Elmers dop är bokat

Idag har jag pratat med prästen och bokat Ellebellens dop!

Snabba ryck, redan 14 mars blir det av :-o så det blir inte så där välplanerat och fixat och grejat och dekorerat som Alvins dop var. Då hade jag ingen 2,5-åring att ta hand om också :-P

Alvin har Mathias syster och hennes sambo som faddrar. Victor har min syster Angelica. Alla systrar blev tillfrågade den gången men det var bara Angelica som kunde komma till dopet (både hon och jag bodde i Östersund och inte de andra).

Nu gör vi ett nytt försök ;-) har tillfrågat alla mina tre storasystrar här och även min lillasyster som blir 16 år i år. Hoppas alla vill vara Elmers faddrar, då får han 4 stycken.

Klänningen som Elmer ska ha har även Victor och Alvin haft. Jag har själv sytt den i naturfärgat linne för snart 11 år sen. jag älskar den klänningen och har hittills inte sett någon klänning som faller mig personligen i smaken bättre :-) fast min ena syrra hela tiden försöker få mig att se hur ful den är :-P

*************************'


Alvins dop 2 mars 2008

Inbjudningarna:








Sötisen i sin klänning:






Förberedelser:









I kyrkan:





Två av mina systersöner






Dopfikat:








På lappen står detta:

Min Alvin
Mamma Rebeckah inför Alvins dop 080302

En gosse, ett barn, ett mirakel har jag fött
med busiga, krokiga öron så sött

Himmelsblå ögon med docklik frans
Du är min sol, min lycka, mitt hjärtas glädjedans

Gulddunigt hår, liten mun i rödaste rött
Du är den ljuvligaste Alvin som världen har mött

Din själ är värme, ditt leende är himmelens glans
Dagarna med dig är små blommor i en krans.
Älskar dig större än alla ord som någonsin fanns.







Systersonen Tiger


Min lillasyster Jelina


Alvin med Mathias farfar och farmor. Alvin heter Ernst i andranamn efter mathias farfar och Bertil efter min farfar.


Ernst och Alvin. De hade båda namnsdag denna dag dessutom :-)


Det är nästan så jag ville hoppa över den här bilden för att tårtorna är såå fula men va fan, jag bjuder på det.


Mathias systerson Jonathan




Min syster Kicki med Alvin


Kusiner


Mathias systerson med sin pappa Robbin som alltså är Alvins fadder.


Några presenter.


Vi syrror






Presenter:



Detta A bet han sönder i höstas och fick ett nytt A i julklapp nu när han var 2,5 år.


Gubbarna har Ernst täljt och målat. jag bad speciellt om att få några sådana för han har gjort massvis och jag tycker de är ljuvliga.










Sen dess har han hunnit få några skedar till av sina faddrar :-)


Bytte denna mot Elsa Beskow med kusin jonathan som döptes helgen efter och fått 2 exakt likadana Elsa-serviser.




En av de sämsta porträtt jag gjort :-/ jag KAN inte rita mina egna barn...


Minnesbok. Alla fick skriva en hälsning till Alvin :-) vissa skrev otroligt fina saker <3





Tackkorten:



Min syster Kicki sjöng "Älskade barn" på dopet :-)






:-)


Kommentarer
Postat av: Annette

Åh, klänningen är ju underbar! Fina kort, kul att se :)

2010-02-22 @ 16:40:46
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Tack snälla <3

2010-02-22 @ 16:42:23
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Rebecca

superfina bilder!



Roligt att du är med och tävlar =)

2010-02-22 @ 16:43:45
URL: http://jagrebeccamirjamkarin.blogg.se/
Postat av: thile

Åh,vennen, så fint altsammen var. Duktige mamma du <3

Underbar dåpskjole (norsk);) 'Min Alvin' så underbar tekst. Ingen ful tårta, vennen!!!

Så fint du deler med deg:o)

2010-02-22 @ 17:56:27
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Åh tack söta du :-) så snällt.

2010-02-22 @ 17:57:48
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anonym

men du skrev ju alldeles nyligen att du inte alls var religiös eller trodde på ngn Gud, detta skrev du i inlägget där Alvin svor.....pinsamt att du inte är ett dugg religiös och tror INTE på ngn gud men ändå ska du ha dop? varför för det är en fin tradition? tillfälle till fest? Man ska stå för vad man tycker. tror man inte på gud finns ingen anledning till dop, konstigt att man vill utnyttja det vackra i kyrkan för att sedan snack dynga om den, så synd. Det är vackert att döpa sina barn men av rätt anledning man behöver inte vara jätte religiös men man ska ju inte heller göra narr av Gud/Jesus.

Men fint dop till Alvin hade du iaf!

2010-02-22 @ 18:12:32
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jaa så hemskt :-) jag firar jul och påsk också, utan att vara religiös :-)



Jag döper mina barn för att det är kul, vackert, barnet uppmärksammas och får stå i centrum en dag osv. Jag tycker det är mysigt och en fin tradition.

2010-02-22 @ 18:15:59
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Johanna

så himla fint! är riktigt impad över allt runtomkring som du gjort, dekorerat och haft dej. jag som gjorde egna kort till min sons namngivning som inte ens var hälften så engagerade men tog såååå lång tid att göra. haha. superfina kort! :)

2010-02-22 @ 18:41:13
URL: http://silverdraken.blogg.se/
Postat av: Helena med Eskil

Tycker också att klänningen är jättefin!

2010-02-22 @ 19:06:05
Postat av: Jennie edinge

Menar inte detta som något negativt, utan mer nyfiken.. Hur kommer det sig att Alvin och elmer e så " gammla" när du döper dem?? Jag blev smått hysterisk för att vi fick en doptid denna lördagen som varit, då dante var 11 1/2 vecka, Theodor var knappt 8 veckor och det var helt perfekt åldersmässigt enl mig.. Men alla e juh olika men mest nyfiken på hur du resonerar kring åldern??



Tack igen för att du fått upp mina ögon ang välling/ersättnings debatten..

2010-02-22 @ 19:24:23
Postat av: linjes

Kanonfint alltihopa Alvin såg ut som en liten tjej när han var bebis,jättesöt=)

2010-02-22 @ 19:29:42
Postat av: Carro

Vad heter han mer än Elmer?

2010-02-22 @ 19:38:29
Postat av: Anneli

Herre min skapare!



Jag måste ju bara skriva Beckah att du är ju jätteduktig att fixa och med det fina detaljer!!



Jag är imponerad av alltsammans, du är är minsann en allkonstnär! Dopklänningen skall du vara riktigt stolt över, likaså teckningen, tårtorna du gjorde och de fina inbjudningskorten och tackkorten!



Seriöst, hur bär du dig åt?? Hur många kan sy en dopklänning? Jag kan det verkligen inte och inte heller kan jag göra så fina inbjudningskort. Teckna kan jag definitivt inte!



All beröm till dig!! Verkligen!!



Sedan vill jag också tacka för ett bra inlägg du gjorde om skillnaden mellan ersättning och välling. Trots att jag själv är mamma så kände jag inte till det där om vällingen! Det blev jag väldigt glad av att du skrev! Ingenting som man får veta på BVC inte! TACK!



Ursäkta tjatet om dopklänningen igen, men får man fråga hur du gjorde? Ja jag fattar ju att du sytt den på maskin men sydde du den efter nån "mall" eller hur man säger på syspråk? Brukar du sy annat också som gardiner, barnkläder?



Verkligen fint gjort!!

2010-02-22 @ 20:08:56
Postat av: Johanna

Jag tycker klänningen är jättefin. =)

2010-02-22 @ 20:55:39
URL: http://theomylove.blogg.se/
Postat av: åsa

jättefin dopklänning!

2010-02-22 @ 21:05:56
Postat av: Anna-I kampen mot min 6årings cancer

Jättefint dop ju.

Tyckte om dopklänningen. :-D

2010-02-22 @ 21:41:34
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar



Supertack för alla fina komplimanger!



***



Anledningen till att jag döper sent är för att Victors dop aldrig blev av till han var så där en 8 månader ungefär då jag och kompisen med en jämngammal son kom på att vi skulle ha dubbeldop och då bokade vi en tid i maj så Victor döptes när han var 9,5 månad då.



Att de andra döpts sent (8 mån resp 6 mån) är helt enkelt för att klänningen är i den storleken (ca 80)



***



Elmer heter Elmer Bengt Mathias Ris. Pappa Mathias heter Bengt Mathias Ris. Bengt heter också Alvins och Elmers pappa och även Mathias morfar :-)



Alvin heter som sagt Alvin Ernst Bertil Ris och Victor heter Victor Noah Manuel Larsson. Victor för att det är fint och så hette min morfar Viktor. Noah bara för att det är fint och Manuel heter han efter sin pappas morfar. hans pappa heter också det i andranamn.



***



Oj Anneli; jag blir helt generad ju :-)



Jag har sytt en del men är ingen gud vid maskinen om man säger så ;-) Klänningen är väldigt väldigt enkel i modellen och sydd efter måtten på en av Victors tröjor.



När Alvin var liten sydde jag en del barnkläder :-)



Bland annat en jacka som jag gillade massor och några muddbyxor och shorts.



:-)

2010-02-22 @ 21:48:49
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Maria

Den klänningen e såå fin=) Kommer i håg den från victors & Sebastians dop=)Har du det på film förresten? Annars har jag det på videoband;) Kram

2010-02-22 @ 22:08:45
Postat av: Anonym

Jag tycker att du är alldeles för självkritisk Becka! Här och var smyger det in saker som att det/den som du gjort är ful/fult och det är det inte alls! :) Jag tycker tårtorna var jättefina och en jättekul idé, korten, tackkorten, klänningen var underbara!

Och portträttet! Att du inte skulle kunna rita dina egna barn... Det var ju skitfint! Hur bra som helst!

2010-02-23 @ 07:41:17
Postat av: jessica

tycker porträttet var bra men du kanske tycker det är svårare att rita dina egna då du ser mer än bara ansiktet ( charm och annat som säger mer) men fint e de

2010-02-23 @ 07:53:03
URL: http://metrobloggen.se/fitmom
Postat av: froidan

Kunde inte kommentera igår ;/

Men skulle skriva att klänningen va superfin, du är ju jätteduktig :D Likaså korten, har du gjort dom med? :)

2010-02-23 @ 09:01:07
URL: http://froidans.blogg.se/
Postat av: hanna

klänningen e verkligen jätte fin..duktig du är för hade det inte stått att du själv gjort den hade jag gissat på att den va köpt:=)

2010-02-23 @ 09:07:13
URL: http://knasgravid.blogspot.com
Postat av: Elenor

Klänningen är ju jättefin!! :)

2010-02-23 @ 09:47:30
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Åh tack allesammans. ja, frioda, korten är hemmagjorda :-) inbjudan är ett tjockare brunt papper och ett melerat ljusbrunt papper som jag skrivit ut text och bild på från datorn och sen bara paketsnöre (guldbandet runt om)



Tackkorten är tjockt blått papper, melerat ljusblått papper som jag skrivit ut text och bild på och på andra sidan är foton som jag skrivit ut från datorn på fotopapper. Hemmafotade bilder ;-)



Dopklänningen på framsidan är gjord av ett lager tårtpapper och sen ett lager creppe-papper (hur stavas det?) utanpå och sen en rosett av snöre.



***



Minnes/gästboken är också hemmagjord i smyckningen iaf ;-) ville att den skulle matcha dekorationen så det är helt enkelt påklistrade servetter bland annat.

2010-02-23 @ 10:00:56
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: thile

Holder virkelig med Anneli<3<3<3

Hvordan rekker du med alt? Duktige tjejen <3

2010-02-23 @ 10:34:43
Postat av: Caroline

Här är en till som verkligen gillar dopklänningen.

Kommer dock låta mitt kommande barn att döpas i samma klänning som jag fast byter nog ut sidenbanden.

2010-02-24 @ 12:46:08
Postat av: Trollis

Vilket ENORMT arbete bakom detta dop gumman. Jag tycker tårtorna är superfantastiska! Du är oerhört kreativ! Älskar bilden på A oxå!

2010-02-25 @ 20:23:27
URL: http://www.thinki.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Tack fina Trollis <3

2010-02-25 @ 22:05:18
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback