9 dagar efter operationen *bilder*

Tjohoo den jobbiga, smärtsamma, begränsande, hemska, omtumlande första tiden är över!

Från 1-veckasgränsen i förrgår hände något och jag har RASKT gått mot bättre och bättre. Idag har det varit helt fantastiskt bra fysiskt sett.

Dagen började med ett besök hos kirurgen och jag fick äntligen se själva snittet :-) Det såg jättefint ut! Det läker bra, finns inga blödningar, ingen svullnad, ingenting. Såret sköter sig som det ska :-) även naveln ser jättebra ut och kirurgen ville ta bort stygnen, men det var inte jag riktigt upplagd för, så jag fick en remiss och ska gå till distriktssköterskan på måndag och ta bort dem. Jag mår fortfarande lite illa över att titta på naveln, den är hemskt äcklig, trots att den läkt enormt bra. Det ser ut som ett rövhål mitt i magen. Ett rövhål med stygn i.

Stygnen på snittet rakt över magen ska tydligen vara sådana som försvinner av sig själv och förutom stygn så sitter det korsade stripes hela vägen och jag fick rådet att sedan tejpa i någon månad med vanlig kirurgtejp för det hjälper såret att bli ett fint ärr. Någon skrev precis just detta i en kommentar här i bloggen för ett tag sen också, minns inte vem :-)

När jag kom in till kirurgen hade vi också två manliga sköterskor med. Tre karlar i rummet *LOL*. Första kommentaren jag fick var; "men oj ...du går ju upprätt" och ja, faktiskt! Det gjorde jag! Jag hade inte ens lagt märke till det själv!!! Jag kan vara upprätt nu :-D nästan hela tiden. Fast när jag tar av gördeln vågar jag inte riktigt vara helt upprätt, för det känns lite obehagligt då och dessutom så vill jag inte belasta snittet, även om det är välsytt, vältejat och inslaget fint (fick nytt förband idag).

Sedan har jag varit hemma hos syster S halva dagen och blivit lite bortskämd med mat och så där :-)

Passade också på att ta lite bilder på magen :-) se bilder längre ner.


Förutom att jag kan stå hyfsat upprätt så kan jag även smått börja använda magmusklerna! Underbart! Det gör fortfarande väldigt ont att hosta och skratta - det känns som eld och nålar, men att spänna musklerna lite går bra. Jag kan ta hjälp av magmusklerna när jag reser mig upp från liggande till sittande och från sittande till stående.

Känns helt underbart med framstegen de senaste två dagarna och att dagen varit så bra. Natten till idag var mindre skoj :-P

Först tog Elmer 2 timmar på sig att somna på kvällen, sen fick jag byta blöja vid 23-tiden (får alltid byta nu för tiden trots att jag försöker prova runt på olika märken och storkelar). Alvin sov i min säng och Elmer i lilla sängen precis bredvid. Strax efter midnatt vaknar jag av gnäll från Elmer - han har tappat täcket *suck*. Strax efter 4 var det dags igen!!! Nu grät han, för sängen var iskall och blöt! Jävla kassa blöjor!!! Ny blöja och en mamma som halvt gick i sömnen och orkade inte fixa sängen så han fick trängas mellan mig och Alvin. Min säng är en 105-säng i bredd kan jag tillägga! Rysligt jobbig natt. Jag är totalt ovan för mina barn brukar absolut inte vakna på nätterna normalt sett och det brukar räcka med ETT blöjbyte :-/

Nåååja, det är min barnlediga helg så jag får ta igen det med ett par sovmornar :-)



Sittande. I den här ställningen brukade jag ha en stor deg uppdelat i flera bilringar :-)



Hihi notera den glada fågeln i bakgrunden ;-))







ÄNTLIGEN kan jag ha tröjor som sitter åt vid magen - utan att se gravid ut :-)



****

STORT OCH HJÄRTLIGT TACK för alla gulliga kommentarer sen operationen, ni är underbara och det uppskattas <3


Kommentarer
Postat av: MansonDust ~ 4-barnsmamma <3

Åh vad fint :) Är såå avis!

2011-11-12 @ 09:00:26
URL: http://mansondusts.blogg.se/
Postat av: andrea

Vacker som alltid :-) eller jag ska inte förringa det du gjort. Du ser ännu vackrare ut <3

2011-11-12 @ 09:02:25
Postat av: thile

Hvilken fin tjej du er <3<3<3

So happy for you.



S N Y G G I S - WOW!!!



Ha en nydelig helg!

2011-11-12 @ 09:47:15
Postat av: Marielle

Ja du var en hott mama för ut men du ser riktigt riktigt bra ut nu! Och de ser super bra ut. Mitt ärr sitter dock längre ner. Men de blir finare efter ett halv år upp till år efter operationen säger som sköterskan sa till mig: glöm inte att göra knipp övningarna när du är på toa.



Mvh Marielle

2011-11-12 @ 11:00:28
Postat av: Kaiza

Åh vad härligt att du så snabbt mår prima. Hur länge är efter en sådan op är det tänkt att vara sjukskriven ungefär? Om jag gör en sådan blir det ju privat och det känns lite taskigt mot arbetsgivaren så då kanske det är lämpligt att förlägga någon veckas semester efter operationen? Fina bilder :-)

2011-11-12 @ 11:50:02
Postat av: fannybjuhr

fin blogg,hoppas du får en bra lördag!:)

2011-11-12 @ 12:24:33
URL: http://fannybjuhr.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Längden på sjukskrivningen beror ju på hur man mår och vad man jobbar med.



Jag har inte varit sjukskriven alls, går i skolan, men har inte mycket lektioner, utan mest hemarbeten. Hade jag behövt gå i skolan varje dag eller liknande jobb, typ sitta på ett kontor hade jag nog sjukskrivit mig själv en vecka (så det inte behövs läkarintyg). Tyngre arbeten behöver man nog vara sjukskriven någon vecka.

2011-11-12 @ 13:47:25
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: thinki.se

Fantastiskt! Du ser strålande ut och magen är jätte mycket mindre svullen nu oxå. Så himla härligt att se. Diggar dina bilder. Sluta aldrig visa <3

2011-11-12 @ 15:04:51
URL: http://www.thinki.se/wp
Postat av: Sofie

Ser bra ut! :)

2011-11-12 @ 16:34:01
Postat av: caroline

Tejpa 1 år för snygga ärr :-)

2011-11-12 @ 17:15:54
Postat av: caroline

Jag var sjukskriven 10 veckor, men det var en betydligt större op.

2011-11-12 @ 20:12:23
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ja, 10 veckor känns ganska rimligt även med min operation - om man jobbar med att lyfta och sådant tungt.

2011-11-12 @ 20:18:23
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Lotta Rhodin

=))) FANTASTISKT snyggt! Din nya mage klär dig verkligen, hjärtat! <3 Glad för din skull!!!

2011-11-12 @ 20:46:57
Postat av: Carola 9-barnsmamma:)

Jäklar vad fint!!! Tuff du är :)

2011-11-12 @ 21:02:02
URL: http://blogg.mama.nu/familjenannorlunda/
Postat av: Anna Tenggren

Du e så fiiin så ;D

Får man fråga vad sånt kostar..? Vart vänder man sig om man vill göra nåt sånt?

Kram!

2011-11-13 @ 11:49:15
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Klicka på kategorin "Tummy Tuck" så kommer alla tidigare inlägg om operationen fram och där finns svar på alla frågor.

2011-11-13 @ 12:56:05
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback