Lista till BB-väskan

Första steget i att packa BB-väskan är ju att skriva ner VAD som ska packas. Det har jag gjort nu, men listan är ju färsk så den behöver säkert ändras och fixas lite när jag hunnit  tänka efter och gå igenom den.

Prylar och förlossningsgrejer:


Journal
Förlossningsbrev
Legitimation
Patintbricka
Plånbok
Parkeringspengar
Mobiltelefon
Mobilladdare
Kamera + batterier + datorsladd
Videokamera + laddare
Laptop med laddare
Godis, tuggummi
Något att läsa
Mp3-spelare/Cd-skiva
Pennor
Kollegieblock


Mammagrejer:


2 par mysbyxor
2 amningströjor
Några par trosor
3 par strumpor
Amnings-BH
Inneskor
Tandborste
Tandkräm
Schampo
Balsam
Parfymfri deo
Hårborste
Hårsnodd
Mascara


Pappagrejer:


Plånbok
Pengar
Kalsonger
Tandborste
T-shirt
Mat & dryck


Bebisgrejer:


Bärsjal
Babyskydd
Bebisfilt
Några uppsättningar bebiskläder
Bebisytterkläder till hemgång om det är kallt
Papperstvättlappar (fanns bara vårservetter på BB sist)
Olja (raps)
10 st Amningsinlägg
Några blöjor
Present från bebisen till Alvin


Kommentarer
Postat av: Anonym

present till victor?

2009-08-02 @ 09:30:43
Postat av: Beckah

Vaddå present till Victor? :-D varför skulle jag ta med det? s Victor är 11 år och är fullt medveten om hur bebisar kommer till världen och att bebisar inte kommer med presenter. han kan dessutom komma på besök utan att bli totalt knäckt över att någon stulit hans mamma och hans bröst. Så är det tyvärr inte med Alvin som är 2 år gammal. Det kommer vara oerhört jobbigt psykiskt för Alvin att komma och hälsa på och uppleva allt detta.



Mina barn får saker hela tiden. Ibland Alvin, ibland Victor. Sällan samtidigt. Den som behöver något för stunden får detta, utan att den andre måste ha på samma gång.



I det här fallet är det Alvin som behöver. Victor har inget som helst behov av det.



Men tack för omtanken om min son :-)

2009-08-02 @ 09:40:00
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Linda

Lypsyl! Det tycker jag är viktigt, man blir så torr av allt flåsande. :)

2009-08-02 @ 10:27:55
URL: http://www.deaduntildark.blogspot.com
Postat av: Anonym

"Victor har inget som helst behov av det." Och hur vet du det? Vet du precis vad din son känner eller vill? Tycker det är jävligt konstigt att för det första ge en present FRÅN bebisen till alvin och sedan om man nu ska ge nåt FRÅN bebisen så får man väl för helvete ge till båda sykonen. (Och för övrigt så är det lite knäppt att GE PRESENT FRÅN BEBISEN då denne inte kan handla eller nåt, bättre att alvin lär sig HUR bebisar blir till, att det INTE kommer med presenter (vart skulle den komma ifrån?))

2009-08-02 @ 11:36:04
Postat av: Beckah

Ja det står dig fritt att tycka så såklart :-) jag tycker absolut inte så (uppenbarligen) utan tycker tvärt om att det är en utmärkt idé att ge en present från bebisen till SMÅ nyblivna storasyskon. Alvin är på gränsen till för liten men ja, barn mellan 2-6 år ungefär passar detta väldigt bra för anser jag.

2009-08-02 @ 13:35:42
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Karttu

Jag har oxå haft presenter åt storasyskonet/-syskonen när jag fått en ny bebis. Känns fint att ge dem nånting när de fått ett lillasyskon! Senast gav jag en grävmaskin åt dem att samsas om, men mina barn är ju yngre än vad Victor är och nära varandra i ålder.



Jag ska passa på att fråga om menskoppen nu i denna kommentar: "MÅSTE" den inte steriliseras, räcker det bara med att skölja den? Toppen isf, för för mig känns tanken lite motbjudande att koka den i en kastrull. Jaja, får väl införskaffa en skild kastrull åt koppen den dag jag kommer mig för att köpa menskoppen! :-)



Ha det gött!

2009-08-02 @ 14:07:14
Postat av: Beckah

Nä man måste inte sterilisera den. Räcker med tvål och vatten. Annars kan man ju hälla kokande vatten på den i handfatet också tex om det känns fräschare :-) jag har gjort så.

2009-08-02 @ 14:09:26
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Lindisen

jag tycker oxå det är en mkt bra idé att ge present till den äldre lilla storasyskonet! Inez kommer självklart få present av bebisen och har hört många som gör så! tycker inte alls det är konstigt att inte victor får present från bebisen. du resonerar helt okej enligt mig alla fall =)

kram

2009-08-02 @ 14:15:03
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: sofia

ser att du missat/inte tänkt på nått som jag var prio ett när jag låg på sjukan! en egen kudde till dig själv.. så slipper man ha en tunn sjukhus kudde

2009-08-02 @ 14:27:17
URL: http://chipandme.blogg.se/
Postat av: Beckah

Egen kudde låter faktiskt väldigt trevligt. det ska jag tänka på. Tack :-)

2009-08-02 @ 14:39:26
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Emy

Jag tycker du ska ge något till den äldsta grabben också om du ändå ska ge något till den yngsta, en liten grej för att han är duktig bara kanske och att han ÄR en bra storebror? Kan ju vara en liten grej som en trisslott & ett kort där det står något fint kanske från dig som mamma, inte ifrån bebisen alltså :)

2009-08-02 @ 17:43:38
Postat av: Beckah

Det var väldans vad folk blev bekymrade för Victor :-) som sagt. Mina barn får saker hela tiden utöver julaftnar och födelsedagar. Att jag tog upp just den här grejer som Alvin ska få är för att den ska ner i BB-väskan eftersom Alvin ska få den när han kommer till BB och träffar mig och bebisen första gången. En väldigt stor och jobbig händelse för honom antagligen som varit mammas bebis i 2 år. En känslig ålder. Då gör man gärna allt för att göra det hela till en mysig upplevelse för honom istöället för att väcka svartsjukan.



Något sådant behövs inte till ett barn som är 11 år. han vet och förstår och kan uppskatta mötet med sitt syskon ändå och vet att jag är hans mamma och att bebisen inte stilit mig osv.



herregud vad folk ska engagera sig i vissa grejer ;-)

2009-08-02 @ 18:03:45
Postat av: Nyfiken läsare

Varför vill du inte använda våtservetter?

2009-08-02 @ 20:26:53
Postat av: Beckah

Jag vill inte använda kemikalieindränkta trasor på ny skör naturlig bebishud. Man kan ta bort smink, målarfärg och putsa stenfasta fläckar med våtservetter - känns sjukt att ta så skarpa medel på en bebis. En våtservett är effektivare i ugnen än riktig ugnsrengörning ;-)

2009-08-02 @ 20:29:46
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ok hur vore det med rättvisa mellan syskonen? Handlar väll knappast bara om att victor förstår mer det handlar väll oxå om att inte känna sig utanför? Väldigt viktigt att vara rättvis speciellt i hans ålder då han vet vad ordet rättvisa innebär, fattar faktiskt inte varför det är så svårt att även ge honom ngt? det blir man ju liksom aldrig för stor för han kan ju typ få en biobiljett som kul grej!

Bara för att man är 11 betyder det inte att man inte vill bli behandlad som ett barn och bli lite bortskämd ibland. Han är inte vuxen!

Vårtservetter är ngt du starkt överdriver märker jag....dem är ju riktigt bra och ugnen skulle ju knappast bli ren av dem. (=

2009-08-02 @ 22:12:23
Postat av: Beckah

Tragiskt att det finns stackars människor som inte förstår ordet rättvisa. Rättvisa är inte att två personer får ett paket vid samma tillfälle. Jösses. Hahaha vilken blåst idiot man måste vara om man tror att det inte går att ha det rättvist utan att ge samtidigt :-D herrgud! Victor behöver inget då! Däremot kommer han BEHÖVA saker till skolstarten.



Men jag kanske borde köpa skolgrejer till Alvin samtidigt också - annars blir det orättvist ;-) eller nu till vintern när Victor behöver en vinterjacka kanske jag ska köpa en till Alvin också trots att Alvin har sin overall från förra året som funkar utmärkt även i år?



Ja jag säger då det...

2009-08-02 @ 22:19:54
URL: http://beckahbitch.blogg.se/
Postat av: Johanna M

Härlig läsning. Nu närmar det ju sig! :-)

Postat av: Bella

Konstigt att alla som klagar hela tiden är anonyma.. hmmm :)

2009-08-04 @ 18:17:27
URL: http://grymmabella.blogg.se/
Postat av: sofie

håller fullständigt med beckah. det är skillnad på en 2 åring och en 11 åring..

2009-08-05 @ 14:37:45
URL: http://www.mittsvenssonliv.blogspot.com


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback