LÄS PÅ eller håll käft!

Jag har fått en massa kommentarer från folk som  tror sig veta en massa så nu får jag reda ut lite här så även folk med Nalle Puh-hjärnor fattar.

1. Jag skrev Diabetes Insipidus, vattendiabetes - DI, inte Diabetes Mellitus, sockersjuka. Helt olika sjukdomar som inte har med varandra att göra. DI kan, hos barn, ge symptom som tex diarré. Tro mig, jag lovar att jag är mer påläst än DU när det gäller Elmers sjukdomar och även de följdsjukdomar han eventuellt skulle kunna få, tex DI.

2. Elmers läkare har sagt att jag INTE ska ändra hans kost. Vissa verkar ha svårt att fatta varför. Hon tror inte att Elmers diarré beror på allergi/intolerans - därför! Dessutom ska man inte hålla på och mixtra själv. Om man tar Celiaki (glutenintolerans) som exempel: Celiaki beror på att gluten förstör tarmluddet (enkelt förklarat) tar man bort gluten på eget bevåg så börjar såren läka. Visst, jättebra för diarrén, men INTE bra om man ska göra undersökningar för att kunna få en DIAGNOS! Vill man göra en tarmundersökning tex så är det ju en fördel om man inte "förstör" bevisen. Det här var möjligtvis ett dåligt exempel men jag tror de flesta fattar.

3. Jag kommer inte att testa mig fram med kosten och utesluta saker för att se om han har en allergi på så vis. Visar bakterie/mask-proverna inget nu så kommer han bli kallad till Borås för blodprov. Man kan kolla tex mjölkallergi och annat väldigt smidigt på det sättet.

4. Laktosintolerans är INTE vanligt hos småbarn! Däremot kan de bli känsliga för laktos tillfälligt efter en kraftig magsjuka tex. Elmer har inte haft något sådant som skulle kunna trigga igång detta. Hans diarré ser inte heller ut som det och han har inget magknip. Victor hade flera kraftiga magsjukeomgångar som bebis och var sen laktosintolerant tills han var runt 1,5 år. Jag VET hur det funkar, hur barnet är, hur bajset ser ut. Det är såklart individuellt men det finns inget alls som tyder på det när det gäller Elmer. Jag borde ju veta. Det är ju trots allt JAG som tar hand om honom, eller hur?!

5. Elmer har en fantastiskt bra läkare som dessutom har 10 månaders erfarenhet av ELMER och kan hans grundsjukdomar och hela hans sjukdomshistoria. Hon tror INTE det är allergi. Är det då inte ganska lustigt att någon nolla som kallar sig SSK kommer och skriver en kommentar och ger Elmer diagnoser istället??!! ööööh??! Samma såkallade sköterska skrev dessutom en massa faktafel om DI och laktosintolerans. PINSAMT! Govänner, jag lovar och svär att jag aldrig ska bli en så korkad sköterska sen när jag gått utbildningen.


Nu orkar jag inte svara på fler idiotiska kommentarer så om det kommer fler av den här typen kommer jag bara ignorera. BRA tack, då vet ni.


Kommentarer
Postat av: ...

Läs på och håll käften själv jävla psykopat!!



Symtom vid diabetes insipidus



Mycket stora urinmängder och en osläckbar törst. Sjukdomen börjar med att man måste kissa betydligt oftare än normalt på grund av en ökad urinproduktion upp till 10-20 liter per dygn. Detta leder till vätskeförluster och törsten ökar.

På grund av vätskeförlusten får man också torr hud och förstoppning.



När ska du inse att du inte kan allt? Ingen typ av diabetes ger symtomer som diarre.

2010-07-11 @ 18:16:45
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Eftersom jag vetat i TIO månader att MITT barn har en risk att få sjukdomen så HAR jag läst på!



Jag har läst määängder av sidor och artiklar! Först och främst ska man se till att man läser om RÄTT variant av DI (det finns 4). LCH orsakar central DI. Sen ska man läsa hur sjukdomen drabbar BARN, inte vuxna.



Här är en källa:



"Diabetes insipidus (DI) causes frequent urination. The large volume of urine is diluted, mostly water. To make up for lost water, you may feel the need to drink large amounts. You are likely to urinate frequently, even at night, which can disrupt sleep or, on occasion, cause bedwetting. Because of the excretion of abnormally large volumes of dilute urine, you may quickly become dehydrated if you do not drink enough water. Children with diabetes insipidus may be irritable or listless and may have fever, vomiting , or diarrhea . In its clinically significant forms, diabetes insipidus is a rare disease."



http://www.medicinenet.com/diabetes_insipidus/article.htm

2010-07-11 @ 18:19:09
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anonym

Nalle phu hjärnor? hm inte kan du vara vidare bildad eller? omoget skrivet och du är väll inte sååå bright heller va? Du lär ju förlorar massa läsare genom att idiotförklara dem, bra gjort not!

Ja varför ska du bry dig?

2010-07-11 @ 19:07:06
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Den sortens läsare förlorar jag mer än gärna.

2010-07-11 @ 19:09:41
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Amanda & Oscar

Nalle puh-hjärnor var väl snällt skrivet ;)

2010-07-11 @ 19:21:44
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: Lisen

Beckah kan och vet allt.

2010-07-11 @ 19:22:20
Postat av: Fröken D.

Usch vad du är otrevlig.

2010-07-11 @ 20:36:05
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Efter ett visst antal idiotkommentarer om samma sak om och om igen och folk som inte vill förstå fast jag förklarar så blir man till slut otrevlig.

2010-07-11 @ 20:41:46
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: MP

Har Elmer DI eller är det bara en misstanke?

2010-07-11 @ 21:14:37
Postat av: Anonym

Tror mer din sjuksköterskedröm kommer mer stanna vid en dröm.

2010-07-11 @ 21:16:29
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Han har ingen DI och ingen misstanke om det heller. det hela började med att jag nämnde möjliga orsaker till hans diarré som gör att man måste hålla koll mer än för vanliga barn. Då kom en massa kommentarer. Dock dricker han och kissar extremt mycket men nä, inte så mycket så han skulle ha DI tror jag inte iaf.

2010-07-11 @ 21:17:28
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: carro

Men lugn, lägg ner energi på annat. Orka bry sig om kommentarer som inte stämmer.

Omoget skrivet, visst- Ok om man är 16.

2010-07-11 @ 23:08:00
Postat av: SSK

Jag vet att du skrev om DI (vattendiabetes) och inte sockersjukan och nej diarré är fortfarande inget symtom som du borde veta eftersom du läst på så mycket som du säger. Jag jobbar på en barndiabetesavdelning med barn som har både DI sockersjukan.

2010-07-11 @ 23:45:47
Postat av: A

För att kunna bli en bra ssk krävs att man först slutför gymnasiet med bra betyg, sedan kommer in och sedan slutför utbildningen... du har en lång väg OM du ska bli ssk.

2010-07-11 @ 23:48:11
Postat av: SSK

Om du läser texten du la in så ser du att det inte är ett SYMTOM.

2010-07-11 @ 23:53:38
Postat av: Dr

Nu tror inte jag att du någonsin kommer att slutföra din dröm och bli varken SSK eller barnmorska (tack & lov) För en person som dig, med dina attitydproblem och din psykiska instabilitet passar liksom inte in i ramen för vad en bra SSK står för. Du borde ta tag i dina problem, för helt ärligt kan jag inte förstå att socialen inte är inkopplad med tanke på hur labil du verkar vara.

2010-07-12 @ 00:23:27
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Hehehe ja visst. Det kanske bara är en dröm. MEN under tiden så sitter jag iaf inte och påpstår mig vara ssk eller läkare eller what ever som VISSA andra här.

2010-07-12 @ 05:33:35
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Kaiza

Hmm.. man kan inte förlita sig på symptombeskrivingar alla gånger och att testa för allergi med blodprov är inte en garanti för ett korrekt svar. Min mjölkproteinallergiske kille fick göra blodprov för att testa detta men det kom fram helt negativt. Trots detta blir han väldigt dålig vid minsta provokation av mjölk. Ibland måste man strunta i "experterna" och se vad som faktiskt fungerar eller ej. Men i nuläget låter det vettigt att inte mixtra för mycket.



Tråkigt att du väljer en så negg attityd mot människor som faktiskt sitter inne med en del kunskaper, eller helt ignorerar såna som är av en annan åsikt än du, fast det kanske är något som hör till de svårigheter du har? Inget att göra åt liksom? Hoppas iallafall att det INTE är nåt knas med Elmer utan att det bara trasslar lite och går över sen.



Vilken löjlig kommentar om soc signaturen Dr. Det vi ser här på bloggen är väl inte riktigt hur det fungerar i verkligheten eller hur? Var inte så snabb att döma andra.

2010-07-12 @ 08:57:42
Postat av: Anonym

Jaså - Amanda & oscar skulle du vilja höra att du hade lika liten hjärna som nalle phu? Är det snällt? Hur då?

2010-07-12 @ 10:12:41
Postat av: Carin i Umeå

Klart att du kan bli vad du vill inom vården, barnmorska eller ssk. Jävligt onödiga kommentarer att racka ner på sånt man inte vet ett skit om. Suck. Fatta om ditt huvud skulle få ta semester.

2010-07-13 @ 00:02:30
Postat av: Jeanette

Det är ju rolgit att se att ALLA andra kan SÅÅ mycke mer om dina barn än du själv Becka!!

Seriöst, låt henne va å sluta läs om ni inte tycker om det hon skriver.

Ja hade hellre litat på en läkare i verkliga livet än någon som säger sej vara det här!

Tror inte ni hade gillat om någon annan hade hoppat på er och eran kunskap om era barn!

En mamma kan allt om sina barn, vet bäst om sina barn! Låt det vara så....



JA tror på dej Becka iallafall. Skit i alla jävla dumma kommentarer å kör på din linje!



Massa kramar från Mej & Ayline

2010-07-13 @ 11:53:34
URL: http://nettandavid.blogspot.com
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

<3

2010-07-13 @ 12:02:49
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback