2009 års namnstatistik!

SCB har i dagarna släppt 2009 års namnstatistik! jag tycker sånt är jättekul och intressant :-)

Elmer har innte tagit sig in på topp 100 ännu men jag förutspår att det kommer ske nästa i år. Däremot hade Hjalmar kommit in på topp 100 och det är ju min favorit just nu inför framtiden ;-)

64 barn fick heta Elmer förra året. 364 barn fick heta Alvin år 2007 när vår Alvin kom och 413 barn fick heta Victor det året som Victor föddes, 1998. det går att se här i dessa utklipp jag gjort över namnstatistik från 1998-2009:




Men den största vinnaren under 2009 var ändå MILO som ökade 45,9% jämfört med 2008!

Kolla här hur snabbt namnet ökat senaste åren. jag klippte av bilden men det var streckat ända bort till 1998. Ett streck betyder att färre barn än 10 har fått namnet det året.




Andra namn som ökade kraftigt i procent från 2008 till 2009 är dessa:



Milo vann 2008 också med en ökning på 50% :-)

Anledningen till att siffrorna i denna tabell inte stämmer med siffrorna i tabellerna ovanför är för att i den här listan klumpas alla stavningar ihop för varje namn medan stavningarna på namnen i antal-listan redovisas var för sig. Tex så fick 520 barn namnet Alvin förra året men bara 464 av dem stavade det "Alvin", sen kan det varit några Alwin också och så där.


Nu till det som folk brukar kolla på mest :-) listan som publiceras lite varstans. Nämligen topp 10 populäraste namnen bland nyfödda 2009:



Kommentarer
Postat av: Lindah

Milo är ett tvättmedelsmärke har i Norge. Tänker alltid på de tvättmedlet då jag hör namnet :-)

2010-01-27 @ 08:18:48
URL: http://www.grodfamiljen.se/
Postat av: Bodil

Kul att se!! Vilhelm/Wilhelm ökar tydligen en hel del, vet inte om jag ska vara glad eller inte för det! :)

2010-01-27 @ 08:28:23
URL: http://enmynta.se
Postat av: En tjock katt i en smal värld

Namnstatistik är alltid kul. :) Dock gillar jag verkligen inte namnet Milo, tycker det låter som en ful, skrynklig hund som bjäbbar. :( Vet inte vart jag fått det ifrån meneehh...

2010-01-27 @ 09:10:27
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/
Postat av: Helena

Jag är också svag för deras statistik, får gå in och se hur det ser ut för "våra" namn!:)

2010-01-27 @ 11:47:08
URL: http://arendalirl.blogg.se/
Postat av: Emma

Emma ska heta Emma Linnea Köpman och både Linnea och Emma ligger på topp 10 för 2009 Coolt =)

2010-01-27 @ 12:29:30
URL: http://www.metrobloggen.se/emma198
Postat av: Trollis

Elias ligger högt upp, vad roligt. Hihi. Kraaam.

2010-01-27 @ 14:31:03
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Gina

Hallå.... milo har verkligen gått uppåt...fast det året milo föddes var de inte så många som hette det...förresten måste jag få säga att du jhämt har så fina kläder till dina barn !! Kram

2010-01-27 @ 16:28:12


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback