar i hela Sverige.



2009-08-06 @ 18:18:14
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: Lindisen

bra brev, lite långt men bra! om möjlighet och tid finns, kolla om de kan gå igenom brevet tillsamans med dig innan allt startar ordentligt! jag gick igenom mitt brev med ansvarig bm, superbra!

2009-08-06 @ 19:18:13
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: Monika

Vilket bra brev du har skrivit, men jag är som flera andra ganska tveksam till att de verkligen tar sig tid att läsa det. Vi fick den infon från förlossningen att de inte läser långa förlossningsbrev, för det finns det sällan tid till.



Om jag var du skulle jag skriva en lista med punkter över de mest viktiga sakerna och ta med både den listan och det längre brevet. Känns som större sannolikhet att de läser några punkter än ett långt brev.

2009-08-06 @ 19:20:33
Postat av: Beckah

Svarar samma till dig Monika; de viktigaste grejerna står i journalen också som BM skrivit ;-)

2009-08-06 @ 19:21:56
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: my

"jag skulle behöva terapi i åratal för att komma över något så fruktansvärt som att gå miste om en vaginal förlossning - det mest fantastiska man kan uppleva"

ja du jag gick miste om det med båda mina,känns sorgligt och snopet men fruktansvärt och terapi känns ju lite överdrivet.

2009-08-06 @ 19:59:04
Postat av: Stollan

hehe.. hoppas du kommer en dag när det är lugnt på förlossningen, annars tror jag knappt dom har tid att sitta o läsa värsta berättelsen.



Gör det kortfattat istället. Skriva om vilken sorts personlighet du vill ha på BM.. ja kära nån.



Hoppas allt går bra iallafall.

2009-08-06 @ 20:45:57
Postat av: Norskan

Jättebra skrivit. Själv har jag haft fyra förlossningar utan smärtlindring. När jag skulle föda mitt sista barn så tänkte jag utmana mig själv lite. Jag har värkligen världsångest för sprutor och nålar. Så självklart skulle jag då testa akupunktur. Det kan faktisk värmt rekomenderas. Det tar inte bort smärtan, det gör dig bara lugn mellan alla värkar. Du hinner andas och vila lite. Perfekt för mamma och bebis. Bebisen påvärkas ju inte alls.

Jag har aldrig tänkt på sen avnavling. Kanske för att vi alltid har det här i Norge. Låter ju hur konstigt som hälst att göra det innom 20 sekund. Bebisen har ju inte bråttom med att den måste bort. Jäg tänker lite såhär, kul om dom avnavlar i lagom tid innan bebisen hinner konfirmeras;-)

2009-08-06 @ 21:50:41
Postat av: trebarnsmamma

Jag skrev också en lång lista hur jag ville ha det på min tredje förlossning, men sen var det aldrig nån som läste den... ;-)

Tredje förlossningen var lika jobbig som första för mig, hoppas du får en lättsam en! :-)



Kram från "Fröken Rosenknopp" :-) (FL)

2009-08-06 @ 22:35:24
URL: http://rumpnissan.blogg.se/
Postat av: bea

Måste få skriva att ja håller med dig eda är inget man behöver. Fick de när jag födde mitt första 18 år ung och dum och litade på personalen. Allt gick jätte bra tills jag fick den då gick de mesta fel och sonen e född med suggklocka och de va de värsta ja gjort ever fy fan vilket rama de var.



Stå på dig! tycker du har en skit bra blogg och bra åsikter tycker dock de e synd att du ska behöva ta så mycket skit för dina åsikter.

2009-08-06 @ 22:54:15
URL: http://mammabea.blogg.se/
Postat av: Nicklas Forsberg

Hej Beckah,

Tänkte att du kanske kan komplettera ditt brev med en kortfattad punktlista över vad du vill. Ifall det blir stressigt eller de inte tar sig tid att läsa.

Där de lätt kan få en överblick så att de inte missar eller glömmer något.



Allmänt

- Låt mig skrika

- Peppa mig dock gärna

- guida mig rätt med andningen och avslappningen.

- Jag vill ha information om allt som händer runt omkring (även negativa saker)

- jag vill vara delaktig i ALLA beslut

- Jag vill inte bli talad till, eller behandlad som, ett bar

- Jag trivs bäst med vårdpersonal som är mjuka, positiva och professionella



Smärtlindring och värkstimuli

- Jag vill i första hand bli guidad i min andning

- Jag vill helt slippa epidural



...

2009-08-06 @ 23:02:10
URL: http://www.nalf.se
Postat av: Beckah

Tack Nalf. Ja jag har tänkt mer och mer så under dagen att göra något förtydligande. Antingen med en sammanfattning eller fetstilt i texten de stycken som är viktiga.

2009-08-06 @ 23:04:29
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jisses, är glad att jag inte är din barnmorska för jag skulle skratta ihjäl mig om jag läste detta...

Värsta "föda barn experten"... Löjligt!



Tycker att det är jätte bra med förlossningsplaner, haft det me båda mina barn.. men gud, man behöver ju inte överdriva...Pinsamt!

2009-08-07 @ 12:16:45
Postat av: Imas

Usch varför vara så sur och tvär när man har en annan åsikt än dig. Ser att du fräser till åt många som inte delar samma tankar. Förut tyckte jag din blogg var intressant att läsa, men när du bara gnäller och kräver då får det fan vara tyvärr. Tyckte det var en trist inställning att se det som om man skulle vara liten och klen om man tar EDA, jag fick beviljat snitt för jag är extremt olidligt rädd för en vaginal förlossning. Antar då att jag är under din linje om ens det.

2009-08-07 @ 12:19:33
Postat av: Beckah

Imas; jag skrev att jag var liten och klen för att jag var 15 år - inte för att jag valde epidural.



Om du vill skippa min blogg så är det fritt fram, kunde inte bvry mig mindre faktiskt :-)



Jag skriver det jag vill och tänker inte ändra mig på något som helst sätt. Antingen läser man min blogg för att man vill läsa så som jag skriver nu, eller så söker man upp en bloggare som skriver på något annat sätt. Väldigt enkelt.



KONSTIGT då att man fräser när folk klagar på MINA önskemål om MIN förlossning hahaha HERREGUD så sjukt!



Det är ungefär som att jag skulle skriva att jag vill ha ostmackor och vägrar skinkmackor och så kommer folk och skriver att det är fel eller dumt eller hånskrattar. FATTA så sjukt det är!



Det är MIN MIN MIN förlossning och MITT brev och MINA önskemål angårnde MIN kropp och den upplevelse som JAG ska genomgå. HUR kan man ha några invändningar på det över huvudtaget?

2009-08-07 @ 12:32:31
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Bina

Hej Beckah!



Jag tycker det är väldigt bra att du sätter dina känslor och önskemål på pränt! Be också M ta del av dem ordentligt.. pränta in i honom vad du vill. Han får vara din trygghet om det går snabbt eller om de inte tar del av ditt brev.



Spännande - snart är det dags!

2009-08-07 @ 13:29:13
URL: http://bina.se
Postat av: tess

Men gud vad irriterad jag blir på kommentarer du fått. "Vårsta föda-barn-experten" Ha ha... är det inte vad vi alla borde vara? Vi har TILLSAMMANS med barnmorskor o övrig personal ansvar för förlossningen men det är VÅRT barn, JAG som föder och då jävlar vill jag vara föda-barn-expert...



Vad som är patetiskt är att kasta sig in i en förlossning med inställningen att barnmorskorna sköter allt medan ajg ligger här o skriker efter mer bedövning.



Med eller utan bedövning är ett val vi alla här rätt att göra i så stor mån det går.

Varför inte bara respektera varandras val? Handlar det om avundsjuka? För att Beckah VET vad hon vill, VET hur hon vill ta sig igenom sin förlossning och har kunskap nog för att kunna ha åsikter o önskemål...



Nej gud vad trångsynta kommentarer.

En förlossning är väl för guds skull inget man överlever utan något man genomför, då SKA vi alla vara experter på att föda just vårat barn.



OCH vid tredje barnet har man så pass insikt att man vet exaklt vad man vill ha och inte...



Suveränt brev och jag VET att dom läser igenom, är det bråttom kikar dom igenom för att ta vara på det viktigaste alt frågar pappan som då vet vad som står i brevet o kan upplysa om just det viktigaste.



En del av kommentarerna här får mig att bäva inför mitt kommande jobb som barnmorska.

Det borde vara en självklarhet att alla som ska föda sätter sig in hur en förlossning verkligen går till, vad varje moment innebär för barnet o mamman o tänker igenom hur dom vill ha sin förlossning.



Ser fram emot att få läsa efteråt om hur det blev...

Lycka till Beckah...

Kram Tess (i östersund ;-) )

2009-08-07 @ 14:38:46
Postat av: Anonym

Tror ärligt talat inte att det är så bra för dig med en blogg med kommentarfunkion, det verka ta mkt eller för mkt av din energi.

Du kan inte ta kritik alls men DU ska kritisera andra stora jäkla rubriker blir det OM ANDRA, jag skiter i om det är din blogg för den är till för ALLA på nätet självklart lägger man sig i om man ser att ngt känns fel. Konstigt?

2009-08-07 @ 15:17:58
Postat av: Anonym

En sak till jag skiter i om du använder EDA men jag skiter inte i att du sprider osanning om EDA som att det skulle vara onödigt?Läs på om detta tack! Problemet till att man stör sig är för att du låter som att ditt sätt är rätt, javisst för dig är det det och ja det är super att du kan vara utan bedövning men nedvärdera inte andra som använder det, jag hade inte brytt mig om du hade visat tolerans och respekt mot andra :)

Ha en bra dag!

2009-08-07 @ 15:22:40
Postat av: jessys

Skit bra skrivet Beckah!!! :D "synd" att ja renn fött barn.. annars hade ja "snott!" din lista för så gott som allting stämmer in på mina önskemål.

Men jag fick sen avnavling och födde med enbart lustgas :D så jag är nöjd ändå.

Lycka till när det är dags! Kram Jesssys på fl

2009-08-07 @ 21:36:26
Postat av: klara

"jag skulle behöva terapi i åratal för att komma över något så fruktansvärt som att gå miste om en vaginal förlossning - det mest fantastiska man kan uppleva."



hihi, du kan verkligen konsten att uttrycka dig dramatiskt, jag gillar det!

fint förlossningsbrev, jag har också använt mig av EDA när jag födde vilket slutade med värksvaghet och sugklocka. ingen trevlig upplevelse direkt.

snälla, skulle du inte kunna skriva ett inlägg om just EDA och dess konsekvenser? du verkar ju väldigt påläst om detta.

2009-08-09 @ 10:38:59
Postat av: Marie, Markus mamma

Underbart brev tycker jag. Synd att det blir så mycket skitkommentarer till det. Du bestämmer ju hur du vill skriva och hur du vill föda, punkt slut=)

2009-08-09 @ 14:22:27
Postat av: Linaek

Jag har sagt det förr men säger det igen.

Du är en klok ung kvinna.

Önskar dej all lycka med förlossningen.

Kram/Linaek

2009-08-10 @ 14:29:17
Postat av: Krisztina

Tyckte det var ett riktigt bra förlossnigngsbrev och det gav meg bra ideer till mitt eget förlossningsbrev..

2010-10-17 @ 11:55:06


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback