Separationsbarn - så kan man göra

Ännu en dag, vad ska man göra med den nu då? Alvin är hemma från Legoland men är hos farmor och farfar ännu. Vet inte om han ska hit eller till M sen, Elmer är iallafall här nu.

Vaddå vet inte, har ni inte uppgjorda dagar var barnen ska vara? Nej, tänk att vi inte har det. När det är jobb, skola, dagis så har vi uppgjort men ganska flexibelt ändå för vill Alvin och/eller Elmer vara här när de ska vara hos pappa och tvärt om så är det klart att de får det. Nu på sommaren när M har semester och barnen inte går på dagis är det helt och hållet fritt. barnen är hos den det passar och där barnen vill vara. GUD så skönt! Så som det borde vara när man inte är ihop eller bor ihop.

Hur gör vi då? Ja vi PRATAR!  Fantastiskt va? ;-) Det gör ju ingen lycklig att ha strikt bestämt var barnen ska vara och när. Vi låter barnen vara där det passar bäst, främst utifrån barnen då men också utifrån oss själva, att vi kan ställa upp för varandra om den andre behöver barnledigt eller om den andre saknar barnen och vill ha dem. Vi håller det också fritt fram för den andre att hälsa på barnen. När de är hos M kan jag åka och hälsa på dem när jag vill och tvärt om. På det här viset har våra barn det så bra de kan - de behöver aldrig sakna en förälder för de kan alltid åka till denne eller att denne hälsar på, de behöver aldrig missa att göra något roligt och de har en mamma och pappa som kan umgås och som är vänner. De kan heller inte spela ut oss mot varandra eftersom vi pratar med varandra.

Många föräldrar har väldigt uppgjort på minuten var barnen ska vara, noll flexibilitet. Midsommar var "min helg" men på midsommar åker alltid M och hans familj till Liseberg. Ska jag hålla barnen hemma då "bara för att"? naturligtvis inte. Helgen som var nu var också min, skulle jag då skynda mig hem en dag tidigare än jag gjorde för att ta barnen? Nej, jag kunde komma hem på lördag eftermiddag istället. Nu skulle jag åka iväg en vecka med barnen, rakt över M's helg dessutom, ska barnen missa det? Självklart inte tycker vi. Om M har dem i helgen och tex vill åka till Skara sommarland men det visar sig vara fult väder, ska han åka ändå? Skita i att åka? Nej, då får han åka med dem så fort det blir en solig dag, om det då råkar vara på måndagen när jag fått tillbaka barnen så får han behålla dem en extra dag och åka. Eller så åker vi tillsammans, vi har inga problem med att umgås. Se bara som i julas då jag och Victor var med hos M's familj och firade jul - för barnens skull. 

Ja, det blev långt och babbligt men jag har bara så svårt att förstå varför det ska vara så bråkigt kring sånt här. Visst finns det många som är vänner och har det liknande så som vi, men det är också TOKMÅNGA som knappt kan säga ett ord till varandra utan att bråka och det är omöjligt att vara flexibel ens en enda dag hit eller dit. Varför? En gång i tiden har man väl varit ihop? Älskat varanda? Haft barnen tillsammans?

Nu pratar jag om normala föräldrar, där båda faktiskt ÄR föräldrar, sen finns det ju familjer som splittras där den ene drar eller när det är våld/sprit/droger what ever inblandat eller så som med min Victor där jag var 15, pappan eh ...vad var han? 19? och vi knappast var ihop alls och han aldrig varit någon pappa till Victor. Som sagt; jag pratar om de fall där det är två föräldrar som båda kan och vill ha barnen.

Jaa nu hade jag då barnen från i lördags när jag kom hem, fram till söndag då M fick tillbaka dem. Eftersom jag skulle åka iväg en vecka nu skulle han få ha dem så mycket som möjligt innan dess. Så han hade dem till måndagen när Alvin skulle till farmor och farfar och istället för att M skulle ha Elmer bara så tog jag tillbaka Elmer så M kunde jobba på sitt hus. Idag skulle Alvin hem till honom och jag skulle lämna Elmer där och imorgon hämta dem för att åka iväg.

Men nu ska vi inte åka imorgon så nu har vi inget bestämt :-) vi får ta och prata igen. Min resa med barnen är framskjuten, förhoppningsvis bara en vecka eller så. Elmer är JÄTTESNORIG så det känns ju inte som en smart idé att åka hem till en familj med två barn som aldrig gått på dagis och aldrig brukar utsättas för sånt. Men förhoppningsvis blir Elmer bättre till nästa vecka och då åker vi då istället. JÄTTETRIST att inte kunna åka nu men så kan det vara ibland.

Nej nu ska jag nog ringa M och bestämma något om de kommande dagarna, eller om idag åtminstone ;-)

Alvin på High Chaparral för 2 år sen :-) ...hm ....kanske något man kunde ge sig på här en dag i sommar?

Kommentarer
Postat av: Gelica

Hojta till om du åker till chappen så kan jag komma med mina grabbar :)Om du vill alltså.

2011-07-13 @ 11:33:21
URL: http://gelicas.bloggplatsen.se
Postat av: Nicole - 20 år & mamma till Thilian 3 år

Det där tycker jag är bra, synd att det inte är så lätt för mig.. Hehe

2011-07-13 @ 11:33:56
URL: http://niicol3e.blogg.se/tillfallig/
Postat av: eedaaa

Så som ni har det vill jag ha de om jag skulle gå isär från pappan om jag får några barn :)

Har sett alldeles för många dåliga exempel med kompisar som passar på att spy galla över sitt x så fort dom får chansen. Och vissa av dom vill inte ha barnet mer än på vissa dagar.. "jag har ju ny partner, har inte tid med ***"

2011-07-13 @ 11:58:54
URL: http://eedaaa.blogg.se/
Postat av: carin 6 barns mor

Förstår din tanke precis, och så hade jag gärna haft det med. Men fadern till sönerna jobbar mycket och dumma tider. Mina killar har mycket aktiviteter som de går bla fotboll på helgerna.

Därför behöver vi fasta tider med hamtning och lämningar varannan helg för att våra scheman i denna familjen ska funka. Men när ens de tiderna ej hålls och de lämnas för sent så blir man otroligt frustrerad när man har förklarat varför. Den ene parten gör lixom så endast för att retas och jäklas. Men som tur ar, e det ju bara varannan helg. Men kalas och andra planer man har gjort de helgerna går helt åt skogen pga den andra vägrar hålla sig till de tiderna. Men det e ju toppen att det funkar bra för er. :)

2011-07-13 @ 12:37:47
Postat av: Li

Tycker det låter helt fantastiskt att ha det som ni har det. Jag har många kompisar vars föräldrar är skilda och under uppväxten så fick de knappt hälsa på den förälder det inte bodde hos just då för det var ju mamma/pappa-vecka. det verkade verkligen jättejobbigt. en kompis orkade ibland inte flytta varannan vecka utan ville ibland stanna kvar lite extra hos mamma/pappa men det verkade i stort sett omöjligt. Nä, bättre att göra som ni gör!

2011-07-13 @ 15:06:27
Postat av: Mia

Bra text Beckah.

Men kan inte låta bli att undra.. Varför de stirrar på Alvin allihop , på bilden längst ner. :-)



Springer inte alla ungar på High Chaparall omkring sådär? Iallaf när jag var där med min systerson..

2011-07-13 @ 15:47:17
Postat av: Linda w L2K - Från botten till toppen...

Vilken underbar inställning till delat föräldrarskap!!!



Och hoppas resan blir av!!

2011-07-13 @ 16:02:09
URL: http://l2kw.blogspot.com
Postat av: Maria - med bebis i magen ?

det låter som en sund lösning :)

2011-07-14 @ 08:41:07
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Håller med till viss del, självklart ska barnen få följa med om den andre föräldern ska göra något som tex åka till Liseberg m.m oavsätt om det är sommar eller vinter. finns ingen anledning att barnet/barnen ska missa något som är roligt för de.



Men jag tror även att barn behöver fasta tider även på sommaren och om inte barnen så föräldern, själv saknar jag Liam såfort han åker och vill genast ha honom tillbaka såfort han åkt men så egoistisk kan jag inte vara att jag tar tillbaka såfort jag saknar honom när hans pappa med vill ha honom. Fick jag bestämma så skulle jag ha Liam heltid men det kan jag glömma. :(



Jag har med tur att kunna säga till exet att jag saknar Liam, ibland får han komma hit, ibland inte eftersom hans pappa med vill umgås med Liam och jag förstår honom. Jag vill ju själv ha Liam helst hela min vecka utan att hans pappa ringer och frågar om han får ha Liam, därimot skulle han ringa och fråga om han får "låna" Liam för tex någon fyller år m.m. och vi inte gör/ska göra något speciellt så finns det ingen anledning att säga nej, sålänge något gynar Liam så tänker inte jag säga nej. :)



Jag känner att jag har tur endå, det kunde varit värre, han kunde ha jävlas med mig angånde Liam (som med andra saker) visst jag sitter iofs bara och väntar på att han ska sticka en kniv i ryggen på mig om jag skulle göra minsta fel (låååång historia), nej jag litar inte det minsta på honom nåja nog om det. :)



Det är bra att du och M har en bra relation nu förtiden, bra för barnen. =)

2011-07-14 @ 09:39:28
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Elin

Skönt att ni kan ha en sån relation. Mina föräldrar är skilda. Men har alltid varit vänner sen dess. Vilket jag tycker är jätte skönt.

Fin blogg du har föresten :)

2011-07-14 @ 17:51:53
URL: http://zidde.blogg.se/
Postat av: Aimee

Jag länkar detta inlägget både på min blogg och på FB om det är lugnt? För alla borde verkligen läsa detta..

2011-07-14 @ 19:13:09
URL: http://taffurelli.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback