Beckwith-Wiedemanns syndrom

Snubblade över en hemsida om ett barn som heter Sigge som har Beckwith-Wiedemanns syndrom. När jag läste på sidan tänkte jag "Hm... men det där låter ju lite som Elmer?". Men det skulle ju vara helt sjuuuukt osannolikt eftersom bara 5-10 barn får sjukdomen per år i Sverige och med tanke på att Elmer redan har TVÅ sådana ovanliga diagnoser så skulle det vara typ...ja jag vet inte? 

Men jag surfade in på Socialstyrelsens sida om sjukdomen och läste bland annat:

"Diagnosen ställs utifrån förekomsten av de fem mest karaktäristiska symtom som barn med Beckwith-Wiedemanns syndrom visar vid födseln: navelsträngsbråck, förstorad tunga, storväxthet, gropar och fåror på ytteröronen samt lågt blodsocker. För diagnos krävs minst två av dessa symtom. Gastroschis eller mindre navelbråck accepteras som diagnoskriterier istället för navelsträngsbråck."

Andra grejer som kan finnas med sjukdomen är: storkbett, ojämn tillväxt där ena kroppshalvan är större och en risk av 1 på 10 (!!!) att utveckla cancer, där Wilms tumör är vanligast.

Ja, vad säger man? Är jag mitt vanliga nojiga jag, eller borde jag ta upp det här med Elmers läkare?




Här är en bild på ett öra på ett barn med BWS som jämförelse.



Elmer uppfyller ju diagnostiseringskraven på 3-4 punkter beroende på hur nogräknat det är och det räcker med 2.

Kommentarer
Postat av: maria

örat ser dock normalt ut ;) alla mina barn har sådanna veck just där :D



hoppas inte han får mer diagnoser nu!



styrkekram

2010-07-19 @ 18:27:50
URL: http://crazyminds.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag tror du nojar. lugna ner dig nu!

2010-07-19 @ 18:41:40
Postat av: åsa hedlund

navelsträngsbråck skola icke förväxlas med navelbråck, och tungan är väl inte stor?

2010-07-19 @ 18:48:31
Postat av: åsa hedlund

och jag kanske ser dåligt men jag ser inget storkbett på bilden :-)

2010-07-19 @ 18:49:30
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Vem har blandat ihop?



Läste du inte?



"Gastroschis eller mindre navelbråck accepteras som diagnoskriterier istället för navelsträngsbråck"



...och nej tungan är inte jättestor, men större än genomsnitt och det räcker. Vissa barn med sjukdomen har inte förstorad alls heller för den delen.

2010-07-19 @ 18:50:29
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

jag ser storkbettet men det är en dålig bild om man vill se storkbettet, jag orkade inte lägga till ytterligare en bild bara för att visa storkbettet men det är där iallafall.

2010-07-19 @ 18:51:34
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Sara, mamma till pseudotvillingar

Jag hoppas och tror inte att det är något men ta upp det om inte annat men för att lugna dig själv så du inte behöver tänka på det mer :)

2010-07-19 @ 19:04:13
URL: http://neccin.blogg.se/
Postat av: Dess

jag skulle ta upp det ifallatt

2010-07-19 @ 19:05:31
URL: http://dessthea.blogg.se/
Postat av: Anonym

det är ju som att du "vill" att du ska ha rätt när du "försvarar" hans symtom. men som sagt, ta upp det med läkaren om det är enda sättet att få dig lugn på.

2010-07-19 @ 19:16:49
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Försvarar symptom? Hm... alltså hon hade läst fel och trodde att jag blanat ihop och därför var jag tvungen att visa och när det gäller storkbettet så är det där, det kan ju inte jag rå för.



Jag blir ifrågasatt varför jag nojar så jag måste väl få förklara VARFÖR jag nojar, att det inte är taget ur luften.



Vem som sagt att han har stor tunga? Inte vet jag. det har jag alltid tyckt men det är inget jag brytt mig om, den är ju normal ändå och ställer inte till några problem.

2010-07-19 @ 19:20:03
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Ida

Jag ser, och förstår vad du menar. Jag tycker du ska ta upp det.

2010-07-19 @ 19:23:44
Postat av: Maria - Mamma till två

Är det nåt du är orolig för så ta absolut upp det med hans läkare. Bättre att kolla upp allt en gång för mycket än en gång för lite..



Hoppas verkligen för er bådas skull att det inte är nåt.

2010-07-19 @ 19:27:57
URL: http://o0misa0o.blogg.se/
Postat av: Veronica - mamma till Alfred, Elmer & Willy

Jag skulle nog ta upp det med hans läkare om jag vore dig.

2010-07-19 @ 19:32:10
URL: http://veronicamamman.blogspot.com
Postat av: Elin

Jag hade definitivt tagit upp det om det där var mitt barn med de symtomen och jag gissar att alla sura negativa som skrivit här också hade gjort det om det varit deras barn ;)

2010-07-19 @ 20:03:32
Postat av: SaramedM

Vadå letar symtom? som jag ser det så letar hon svar!

Vilket de allra flesta som har barn med nått "knas" på gör

Man letar svar, man googlar,söker ohc letar letar letar

Och det kan ingen förstå som inte varit där

2010-07-19 @ 20:28:28
Postat av: Barbro

OJ! Ja den sjukdomen stämmer verkligen in på Elmer!

2010-07-19 @ 21:31:31
Postat av: Tes

Även jag tycker att det "känns" som at du letar fel, just för att han redan har.

Flera av dom där ex veck på örat, tungan, storkbett har mina barn oxå haft, men i normalt tillstånd (eller hur ja ska skriva, inga sjukdomar hos dom).



Men så e de väl me dom flesta, läser man på om olika sjukdomar så tycker man själv att man passar in på alla ;)



Men kan förstå ändå om du blir orlig. Kolla med läkaren så kan du ju slappna av sen..

2010-07-19 @ 21:33:42
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Barbro:



Mja, riktigt så skulle inte jag säga iallafall för han saknar de viktigaste grejerna som organförstoring osv. Men eftersom den är underdiagnostiserad så skulle han ju kunna ha en mild variant. Precis som han hittills haft en mild variant av både LCH och Mastocytom.

2010-07-19 @ 21:35:32
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Tes

Måste även säga att det iaf inte ser ut att vara någon stor tunga på bilden eller andra bilder du lagt ut på han där man kan se den, ser normalt ut. (sen om det är det irl vet jag ju inte)

2010-07-19 @ 21:37:00
Postat av: Camilla

Hej.

Kanske fel inlägg att skriva under men det får duga :P

Vad har du i IQ? Siffran alltså?

Och hur gammal var du när du gjorde IQ testet och fick veta det? Var är IQ testet gjort? Är det seriöst gjort?

Har du funderat på att göra om det då IQ förändras med tiden?

MVH

Camilla

2010-07-19 @ 21:51:25
Postat av: Eva

Man ska inte googla för mycket. För tammetusan hittar man alla sjukdomar som finns att få där och ALLTID har man symtomer som stämmer in just på den värsta sjukdomen man kan få. haha

2010-07-19 @ 21:54:34
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
Postat av: Helena med Eskil och Simon

Skadar ju inte att ta upp det även om det, som du säger, känns osannolikt att han skulle ha ännu en ovanlig sjukdom. Nu när du väl sett detta har ju grubblandet redan satt igång och då är det väl skönt att lägga det hos läkaren/na. kram



Btw fyy vad obehaglig denna "Barbro" är.

2010-07-19 @ 22:02:37
Postat av: Anna

Camilla... Låter som det är du som borde ställa dig de där frågorna själv...

2010-07-19 @ 22:45:51
Postat av: Angelica

Münchhausen by proxy

2010-07-19 @ 23:23:42
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Men lilla vän! Münchhausen by proxy innebär att man skapar symptom som inte finns (skadar sitt barn)!



Att kolla upp symptom som fantiskt FINNS är fan inget konstigt! Snarare sundhet och normalt föräldraskap!



Eller menar du att jag skapade hans LCH också? Eller hans Mastocytom på benet? Jag kanske samlade ihop mastceller och klumpade ihop dem och la som en blaffa på benet? Eller kanske geggade ihop langerhanska celler och bildade bölder och sår på honom medan han låg i magen?



Ja antagligen så slet jag sönder navelsträngen också så han fick ett bråck och så har jag sytt örat så det ska bli ett veck på örsnibben serru.



Du anklagar mig för att vara sjuk, ta och kolla upp din egen hjärna istället!

2010-07-19 @ 23:28:58
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: A

Säger oxå Münchhausen by proxy. DU verkar ju vilja att Elmer ska ha Beckwith-Wiedemanns syndrom oxå.

2010-07-20 @ 00:08:37
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Och jag säger att ni inte vet vad Münchhausen by proxy innebär och VARFÖR skulle jag vilja att han har en sjukdom? Det var väl det mest idiotiska påståendet?



Jag var inne på Katrin Zytomierskas blogg och läste kommentarerna till ett inlägg om ngt helt annat. En person hade länkat till ett repotage på aftonbladet.se om en pojke med två sjukdomar. jag gick och läste repotaget och tyckte att det var väldigt likt Elmer på en del grejer och läste vidare på pojkens hemsida och sen läste jag på Socialstyrelsens sida om sjukdomen. En slump! Knappast så att jag sitter och LETAR efter sjukdomar!



Ta och kolla upp vad Münchhausen by proxy betyder och hur det yttrar sig så kommer ni finna att en sådan person SKAPAR symptom, inte kollar upp/oroar sig över symptom som faktiskt finns.



En person med Münchhausen by proxy skulle inte heller BLOGGA om det eller vända sig till SAMMA läkare med alla symptom.



Som jag skrivit många gånger förr: LÄS PÅ! Dessutom är det rätt vidriga och allvarliga anklagelser att komma med! Skäms på er!

2010-07-20 @ 00:24:40
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Lisa (sjubarnsmamma)

Det finns många sjukdomar där symtomen kan stämma in, men det innebär inte alltid att man har de sjukdomarna. Är du orolig så ta upp det med din läkare.

2010-07-20 @ 10:05:29
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: Jenny

Jag tror inte han har den sjukdomen men om du är orolig så tycker jag absolut att du ska ta upp det med hans läkare.



Däremot förstår jag att du blir orolig när du ser att symtom stämmer in när han redan har 2 ovanliga och allvarliga sjukdomar. De flesta som säger att du är hypokondrisk eller vad de nu använder för ord är nog de som inte själva haft sjuka barn (och nu menar jag inte förkylningar som ni förstår...). Det är svårt att sätta sig in i situationen hur orolig man är när barnet är sjuk eller har någon kronisk åkomma av något slag.



Jag kunde inte sätta mig in i det innan mitt barn blev sjukt och tyckte att folk var hypokondriska, men man är SÅÅÅ orolig. Symtom som man annars inte skulle bry sig ett skit om stannar kvar i hjärnan och man funderar över det där man läste!



Förstår dig Beckah även om jag inte tror han har ytterligare sjukdomar så är det alltid säkrast att fråga de som kan något om det, läkarna, och inte några som spekulerar på nätet.

2010-07-20 @ 21:04:54
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Tack Jenny för att du förstår <3

2010-07-20 @ 21:08:14
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Åsa Hedlund

Helvete vad många kommentarer.



Ja jag läste nog fel om bråcket :-)

2010-07-21 @ 13:28:30
Postat av: Carolina Aires

Min dotter fick förra veckan diagnosen BWS och de efter att jag själv sökt upp informationen och insisterade att de skulle kolla upp detta. Hon hade heller inte alla kriterier men, enligt beskrivningen mer än förstorade tungan som jag reagerat på. Alva som min dotter heter är enäggstvilling och hennes syster har inte syndromet. I Uppsala skickades ett blodprov och vi fick svar efter 6 veckor. Hör gäran av dig till mig om du vill prata och bolla lite. Kram Carolina

2012-04-03 @ 10:19:20


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback