Magen utan plåster

Idag tänkte jag duscha för första gången, glömde fråga i fredags om det var okej att göra det nu, men jag tog och plastade in magen med plastfolie så det inte skulle bli blött ...mouahahaha det funkade inte så bra :-)

...backa tillbaka ...what?! Har du inte duschat på eh 1,5 vecka?! Nej, eller jo, eller typ, nästan. Jag har suttit på knä i badkaret med vatten till strax under plåstren. Jättebra, då kan man både tvätta och raka hela nedre delen av kroppen och sen lindar man ett badlakan tight runt midjan så kan man ställa sig vid handfatet och tvätta ansikte, händer, armar och raka+tvätta armhålor och sen ställer man sig böjd över badkaret och tvättar håret :-) SÅÅ egentligen är det bara magen och ryggen som inte duschats kan man säga. Hur som helst ...nu blev första duschen av på riktigt.

Det var efterlängtat! Men dumt att hela plåstret blev blött så jag fick ta bort det, men jag ska ju till distriktssköterskan imorgon så får hon titta och avgöra om det behöver packas in igen.

Jag kan nu gå helt upprätt, både med och utan gördel. Jag kan sova platt på rygg och platt på mage (!) - jag tror inte det är tänkt att man ska kunna det efter 1,5 vecka faktiskt...

...jag tror inte heller att jag har någon onaturlig superhud som är mer elastisk än vad som är mänskligt ...så min slutsats är att kirurgen var lite väl försiktig när han sträckte huden och sydde ihop. Om jag hade blivit lite upp-pallad (legat böjd) på operationsbordet hade han kunnat dra åt hårdare och då hade det långa ärret jag kommer att få, att hamna mycket längre ner - inte rakt över magen och över "bikinilinjen" så som det är nu. Lite synd ...eller väldigt synd, om jag är helt ärlig och uppriktig.

Nej, jag gjorde inte operationen för utseendet, utan för att sy ihop magmusklerna och ihopsydda magmuskler har jag ju fått, men jag känner att om man nu ändå ska sy ihop magmusklerna så gör det ju inget att det på köpet blir en snygg mage ;-)

Men jag är inte så himla "ledsen" över att ha ett synligt ärr, det är ju inte så att jag brukar springa och visa magen, jag är för gammal för magtröjor ;-) Det är ju bara när jag badar/solar på sommaren och jag bryr mig inte speciellt mycket hur magen ser ut då. Förhoppningsvis har jag lika tur med det här ärret som alla mina andra ärr och bristningar som helt smält in i huden vad gäller färg. Det tar ju något år förstås, men det gör ju inget. Alla bristningar jag har (mängder!) fick jag när jag väntade Victor, i slutet av graviditeten. Hade inte EN enda förrän jag gått över tiden, men på de 18 dagarna jag gick över, så hann jag förvandlas till en lilarandig zebra! Jag var vitare än allt och på detta hade jag enorma mängder mörklila ränder över mage, rumpa och lår. Skitsnyggt :-) Men de bleknade med tiden och har samma färg som resten av huden - även när jag solar alltså. Samma sak med det hyfsat långa operationsärret jag har på halsen, det syns i princip inte.

Får skriva en positiv grej också, för att inte låta helt som en gnällkärring ;-) Jag var lite orolig innan att jag skulle få en helt platt och slät mage (så som alla har på alla efter-bilder på nätet) för det ville jag ju inte. Jag hade ju, om jag ska vara ärlig, helt okej magmuskler innan, problemet var ju bara att de två raderna muskler i mitten låg så långt ifrån varandra. TURLIGT nog så har magen inte blivit helt platt och slät, nej! :-) Musklerna ser ut som innan, de bara ligger närmre varandra nu. När jag har mindre ont och kan spänna magen kommer det nog se bra ut.

Blablabla ;-) lite bilder då:








Här på sista bilden syns det att musklerna ligger där gömda :-P det kommer säkert se bra ut när jag kan spänna magen.


Usch, när jag var på återbesöket i fredags så förklarade kirurgen för de två manliga sköterskorna att han sytt ihop magmusklerna för att jag hade så väldigt delade och så visade han med händerna på min mage hur himla brett mellanrummet var och det kändes obehagligt att se, tänka tanken på hur särade de varit, fick ju det visat mer exakt nu också, eftersom han borde veta hahaha han har ju sett det med egna ögon ;-)


Nej, men det blir säkert bra det här tillslut :-) Jag är glad att jag gjort operationen. Måste dock säga att om jag innan vetat hur otroligt jobbigt och smärtsamt det skulle bli första veckan, så skulle jag tveka och fundera både en och två gånger innan jag gjorde operationen - SÅ otroligt hemsk och smärtsam var första veckan.

Kommentarer
Postat av: thile

Åå, var det ikke skjønt å dusje? Herlig ;))

Du kommer bli snygg, snyggere, snyggest vet du, vennen min :O)

Mitt arr, kom jo under bikinilinjen, dengang, som jeg beretta om. Men det er nesten ikke synlig. S¨det blir nok bra med ditt også.

Ha en nydelig søndag!

Tommelen opp for morgendagen ♥ ♡ ♥ ♡ ♥

2011-11-13 @ 11:05:44
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

<3 <3 <3

2011-11-13 @ 11:06:49
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Ullis

Hej. Nackdelen med att göra en bukplastik inom landstinget är att ärren hamnar så högt upp. Gör man det privat så sitter det längre ner.

2011-11-13 @ 17:31:08
Postat av: caroline

Jag fick duscha redan efter ett par dagar och hade aldrig några plåster, bara tejp. Klart du ska ta en dusch :-)

2011-11-13 @ 19:21:00
Postat av: piip

Hej, Jag har gjort samma operation som dig oxå via landstinget den 31 okt i år, (2 veckor sedan imorgon). Din mage ser superfin ut snabbt. Jag är mycket mer svullen än vad du är och kan fortfarande inte gå helt upprätt vilket är superjobbigt. Vi hade väldigt lika utgångsläge jag hade oxå väldigt delade magmuskler men inget fett på magen eller häng, gjorde op i första hand för magmusklerna men det är ju såklart jättekul att de tog bort en massa hud oxå. :) Skillnade är att mitt snitt ligger ganska mycket längre ner än ditt, under troskanten. Men jag har även ett litet snitt som går från bikinisnittet och typ 2-3 cm uppåt (det är där den gamla naveln satt och som de har sytt igen). Lycka till med allt!! Hur går det för dig med barnen? Lyfter du dem? Jag har 2 pojkar och den yngsta är endast 1,5, jag vågar inte lyfta han.

2011-11-13 @ 21:58:22
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jag sa till min kirurg innan att jag hellre går framåtböjd i ett halvår och får enbart snittet rakt över magen än ett rakt över och ett uppåt, så som du fick.



Det blev en liten miss i kommunikationen så han la snittet högre upp. Min tanke var ju att det skulloe ligga så långt ner som han tänkt från början men att huden sträcktes tokmycket så att jag slapp ett ärr uppåt. Med facit i hand så vet jag ju att det hade gått att göra så som jag ville - alltså dra åt hårdare (lägga snittet längre ner) utan att ha ett ärr uppåt. Eftersom jag kan stå upprätt redan och ligga på mage och sova så är det ju uppenbarligen inte speciellt tight åtdraget.



Just dessa trosor jag har på den här bilderna blir ju lite extra dumt eftersom de sitter aslångt ner, längre ner än några andra av mina trosor och byxor.



Jag lyfter Elmer rätt mycket men all tyngd ligger på armarna när jag gör det. Däremot går jag inte omkring med honom speciellt mycket, det har hänt någon kort bit.



Igår passade jag två tvillingtjejer en stund och de är 5 månader gamla och väger ett antal kilon. Dem bar jag omkring på däremot.



Häftigt med någon med liknande kropp som gjort operationen samtidigt :-) jag skulle jättegärna "prata" mer och om du vill visa bilder? :-) [email protected]



Lycka till med magen :-)

2011-11-13 @ 23:27:58
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Marielle

Becka ett tips till "det synliga ärret" när de går och inte är för ömande eller så kan du smörja med kallpressad olivolja. De har jag gjort under ett år efter min op. Mitt ärr är inte längre så "synligt". Den kirurg som gjorde min op tipsade mig om detta. Ha en trevlig dag!



Mvh Marielle

2011-11-15 @ 08:16:00
Postat av: Emma-Lou

Jag antar att du hade delade magmuskler? Det har jag också + en jävla massa överskottshud. Det är så jävla irriterande. Jag såg någon bild på din överskottshud, men tro mig, jag har mycket värre. Hade också ett stort barn och såg fanimig grotesk ut när jag var gravid. Fråga Lovisa (Lofsan), hehe ;-)

2011-11-20 @ 20:39:26
URL: http://www.finest.se/emma-lou


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback