Jämför inte Elmer med vanliga barn

Med all respekt...

Jämför inte era vanliga barn med Elmer. Om  Elmer får diarré och liknande vanliga enkla barngrejer så ÄR det inte samma sak som om ditt barn får det. Det kan mycket väl vara vanliga barngrejer även med Elmer men det måste alltid kontrolleras för han har till skillnad från ditt barn en sjukdom i grunden som kan komma tillbaka när som helst med vilka symptom som helst.

Just diarré och Elmer är särskilt viktigt att kontrollera. Diarré kan betya ett återfall av LCH, vara ett symptom från hans Mastocytos, vara ett tecken på Diabetes Insipidus (en följdsjukdom till LCH), vara Crohns sjukdom (som han har en relativt kraftigt förhöjd risk att få).

Hans diarré kan också vara allergi/intolerans, bakterier, virus eller något annat liknande men det spelar ingen roll för man måste ändå ha koll på grund av hans diagnoser! Jag KAN inte göra som alla andra.

Det här är LCH-hotet vi lever med:

"In one report of four cases of *Hashimoto-Pritzker disease however, one child relapsed with skin disease and a second with bone disease at six months. In another reported case series, several patients who presented with lesions limited to skin developed multi-organ disease within the first year from diagnosis. Some of these apparently healthy babies progressed within weeks to widespread, disseminated disease.

It appears that distinction into Hashimoto-Pritzker type lesions and others is not warranted. There is clearly a need for careful followup of all skin LCH patients. The course of the disease cannot be reliably predicted from the clinical presentation or the histology of the lesions, and some of the infants may progress fairly rapidly to developing severe, life-threatening disease."


* = Hashimoto-Pritzker används inte eftersom diagnosen är missvisande men det är iallafall vad man kallar barn som föds med sjukdomen och den självläker, den allra mildaste varianten av LCH med andra ord.


***

Två diarréblöjor hittills idag, blev 4 stycken igår. Undrar om han gått ner i vikt, jag tycker det ser ut så men är inte säker.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Min son drabbades av Rotavirus. Han var riktigt sjuk i två veckor, sen blev han bättre men hade diarré i ca 1,5 vecka till. Totalt 3,5 vecka med diarré.

Rotaviruset kan sitta i riktigt länge. Kanske är det Elmer har?

Hoppas iaf han blir bättre snart!

2010-07-11 @ 10:31:32
URL: http://skumling.blogg.se/
Postat av: Amakoie

Hejsan!



jag förstår dig fullständigt att du inte vill att vi jämför Elmer med vanliga barn! Det är ju inte samma sak, det håller jag verkligen med dig om. Det retade jag mig mkt på när det gällde A och K oxå, deras glutenintolerant, när dom kräktes eller hade diarre så sa alla: men det är magsjuka fattar du väl. Nääää, det kunde lika gärna vara så att dom på gården gett dom en vanlig kaka. Hatade att alla var så snabba att tro saker =(



Kram!

2010-07-11 @ 11:50:38
URL: http://www.amakoie.wordpress.com
Postat av: MP

Elmer är som andra barn förutom att han har 2 mindre vanliga sjukdomar. Och som mamma så hade iaf jag begärt att via blodprov kolla upp vad mina barn ev är allergiska mot istället för att hoppas på att det inte är ditten eller datten. Får man veta så kan man undvika det eller de ämnen som kan framkalla reaktion. Så vid nästa provtagning så be att de tar ett blodprov för allergier. Det skadar ju inte.

2010-07-11 @ 12:54:23
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

De ska kolla. Om bajsproverna inte ger svaret på gåtan så tar de blodprover och kollar allt annat. Jag antar allergier osv.



Visar inte det heller något vet jag inte. Antagligen kolla tarmarna eller till och med ta prov på tarmarna. En biopsi är nästan enda sättet att helt säkert få svar på både LCH och Crohns tex.



men förhoppningsvis har diarrén gått över innan dess eller svaret dykt upp i bajs- eller blodproverna.

2010-07-11 @ 13:08:53
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: SSK

NEJ, diarré är inget symtom på Diabetes Insipidus! Vet inte ens vart du fått det ifrån. Att Elmer har en sjukdom i grunden ör honom inte till ett unikt barn. Alla barn drabbas någon gång av diarré, oftast för att de är laktos- och/eller mjöllproteinintoleranta vilket Elmer verkar vara.

2010-07-11 @ 13:09:45
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

JOOOO BARN kan VISST få diarré av DI!!!



Ta och läs på!!!

2010-07-11 @ 13:12:31
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Vidare måste jag bara säga att det är otroligt obehagligt att det finns sådan idioter inom vården som sitter på nätet och tror sig kunna ställa diagnoser på helt okända barn de inte ens träffat. Speciellt när man bara är sjuksköterska. JISSES lixom! Men jag hoppas du bara har utbildningen men INTE jobbar som sköterska. Du borde ta och läsa på lite först.



Du skriver att du är sköterska och sen skriver du felaktigheter både om DI och tex laktosintolerans. Du skriver att det är vanligt. Tokfel! laktosintolerans hos småbarn är inte alls vanligt.



Sen skriver du att det verkar som Elmer har det HAHAHAHA om hans LÄKARE som haft hand om honom i 10 månader inte tror det och INTE tycker att vi ens ska testa att ändra kosten, vem FAN är DU att komma och TYCKA, TRO och GISSA en massa strunt?!!

2010-07-11 @ 13:24:30
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: erika ulars

laktos brukar det sällan vara under 2 års ålder. snarare mjölkprotein, men det har du koll på beckah, inte ssk som hon kallar sig:))

2010-07-11 @ 13:41:57
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

hehehe ja det är tur msn har lite koll själv :-D



Dessutom så var Victor laktosintolerant som liten så jag KAN den biten och vet hur det funkar. Han blev det efter upprepade maginfluensor och det växte bort när han var 1,5 år.



Elmer och Victors magproblem påminner inte det minsta om varandra dock så därför känns det inte alls troligt.

2010-07-11 @ 13:51:12
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: sofia

Å vem fan är du kära SSK att påstå "att Elmer har en sjukdom i grunden gör inte honom till ett unikt barn"



Han ÄR unik. Oavsett sjukdom eller inte så är alla unika individer och att du sitter här och ställer diagnoser om barn du aldrig träffat är bara löjligt.



Det är mycket farligt att sitta offentligt och häva ur sig diagnoser och kallas sig SSK. Det borde du som utbildad veta. Oproffsigt och mycket oseriöst, därför har jag mycket svårt att tro dig över huvud taget.



Vet du Beckah, jag förstår din oro och jag hoppas verkligen det inte är något att återkoppla till Elmers sjukdom. Jag hoppas det är tillfälligt.

Kämpa på fina Ellebellen, finaste bebisen i landet :)

2010-07-11 @ 14:23:38
URL: http://kaffebomben.wordpress.com
Postat av: Himmelohelvete

Hoppas inte det är nåt allvarligt utan att det går över. Crohns lever jag själv med, jag fick det vid nästan vuxen ålder. Men att få det som barn..=( nej hoppas INTE!



Tänker på er!!



kram

2010-07-11 @ 16:29:31
URL: http://www.himmelohelvete.se
Postat av: ...

Nej du har fel att diarre skulle vara en symtom på DI ( om det skulle vara det så är det mycket ovanligt ) Symtom på typ 1 Diabetes ( villket jag har ) och även det som Elmer kan få.De första tecknen brukar vara stora urinmängder, ökad törst och onormal trötthet, ibland också viktnedgång. Synförsämring är också ett vanligt symptom.

2010-07-11 @ 16:36:04
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Nej jag har inte fel och du pratar om en helt annan sjukdom! Du pratar om Diabetes Mellitus! Jag pratar om Diabetes Insipidus (DI)! vattendiabetes, INTE sockersjuka!



Diabetes Mellitus och Diabetes Insipidus har ingen som helst koppling till varandra. Det enda gemensamma symptomet är ökad törst och urinmängd.



Snälla du, läs först, innan du skriver.

2010-07-11 @ 16:40:32
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: ...

Symtom vid diabetes insipidus ( vattenkastarsjukan )



Mycket stora urinmängder och en osläckbar törst. Sjukdomen börjar med att man måste kissa betydligt oftare än normalt på grund av en ökad urinproduktion upp till 10-20 liter per dygn. Detta leder till vätskeförluster och törsten ökar.

På grund av vätskeförlusten får man också torr hud och förstoppning. Källa :http://www.hypophysis.se/diabetes_inspidus.html



Du kanske borde läsa på själv innan du börjar skricka!

2010-07-11 @ 16:50:26
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Eftersom jag vetat i TIO månader att MITT barn har en risk att få sjukdomen så HAR jag läst på!



Jag har läst määängder av sidor och artiklar! Först och främst ska man se till att man läser om RÄTT variant av DI (det finns 4). LCH orsakar central DI.



Här är en källa:



"Diabetes insipidus (DI) causes frequent urination. The large volume of urine is diluted, mostly water. To make up for lost water, you may feel the need to drink large amounts. You are likely to urinate frequently, even at night, which can disrupt sleep or, on occasion, cause bedwetting. Because of the excretion of abnormally large volumes of dilute urine, you may quickly become dehydrated if you do not drink enough water. Children with diabetes insipidus may be irritable or listless and may have fever, vomiting , or diarrhea. In its clinically significant forms, diabetes insipidus is a rare disease."



http://www.medicinenet.com/diabetes_insipidus/article.htm

2010-07-11 @ 17:00:56
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anonym

andra kanske oxå har läst precis liiiika mycket som du tänk att dem kanske kan mycket om denna sjukdom dem med!

2010-07-11 @ 18:12:53
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Men uppenbarligen inte, eller hur.

2010-07-11 @ 18:17:05
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: SaramedM

Jag förstår vad du menar, så ofta när M har jobbigt med nått(hon har autism) så kan man ge sig sjutton på att någon säger; men så där gör ju alla barn ibland

och jag blir så arg



Sen är det inte samma sak på nåt annat sätt,det vet jag också men just känslan

2010-07-11 @ 22:40:11
Postat av: SSK

Nej, diarré är inget symtom på diabetes.

2010-07-11 @ 23:41:35
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

SaramedM, det är en jättebra jämförelse. Jag tror du förstår och har upplevt precis vad jag menar <3

2010-07-12 @ 05:29:30
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback