Snabba svar ni som KAN Diabetes!

Fick kommentaren:

"Fasteprovet kan vara både högt och lågt vid Diabetes mellitus."

Från någon som kallar sig "SSK".

Jag svarar:

Är du säker? Jag hittat inte någon sådan information någonstans? Kan du hänvisa mig till någonstans där jag kan läsa detta?
Jag vet att diabetiker med behandling kan få farligt lågt blodsocker men kan man verkligen få det som första tecken?
Elmer gjorde två fasteprov i våras. Första gången var det en aning högt. Inte diabeteshögt, men högt nog för att kolla om det och då var det som sagt på 2,

Är du säker? Jag hittat inte någon sådan information någonstans? Kan du hänvisa mig till någonstans där jag kan läsa detta?
"Är du säker? Jag hittar inte någon sådan information någonstans? Kan du hänvisa mig till någonstans där jag kan läsa detta?

Jag vet att diabetiker med behandling kan få farligt lågt blodsocker men kan man verkligen få det som första tecken?

Elmer gjorde två fasteprov i våras. Första gången var det en aning högt. Inte diabeteshögt, men högt nog för att kolla om det och då var det som sagt på 2,8"


NU får ni faktiskt svara ni som kan! Stämmer verkligen detta??!


***

Ringde 1177 för att fråga och efter att ha berättat allt så ville hon inte ta i det med tång ens...



Kommentarer
Postat av: Annki

oj...även om min son har diabetes är jag ju ingen exepert.....men om man får diabetes M. har jag bara hört att man ligger högt, för man får ju för lite insulin........Lågt värde betyder ju för mycket insulin.....alltså motsats....... sorry man kan inte ge nått bra svar =)



Kram på er!!

2011-09-23 @ 08:42:52
URL: http://lillyochgrabbarna.blogspot.com
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ja, precis Annki; det låter ju helt bakvänt att man skulle få lågt blodsocker obehandlat.

2011-09-23 @ 08:44:53
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: pilli

Hej!

Läste detta och jag blev heeeeelt ställd...

Jag har en dotter med diabetes och man kan ju som sagt lite om diabetes då.. men så när jag läste ditt här nu så blev jag som ett ? :S

Visst kan man ligga lite högt som en frisk människa, men nu vet ju inte jag hur högt han låg.. och sen att man kan ligga lågt oxå.. men jag tycker det absolut är värt att verkligen KOLLA upp honom..

Jag tycker det låter väääldigt konstigt..

Hoppas allt går bra iallafall med er!!!

Så tyvärr jag kan inte ge ett ordentligt svar :(

/Pilli.

2011-09-23 @ 08:45:29
Postat av: Anonym

Jag är också ssk sen många år men jag är ingen diabetes-expert men... Diabetes Mellitus innebär ju en reducerad insulinprodultion vilket i sig gör att socker blir högt... Lågt socker får diabetikerna om de tar för mkt insulin i relation till hur mkt de äter (kortfattat). Men om det andra stämmer vill jag gärna få det visat, aldrig hört o är ju alltid spännande o lära sig nåt nytt... Vi har ändå massvis med diabetiker på infektion

2011-09-23 @ 08:47:47
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Eftersom han har hög risk för autoimmuna sjukdomar (finns diabetes typ 1, crohns, SLE osv väldigt nära i släkten) och han dricker och kissar mycket, går upp dåligt i vikt och har sina andra sjukdomar så blev sköterskan på 1177 också helt ställd och vågade inte säga någonting om någonting. Men som sagt, det låter ju ologiskt.

2011-09-23 @ 08:48:11
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ja just ja; sen hade han ju som sagt hög osmolalitet i blodet och jag hittar verkligen bara diabetes insipidus och diabetes mellitus som anledningar när jag Googlar.

2011-09-23 @ 08:49:42
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Problemet här är att jag behöver en läkare som är expert på Diabetes och som dessutom förstår sig på Langerhans cellhistiocytos!



GOOD LUCK liksom...



Sköterskan på 1177 tyckte så synd om Elmer och mig med.



-åh fy vilken jobbig situation. Jag hoppas du orkar med detta.



-Man orkar det man måste.

2011-09-23 @ 08:58:03
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Pratade med diabetesmottagningen för barn på Drottning Silvias nu och den sköterskan ville inte heller ta i det med tång.



Hon gav mig iallafall förslag på ett prov som bör tas idag när han ska till barndagvården, HBA1c plus vanligt blodsockerprov då såklart. "Stå på dig och kräv det provet".

2011-09-23 @ 09:11:48
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Uska

Vad är ditt problem ?! Vad exakt är det du vill ha fram ? Om det nu är diabetes du vill att elmer ska ha, ja då bör ju proverna visa det, och läkaren kontakta dig ganska omgående då ... Eller ? Är det du el läkaren som menar att 2,8 är ett högt värde ?

2011-09-23 @ 09:12:39
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

USKA; skylta inte med din utbildning när du är så uppenbart korkad och okunnig. Använd ögonen och LÄS det jag skrivit. Det är allt jag har att säga.

2011-09-23 @ 09:17:32
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: thile

Uansett, ønsker jeg deg en:



˙·٠•●♥ Ha en underbar dag! - Kram ♥●•٠·

2011-09-23 @ 09:23:15
Postat av: Therese

Lågt p-glukos vid obehandlad diabetes...? Rent spontant skulle jag nog säga JA, men vid närmare eftertanke; ingen aning... Jobbar på en akutmottagning vid ett medelstort sjukhus, de barn vi får in där med nyupptäckt diabetes har högt p-glukos...

Men å andra sidan, 2.8 ÄR lågt! Men "diabetes-lågt"...? Vet inte... LYCKA TILL!

2011-09-23 @ 10:15:10
Postat av: Ann-Sofie

Lycka till, tänker på er!



Uska; vilken korkad kommentar!!! Varför ens skriva så...?

2011-09-23 @ 10:15:18
Postat av: Therese

Förresten, det här du säkert (!) koll på, men hos en person som inte har diabetes räknas normalt fasteblodsocker som någonstans mellan 4 och 7.

2011-09-23 @ 10:16:53
Postat av: Sofia

Är också ssk sedan många år och har än så länge inte sett en obehandlad DM med LÅGT blsr! Så nej det kan du nog släppa. I tveksamma fall borde väl ett HbA1c kunna vara av värde??

2011-09-23 @ 10:22:13
Postat av: Sofia

Såg nu att de redan föreslagit HbA1c!

2011-09-23 @ 10:23:01
Postat av: SSK

Hej!

När diabetes mellitus (typ 1) debuterar får barn oftast för höga värden, ofta > 15 mmol/l, små barn som Elmer blir oftast sjuka snabbare än större barn (mindre reserver) om du som förälder inte anar ugglor i mossen innan, för barnen luktar konstigt ur munnen, dricker mer, kissar mer eftersom kroppen har för hög glukoshalt i blodet och försöker att göra sig av med sockret via urinen. Svampinfektioner är ofta vanligt förekommande.

2,8 som fastevärde är lågt, det bör han haft en känning av och varit irriterad och hungrig. Normalblodsocker ligger mellan 4-8 mmol/l och fasteblodsocker ska helst ligga under 6 mmol om du är diabetiker.



Det finns en annan sjukdom där hypoglykemi (lågt blodsocker) är framträdande och det är om det i de langerhanska cellerna i bukspottskörteln finns en överproduktion av insulin, barnen ökar då oerhört snabbt i vikt och måste äta hela tiden för att inte sjunka och ligga för lågt. Om du är orolig så ta kontakt med diabetesteamet och endokrinolog på Drottning Silvias barnsjukhus i Gbg, de borde kunna hjälpa dig bättre än vad nätet kan.



Hoppas att allt ordnar sig

2011-09-23 @ 11:28:53
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Tack så mycket SSK. Inget av de två låter som Elmer så det är ju bra iallafall :-)

2011-09-23 @ 11:35:35
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Diabetesförälder

Ett HbA1c är väl det som ger det mest rättvisa värdet där "ser" man ju hur blodsockret legat den senaste tiden. Kräv att få göra ett sådant prov.

Dotterns diabetessköterska berättade för oss vid ett tillfälle att hon hade haft en sensor (en manick som mäterblodsockret kontuernerligt en längre tid) på sig och hon sa att hon låg ner mot 2 i blodsocker under natten, och hon har inte diabetes. Så man kan nog ligga så lågt utan att ha diabetes med hypoglykemi.

Lycka till men stå på dig. Diabetes är inte att leka med!!!

2011-09-24 @ 22:30:47
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Vi gjorde ett HbA1c och jag ser fram emot resultatet så jag kan pusta ut :-)

2011-09-24 @ 22:33:12
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback