Helt okej att jämföra barn

Om att jämföra barn

Nästan alla jämför barn, det i sig är inget konstigt. Det beror helt på av vilken anledning man gör det eller på vilket sätt. Allra vanligast är ju att man jämför sina egna barn, alltså jämför syskonen. Varför? För att det är intressant, spännande.

Jag älskar att jämföra, kolla utveckling, följa ett visst barns utveckling. Jag faschineras av sånt, jag tycker det är jättespännande. Kollar gärna på filmer på Youtube på 6-månadersbebisar som går eller tvååringar som dansar som små gudar eller treåringar som spelar piano helt galet bra osv.

Jag har tre tidiga barn och BELIVE ME, det är INTE en dans på rosor eller roligt. Jo självklart är det fantastiskt kul när de lär sig något nytt - sitta, säga mamma, gå osv men det har ju inget med åldern att göra, man blir ju lika glad NÄR ÄN det händer!

Hade Elmer tagit sina första steg till hösten hade jag ju blivit MINST lika glad och MINST lika stolt som jag blev nu när han gjorde det. Samma sak med alla andra utvecklingssteg. Mina barn  har inte varit tidiga på ALLT så jag vet ju själv att jag blir lika glad när något sker senare som när det sker tidigt.

Tyvärr är det många som stör sig på mina tidiga barn, ska tävla osv. Tycker att jag skryter när jag berättar om deras utveckling. Det skiter jag i. Jag har samma rätt att vara glad och stolt och prata om mina barn som mammor med medelsnabba eller sena barn. Så jag håller inte tyst, jag berättar om mina tidigara barn och sticker det i ögonen på någon så är det deras problem.

Som tur är så har jag haft turen att han jättefina vänner med jämngamla barn varje gång barnen varit små. När Victor var liten så hade jag en bästa vän som hette Maria som hade en jämngammal Sebastian. Inte ens enda gång fanns det någonting negativt eller tjurigt över att Victor var tidigare på saker. Vad fan spelar det för roll lixom? Sebastian var lika underbar för det även om han kröp någon månad senare och vi var väl lika bra kompisar även om våra barn fick ha sin egen utvecklingstakt.

När Alvin var liten så var jag en del med min vän Pauline som har en jämngammal Kevin. Inte FAN satt hon och surade över att Alvin lärde sig krypa och gå tidigare. Tvärt om tyckte hon det var jättekul och häftigt. Lika kul och häftigt tyckte jag att det var sen när Kevin började prata, långt före Alvin. Skitballt, roligt och faschinerande. Så jäkla sött!

Nu har jag haft samma tur igen, jag har en jättefin kompis, Johanna, som har en jämngammal Alex, världens mest ljuvliga Alex. första gången jag träffade Alex så var han en dryg månad och låg i min systers famn med världens leende och charmade henne och jollrade REJÄLT! Avancerat joller. Jag föll pladask för den lille sötkorven. Elmer hade ju knappt gjort ett pip ifrån sig och är än idag ganska svårflirtad och dröjde länge med att jollra osv i jämförelse med Alex.

Jag tycker det är jättekul att följa Alex språkutveckling och är superglad över hans framsteg. Nu pratar han flera ord, pekar och säger "Där" och "titta" och sånt. Det gör verkligen inte Elmer. Elmer kan knappt säga mamma och pappa. Nu råkar Alex vara ganska tidig motoriskt också även om Elmer haft ännu lite mer bråttom men inte fasen hänger Johanna läpp för att Alex började krypa några veckor senare. Herregud! Tvärt om så är hon lika glad över Elmers framsteg som jag är över Alex framsteg.

Klart man kan loch får jämföra - för att det är spännande och kul men om det blir en tävling? Nej då är det bara sjukt och äckligt! Det är bara folk som tävlar som stör sig på att man berättar om sitt tidiga barn. Andra förstår att alla mammor vill prata och vara stolta, oavsett barnets ålder när utvecklingen sker.

Det finns till och med folk som tror att jag och andra med tidiga barn tvingar fram utvecklingen. hahahaha, var min gäst: Varsågod och FÖRSÖK. Ta random 7-månadersbebis och få den att gå så ska du få se att det inte GÅR att tvinga fram sånt. Försök lära en 3-månaderbebis att åla efter leksaker på golvet, varsågod, testa hur mycket du vill - så länge barnet inte är redo så kommer du inte att lyckas! det GÅR INTE ATT TRÄNA FRAM! Man kan underlätta eller försöka försena men det påverkar bara marginellt. Ett par veckor hit eller dit max.

ALLA är olika - detta gäller även bebisar! Låt barn utvecklas i sin egen takt - detta gäller även tidiga bebisar!


Welll bara för det... medan jag satt och skrev den här texten så lärde sig Elmer något nytt: ställa sig upp mitt på golvet till stående utan att hålla i något. Nästan som att han visste vad jag skrev om ;-) Om och om igen har han gjort det nu och jag fick med en av gångerna i ett filmklipp:


Kommentarer
Postat av: Emma

BRa skrivet! Klart alla är stolta över sina barn när det presterar något oavsett när. Eftersom min är ungefär lika gammal som Elmer jämför jag ju på ett sätt såklart, fast jag tycker mer att det är kul för dig att Elmer kan/gör allt han gör nu och ser fram emot när min kommer börja med sånt. Äh, svammel men du kanske fattar vad jag menar...

2010-05-01 @ 13:40:52
URL: http://vitaeinnuce.blogg.se/
Postat av: thile

Ingen tvinger deg jo....Heia Elmer, duktige killen <3

2010-05-01 @ 13:46:18
Postat av: Anonym

Inte, beckah, inte. Barn är unika varelser. Ditt sätt att jämföra är inte sunt. Du tävlar i barn. Det är inte sunt.



Tro mig - jag är mamma, änglamamma, änglamoster, änglafaster - och lycklig farmor till ett underbart, ordinärt barn.



2010-05-01 @ 13:49:33
Postat av: Linda W

haha, det är såå coolt att se Elmer, helt otroligt. Jag håller på och hejar på Iona för att hon har börjat ta små krypsteg :)

Jag tycker att det är kul att jämföra, men mest är det ju rättvist att jämföra mellan egna barnen trots att det ofta skiljer en del där också.

och JA, man får skryta om sina barn! för de är ju trots allt det bästa vi gjort :D

2010-05-01 @ 13:58:38
URL: http://lindalake-wallberg.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Anser att du inte ska publicera hennes bloggadress behåll läsarna för dig själv istället gumman. Hon ska inte få gratisreklam i DIN superbästa blogg.

2010-05-01 @ 14:09:55
Postat av: Evelina

Vilken duktig liten kille du har! :)

2010-05-01 @ 14:24:32
URL: http://nueva.blogg.se/
Postat av: Ella

Jäklars vilken balans han har och kontroll på sin kropp då han reser sig så sakta. Heja Elmer! Min Victor är snart 11 månader han reser sig inte själv upp men han har gått ett steg framåt- apropå jämföra barn ;-)

2010-05-01 @ 14:31:04
Postat av: Johanna

Precis! Man pratar och jämför för att det är roligt att följa, inte för att tävla. Jag är inte det minsta avundsjuk eller tävlingsinriktad. Alla barn är olika, tidiga, medel, sena med olika saker. När dom är stora är det ändå ingen skillnad på nån.



Elmer är jätte duktig och go och glad, jag är stolt över honom <3 Puss på sötaste Elmer!

2010-05-01 @ 14:33:12
URL: http://johannasalex.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vad duktig han är!

Klart att du ska vara stolt över honom.

Jag är otroligt stolt över mina egna barn och har fått kommentarer som skrytkärring osv. Men det är ju inte det det handlar om.

Min Lucas var väldigt tidig motoriskt, men lite senare med pratet. Medan hans BB-tvilling var precis tvärtom. Vi tävlade absolut inte utan gladdes åt båda barnens framgångar. Det är ju så fascinerande att följa barnen och se deras utveckling på nära håll.

Och precis som du säger så blir man ju överlycklig och stolt så fort nåt nytt händer, oavsett NÄR det sker.

2010-05-01 @ 15:09:01
URL: http://skruttensmamma.blogspot.com
Postat av: Anonym

Om att jämföra barn.

Det fanns inte förr. Det har kommit med konkurrenssahället, där allt och alla skall mätas.

T.ex du beckah, som, vad jag kan förstå saknar kompletta gymnasiebetyg, saknar yrkesutbildning och inte verkar ha något arbete att gå till efter föräldraledigheten. Du är redan uträknad, i det nya 2/3-samhället.



Dina barn då. Victor och Alvin var tidiga med att gå.

I dag är Victor en vild och skoltrött 11-åring, som inte mår särsklt bra.



Alvin är sen i talet.



Bägge dessa barn är fina på sitt sätt.



Men när ni, mammor här, tror det är ok att jämföra barn, bäddar ni redan för deras nederlag.



Dämpa ner det, är mitt råd. Börja jobba för en bättre värld för barnen i stället. En värld där jämförelsen inte börjar i vaggan, fortsätter i 0-klassen och har stämplat ut vissa barn redan i lågstadiet.



Jag tror egentligen inte att ni är så här aningslösa IRL.

Men bloggvärlden förvränger värderingarna och skymmer sikten.



Vem är då jag?

Jag är en person som under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt de utsorterade barnen. Och de utsorterade vusxna. Och jag har sett hur utsorteringstakten har ökat.



Har man som kvinna inte kommit ut i arbetslivet vid 27 - är det svårt att ta sig in.



Jag är också mamma och farmor. Jag accepterar inte det här jämförelsesnacket - det är aningslöst och dumt.



Mitt barnbarn är underbart. Punkt. Lär att älska era barn - utan jämförelse och konkurrens.



Beckah. Ägna dig åt att skapa framtid åt dig och dina barn istället för denna hysteri.



Hälsningar



Farmor

2010-05-01 @ 15:42:29
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Farmor; jag vet inte riktigt vad du surrar om?



Vilket "förr" snackar du om? man har jämfört i alla tider!



Jag ska iallafall börja skolan i augusti. Jag har 2 terminer kvar på komvux för att få gymnasiekompetensen klar och då dessutom med toppbetyg. Jag kommer inte ha några som helst problem med att få jobb när jag gått färdigt skolan.



Victor är ett överbegåvat barn som skolan haft svårt att möta på hans nivå, svårt att läsa av hans behov, allt sådant är dock ordnat till hösten så jag spår en fin framtid för honom.



Alvin är tvärt om tidig i talet! Inte mycket, han är så gott som medel men han ligger före snittet i sin språkutveckling så han är i vart fall allt annat än sen lilla du. Tror att alla som läser detta och som faktiskt hört Alvin prata kan hålla med om detta.

2010-05-01 @ 15:58:17
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Labolina

Super-Elmer! Så roligt att han lärt sig att ställa sig upp! Min jämngamla lilla A har precis börjat krypa ordentligt istället för att åla. Och ja, det är jätteroligt att jämföra! Det gör man ju hela tiden! =D

2010-05-01 @ 16:16:29
Postat av: Anonym

Beckah - jag surrar inte.

Det sätt att jämföra barn som du och dina vänner ägnar er åt, skulle förr (= t.ex när jag var småbarnsförälder) uppfattats som obildat, skrytsamt beteende.



Beträffande dina barn skriver du ganska öppet om deras svårigheter i din blogg. Därför behöver jag inte bemöta dig på den punkten - vill inte heller.



Farmor

2010-05-01 @ 16:33:03
Postat av: erika ulars

jag tycker du har rätt beckah. det är roligt att jämföra barn, speciellt syskon!! du farmor ska ägna dig åt att sy lite kläder åt ditt barnbarn istället för att läsa beckahs blogg:)))

barnen vet ju inte ens att man jämför dem. suck.

2010-05-01 @ 16:39:13
URL: http://sakerinuti.blogspot.com
Postat av: Anonym

Roligt och roligt.

Tonen i din blogg blir värre och värre.



Farmor

2010-05-01 @ 18:39:13
Postat av: Lina

Klart det är roligt att jämföra barnen!

2010-05-01 @ 21:16:24
URL: http://pupplina.blogg.se/
Postat av: Elin i Malmö

Jag har en dotter som var hyfsat tidig på att åla, krypa, gå osv och jag upplevde det alltid som att jag nästan var tvungen att be om ursäkt för att hon var långt före de övriga jämngamla på öppna förskolan. Eller lägga till något som hon INTE kunde. Man fick liksom inte skryta om sitt barn om hon var långt före... JAg tyckte det var oehört jobbigt. Denna gången ska jag vara stolt över min Malte, oavsett hur tidig eller sen han kommer vara med saker och ting. Btw...han vänder sig och är 2½ mån! stolt ;-)

2010-05-02 @ 01:30:58
Postat av: Älsklingsfrö

Äsch då farmor jag minns så väl hur BVC korten plockades fram av mamma när jag och mina syskon var små för att VI ville jämföra. Vi barn tyckte det var kul att se hur olika vi var vid olika åldrar.



Och så ser det ut här hemma mellan mina pojkar också. När någon har varit på ett nytt BVC/skolbesök åker korten fram och det jämförs vikt och längd. Men inte utbryter det panik, hysteri och prestationsångest för det. De är olika och vi värnar om deras olikheter, men också deras likheter. Våra tre gossar har utvecklats helt olika både i tal och motorik. Men så länge utvecklignen är kantad med uppmuntran och stöd ser jag inga faror med att göra jämförelser mellan syskon eller mellan vänners barn. De har ju en ständig intern och i mitt tycke ganska sund konkurrens mellan sig av naturen i vilken fall som helst. Man behöver inte alltid dra allt till sin spets!

2010-05-03 @ 10:09:55
URL: http://mari78.blogg.se/aelsklingsbarn/
Postat av: Maria

Kommer i håg sebastians och Victors bebistid med värme<3 Har underbara bilder på dem:) Klart de e kul att jämföra. Kram

2010-05-03 @ 22:41:40
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Maria: desamma <3 <3 kramar :-)

2010-05-03 @ 22:43:47
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Emma

Hej!

Klart att man jämför, det är ju jättekul att se hur olika tex syskon kan vara :P



Och va duktig han är, lille Elmer! :D

2010-05-04 @ 21:10:25
Postat av: Vilken offer

Du är en offer för att vara mamma snälla mina barn var ca 6-7 månader när dom stod upp och var 11mån och andra 9 månader när dem började att gå!!

Haha jävla tönt du är

2010-05-07 @ 16:39:43
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Fattar inte riktigt vad du ville få fram? vad var din poäng? Dina barn är mycket senare än alla mina barn, det förstod jag, men vad var din poäng?

2010-05-07 @ 16:56:08
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback