Varför forska? Låt de sjuka barnen dö!

Vilken sjuk jävla syn! Fick den här kommentarern till inlägget där jag uppmanar alla att skänka till Barncancerfonden:


"tanken är väl fin men jag är mer inne på survival of the fittest så jag skänker bara till djurrätt och till svältande stackare..."


JAAA! Strålande! Underbart! 

Lägg ner sjukhusen! Döda alla prematurer - skrota kuvöserna! Elda upp all medicin - Låt alla klena sjuklingar dö! Det som inte dödar härdar och dör du så... ja då har vi andra helt enkelt bara fått en starkare och friskare art. Grejt!

Klart vi ska acceptera att barn dör! Det var ju något fel på ungen - bort med den. Precis som det blir med djuren i det vilda. Är man inte stark, snabb och frisk är man inte värd något.

Varför ska vi forska på dödliga sjukdomar? Låt de sjuka dö istället. Sluta operera skador och bota sjukdomar, Herregud, vi kan ju inte hjälpa de dåliga exemplaren! Det är ju inget att spara på!

Varför inte gå ett steg längre? Bestämma vilka som får yngla av sig. Ingen med ärftliga sjukdomar, ingen med allergier, synfel osv. Bara de friska, starka, perfekta får skaffa barn.

Vilken otäck, vidrig och skruvad syn på medmänniskorna! Jag äcklas verkligen av den där kommentaren. Jag blir förbannad och djupt sårad å alla änglamammors vägnar. Sen har jag ju faktiskt ett barn själv som fötts sjukt. Jag är JÄVLIGT glad att det finns människor som forskar kring hans sjukdomar! Om Elmer får ett återfall av en farligare variant så finns det en klar och färdig plan för hur det behandlas. Det finns riktlinjer och metoder. Gissa varför? FORSKNING!

Tre av fyra barn överlever cancer idag, tack vare forskningen. För inte allt för länge sedan var siffrorna det omvända. Tack vare forskningen kommer vi kunna rädda det fjärde barnet i framtiden. HUR FAN KAN DET VARA FEL?! det är BARN, människor!

Min äldste pojke hade ett ljumskbråck när han var 13 månader gammal. Världens enklaste rutinoperation. Utan den hade bråcket blivit inklämt och till slut dödat honom i svåra smärtor. Det är vad som hade hänt i naturen, om vi hade levt som djuren och accepterat "det naturliga urvalet".

Bara någon generation uppåt i mina småkillars släkt finns kroniska sjukdomar som kräver daglig medicinering - annars hade den personen DÖTT. Jag känner många många som lever som helt vanliga människor - med medicin. utan medicin hade de inte funnits. Jag känner många många som likt min Victor fått genomgå en operation och kan leva som helt friska människor efter det. Eller varför inte; alla med allergier, astma, diabetes och andra vanliga sjukdomar som med hjälp av medicin kan leva relativt vanliga liv trots att de hade dött utan sina mediciner.

Men det ALLRA ROLIGASTE i detta är ju din dumhet! Du vill inte stödja forskning som räddar liv eftersom du tror på "survival of the fittest". GISSA varför just människan står högst upp i naturen, kommit längst? Inte fasen är det för att vi är snabbast, har vassast klor, kraftigaste käkarna, varmaste pälsen eller tåligaste kropparna! NEJ det är för att vi INTE lever som djuren. Vi låter inte våra barn dö - vi gör något åt saken. Vi har känslor, empati och kärlek - DÄR har du nyckeln till vår framgång!

Därför är vi ALLA människor "the fittest" - VI som grupp!



Som mamma till den här ädelstenen är jag väldigt glad och tacksam att det finns forskare, vårdpersonal, medicinsk utrustning, mediciner som trotsar naturens försök att döda människan.


**

Edit: kikade in i din blogg och insåg att du ligger inlagd på psyket och knaprar tabletter. DET förklarar en HEL DEL. Stanna där, är du snäll. Survival of the fittest? -Gäller alla utom dig själv då, eller?

Kommentarer
Postat av: Elin

Du skriver så klockrent! Önskar att jag kunde skriva som du!

2010-05-29 @ 14:34:58
Postat av: Thile

Innstemmer med Elin :):):)

2010-05-29 @ 14:49:38
Postat av: Petra

Galet bra skrivet!!!



2010-05-29 @ 14:51:28
URL: http://www.willvindesign.se/blog/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

rodnar tack :-)

2010-05-29 @ 14:53:10
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Sigrid

Herregud, vilken sorts människa tänker på det sättet? Kan säga att jag är grymt lycklig över forskningen på barnsjukdomar jag också, speciellt nu när vi har vår minsta under utredning för en väldigt ovanlig sådan som man kanske inte prioriterar forskning på.. Som tur är så är sverige i spetsen för forskningen på det området och förhoppningsvis så kan det tom. komma nån slags botemedel under Svantes levnadstid så att han faktiskt kan bli helt som andra barn/vuxna och få leka och springa som alla andra.

2010-05-29 @ 15:00:18
URL: http://sigrida.blogg.se/
Postat av: Mia

WORD!

2010-05-29 @ 15:57:20
Postat av: Kaiza

Applåd

2010-05-29 @ 16:32:57
Postat av: MP

Det finns inte i din värld att andra människor kanske tycker annorlunda än du? Ett onödigt och lågt inlägg riktat till en människa som mår dåligt. Du ska väl själv utredas? Du kan mycket väl ha ångest/annan diagnos. Du tar allt för personligt och överför det på dig själv och Elmer. Och jag fattar inte hur du kunde få det inlägget till att överge all forskning mm?

2010-05-29 @ 16:36:40
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Även när man mår dåligt har man ansvar för det man skriver och gör. Även jag. Jodå, man får tycka vad man vill - hon får tycka vad hon vill och det får JAG OCKSÅ och här i MIN blogg så TYCKER jag och ger utrymme för MINA åsikter. Det är just därför som detta är MIN blogg. Det står i headern. Min blogg, mina åsikter, mina val.

2010-05-29 @ 16:39:36
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Elin

Den människan verkar inte tänka längre än vad näsan räcker. Jag är väldigt tacksam att forskningen finns. Själv har jag inga direkt livshotande sjukdomar men jag måste äta medicin resten av livet annars kan det bli riktigt allvarligt med bestående nervskador bland annat. Dessutom har jag en hud sjukdom Hidradenitis Supurativa som är jobbig, som tur va har jag en lite mildare variant av den men om man räknar ihop all den tid då jag har haft öppna sår under dom ca 10 år jag haft sjukdommen så skulle jag tro att det blir ca 6-7 år.Och jag har nyligen läst att risken att drabbas av cancer är ganska stor.



Jag har bestämt mig för att skänka iaf 20 kr varje månad till barncancerfonde det inte mycket men det är bättre än ingenting

2010-05-29 @ 17:03:20
Postat av: MP

"ansvar för det man skriver och gör"



Men varför skriva ut inlägget, om hennes blogg och detta: Edit: kikade in i din blogg och insåg att du ligger inlagd på psyket och knaprar tabletter. DET förklarar en HEL DEL. Stanna där, är du snäll. Survival of the fittest? -Gäller alla utom dig själv då, eller? Även om det är din blogg och dina åsikter mm så kan du ju skippa att hänga ut folk som inte delar dina åsikter på detta sättet.

2010-05-29 @ 17:10:58
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Vem har jag hängt ut? är inte själva grunden i "att hänga ut någon" att man faktiskt avslöjar vem personen är?

2010-05-29 @ 17:13:09
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: MP

Du hängde ut tjejen som skrev inlägget du är så upprörd över, så nu stormar väl dina läsare dit för att se vad det är för idiot som skriver så hemskt när barn och vuxna dör i olika sjukdomar. Och du hänvisar läsare till det inlägg där hon skrev, så det är ju inte svårt att hitta.

2010-05-29 @ 17:34:19
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

tycker inte att det är att hänga ut. Eller ens att avslöja vem det är. att folk snokar kan inte jag hjälpa.

2010-05-29 @ 17:37:48
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: MP

Nej, anade att du inte skulla anse det....

2010-05-29 @ 17:42:06
Postat av: anna-ett barn på jorden, en ängel i himlen

Bra inlägg BB ^^

Orkar inte ens kommentera den där andra bloggarens åsikt av förståeliga skäl.

"min dotter var ju döms att dö tydligen"

2010-05-29 @ 19:02:27
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: Alexandra Harjula Gad

BRA SAGT! Kan inte förstå hur vissa personer kan med och tänka så, än mindre skriv det till en vilt främmande människa! HEMSKT!!

2010-05-29 @ 19:13:33
Postat av: Linda W

vaddå hänga ut? Internet är fritt och har man sagt nåt får man stå för det.

2010-05-29 @ 19:27:54
URL: http://lindalake-wallberg.blogspot.com/
Postat av: Sara

Word!



//Mamma till två barn som båda haft cancer.

2010-05-29 @ 22:30:37
URL: http://felicia07.blogg.se/
Postat av: MP

Linda W; Man kan lägga ut kommentaren isf, låta bli att hänvisa till inlägget där det skrevs och sen nämna att personen har en blogg, ligger på psyket osv. Och jag fattar fortfarande inte hur man kan tolka allt B skrivit utifrån det inlägget? Sen skänker hon som skrev inlägget pengar till annat, är det mindre värt för att det handlar om djur eller hemlösa osv?

2010-05-29 @ 23:04:59
Postat av: Emelie

Idiotisk kommentar. Fast hade personen i fråga verkligen menat att den 'trodde på ' survial of the fitness hade han/hon väl ändå inte skänkt pengar till svältande stackare. Låter jävligt skumt annars haha

2010-05-30 @ 01:51:22
Postat av: Nelly

Oj jäklar i min själ, jag trodde mitt liv var trist patetiskt och jävligt ensamt. Tills jag trilla in på din underliga tafatta blogg. Haha det var fan det värsta jag läst (jag har lusläst din blogg till ett försök att roa mig) Du vet väl att man får det man förtjänar karma. Du klarar av att sära på fläskläggen men inte klarar du av att behålla dina karlar.

Din äldsta son misshandlar du psykist genom att hänga ut honom hans problem förmodligen orsakade av dina egna jävla aspergerdrag. Din mellersta unge klär du i klänningar och torrammar han för att DU saknar det inte för att han är i behov av din mjölk. Och sista lilla knubbisen lilla Jabba the hut klart folk tror han är en tjej när du själv innerst inne önskar att han var det. Bra Rebeckah du har nu skapat och präglat dina barns framtid.

Viktor blir tidig pundare och rebell. Alven blir en killtjusare och Elmer han blir en matmissbrukare. Alla barnen kommer vända sig emot dig. You made my day girl

2010-05-30 @ 02:17:08
Postat av: natalie

De starka överlever är feluppfattat, så personen som skrev det är ungefär lika smart som Hitler som också utgick från Darwins teori.



Darwin menade aldrig att man skulle låta "svaga" dö.

Vilken fruktansvärd människosyn. Ser man så, så är väl svältande också svaga då de inte kan skaffa mat och borde, i och med denna människas syn, selekteras bort. Nej jag hoppas verkligen att denna personen bara vill provocera, för inte finns det väl sådana på riktigt?

2010-05-30 @ 09:09:28
URL: http://natalie-lilly.blogspot.com
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Well natali ...Hitler fanns ju på riktigt så :-/ de finns. Som tur är så är de flesta av den sorten inte lika företagsamma som honom.

2010-05-30 @ 09:19:05
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Christer Romson Lande

Kommentaren är så dum och vidrig så den förtjänar egentligen inte att kommenteras... Men det är ju som Emelie skriver: personen har helt missförstått vad "survival of the fittest" betyder. Fittest syftar på hur välanpassad en individ är till miljön hon lever i. Sjukvård och forskning ändrar bara på miljön. I en miljö med effektivt, tillgängligt smittkoppsvaccin så spelar det ingen roll för överlevnaden om man är motståndskraftig mot smittkoppor. Det är andra faktorer som man måste anpassa sig till. Samma sak med svält och cancerforskning. Det påverkar livsmiljön, men det är fortfarande den bäst anpassade (till den nya mijön) som överlever och får mest avkomma.

2010-05-30 @ 11:56:39
Postat av: Sandra af munkakvarn

Intelligens och empati är också en faktor i "det naturliga urvalet" för artens överlevnad och då människan är det klippskaste djuret på planeten så faller det sig helt naturligt att vi också överlever trots sjukdomar och handikap.



Däremot uppvisar de personer som kläckte de felaktiga och cyniska kommentarerna att de själva inte tillhör eliten då intelligens uppenbarligen inte är något de har. Jag menar...ska man argumentera med det naturliga urvalet som fokus så är det bra om man vet hur det fungerar till att börja med.

2010-06-04 @ 22:47:26
URL: http://munkakvarn.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback