SKÖT DINA LINSER!

Jag brukar missköta mina linser och ögon. Något enormt dessutom.

Jag har månadslinser och använder dem en evighet och sover med dem fast jag har sådana man inte ska sova med. För 14 dagar sen satte sig min lilla förkylning jag hade - i ögonen, ingen riktig ögoninflammation vad jag tyckte då, men störande och jag har inte kunnat använda linser eller smink.

Det har skiftat mellan bra och dåligt hela tiden, men så plötsligt igår blev det skitdåligt! Vansinnigt ont och extremt ljuskänsligt. Solbrillor och knappt några lampor tända och Ipren för smärtlindring. Det blev bättre, men bara för att komma tillbaka på kvällen.

Imorse vaknade jag med jordens smärta och ljuskänslighet. Minsta lilla ljus gjorde jätteont (MED solglasögon) och det tog en timme innan jag kunde sitta vad datorn med solbrillor för att skärmen var för ljus.

Med Tramadol har smärtan lagt sig, men ljuskänsligheten är kvar. Hur som helst, så fick jag en tid på Vårdcentralen och har nu varit där. Konstigt nog var jag ensam i väntrummet med solbrillor på ...förstår inte? ;-)

Läkaren kollade i ögonen med en sån där grunka med förstoringsglas och ljus och skit. Nästan som hos optikern. Vänstra ögat värst så hon ville hälla färg i ögat.

-Gör det ont att hälla i färg?
-Nej det känns inte, men man kollar och ser om det fastnar färg..
-...så är det skador på hornhinnan??
-Ja precis, det ser ut som att det kan vara det.
-Vad gör man åt det?
-Man behandlar ...och så inga linser förstås.
-Aldrig mer? :-o
*harkel* -Nja alltså nej, eller ...hm ...det får en ögonläkare bedöma.
*DÖR en smula* :-o :-o -oookej...?


Sen kollade hon ögonen igen och det finns små små antydningar till skador på vänsterögat, men hon tyckte att det mest var en allvarlig ögoninfektion och ville ge mig antibiotika. Hon ville även ringa Ögonmottagningen i Borås och höra om de ville ta en titt. De föreslog behandling i några dagar först och om det inte blir bättre på någon dag ska jag ringa dit.

Gaaaaah!

Om det funkar ska jag fortsätta med salva OCH droppar (Chloromycetin) i 10 dagar och när jag är HELT bra får jag prova med linser igen och se OM jag tål att ha det och såklart; isåfall ALDRIG missköta linsanvändandet igen!

ALLA har sagt åt mig att sluta slarva med linserna för det kan skada ögonen. Jag har svarat "äh, det är väl inte så farligt". JOOOOO!


Så ...min poäng, vad jag ville med inlägget:

Testa inte själva, lär av mitt misstag istället, så slipper ni hamna i den här sitsen (vi kallar det misstag, men rätt ord är idioti).





Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag brukade också missköta mig sådär, till och med ännu värre. Hade endagslinser på 24/7 i minst en vecka per par. Som tur är har inget hänt, men jag valde sen att köpa dygnetrunt linser istället :)

2011-12-05 @ 12:16:38
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

De linser jag hade nu innan jag blev sjuk i ögonen har jag haft dygnet runt sen augusti ;-)

2011-12-05 @ 12:23:35
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Lova

Knasmaja! Du måste ta hand om dig jöh!!

2011-12-05 @ 12:49:38
Postat av: Elin i Malmö

Min man gjorde så i tonåren och han kan numera bara ha linser korta stunder, tex när han badar eller spelar fotboll.

2011-12-05 @ 13:25:17
Postat av: Kim

Hej!



Detta har jag oxå gjort.... Sedan skaffa jag mej engångs linser och vilade ögonen 1 dag i veckan med glasögon Det har gått galant Lycka till'



Kram

2011-12-05 @ 14:47:45
Postat av: linda

jag gjorde som dig o slarvade med mina linser jämt. men nu gjorde jag en laseroperation så jag slipper linser o glasögon. det e så skönt att slippa det!!! du kanske borde kolla upp om du kan göra en sån operation? kostar ca 20000kr men man kan ta det på avbetalning

2011-12-05 @ 14:49:59
Postat av: EmilyHofman

Inte roligt när det blir sådär. Misskötte också mina linser en period. "Sover du med dem på?!" sa optikern. Blev förbjuden att använda linser i ett helt år.

2011-12-05 @ 16:11:20
URL: http://emilyhofman.blogg.se/
Postat av: thile

Take Care da, vennen <3<3

2011-12-05 @ 17:06:45
Postat av: Nina

Linsskötsel.se, ett litet tips ;) Tack för en bra blogg för övrigt! Hoppas att det löser sig med både ögonen och linserna.

2011-12-08 @ 16:09:27
URL: http://www.linsskötsel.se
Postat av: Sanna

Bra att du skrev om detta, så folk kan få veta hur fel det kan gå om man missköter sina linser. Det är alldeles för många som inte vet hur farligt det verkligen är!

2011-12-10 @ 12:36:21
URL: http://www.ogonupplysningen.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback