Den rödgröna kampanjkollapsen

SvD-Artikeln går att läsa HÄR

I april hade De rödgröna stöd av 50 procent av väljarna, enligt SVT:s väljarindex. Vad har hänt?

3/5 Den rödgröna skuggbudgeten lovar höjd bensinskatt, höjd inkomstskatt för drygt tre miljoner löntagare, slopade avdrag för hushållsnära tjänster, kilometerskatt på transporter, samt höjda arbetsgivaravgifter för unga.

25/5 SvD uppmärksammar det rödgröna löftet att ”kräva att USA avvecklar sina kärnvapen och militärbaser utanför landets gränser”. Alltså även i Tyskland, Sydkorea och andra platser där USA garanterar fred och stabilitet.

10/7 MP:s storstadspolitik visar sig innebära ett femårigt stopp för byggen av externa köpcentra.

28/7 Carin Jämtin, Stockholms stads S-ledare, lovar ”könsneutrala toaletter i stadens offentliga verksamheter så att man inte måste välja mellan tjej- och killtoaletten” (DN debatt).

16/8 ”När ska vi stockholmare få tid att älska och skratta?” frågar Jämtin och S-landstingsrådet Ilija Batljan på DN Debatt. Tidsbristen löses med ”butlerliknande tjänster i kollektivtrafiken”.

23/8
MP:s Esabelle Dingizian föreslår i Expressen ”clowner på ålderdomshemmen”. Får medhåll av clownen Manne på Newsmill.

26/8 SCB visar att arbetslösheten sjunkit dramatiskt under sommaren. Plötsligt blir den landstäckande S-kampanjen, som baseras på statistik, inaktuell.

29/8 Björn Rosengren talar om S-valförlust i SVT:s Agenda: ”jag tror knappast att hon leder en valrörelse till.” Dagarna innan har Göran Persson sagt att ”de får skärpa sig och jobba hårdare”. Därefter kritiserar både Kjell-Olof Feldt och Jan O Karlsson taktiken att gå till val med V och MP.

30/8 Expressen träffar Thomas Bodström, i kortbyxor, på Dunkin’ donuts i Pittsfield, Massachusetts. Valrörelsen sköts via Facebook.

31/8
Det rödgröna valmanifestet saknar 4 miljarder kronor.

5/9
Lars Ohly frågas ut i SVT om V-kravet på jämnt kvoterad föräldraledighet. ”Min dåvarande fru använde bröstpump och det går idag också” svarar Ohly.

10/9
Expressen avslöjar att De rödgröna i smyg ändrat i valmanifestet om att ”alla företag”, även enmans-, ska bli skyldiga att upprätta jämställdhetsplaner. Plötsligt gäller förslaget bara företag med 10 anställda eller fler.

12/9
På V:s fest i Järna strippar Miss Cookie till ”bara trosor och små klistermärken med Vänsterpartiets logga på bröstvårtorna”. V-kommunalrådet urskuldar sig i Aftonbladet: ”det fanns en naken man också som kastade knivar och spottade äpplen över publiken.”

13/9 Yvonne Ruwaida, MP-ledare i Stockholm, föreslår förbud i innerstaden för bilar tillverkade år 2000 eller tidigare – var åttonde bil (TV4 Stockholm).

14/9 Expressen avslöjar att en 15-åring bjudits på vin på ett valmöte med Thomas Bodström. I AB tar Lars Ohly strid mot rasismen – mot hundar. ”Hets mot folkgrupp är inte tillåtet i Sverige. Men vad som nu håller på att hända är en oönskad rasism inom hundvärlden”, skriver Ohly.







Är det här den statsminister vi vill ha??

Visst hade det varit kul att få Sveriges första kvinnliga statsminister men kom igen nu. Att sätta Mona på posten kommer ju bekräfta den gamla idiotmyten att killar är bättre än tjejer! Pinsamt!


Kommentarer
Postat av: K

Ja tack, gärna. Alternativet är en ljugande skolminister, en utrikesminister inblandad i en människorättsskandal, en heteronormativ socialminister och en skattefifflande finansminister.

2010-09-16 @ 12:09:32
Postat av: Marie

Regeringsskifte på Söndag, Ja tack

2010-09-16 @ 12:36:55
Postat av: Fina

Ja tack! Väljer Mona varje dag över samtliga partiledare i alliansen.

2010-09-16 @ 13:27:12
Postat av: qat

Jag föredrar inte Sahlin som statisminister, men inte heller Reinfeldt. Däremot föredrar jag rödgrön regering. Jag väljer således det minst hemska.

2010-09-16 @ 13:59:26
URL: http://ienannandelavlivet.bloggplatsen.se
Postat av: Fia

Moderaternagenom tiderna: •1904-1918 Nej till allmän rösträtt. •1919: Nej till kvinnlig rösträtt. •1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.•1946: Nej till fria skolmåltider. •1960-talet: Ja till apartheid. •1974: Nej till fri abort. •1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella. •2003: Ja till Irakkriget. •2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn.



Vad säger du om detta då? Något du är stolt över?

2010-09-16 @ 14:16:38
Postat av: Fia

Jag hoppas att du inte är sån som VÄLJER ut information jag menar vissa grejer som inte gangnar dig publicerar inte du....så jag hoppas att du lägger ut faktan jag skickade precis, men vill man vara blind för vad ens regering gör så visst men påstår inte då att du är så påläst och tagit in all fakta, det du skriver är sjukt vinklat, skriv skiten om moderaterna oxå då blir det rättvist.....jag har föresten ingen som helst respekt för sånna som har åsikter men inte kan stå för dem....för det gör inte du! Du som ändå har fått så mkt beröm att vara så "stark", antar att du inte står för varför du röstar på blått med tanke på hur din livssituation varit!

2010-09-16 @ 14:21:46
Postat av: Maria

Ja, jag röstar på rödgrönt. Jag håller med dig, det hade varit kul med en kvinnlig statsminister men jag röstar ju inte på rödgrönt för att få Mona på den posten. Faktum är att det finns andra som jag hellre ser där men det handlar ju om så mycket annat! Mona är inte S och S är inte Mona även om det liksom kommer på köpet.

2010-09-16 @ 15:09:05
Postat av: iidaa

Läs

http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html?spref=fb&ref=nf

och se hur alliansen behandlar sjuka människor..

Jag blirbara mer o mer sugen på röd/gröna sida, hur mycket mona än fifflat, men det var då, hon är tillbakao ch har inte gjort något fel än!

2010-09-16 @ 16:28:23
URL: http://hobbyflatan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Rebecka, jag förutsätter att du har god kännedom om vilka Retrospekt produktion är. De påstår sig vara "producenter" av filmen. Det vore ju tråkigt om du exempelvis hjälpt en främlingsfientlig grupp att sprida sin propaganda. Eller?

2010-09-16 @ 18:40:19
Postat av: Linda

Tack! för all underhållning! Nu fick jag det bekräftat att jag röstade på "rätt" parti förra veckan! :-)

2010-09-16 @ 21:00:01
Postat av: Anonym

Censurar du bland kommentarerna eller? Är ganska säker på att jag skrev en kommentar till det här inlägget...

Summan av kommentaren var ungefär ifall du vet vem står bakom videorna du lagt upp din blogg. Det vore ju tråkigt om det var någon främlingefientlig grupp som stod bakom... Eller...?

2010-09-16 @ 21:50:01
Postat av: Marie

Regeringsskifte på Söndag, ja tack.

Dem som styr nu är bara för de rika.

De rika blir ännu rikare de fattiga fattigare.

Inget positivt med det.

2010-09-16 @ 23:56:16
Postat av: Lina

För att svara din sista fråga. Nej, faktiskt inte. Men dock en rödgrön politik som styr sverige vill jag ha.



Jag tycker det är tråkigt att folk blivit så insnöade på personer. Det är inte personen man röstar på. Jag skiter helt i om det så hade varit ett träsktroll till partiledare. Så länge politiken tilltalar mig.

2010-09-17 @ 00:36:57
Postat av: elin

Men vad kommer alliansen göra bättre då? Jag menar som du säger att Mona kommer bara införa den gamla myten att killar är bättre än tjejer (när rödgröna består enbart av partier med feminism som en viktig fråga), vad får dig att tro att alliansen inte kommer göra det? Vill du att sjukvården ska privatiseras? Vill du att trötta skolungdomar ska få mer press på sig genom betyg i årskurs 6, strängare "uppfostran" m.m? Alla vet hur ungdomar är, dom kommer sätta sig på tvären. Jag tror dessutom inte heller att en ökning av praktiska skolämnen kommer få skoltrötta mer intresserade, är man så pass skoltrött att man hoppar över gymnasiet så lär det krävas mer än lite aktiviteter. Jag tror att fler engagerade lärare som har TID att stötta elever genom hela skolgången är lösningen!

Jag vill inte ha ett mini-Amerika, jag vill ha ett humanistiskt Sverige och det får vi genom de rödgröna. :)



Man kan fortsätta diskutera detta i evighet, men "idiotförklaringen" av blocken är ju ömsesidig, en moderat kommer ju aldrig t.ex erkänna att en sosse har rätt osv ;)

2010-09-17 @ 09:11:32
URL: http://eelin.blogg.se/
Postat av: Amanda

För det första ska man inte välja parti efter person, utan parti efter politiken. Blir så jävla irri på personer som säger "Ah men guuue hellre får min papperskorg vara statsminister än henne. Så därför röstar jag blått" - OCH för det andra så skulle jag bra mycket hellre ha Mona Sahlin som statsminister än Alfons Åbergs pappa. ;) Jag vill ha kvar solidariska sverige och inte bli "USA nr 2" där djurens lag gäller = De starka vinner över de svaga. Hemskt!!!!

2010-09-17 @ 19:20:21
Postat av: Amanda

.. Och för att snacka partiledare så är Maud Olofsson supervidrig. Och Fredrik Reinfeldt a.k.a Alfons Åbergs pappa likaså. Och Göran Hägglund. Och han den andre. Näe fy fan, tvi tvi, jag gillar ingen av dem där pengarhungriga slips och snoffs-nissarna. Moderaterna är; egoistiska, pengarhungriga, mästare på att snacka runt problem och byta samtalsämne (går man till valstugorna här exempelvis så får man ALDRIG raka svar av blåsmurfarna - samma sak i alla debattprogram), tror att skattesänkningar löser alla problem när det snarare SKAPAR problem (det skiter dem dock i eftersom att det inte påverkar dem som har pengar i plånkan från första början). Nä usch! Personer som röstar blått sjunker i mina ögon, precis som personer som röstar på Sverige Demokraterna gör det.

2010-09-17 @ 19:24:27


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback