Om Alvins siffror

"Ingen aning" skrev jag igår. Alltså om Alvins provresultat. Jag vill förtydliga lite vad jag då menar eftersom jag fick en del hjälpsamma kommentarer ;-)

Jag menar ju inte att det är total grekiska för mig ;-) utan jag menar att jag på dessa siffror inte kan dra någon slutsats. Tur är väl det, för vad ska man annars med läkare till lixom?

Men det är inte så att jag inte vet vad det betyder över huvudtaget, vad orden betyder osv. Jag vet att han har en lätt ökning av vita blodkroppar, så lätt att den mycket väl kan förklaras helt av den pågående halsflussen. Så visst säger det mig väl något. Vid ALL blir siffrorna oftast ganska höga. Dessutom, i kombination med normalt Hb + hög siffra på Trombocyter gör ju att det ser ännu lugnare ut även om inget går att utesluta. Det är ju därför proverna behöver kollas igen. Hade han haft en kraftig Leukocytos i kombination med lågt Hb och Trombocytopeni så får vi väl hoppas att jag inte fått ett brev flera dagar senare utan snarare ett telefonsamtal redan samma dag där vi uppmanades ta Alvin till barnakuten.

Men, även om hans siffror nu kanske kan förklaras av infektion så är ju det inte på något sätt säkert att det är så (därav anledningen till att det ska kollas upp när han förväntas vara fri från infektion). Det kan ju faktiskt finnas andra förklaringar.

Alvin har, om någon missat det, en medärvd risk att utveckla autoimmuna sjukdomar som skulle kunna ge dessa siffror. Denna risk för autoimmuna sjukdomar innebär även en risk för att han skulle utveckla LCH som Elmer har. Ett barn på 200.000 får diagnosen LCH men i de familjer där det redan finns ett barn som har LCH så är det 1 på 100 familjer där det också finns ett syskon eller förälder som har/har haft LCH.

Nu tror jag inte att Alvin har LCH (jag vet inte riktigt var han i såfall skulle ha det) och jag tror inte heller att han har någon autoimmun sjukdom. Hade han tex haft Crohns sjukdom (som är det som finns i familjen) så hade han inte bara haft dessa siffror utan även rejäla problem med magen. Hade han haft tex reumatism hade han haft ont i lederna (såvida den inte varit systemisk men då hade han varit betydligt sjukare än han är).

Så... nej siffrorna säger inte mig något alls. Jag har ingen aning vad de betyder mer än att proverna måste tas om.

Jag vet också att Alvin har sina långvariga besvär, som stadigt blir sämre, och de beror ju på något. Siffrorna jag fick igår skulle kunna finnas med i förklaringen och allt jag nämnt här ovan skulle också kunna finnas med i förklaringen.

Förklaringen kan också vara någon helt annan, tex järnbrist. Vissa som kommenterat senaste dagarna har inte så bra koll på det här men normalt Hb är inte = normalt järn (nödvändigtvis) och lågt Hb är inte = järnbrist (nödvändigtvis). De flesta stöter på detta under graviditeten med Hb och järnbrist och ja, under graviditeten är lågt Hb nästan garanterat = järnbrist, det går inte jämföra.

Elmer har en lätt järnbrist men normalt Hb exempelvis.

Så, då har vi gått igenom det :-)


Helt slut på glöd i pojken är det inte heller :-)







Alleballe igår <3

Kommentarer
Postat av: Anna Johansson

Hm, fast det du skrivit nu är däremot rena grekiskan för MIG =)

2011-02-01 @ 09:02:28
Postat av: thile

Takk for bra info, vennen. Lykke til idag.



Han er bare for go' din lille Alvin. Klem fra meg.

2011-02-01 @ 10:18:33
Postat av: Anna Johansson

Fina fina Alvin <3

2011-02-01 @ 14:10:52


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback