Vargjakt?! Vargslakt!

Nu är jag inte alls insatt i frågan men...

VARGJAKT, verkligen?

Är det bara jag som tycker att det låter helt fel, bakvänt, knasigt och bara helt ...overkligt?


Hur funkar det förresten i stammarna med viktiga djur osv. Alltså, har det betydelse vilket djur i flocken man skjuter? Vad händer i en flock om man skjuter en ledare tex? Går någon annan in och tar platsen eller blir det kaos i flocken så man riskerar att sprida ut dem, stoppa förökningen och skapar förvirring?

Jag vet som sagt inte men det känns väldigt väldigt märkligt med så pass få vargar som vi har i Sverige, men jag är ju uppväxt med en "fridlyst" och utrotningshotad varg så för mig känns det ungefär lika lockande som tigerjakt.

Vad ska man göra med de 27 vargarna som får dödas? Äta upp dem? Eller vad är tanken, förrutom att ta ihjäl dem?

Det känns som att det kommer finnas få kvar att skjuta efter dagen är slut för vargarna verkar stryka med på löpande band...

http://aftonbladet.se/nyheter/article6371473.ab





Kommentarer
Postat av: Thess

Är inte heller så insatt i vargjakten. Men främsta anledningen är väl att de vargarna som finns här (och i Norge) idag kommer från 3 andra vargar. Och när dessa avlar vidare så blir det inavel. För 10-20 år sedan kom det en kull vargar om året men enligt rovdjursföreningen så kom det 13 nya kullar 2005. Det har framkommit missbildningar som är ärftliga som de tror komma från inaveln. Och vad jag tror så är det nog som med räv efter dom skjutit vargarna, dom använder bara skinnen. Tanken förutom att ha ihjäl dom för att slippa spridd inavel osv är alltså ingen. Precis som när dom skjuter av alla andra djur. Det är väldigt trist att det ska ske och att isf inte import av en varg från en annan stam kan göras eller ngt. Men det blir nog svårt i det fria.

2010-01-02 @ 13:43:13
URL: http://morriislajf.blogg.se/
Postat av: Filura

Som jag skrev på Facebook, så är jag emot ALL jakt, men jag är inte emot köttet som jag får av att folk jagar. Fast iofs, jag äter väl mest får, gris och kyckling, och de jagas ju inte, de slaktas ju, så jag kanske helt enkelt undermedvetet inte gillar kött från jagade djur.



Som du skriver, vad händer i flocken om ledaren dödas, och det kan ju finnas risk att det dödas för många vargar, mer än kvoten!

2010-01-02 @ 13:56:42
URL: http://www.mysfias.se
Postat av: Elisabeth

Jag är emot vargskjutning, men samtidigt, skulle man bo i ett vargtätt område (vilket jag inte gör) och ha får, hästar etc och barn som ska gå till skolbussen så skulle man säkert ha en annan inställning..

Tror det finns en "reserv" på vargarnas rangordning som tar över om alfatiken/hanen skjuts.

Ja vad gör dom med vargliken? antagligen skickas de till veterinärforskning eller eldas upp...

Tror inte jägarna får flå dom och ha som troféer, de ska nog in till nån myndighet.

2010-01-02 @ 14:12:20
Postat av: Himmelohelvete

Detta gör man med de vargar som skjuts



http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Allman-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt-2010/

2010-01-02 @ 14:59:37
URL: http://www.himmelohelvete.se/wp
Postat av: carola

Hej..jag är inte heller så insatt men bor dock i ett område det det finns gott om vargar...har sett 2 st själv. Jag jag tycker väl att om man lyckas skjuta så många vargar på en dag så är det ju tydligt att det är gott om dem...och ang ledare osv så håller jag med inägget och har också hört att det finns en ledare nr 2 osv.



Gillar din blogg och följer den. Elmer är ju sååå söt och Alvin pratar bra!!



mvh Carola

2010-01-02 @ 17:19:07
Postat av: Anonym

Inte för att jag är biolog eller kan allt om ekoloins kretslopp men man kan ana att det handlar om ekonomi som allt annat idag.. Tyvärr så har rådjurstammarna ökat lavinartat pgav att det inte finns rovdjur i våra skogar och på så sätt har även spridningen av de fruktade fästingarna ökat markant.. Varje rådjur har över 2000 fästingar och har man som jag haft barn och föräldrar som blivit sjuka i borrelia av fästingar skiter man fullständigt i lantbrukare och andra som drabbas av vargar.. Bättre att ge bidrag till stängsel mm och låta vargarna vara. Sen säger jag inte att vi skall låta det gå tilll överdrift men naturens rovdjur finns av en anledning.

2010-01-02 @ 18:10:09
Postat av: Thess

Har pratat med en om det här med vargjakt. Man kan räkna med att iaf hälften av de som skjuts nu är för inavelsproblem. Vid vanlig vargjakt så är det oftast (vet inte om det är alltid) en guide som är insatt i flockerna och berättar vilken det är som ska skjutas av, det är alltså inte skjutning på måfå.



Om alfahanen skjuts så blir det problem och det kan sätta fart på väldiga inavelsproblem. Då den nya alfahanen kan vara t.ex. ett barnbarn från alfahanens hona.



Det pågår även studier med Norge om jag fattat det rätt, som tar blodprover och kollar vargarna och byter vargar med Sverige som inte är släkt med varandra.

2010-01-02 @ 18:45:03
URL: http://morriislajf.blogg.se/
Postat av: LENA

Är emot slakt och jakt så ja detta är jäkligt fel människan tar sig till vilka friheter som helst man skäms över att männsikan inte använder huvet!!! Maktmissbruk kallas detta!

2010-01-02 @ 18:51:22
Postat av: Anonym

Nja; vargjakten är ifrågasatt. WWF och andra organisationer är rätt upprörda.

Vargarna är inte så många till antalet. Men släpper man ut en jakthudn i ett omsråde med varg kan det hända att hunden går åt.



Jag är emot vargjakten av olika skäl.

2010-01-02 @ 21:09:04
Postat av: Jannike

Det är så FRUKTANSVÄRT! Jag mår så himla dåligt när jag läser sånt där! Jag exploderar av ilska snart!

2010-01-02 @ 22:36:01
URL: http://jannikeahlm.blogg.se/
Postat av: Emma

Vargar och vilda hundar lever ganska lika, det finns en flock ledare i varje flock.Hundar som är husdjur har också en flockledare i vårat fall är det Johan som är det. Men om flockledaren "dör" så tar en annan i flocken rollen som ledare. Men flockledaren är lugn och bestämd. Det ska inte vara någon "klen" en flock sörjer inte en flock medlem särskilt länge. Ett par dagar sen är det bra. Det är vad jag vet om flock djur.



Sen varg jakt? ja du vad ska man tycka, låt de vara!

2010-01-02 @ 23:38:30
URL: http://www.metrobloggen.se/emma198


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback