Se hit alla hobbyläkare!

Ja visst är det roligt :-) ...och jag är värst av dem alla. Men strunt samma, nu är det en grej jag inte vet vad det är och inte förstår mig på.

En knöl/böld/whatevah ca 10 cm ovanför naveln, precis i mitten (i linje med naveln alltså) stor som en... ja jag vet inte? En liten vindruva kanske? som funnits i flera veckor och växer sakta. Gör inte det minsta ont, inte när man trycker på den heller. Vad är det för något? Det här passar inte riktigt med någon av mina egna ideer tycker jag: lymfkörtel, muskel, bråck.

Eftersom det är så precis i mitten känns det som något som kanske ska vara där? Något normalt? Men varför har det då inte funnits förut? Känns som en lymfkörtel men ska de verkligen sitta där och kännas så väl och ligga så ytligt att de syns genom huden om man står upp? Ja inte vet jag. Vet du?


Tacksam för ideer :-) inget är för dumt, SÄG NU! :-)

**

Uppdatering:

Hm... hittade själv nu något som heter epigastricabråck? Låter rimligt. Stämmer exakt utifrån var den här knölen sitter. Får Googla vidare ;-)


Upd:

Asså ...det måste ju vara det :-/ tror det är mitt eget fel också dessutom ...som jag skrivit förut så har jag flera cm mellanrum mellan muskelraderna på magen* (efter graviditeterna) och jag vet ju att man ska ta det lugnt med situps då men det har jag inte gjort, tvärt om har jag kört på rätt hårt med situps ...sen ungefär ett litet tag innan den här knölen uppstod. FAN VA SMAAART! Jävla dumt alltså! Får skaffa en tid på Vårdcentralen helt enkelt och kolla om det är det eller något annat. Men för faaaan då! det är alltid operation på ett sånt :-(


åsså igen:

Nu har jag ställt diagnos ;-) nä men vi har haft en del bråck här, inte minst Elmers stora navelbråck som han förövrigt har kvar, precis lika stort som när han föddes. Nu har jag provat att trycka emot och hosta och jag skulle säga att det är ganska solklart ett bråck. Det puttar ut när jag hostar och bubblar lite när jag trycker tillbaka. Nåja, vårdcentralen får det bli.


_____________

* = Diastasis recti. Mitt mellanrum är några cm, får in flera fingrar i rad. Det här är delvis anledningen till varför gravidmagen med Elmer blev så extremstor. Elmer har förövrigt också 2 cm diastasis recti mätt med ultraljud.




Kommentarer
Postat av: Elin i Malmö

Det är inte xiphoideus du känner nu när du blivit smal? ;-)

2011-03-22 @ 19:46:20
Postat av: Elin i Malmö

Kan du inte ta en bild, lättare att gissa då :-)

2011-03-22 @ 19:48:49
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

hehehe nä Elin :-) den har jag koll på. Det här sitter ganska precis i mitten mellan den och naveln och är "mjuk" som en lymfkörtel. Inte skelett alltså.

2011-03-22 @ 19:50:01
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Svårt att fota.

2011-03-22 @ 19:58:41
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Angelica

... Någon form av bråck...??? Lite högt upp kanske...?

2011-03-22 @ 20:09:22
URL: http://starkochtapper.blogg.se/
Postat av: Shmone

Varför passar den inte med idén bråck?



"Epigastricabråck återfinns i medellinjen mellan naveln och processus xiphoideus. De förekommer hos både barn och vuxna och utgör mellan 0,5 och 5,7 procent av alla bråck som opereras [12]. De är vanligen spelkulestora, och defekten i bukväggen är då 1 cm men kan givetvis vara större.



Det finns två teorier om hur epigastricabråck uppstår [13]. Den ena är att bråcket är en förvärvad defekt på grund av att de aponeurotiska fibrerna delar sig på ett speciellt sätt. Den andra hävdar att bråcket uppstår på grund av en medfödd defekt, där ett blodkärl penetrerar bukväggen.



Diagnostik och behandling. Bråcket kan vanligen ses som en utbuktning alternativt enbart palperas. Oftast innehåller bråcket bara preperitonealt fett från ligamentum falciforme. Om defekten i bukväggen är liten kan innehållet inte alltid reponeras. Man bör överväga ultraljud och/eller DT vid oklar diagnos."



http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4390



2011-03-22 @ 20:15:10
URL: http://judeandesert.wordpress.com
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jo, precis, tack :-) hittade precis det själv också och det känns ganska klockrent så det får bli en tur till vårdcentralen :-)

2011-03-22 @ 20:19:33
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Rebecca

Liam har en liten (typ som en vindruva i storleken)knöl mellan navel och revbenen typ och enligt läkare är det en "muskelknut", typ där muskler går ihop eller vad de nu sa.

2011-03-22 @ 21:19:49
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Carro

Helgalet med situps! Gör saken värre. Du maste köra med plankor! Det drar ihop musklerna.

Läs olgas blogg på mama.

Lite förvånad att en hobbydoktor som du inte körde med plankor sedan länge:).

2011-03-22 @ 22:19:08
Postat av: joanna- Att leva med Aspergers syndrom!





Tänkte bara tipsa om att du nu har chansen att bli dagensblogg:)

Klicka här för att anmäla dig:

http://www.domkallarmighannes.com/2011/03/dagens-blogg_3114.html



Eller ställ en fråga i min bloggsvarsruta och bli länkad inför mina 300-600 unika läsare/dagligen:)

2011-03-22 @ 22:22:17
URL: http://domkallarmighannes.blogspot.com/
Postat av: Överanalyserar allas bloggar :D

M'kay?



Är du alltid sjuk!?! :o

Du har tydligen:



4 olika personligetsstörningar?

Kronisk depression?

Bipolär sjukdom?



Ta det lugnt, kvinna..!

2011-03-22 @ 22:39:51
Postat av: maria

Hej!

Min sambo hade oxå en knöl fast nedanf naveln för något år sedan.. Han var hos läkaren och kom på att det var något i jeansknappen på vissa jeans som han inte tålde så han tjepade för alla knappar som var i kontakt med huden så försvann det...=)

2011-03-23 @ 09:16:07
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Förresten Elin:



Om man vet om det, tittar noga och tittar på precis rätt ställe så ser man det (anar det) på vissa bilder här:



http://beckahbitch.blogg.se/2011/march/magen-efter-3-barn.html

2011-03-23 @ 15:57:38
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback