Bad, allergi, panik och allergichocker

BADVÄDER! Men det hjälps ju inte när man inte tar sig till en badplats. Eller jo, jag skulle ju kunna gå till Hedgärdessjön men det är en bit att gå. Dessutom vill jag inte gå själv med Elmer.

Getingar samlas på badplatser och getingar ger mig panik. Jag behöver ha någon som hjälper mig om jag ska ha barn med. Allra helst när Elmer är med. Skulle han få ett stick och en allergisk reaktion så kan han dö. Visst, jag har ju Tavegyl och Betapred åt honom men ärligt talat? Får han en Anafylaktisk chock så skulle vi nog ha större nytta av en EpiPen (adrenalinspruta) men jag litar på hans läkare som bestämt vad han ska ha så...

Syrran är allergisk mot lite allt möjligt och är redan fullproppad med antihistamin men lyckades ändå få en reaktion av ett vanligt myggbett. Svällde upp! Det är sånt här som jag tycker är läskigt. Elmer har aldrig fått något myggbett eller getingstick och sånt så jag vet ju inte om han reagerar på det alls.

Fast å andra sidan lyckades jag ta mig igenom nära 27 år utan att bli stucken av en geting! :-) förra sommaren blev jag stucken för första gången. Det blev i foten och det var ju inte i närheten så hemskt som jag byggt upp en bild av i alla dessa år av getingfobi ;-)

Nu känner jag inte riktigt samma panik inför getingar eftersom jag vet att det inte är så farligt men skulle jag hålla i Elmer skulle jag få panik iallafall.


Här kommer en 2 år gammal badbild:




Åsså en av mina favorit-sommarbilder:





Båda är tagna med en billig enkel kompaktkamera (asgammal och med 4 megapixel) i slutet av juli eller början av augusti 2008 om någon undrade.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Är man allergisk mot getingar så nog fan blir man stucken varje år då=(

2010-07-03 @ 12:00:45
Postat av: MansonDust

Jag är 26 & har aldrig blivit getingstucken. :) Min ena dotter är överkänslig mot myggbett, får hon på fötterna, fingrarna eller överarmen så blir dom jättestora. Särskilt på fötterna, hela foten blir röd & svullen under ca 1 dygn. :( Men det hjälper att smörja med cortisonsalva..

2010-07-03 @ 12:23:28
URL: http://mansondusts.blogg.se/
Postat av: Sofie

konstigt att ni inte fått någon epi pen!!

2010-07-03 @ 13:24:14
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: iidaa

Jag är glad att jag inte är allergisk :)

Jag blev stucken 3 ggr för två år sen tror jag det var, det som är obehagligast är armhålan. ;(

2010-07-03 @ 13:25:31
URL: http://hobbyflatan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kan inte nån av dina systrar med barn (kusinerna) följa med till badplatsen? Eller Johanna med Alex eller Mattias??? För ni umgås väl som vänner iallafall, exet och du?



Tycker med det är läskígt att vara nära vatten själv med barn - ett himla pass och ansvar!

2010-07-03 @ 14:21:11
Postat av: Thile

Jeg forstår deg fullt ut vennen, med Elmer's situasjon.

Herlig bilder du viser oss=)

2010-07-03 @ 14:46:04
Postat av: nina

Hej

Underbara bilder. Skulle du kunna svara på en fråga, hur gör du den genomskinliga ramen med en kantlinje? Gör du det i ps? Jag kan göra genomskinlig ram i ps, men jag får inte till någon kantlinje. Blir sååååå glad om du förklarar. Tack och kram

2010-07-03 @ 16:21:23
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jag är inte bra på att förklara så tyvärr kan jag inte. Jag är själv helt självlärd i PS och har lärt mig genom att sitta och leka och testa i en massa år.



Lycka till <3

2010-07-03 @ 16:29:32
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Petra

Getingstick är ju "läskiga" även om man inte är allergisk och jag undviker det gärna...



och myggbett kan vara förrädiska - W är överkänslig mot mygg - och getingstucken har han blivit en gång i ansiktet när han var mindre men det gick tack och lov väl...



En badbalja till Elmer kanske känns säkrare??? och kanske ta en tur till stranden med Alvin?



Kram

2010-07-03 @ 16:37:37
URL: http://www.willvindesign.se/blog/
Postat av: MP

Be läkaren göra ett RAST-test på Elmer så får du veta om han har allergi mot getingar eller inte. Oftast ger första sticket inge större reaktioner än vanligt, men andra osv kan vara dödliga om man inte har t ex epi-pen.

2010-07-03 @ 18:54:19
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Eftersom Elmer har mastocytos så kan alla allergiska reaktioner bli allvarliga. det som för ett vanligt barn blir en vanlig enkel reaktion blir för ett mastocytosbarn lätt till en anafylaktisk chock.

2010-07-03 @ 19:02:16
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback