I jakten på svar...

Eftersom jag är som jag är så bara MÅSTE jag veta vad Elmer har i örat, hur vanligt det är, vad man rekommenderas göra åt saken osv...

Så jobbigt det varit att bara ha "hudcysta" att gå på. Vad är det lixom? Låter inte ens som ett riktigt ord.

Jag har Googlat i en vecka, hittar inget som ser precis likadant ut men mycket som liknar. Några ord som passat har varit sebaceous cyst, Epidermoid (inte Dermoid!), epidermal inclusion cyst. Men man får verkligen läsa ALLT med en nypa salt och neutrala ögon som alltid när man Googlar, men det är jag ganska van vid numera. Här när man söker om cystor i örat hamnar man väldigt lätt på området hjärntumörer också vilket är något helt annat.

Det som passar bäst in när jag söker är "sebaceous cyst ear canal" som lär vara den vanligaste benigna cystan i hörselgången. Ja, jag har även sökt på auditory canal osv, ALLA tänkbara ord både på svenska och engelska. Både bildsök och vanlig.

Sebaceous cyst är, vad jag förstått, något som har med talgkörtlarna att göra. Nämen? Vad var det jag skrev redan samma kväll jag hittade cystan? "En svullen talgkörtel". Det är ju så det ser ut iallafall.

Här är en bra sida som håller med om att det kan vara en sådan. Men öronläkaren sa att det INTE hade med det att göra? Eller så missuppfattade han min fråga.

Men å andra sidan, söker man på bilder så finns det några exempel på benigna cystor i örat som växer från skelettet, alltså Osteom, som ser ut som Elmers cysta. De flesta ser inte ut som Elmers cysta dock. Men jag hoppas och tror att öronläkaren ser skillnad på en bencysta och en hudcysta.

På vissa sidor står det att dessa benigna cystor av olika slag måste tas bort för de kan bli maligna och på andra sidor står det att man inte ska göra något alls om det inte blir infekterat, stör hörseln osv. Den varianten känns bättre så jag väljer att ta till mig den infon hellre än den förra. Det senare verkar ju även stämma bra med hur öronläkaren sa till mig att man gör.

Men nej, jag vet fortfarande inte säkert vad Elmer har i örat. Eller ja, vad öronläkaren antar att han har i örat för inget går att säga till 100% om man inte tar bort och skickar på analys. Det KAN ju faktiskt vara LCH.

Ja och så här kan jag alltså sitta och plugga på när det gäller allt som mina barn har ;-) haha fatta så mycket man stöter på, läser om på vägen? Förstår ni hur mycket jag lärt mig om olika typer av tillstånd bara det senaste året?!! :-) Men det är säkert bara positivt nu när jag börjar sjuksköterskeutbildningen nästa höst och även i jobbet senare.

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Ja du kommer som sagt också kunna lyfta ut en läkarexamen snart ;) Kram

2010-11-18 @ 16:02:43
URL: http://whattowear.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback