Ersättning ska inte ersättas

Hur och när fast föda?

Rekommendationen i Sverige är att amma sitt barn fullt de första 6 månaderna och sedan börja med smakisar som succesivt byggs upp till hela måltider men amningen ska helst fortsätta vara en del av barnets föda minst det första året (längre om man ser till WHO:s rekommendationer som är minst 2 år).

Barn är, precis som vi alla vet, olika.

Vissa barn är väldigt intresserade av fast föda före 6-månadersdagen, så intresserade att de kommer upp i hela måltider snabbt och bara älskar fast föda. Amningen kanske hamnar i andra hand tidigt så den bara blir en slurk på morgon och kväll redan när barnet är en liten bebis. Detta är såklart helt okej och inget konstigt alls. Precis som det är helt okej att vissa barn börjar gå när de är 7 månader istället för att vänta tills de fyllt 1 år som är mera vanligt.

Andra barn är tvärt om och är inte alls intresserade av fast föda före 6-månadersdagen och kanske inte heller då. De ryser åt teskedarna med smakisar och ammar lugnt på i godan ro. Detta är helt okej också. Det finns ingen anledning att stressa och jäkta. Det går alldeles utmärkt att fortsätta helamma och vänta in barnets intresse. Kanske ge plockbitar istället och låta barnet styra sin tillvänjning helt på egen hand. Bröstmjölken innehåller allt barnet behöver och blir dessutom fetare än tidigare när barnet är runt halvåret. Att viktkurvan planar ut lite är inget att bekymra sig över sålänge barnet växer på längden, är glatt och nöjt och utvecklas i sin vanliga takt. BVC kommer troligtvis att gnälla, men det är bara att ignorera. DU ser på ditt barn om det mår bra och utvecklas.



6-månadersdagen är inte rödmarkerad i almanackan. Det är ingen magisk gräns då barnet plötsligt inte kan livnära sig på bröstmjölk. Absolut inte. Precis som 1-årsdagen inte är rödmarkerad som den dagen ska barnet börja gå. Samma sak när det gäller att börja krypa, sitta, få tänder, prata. Barn är olika. Även när det gäller tillvänjning av fast föda.

Men visst finns det vissa gränser. Börjar man med fast föda för tidigt kanske tarmarna inte är mogna ännu, väntar man för länge kanske barnet börjar tappa i vikt eller må dåligt. Men dessa saker är inte speciellt vanligt förekommande och dessa saker märker man som förälder i de allra flesta fall.

Amning och ersättning

Men om man inte ammar då? Ja, ammar man inte så ger man modersmjölksersättning. Den ska fungera precis enligt namnet; som en ersättning för bröstmjölk.

Med andra ord är det något barnet rekommenderas att leva helt på de första 6 månaderna och sedan gärna delvis upp till ettårsdagen. Det finns ingen anledning att ta bort ersättningen. Lika lite som det finns anledning att ta bort bröstmjölken.



Missförståndet kring välling och ersättning

Det finns ett väldigt utbrett missförstånd kring vällingen och ersättningen. Många (de flesta?) tror att välling är en slags tjock ersättning. Alltså att det är samma sak som ersättning fast tjockare och mer mättande. Fel. Välling är inte tjock ersättning, välling är blaskig gröt. Välling och gröt är egentligen samma sak fast en är fast och en är flytande. Alltså inget man ska jämföra med modersmjölksersättning som är skapt att efterlikna bröstmjölk.

Man byter inte ut amningen mot välling på 6-månadersdagen och det finns ingen anledning att byta ut ersättningen mot välling och låta barnet äta välling på samma sätt som det tidigare ätit ersättning. Välling är något man kan ta in som måltid för både bröstbarn och flaskbarn, precis som all annan mat man kan ta in när barnet börjar vänja sig vid annat än amning/ersättning.



Ibland äter barnet så mycket fast föda att ersättningen naturligt faller bort, det är en sak. Men om den fasta födan ska kompletteras så är det med ersättning, inte med välling.

Hur menar jag nu? Jo, som jag nämnde innan så är barn olika. De flesta halvåringar brukar inte med glädje kasta i sig frukost, lunch, middag och mellanmål i form av fast föda och klara sig på det. De flesta behöver tid på sig. Kanske det bara blir en tesked mat till lunchen så att barnet behöver få en flaska för att komplettera. Då är det ersättning barnet ska ha, inte välling. Precis som ammade barn ammas efter den där teskeden.

Tre olika varianter av matdag för en fullt normal 6-månaders:

Exempel 1:

08:00 Frukost ammar/får ersättning
(amning är ju lite friare så ammade barn kanske tar en slurk eller två här emellan, flaskbarn står sig ofta längre)
12:00 Lunch. Några teskedar grönsakspuré som smakis. Amning eller ersättning efteråt.
(amning är ju lite friare så ammade barn kanske tar en slurk eller två här emellan, flaskbarn står sig ofta längre)
16:00 Grötmiddag. Några teskedar smakis. Amning eller ersättning efteråt.
(amning är ju lite friare så ammade barn kanske tar en slurk eller två här emellan, flaskbarn står sig ofta längre)
20:00 Kvällsmål ammar/får ersättning

Under natten sover vissa barn och vissa vill amma eller få flaska någon gång. Här menar BVC att 6 månader är en gräns som betyder att barnet inte behöver äta på natten. Skitsnack säger jag. Precis som med allt annat är barn olika även här! Vissa behöver inte äta, andra behöver äta (vissa går vid 7 månader, andra vid 17 månader osv). Går det avleda med annat. Tex napp om barnet har det, eller lite vatten så självklart kan man prova det men om barnet är hungrigt - LÅT BARNET ÄTA!

Exempel 2:

08:00 Frukost Amning och sen en smörgås, eller en portion gröt, eller ersättning och smörgås eller välling.
10:00 Mellanmål. Amning eller en frukt eller ersättning tex.
12:00 Lunch. En hel portion matpuré köpt eller hemlagad eller plockbitar. Storleken på en portion är olika för olika barn. Portioner är olika för alla människor i alla åldrar. Kanske lite frukt eller fruktpuré till efterrätt. vatten att dricka till.
14:30 Mellanmål. Amning eller en frukt eller ersättning tex.
17:00 Middag. En portion gröt eller en portion matpuré/plockbitar. Som vid lunch.
20:00 Kvällsmål Amning och sen en smörgås, eller en portion gröt, eller ersättning och smörgås eller välling.

Samma sak här. På natten vill vissa barn amma/få ersättning.

TÄNK PÅ! gröt och välling är "samma sak" och skall ges max 2-3 gånger per dag i snitt.

Exempel 3:

08:00 Frukost Amning och sen en smörgås, eller en portion gröt, eller ersättning och smörgås eller välling.
12:00 Lunch. En hel stor portion matpuré köpt eller hemlagad eller plockbitar. Storleken på en portion är olika för olika barn. Portioner är olika för alla människor i alla åldrar. Kanske lite frukt eller fruktpuré till efterrätt. vatten att dricka till.
16:00 Middag. En stor portion matpuré/plockbitar. Som vid lunch.
20:00 Kvällsmål Amning och sen en smörgås, eller en portion gröt, eller ersättning och smörgås eller välling.

Här i exempel 3 beskriver jag sådana barn som har ett stort intresse för att äta mat. Barnet har antagligen börjat för länge sen med fast föda och är en rutinerad ätare. Mellanmålen har kanske suddats bort helt för att barnet äter så bra vid de fasta måltiderna. Dessa barn kan man ta bort ersättningen för (amningen också för den delen men amning är bra för barnet på många andra sätt och får därför gärna finnas kvar trots att barnet inte måste ha amningen för matens skull).

Passar din halvåring inte in i exempel? Nej, det är inte så konstigt. Det finns nämligen lika många olika variationer som det finns barn nästan, det var just det som var poängen. Detta var inte heller menat som ett schema för att berätta för dig vilka tider ditt barn ska äta eller vad man ska lägga in i varje måltid, även om det är ganska bra standardtider och innehåll.

Sammanfattning

Vad ville jag egentligen med det här långa inlägget? Vad var syftet? Jo, syftet var att visa hur vällingen är tänkt att hamna i barnets kost. Att det alltså inte är något man ska ta in och byta bort ersättningen som innehåller allt barnet behöver, precis som bröstmjölken. Välling gör inte det. Man kan inte leva på bara välling.

Om flaskbarnet har en dålig matdag, eller är sjukt eller om det helt enkelt av någon anledning blir en överhoppas måltid så är det inte välling som ska till. Det är ersättning. Ersättning eller bröstmjölk.

Jag förstår inte varför BVC är så oerhört dåliga på att förmedla sånt här. De tycks dela ut uråldriga, förlegade råd om tidig introduktion av fast föda, byta ersättning mot välling, alla barn måste äta fast föda vid 6 månader, alla barn ska klara sig utan mat på natten vid 6 månader osv. Jag tycker det är fruktansvärt illa att BVC får hålla på så här. Många föräldrar är osäkra och frågar BVC och tar BVC:s ord som lag. Skit i BVC. Gå på det som är logiskt och känns bra för din unge.

...och framförallt: Välling är inte tjock och matig modersmjölksersättning. Välling är blaskig gröt!


****

Läs gärna fler inlägg under rubriken "Råd, hjälp & information"

Kommentarer
Postat av: Lina

Får jag lova att bolla mitt matschema med dig? Mitt bvc säger bara att det känner man av som förälder..:/



Har en väldigt matglad åttamånaders. Han spyr som en katt av amningen tyvärr, så vi har på läkares inrådan gått över till fastföda. Sen så fick vi inte mer hjälp (är inte orolig egentligen vill poängtera detta. Hade jag varit orolig hade jag naturligtvis tagit kontakt med sjukvården).



07.00 Välling

11.00 Hemgjord vegetarisk barnmat

15.00 mellanmål frukt eller yoghurt eller macka

17.00 kvällsmål, gröt eller macka eller yoghurt

20.00 Välling om han vill ha.

23.00 amning

02.00 amning

05.00 amning



Tack för en bra blogg förresten!

2010-02-21 @ 08:12:26
Postat av: Anna

Bland dom första gångerna jag håller med dig. Ett väldigt bra skrivet blogginlägg.. försök få FL att lägga ut den på sin sida så ännu fler läser det!

2010-02-21 @ 08:46:01
URL: http://mammatillebbis.blogg.se/
Postat av: froidan

Men går inte ersättningen till endast 6mån, eller var det 8a? Minns inte, men min minsta vart 1år i slutet av december och äter välling, minns ej när vi liksom böt ut ersättningen mot det. :/



Önskar jag hade kunnat amma min minsta länge ist, det hade jag sett fram emot då jag inte "kunde" amma med min första, ca 2mån bara.. Blir besviken ibland att jag "gav upp" för lätt båda gångerna, men ja blir ju inte alltid som man tänkt sig ;/

2010-02-21 @ 09:15:31
URL: http://froidans.blogg.se/
Postat av: klara

jag förstår var du fick inspirationen till detta blogginlägg från, jag läser också den bloggen. jag har tipsat henne om att blanda gröten med ersättning, men den kommentaren publicerades tyvärr inte... =( nu ser ju dock hennes son väldigt välmående och rund och go ut så jag tror att han klarar sig bra utan ersättning.

2010-02-21 @ 09:35:38
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Lina; det ser väl jättebra ut. skönt med en matglad liten en när det är trassligt med amning och spyor :-)



det ni kan göra annorlunda är väl att ge både lunch och middag i form av lagad mat och sen gröt som kvällsmål, kanske hoppa över mellanmålet mellan lunch och middag så att hungern hinner komma lite.



Men det ser egentligen redan bra ut. Om det funkar för er att ha så som ni har.



**************



Anna; roligt att "höra" :-)



**************



froidan; ersättning har ingen åldersgräns.



**************



Klara; jag har tänkt på det här inlägget länge så det handlar inte om bara en person eller en blogg :-) men det kändes aktuellt just nu pga en speciell blogg så fick jag ändan ur att skriva detta ;-)

2010-02-21 @ 11:15:51
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Johanna med Alex

Ja, jag fattar inte dom på Bvc, får dom aldrig gå kurser och lära sig sånt som är nytt eller? Du har helt rätt med vällingen. Det står dessutom i alla nya böcker. Jag har Stora boken om barn från 2008. Det står där med, högst tre välling eller grötmål om dagen. Ändå sa jag det till henne på Bvc i måndags när jag var där. Hon svarade "Nej, nej nu är han 6 månader. Man rekommenderar helamning i 6 månader sen behövs det inte längre. Han kan äta välling." Pantade!

2010-02-21 @ 11:26:49
URL: http://johannasalex.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Johanna; ja haha våran BVC-tant är en sån där bakåtsträvande som inte tagit till sig något nytt sen 1985 typ ;-) vi hamnade i en del diskussion i onsdags om sömnen på föräldragruppen med :-P

2010-02-21 @ 11:34:22
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Ewa

Håller helt med dej att man inte ska lyssna för mycket på BVC. Det är många förstagångsföräldrar som inte vågar göra annat, och risken är att dom får barn som matvägrar istället. "Lyssna" av ditt barn och använd sunt förnuft.



//Ewa

2010-02-21 @ 12:36:23
URL: http://mammatill8.bloggplatsen.se
Postat av: Ekorrfamiljen

Så bra skrivet!! Kan bara instämma. :-) Keep up the good work och ha en fin helg.

2010-02-21 @ 14:26:01
URL: http://vendeltid.blogspot.com
Postat av: Lisa

Hejsan!

Bra inlägg, du har så rätt!

Har sett att Sepmer även har börjat med Baby Semp 3 nu och det tycker jag är bra. :)

Jag ammar vidare och Lily som snart är 8mån tycker mest att mina badonkas är vettiga nattetid så det börjas trappas ner tyvärr. Men som jag alltid sagt så får hon själv bestämma när hon vill sluta! Tills dess är mina "globes" i hennes ägo ;)

2010-02-21 @ 14:55:00
URL: http://lisapetri.blogg.se/
Postat av: Lina

Bra inlägg... Som sagt, allt för många byter ut ersättningen mot välling för tidigt. Samma sak med amning, om man ammar 6 månader så byts amningen ut mot välling, inte mot ersättning....

2010-02-21 @ 15:37:52
URL: http://pupplina.blogg.se/
Postat av: Jennie edinge

Helt ärligt, så har jag aldrig tänkt på att man kunnat fortsätta ge ersättning efter 6-7 månader, jag bara såg p vällingen från vilken ålder den var från, såbyttes ersättningen ut mot vällingen.. Jag ammade theodor till han var 13 månader, och han fick precis som lillebror testa flaska första gången vid 8 veckors, så att jag kunnat få ta en promenad och andas ut i lugn o ro, medans pappan busade med barnen.. Så tack för att du öppnat mina ögon och fått mig att inse att jag behöver inte börja med välling för att "åldern" e rätt.. Trodde faktiskt på fullaste allvar att ersättning bara var upp till 6 månader sen var man tvugen att sluta typ.. Så dante får vänta ett tag till med vällingen, måste bara bestämma om jag vill fortsätta eller ej med amningen då det e inte lika mysigt denna gången, samtidigt blir Theodor vannsinig när dante får flaska pga i hans ögon får han just mäll( välling)



då undrar jag bara varför barn slutar käka gröt frivilligt när de kan äta själv?? Alla vi känner upplever detta problem, någon som har svaret??

2010-02-21 @ 19:26:38
Postat av: eva-li

Bra skrivet! Har själv en 9 månaders som alltid ätit på natten och vaknat ofta och ätit välling sen ett tag tillbaka. Dock vart hon magsjuk nu förra veckan och har därefter bara velat ha ersättning. Och vet du vad,Hon sover mycket mycket bättre efter det.Så vällingen kommer jag ställa bort ett tag till efter denna läsning. Tack och bra att du sprider det!

2010-02-21 @ 22:03:08
Postat av: Nettan

Jag har en liten fundering. Varför börjar man ge välling till barn överhuvudtaget? Jag ger gröt på morgonen och på kvällen till min dotter. Ammar henne innan hon somnar runt 21 tiden ungefär. Sen ammar jag 1-2 gånger på natten och tidigt på morgonen. Men när och varför ska man ta klivet över till välling? Om vi säger att jag skulle amma till hon är ca: 1 år, ska jag börja ge välling då på kvällen innan hon somnar och sen på natten om hon är hungrig? Jag är lite skeptiskt mot välling för min brorsson är helt fixerad av välling. Han har inte napp men i stället vill han ha "nenne" när han blir trött eller ledsen. De försöker vänja bort det på honom nu och det är inte lätt. Vissa dagar rör han inte vanliga maten och sen 10 minuter senare vill han ha välling. Han är snart 3 år han. Jätte bra inlägg du skrivit! Ha det bra

2010-02-21 @ 22:31:12
URL: http://ww.metrobloggen.se/vi2blir3
Postat av: Nettan

Jag har en liten fundering. Varför börjar man ge välling till barn överhuvudtaget? Jag ger gröt på morgonen och på kvällen till min dotter. Ammar henne innan hon somnar runt 21 tiden ungefär. Sen ammar jag 1-2 gånger på natten och tidigt på morgonen. Men när och varför ska man ta klivet över till välling? Om vi säger att jag skulle amma till hon är ca: 1 år, ska jag börja ge välling då på kvällen innan hon somnar och sen på natten om hon är hungrig? Jag är lite skeptiskt mot välling för min brorsson är helt fixerad av välling. Han har inte napp men i stället vill han ha "nenne" när han blir trött eller ledsen. De försöker vänja bort det på honom nu och det är inte lätt. Vissa dagar rör han inte vanliga maten och sen 10 minuter senare vill han ha välling. Han är snart 3 år han. Jätte bra inlägg du skrivit! Ha det bra

2010-02-21 @ 22:32:33
URL: http://ww.metrobloggen.se/vi2blir3
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Läskigt när vällingen blir en tröstgrej :-o



nej välling är absolut inget måste. Det är bara vi i Sverige som fått för oss det :-)

2010-02-21 @ 22:35:34
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Johanna

Bra inlägg!



Jag frågade faktiskt på FL för ett tag sedan om rekommendationen om helamning i 6 mån även gällde ersättning... Men jag fick inte direkt några svar. Upplevde det mest som att folk tyckte det var en konstig fråga. Kändes som att de flesta tyckte att det inte fanns någon mening med att vänta med smakisar till 6 mån överhuvudtaget. Men det var inte det frågan handlade om, utan jag ville veta om WHOs rekommendationer endast gäller bröstmjölk eller även ersättning.



När min stora tjej var bebis så visste jag inte att rekommendationerna var 6 mån, utan alla sa 4 mån. Även BVC! Eftersom min tjej var oerhört ointresserad av mat kände jag mig tvungen att börja med välling. Så det gjorde vi vid drygt 4 månadera. Vi hade dock kvar mål med ersättning till hon var 9 månader. Då sa BVC att vi skulle byta sista målet ersättning mot välling. Klara gick nämligen upp jättedåligt i vikt och var fortfarande väldigt ointresserad. Började tycka det var trevligt att smaka lite på tesked när hon var 7 månader och åt inte ett helt mål (inte mycket i mängd, men så mycket så vi inte behövde komplettera med välling/ersättning efteråt) förrän hon var runt året.



När det gäller mat/välling/ersättning är det så mycket som kommer göras annorlunda med vårt lilla nytillskott :-)

2010-02-21 @ 23:27:08
Postat av: Carin

Väldigt individuellt, kan jag hålla med om! Själv vägrade jag mammas mjölk helt otippat en förmiddag när jag var två månader, ratade välling direkt och började äta 'riktig' mosad mat redan då och det har funkat bra sen dess ;)

2010-02-22 @ 00:15:01
URL: http://mammacarin.webblogg.se/
Postat av: Suzan

Det här inlägget hade jag behövt läsa när min son hade passerat halv året! Vi var jätteosäkra på hur vi skulle göra med ersättningen när han började äta mer och mer men vi tutade på i vanlig takt, lite mindre ersättning så klart. Vi letade efter information om hur vi skulle göra men hittade bara om maning och bröstmjölk. BVC gav oss dock rådet att ta bort ersättningen. Så vi slutade helt med ersättningen när han var runt 7-8 månader. Det gick iofs bra med tanke på att han är en matglad kille. Men å andra sidan, BVC har hittills inte gett mkt till förtroende.

2010-02-22 @ 09:12:16
URL: http://suzantycker.blogg.se/
Postat av: froidan

Nehe, hm det visste jag inte. Har för mig det står att det går tills en viss ålder på paketen? Är det bättre att byta tillbaka till ersättning ist för välling nu, då han är 1år?



Man lär sig alltid nåt nytt i din blogg ;)

2010-02-22 @ 09:44:35
URL: http://froidans.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Froidan; om din ettåring äter 3 eller fler vällingflaskor per dag ska du i första hand försöka byta ut mot annan MAT :-) men ja, annars är det vettigt att byta ut ett par flaskor mot ersättning istället. Om flaskmatningen måste finnas i den utsträckningen.



Om det däremot handlar om en morgonflaska och en kvällsflaska tex behöver du inte byta det mot ersättning.

2010-02-22 @ 09:54:19
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anette

Härlig läsning!

Själv är jag övertygad om att barn inte behöver välling över huvud taget. Jag tror inte på idén om att proppa i de små spannmål så tidigt.

2010-02-22 @ 09:55:28
URL: http://levermittliv.wordpress.com
Postat av: Peki

Glömde mitt namn i tidigare inlägg... tar det igen:



HÄrligt att läsa! Hittade din blogg via din tråd på FL och kan bara heja på.



Min son är uppfödd på ersättning. Han har aldrig gillat välling något vidare, han äter det enbart på morgonen när han är nyvaken och hungrig. Han är numera 17 månader och han får fortfarande ersättning när han ska sova. Gissa om jag fått höra många gånger "Ersättning? Varför ger du honom inte välling?" ALLA säger det, BVC också så klart.



Jag har aldrig förstått varför jag ska byta. Han älskar sin ersättning och tycker det är supergott! Det är ju rätt självklart att ersättning är bättre än välling, det är ju meningen att de ska kunna leva enbart på den. Perfekt mellanmål i vagnen "under gång" dessutom för ett barn som kräver mycket energi :-).

2010-02-22 @ 12:00:27
Postat av: Malin

måste bara tacka för ett otroligt intressant inlägg! har en 6-mån som börjat sova dåligt (helammar) och alla säger att jag ska börja ge henne välling på kvällen som komplement. Är dock skeptisk till välling, det finns ju öht inte i andra länder, och har inte velat börja med det redan. Men då kanske man ska börja ge lite ersättning istället som komplment, om nu problemet är att mjölken inte räcker/mättar tillräckligt?

2010-02-22 @ 14:42:01
Postat av: Angelica

Hej!

Jag har ju tyvärr inte en kille som mått så bra utav att enbart äta min bröstmjölk, trots att jag "ätit väl och rätt.." Han är en mycket liten kille som föddes tillväxthämmad i v.34 och fortsatt vara liten...trots stort mat intag... När han var precis 4 månader så rekomenderades jag av läkare att ge honom mer riktig mat samt gröt. Inte ersättning...?! dessa rekomendationer tillkom pågrund av dålig viktuppgång samt lite sämre blodvärden. Detta gjorde jag och det tog inte lång tid innan mål kunde bytas ut...nu slutade jag aldrig helt med ammningen utan ammar än och hoppas att fortsätta med det länge...<3 men en dag hos oss med min lille 7 månaders har snart i en månad sett ut så här:



06.00 ammning i ca 30 min innan vi går upp

07.00 160ml välling

09.00 Gröt med fruktmos

12.00 ca 2dl mat samt en fruktmos till dessert

15.00 fruktyogurt alt. gröt.

17.00-17.30 Mat 2dl samt frukt

19.00 välling 160ml



Och till måltiderna dricks vatten, men bröstet erbjuds alltid innan målen och efter, ibland äter vi länge och ibland snuttar vi bara... trots detta matintag väger skrutten 6580g och är 64cm lång...dock mycket större än sina 1890g han vägde när han kom...<3 så någon större viktuppgång har ännu inte kommit....



Tack för en intressant blogg!!!

2010-02-22 @ 17:14:33
Postat av: Isabell - Mamma till Lille A

Jag är så glad att jag hittade detta inlägget! Nu behöver jag inte känna att jag måste ge min son välling bara för att det står 6 månader på förpackningen. Det går ju lika bra med ersättning (+fast föda) tills han blir året! Dessutom får han ju gröt så varför hålla på att ge välling också?



Tack för informationen :)

2010-02-23 @ 16:36:45
URL: http://ettplusettblevtre.blogg.se/
Postat av: Helena

Bra inlägg! Ett tips bara till er med matglada bebisar som vill äta även på natten; Jag har sett att många av er ger mat var fjärde timme på dagen, prova att ge med lite tätare mellanrum, låt det endast gå 3 eller 2,5 h mellan målen dagtid, så får ni säkerligen bort ett eller flera nattmål. Kan vara skönt för er föräldrar! Jag har själv en matglad liten tjej så jag kommer ihåg hur det var.

2010-02-23 @ 21:31:19
Postat av: Nina ung mamma till lilla Klara

Kan bara säga så här att barn är ju olika och jag fick sluta med amningen vid två månader då jag blev sjuk och inte hade någon möjlighet, mjölken blev hon aldrig riktigt mätt på utan började med ersättning. Hon gick på dessa upp till fyra månader sen gick det inte längre! Hon spydde som en kalv och fick inte behålla någonting så jag bytte till välling nu är hon en otroligt lugn och mysig tjej som säger till när hon själv vill äta. Hon är 14 månader och jag säger som många andra jag föredrar välling eftersom att jag inte tänker se min dotter spy så fort ersättningen kommer ner i magen. Klara äter det mesta och mår kanonbra. Jag tänker inte trycka i henne mat bara för att, hon säger till när hon är hungrig. Tycker att du gör fel som försöker vara en "förståsigpåare" efter att ha läst Eddiesmammas blogg, hon känner sin son bäst inte du. Hon har rätten att ta sina beslut själv utan att någon hackar på dessa, vad jag kan se så ser pojken jättefin ut och ser inte ut att ha några som helst problem med vikten.

2010-02-24 @ 09:30:09
Postat av: Linda

Sen finns det ju exempel som min tös..



Jag kämpade med amningen på heltid i tre månader men efter mycket skrik och bråk gav jag med mig och ersättningen började ta plats, tillslut va amningen helt borta. tror det va på hennes fyra månaders dag som jag stängde in brösten för gått. Efter det fick hon endast ersättning och vissa mål blandat med bröstmjölk från frysen. När hon sen va ca 5.5 månad så vägrade hon ersättningen helt och hållet. Bara vägrade äta å skrek och slängde bort huvet. Då fick vi börja med välling, men blandade ersättningen och vällingen så hon tillslut fick 50/50. hon äter nu Bara välling vid 8 ¨månader och går upp fin fint å följer sin egna kurva.. Vidare matglad har hon aldrig vart, majsen och moroten va god i början men sen vägrade hon bli matad.. började då med att koka mackaronr och ha på några tärningar pure och blanda om, Nu äter hon mat en gång om dan å rästen välling.. Gröt har hon alltid ratat...



som sagt. man hittar en lösning för sitt eget barn...

2010-02-25 @ 16:36:24
Postat av: Filura

VIlket bra inlägg! Vi körde med ersättning så länge vi kunde efter amningen. Fortfarande får Elvira Nan 3 (som är från 9 månader), det är bröstmjölksersättning, den får hon som måltidsdryck numera =) Välling får hon på kvällen och morgonen, övrig tid får hon vanlig mat och ett mål gröt per dag. Och som sagt, Nan3 är måltidsdryck för henne som hon får till den vanliga maten och gröten.



Skriver upp vårt lilla schema för skojs skull här =):

Kl 7: Välling

Kl 9.30: Mellanmål i form av nån frukt

Kl 11: Lunch (oftast hemlagad mat)

Kl 14: Mellanmål i form av banan eller så

Kl 17: Grötmål

Kl 19: Vällingmål och sen sova =)

2010-02-27 @ 20:20:30
URL: http://www.mysfias.se
Postat av: Lotta

Vilket bra inlägg! tack för hjälpen. =)

2010-08-11 @ 13:07:37
Postat av: ♥ ♥ ♥ BAMBI - ska gifta sig i Thailand!!! ♥ ♥ ♥

Hej! Fick tipset av en av mina läsare om detta inlägg då min 6-månaders är så hård i magen. Se detta inlägg (och diskussionen under):



http://bambi.blogg.se/2010/october/ledsna-leah.html



För min BVC-sköterska + en läkare tyckte att det räckte med att min 6-månaders ätschema såg ut så här:

amning, gröt, matpuré, fruktpuré, välling



Men då äter hon hela burkar och inte bara några få skedar och jag fatta det som att ditt tips gäller när bebisen inte äter så mycket att man måste fylla på med amning/ersättning?

2010-11-03 @ 09:21:26
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Lejla

Min lille började få ersättning vid 3 månaders ålder då min bröstmjölk då min bröstmjölk tog slut helt och hållet. Pumpade stup i kvarten men där kom inget. Han var inte så förtjust i ersättningen, prövade två varianter, Nan1 och Nan1 PRO men hälften av alla ersättnings måltider har han bara vänt huvudet åt sidan och gallskrikit. Han kräkte nästan alltid efter ersättningen.



Vi kämpade.. och kämpade.. när han då blev runt 6 månader bestämmde vi oss för att pröva Mild Havre välling från Semper. Och det bokstavligt ÄLSKADE han. Prövade med erstättning ngra gånger efter att han fått pröva på vällingen, just för att kolla om han var mer förtjust i den eller det var ngt annat som spökade men det var samma svar som tidigare.



SÅ vi bestämmde oss för att köra på vällingen ist för ersättningen, det var det som funkade för oss. Alla har det olika. Han är väldigt matglad så han har ju ätit jättebra sedan 5 månader. Då äter han goda portioner av hemmalagad mat och sen välling 3-4 ggr om dagen (varav 1 på natten).



08.00: Gröt, yogurt & Välling

12.00: Kött&grönsaks puré

14.30: Fruktpuré & Välling

17.30: Grönsakspuré

20.00: Gröt med yogurt

21.00: Somnar med Välling

02.00: Välling



Finns inget rätt & fel för det funkar olika för alla. Det som funkar bra för ett barn funkar mindre bra för ett annat!

2011-06-22 @ 12:04:19
Postat av: Khawa

Hej: min son är 5 månader jag ska ge till honom gröt men jag vet inte hur mångar gånger är bra per dag välling också och vilken är bäst? Med vänlig hälsning

2013-06-28 @ 11:27:39


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback