Elmerkontroll - Borås

Imorse var Elmer en gnällröv och lite varm. Nästan prickfri dagen till ära, men det hade jag ju räknat med :-) några stackars små prickar hade han iallafall med sig till Borås för att kunna visa upp.

Han har fortsatt att vara sur och gnällig idag, trött, irriterad osv. I morse bajsade han mögliga sopor, eller iallafall något som luktade så. FY FAN hans tarmar måste vara ruttna rakt igenom.

Vid 09-tiden åkte vi så mot Borås och Elmer somnade redan på väg mot bussen, alltså vid 09, han brukar lixom sova efter lunch men som sagt inte på topp idag med andra ord.

Inne i stan gick jag först och köpte skor till Victor för det har varit hög tid ett bra tag och sen åkte vi till sjukhuset där det blev lite väntan för Elmers läkare hade fått ta något jourfall. Därför blev det omvänd ordning med blodproverna först denna gång och jag hade ju bestämt att vi skulle skippa Emla då blodkärlen drog ihop sig sist. TYVÄRR berodde det inte på Emlan visade det sig idag (det har dock hänt när vi Emlat huvudet så därför trodde jag ju det var därför) utan det var samma sak idag fast nu med smärta också när de skulle gräva i armen. ETT försök fick de sen sa jag stopp och sa att de får ta i huvudet med en gång istället för att gräva runt i armen i en timme. Så det blev huvudet. Det funkar toppen, går snabbt och lätt men gör ont och så skriker han som en stucken gris.

Han skrek av ont, skrek av panik och mest av allt skrek han av ilska. Morrade och fräste och kastade iväg godisklubban. Efteråt blev han snabbt glad igen och hade glömt allt "-Hej jag heter DORIS!" sa han och gav den  stickande sköterskan ett jätteleende. Haha nej det sa han inte, men ibland undrar jag hur det står till där inne i lilla Nalle Puh-hjärnan <3 :-) <3

Sen var Elmer ganska klar med sitt sjukhusbesök tyckte han och var väl inte jätteroad av att sitta i mitt knä när det var dags att träffa läkaren. Hon fick iallafall gå igenom hela honom och klämma, titta och lyssna. Allt är bra precis som alltid. Dock ville hon gärna se kurvan på hans huvudmått efter att jag nämnt att det planat ut och att han började på nästan +2SD och nu ligger under medel. Så jag ska skicka dit måtten vi fått på BVC. Jag är dock inte så orolig att det är något knasigt.

Sen pratade vi om prickarna och till min förvåning blev jag inte alls bemött som en idiot ;-) som jag skrev igår. Hon är egentligen jättebra, det vet jag ju, men jag hade inte väntat mig att hon skulle vara så öppen för min åsikt i den här frågan. Hon lyssnade, förstår varför jag tycker att det måste vara LCH och hon kan inte säga att det INTE är det. Jag frågade vad hon hade sagt att dessa prickar var om Elmer inte haft sina sjukdomar och det finns inget säkert svar där. "Ospecifika virusprickar" typ. Grejen är ju att båda Elmers sjukdomar kan trigga diverse reaktioner i huden så det är egentligen inte det minsta konstigt att han får prickar och har svårt att bli av med dem, att det blir långdraget.

Däremot var ju överens om att det i vilket fall inte har så väldigt stor betydelse för det är självläkande, håller sig till huden och verkar vara väldigt harmlöst för stunden iallafall. Så det är inget vi ska göra något åt eller så, oavsett det är LCH eller ej.

Det här med magen och nästan-febern nämndes också men ja, det är inte så bekymmersamt sålänge han är glad, äter, växer och utvecklas. Allt jag skrev om igår togs upp och det var hon som tog upp grejerna och var bemötandet var annorlunda än jag trott. Har jag en smygläsare i bloggen? Praktiskt i så fall.

Just ja, det här med UL. Hon sa att hon absolut kan sätta upp honom på en tid för UL av magen, om inte annat för att jag ska kunna släppa den biten sen (organförstoring) men då blev jag återigen tveksam. Ja, jag vet...skumt! Det var ju samma när överläkaren frågade i somras om jag ville att Elmer skulle göra ett UL. Jag vet inte vad jag vill egentligen. Egentligen vill jag inte gå med honom på kontroller alls samtidigt som jag vill kolla ALLT som är minsta tveksamhet. Det är jättesvårt att veta vilket ben man ska stå på. Kommer inte ihåg vad vi bestämde ens eller om vi kanske aldrig bestämde?

Plötsligt var klockan 5 i halv 2 och då fick jag rusa ner med Elmer till Öronmottagningen istället.

Där blev allt nästan tvärt emot det jag skrev igår.

Först fick han träffa en audionom som tittade i öronen och såg samma som Elmers läkare redan sett - det ser ut precis som vanligt: vänster fint, höger rött.

Sen gjorde hon ett tymptest. Perfekt kurva på vänster (där det blev ett rakt streck i augusti) litet litet skutt på höger sida men det viktigaste var ju att det fanns "aktivitet" så Tymp-testet var godkänt och därefter gjorde hon ett OAE-test (sånt man gör på alla nyfödda) och det blev lika godkänt nu som när han var nyfödd :-)

Sen var det dags för hörseltestet "Tittlåda" det gick inte alls bra. Jag kunde bara se att han reagerade när ljuden var ganska höga medan Audionomen som är utbildad kunde kolla av lite bättre än mig och såg att han hör okej när det gäller pratljud men lägre ljud har han problem med - typ ngt sådant. Elmer var inte så jättesugen att sitta där så vi fick avbryta efter ett tag och då hade hon mest bara kollat vänsterörat (det "fina" örat).

Därefter fick han träffa öronläkaren som kikade in i öronen: fint på vänster, vätska på höger. Hon sa att normalt sett gör man inget om det bara är vätska på ena sidan och tymp+OAE är godkänt MEN eftersom han märkligt nog har en lätt hörselnedsättning på "fel" öra (och ganska säkert även på det dåliga, vi hann ju inte kolla färdigt) så borde man nästan sätta rör. Men så bestämde hon att vi gör om testet först så han får komma tillbaka om 3 månader och göra om samma sak en gång till och om resultatet då blir det samma så ska de sätta rör som förhoppningsvis kommer hjälpa honom.

Sen åkte vi hem och Elmer sov som en liten gris på hemvägen. Jag hade god lust att somna själv. De här Boråsdagarna brukar kännas ganska uttröttande.



****

Vikt och längd 13 månader:

11.630 gram, 81 cm

****

Kommentarer
Postat av: Jema

Det är jobbigt med blodprov. Har du frågat om det går att ta kapilärt istället? S tar alltid sina kapilärt om det inte är något speciellt och det har hon gjort hela tiden.

Kram!

2010-10-21 @ 18:27:00
URL: http://jemaochlivet.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Skönt att ni har bra läkare. Synd med hörseln. Alvin har också problem där och måste kollas igen. Kram på dig

2010-10-21 @ 20:00:52
URL: http://whattowear.blogg.se/
Postat av: saramedm

Missförstå inte det jag ska skriva nu



Du har ju tidigare sagt att Elmer är helt annurlunda än de andra barnen

Har autism slagit dig?

Just autistiska barn har nämligen ofta just genomruttna tarmar långt upp i åldrarna



Bara en tanke som slog mig

2010-10-22 @ 10:03:34
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Autism-tanken har slagit mig, ja. Men han är alldeles för lätt att ha kontakt med för att det skulle kännas som att det är autism. Nu är jag inte jätteinsatt i autism men han har inga problem med ögonkontakt eller att kommunicera (även om det inte är med ord då).

2010-10-22 @ 16:18:30
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback