Mumsigt snacks ;-)

Det här brukar jag göra ibland och det är tokigt gott tycker jag :-)

Man tar påläggsskinka (eller hästkött - hamburgerkött) och lägger ut på en plåt och torkar i ugnen. Jag brukar strö på lite extra salt och ha på lite grovmalen svartpeppar också.

I helgen använde jag enrisrökt skinka och gjorde två plåtar. Temperaturen får man testa sig fram vad som är bra. Jag brukar ändra lite under tiden de är i ugnen mellan 75-150 grader, mest på 100 grader. Då och då vänder man på skinkbitarna och om man har två plåtar byter man såklart plats på dem också.



Salt och peppar på - det är inte plåten som är dammig ;-)


Efter en lång stund och flera vändningar börjar det hända grejer :-)


Bort med lite flott, men försiktigt för kryddningen.


Klart :-) jag gillar dem så här, lite sega fortfarande. Har man dem längre så blir de såklart helt torra och krispiga som chips, men jag tycker inte det blir lika bra.


Jag brukar oftast göra så här med pålägg som har vitt i sig. Jag är fjompig, så jag äter inte skinka som har vitt i sig, men när man ugnstorkar så syns inget sådant efteråt och då kan jag äta det.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag är förvånad att du inte blivit erbjuden hjälp innan (och tagit emot den?) Konstigt, att när man redan är svag, så ska man behöva kämpa för att få hjälp oxå. Hoppas du får den hjälp du behöver utan tjat och en massa byråkratipapper som ska malas, grandskas och stämålas innan dem kommer till rätt person.

Förresten, hur mår din mamma nu för tiden? Du skrev ju att hon var sjuk eller hade "något" med magen... Har ni kontakt? Hoppas allt löser sig!

2011-11-15 @ 23:24:29
Postat av: mimmie

hej jag har också gjort en stor bukoperation, jag hade ett stort födelsemärke som bara växte och växte (tumerbildningar inuti) men iallfall jag har gjort ny navel osv, men på höfterna jag har står detut jätte mycket ( klarar inte av att använda tajta linnen osv)

har du något tipps på hur man"tränar" får bort dom!

maila mig gärna, !!

haft det såhär i 5 år typ..

2011-11-16 @ 09:00:45
Postat av: Jossan

mimmie:

Menar du "lovhandles"? I så fall är det konditionsträning som gäller för att förbränna, finns tyvärr inga mirakelövningar som punktförbränner.

2011-11-17 @ 17:48:25
Postat av: Lina

Tack för tipset! Vi käkar lchf och jag har funderat innan på att rosta skinka i ugnen men aldrig kommit till skott. Men nu ikväll så blev det av, mycket pga inspirationen härifrån, och faaaan va gott! Speciellt med en creme fraiche dipp till! :-D Jag strödde på cayennepeppar och lökpulver också. Mjam, mjam!



Förresten, ett tips. Jag orkade inte använda två plåtar så jag hedde allt på en, så att de låg omlott. Det gick precis lika bra. De fastnar inte alls eller så :-)

2011-11-18 @ 20:20:23


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback