Borde finnas kurser för sånt här...

Finn ETT fel...





Vi är på Öppna förskolan.

Vi har fikat och jag står och diskar mina grejer. När jag vänder mig om inser jag att jag är ensam i rummet med en bebis. Någon annans bebis. Som sitter i en babysitter som står på ett bord.

Jag är på väg hem och vill inte lämna bebisen helt ensam så jag letar upp mamman som lugnt sitter i ett helt annat rum och pratar med en kompis.

Jag: Ja, alltså ...jag ville bara säga att det står en bebis ensam på ett bord. Tänkte så hen inte ramlar ner eller så...
Mamman (med ett hånflin): Om hen är ensam lär hen ju knappast ta sig ner. Det är ingen fara.
Jag: Nä, men jag tänkte om någon annans barn springer in dit och råkar riva ner babysittern.

Mamman fnyser lite och går sen till sin bebis ...och flyttar babysittern till mitten av bordet och går sedan därifrån igen.

Jag gick hem.

Jag var redan trött på henne sen fikat. Bebisen satt då på golvet i babysittern och skrek för full hals. Mamman brydde sig inte ett skit. Han satt lugnt och matade det större storasyskonet. Till slut reste hon sig äntligen. Men gick inte bort till bebisen, nej hon gick och bredde sig några mackor...!

Alvin blev orolig för bebisen "bebisen ledsen!" sa han och jag fyllde i högt och kraftfullt "Ja-a bebisen är LEDSEN, Staaackars bebisen" inbgen reaktion så jag stod inte ut längre utan gick bort till bebisen och drog upp mössan som satt nerdragen över hela ansiktet, gungade sittern och pratade lugnande med det lilla livet så hen slutade gråta. nästa gång hen grät tog mamman upp sittern på bordet och där satt bebin och gnydde tills hen somnade och blev lämnad där.


När jag kom hem så visade jag den här bilden ovan för Victor. Jag frågade helt neutralt "Ser du något fel". Han sa direkt "ja, man ställer inte en bebis så där". Victor är 11 år.


Får fan ont i magen av sånt här...

Kommentarer
Postat av: thile

Du er så kramgod en mamma du, vennen. Jeg fikk lite ondt av og lese. Godt du fans der for lille bebis....

2010-02-02 @ 16:54:58
Postat av: carin

klart fall av barnmisshandel..



Nog för att jag kan erkänna att IBLAND får bebis skrika LITEN stund, men det är ine mer än högst ett par min, för att man kanske har bytt blöja på ett äldre syskon osv. Men ALDRIG så. Ush.

Beckah, vet du vem det är så tycker jag att det är läga att kontakta socialen just med tanke på den ignorans du fick se idag, plus att hon verkar inte veta om fall risker och dyl med små barn.

Jag hade nog inte kunnat hålla käft, impad att du gjorde det.



mvh carin (6barns mamma)

2010-02-02 @ 17:09:42
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Carin; jag höll ju inte käft. Jag påpekade för henne att det var fel, båda delarna, men jag försökte ju göra det snyggt. Utan att ställa till med en scen, skämma ut henne eller skrämma några barn med att gapa ut min vrede. Jag kunde knappt mata Elmer för jag skakade i hela kroppen av upprördhet.

2010-02-02 @ 17:12:54
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: linjes

Hoppas hon läser din blogg och kommentarerna

2010-02-02 @ 17:23:27
Postat av: Jossie

Carin: Anmäla till soc? Är du verkligen allvarlig?!?!

2010-02-02 @ 17:24:08
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jossie; Varför INTE anmäla till soc? kanske familjen behöver stöd? Någon som kan hjälpa dem och lära dem vad som är lämpligt och inte för att barnen ska ha det bättre hemma sen.



Vasd trodde du soc var till för?

2010-02-02 @ 17:25:55
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Emmelie

Vem fan gör så?? hmm måste va helt blåst!!

2010-02-02 @ 17:45:14
Postat av: Victoria- mamma till tre flickor <3

Usch vad hemskt att läsa! Det där är en sån människa som inte bore ha barn.



Usch tycker så synd om den lilla bebisen. Tur att du visade den lite omtanke iaf när den grät, men fy vilken hjärtlös mamma den måste ha :(

2010-02-02 @ 17:59:45
Postat av: donna

men shit!



När lillan va liten o låg i babysittern så hade jag henne ofta på köksbordet (givetvis ENDAST när jag var i köket) med tanke på att det verkade som att hon blev lugnare då om du förstår. Stod hon på golvet så var hon hysteriskt ledsen o jag kunde inte koncentrera mig på mat, disk osv. Men lämna henne där o sen va i ett annat rum? Aldrig...

2010-02-02 @ 18:04:11
Postat av: Anonym

anmäla till soc är väl lite att ta i... bvc är ju b ättre att kontakta, iaf här finns det utbildningar om barnsäkerhet som alla erbjuds att gå.

2010-02-02 @ 18:05:32
Postat av: malin i trelleborg

Jag har aldrig sett något så dumt! Hur mamma nu än tänkte, så blev det allt fel!

2010-02-02 @ 18:19:40
Postat av: Johanna

Det är inte bara farligt för att någon kan komma och stöta till bebisen eller dyl. Rör sig bebisen häftigt så stolen kommer i gungning (speciellt en sån där sitter skulle jag tro!!) så kan den ju faktiskt trilla från bordet utan att en enda annan människa är i närheten.

Jag trodde det var lika självklart att INTE lämna ett barn i en babysitter på ett bord som det är att inte lämna ett barn själv på ett skötbord och liknande. Helt sjukt.

2010-02-02 @ 18:20:10
Postat av: Karolina

En anmälning till socialen iu detta fallet hade kunnat vara jättebra. Denna mamma har uppenbara problem att knyta an till sitt barn, vilket innebär att barnet troligen inte har någon anknytningsperson. Det är viktig och avgörande del i livet, hur och vilken anknytning man fått det första året. Jag går själv på en anknytningskurs via Socialen som kallas Martemeo. Man ska i stort sett ge all sin tid åt en bebis. Det är därför det är så bra med sjalar och sånt. Då har du din bebis nära dig hela tiden. Blir så ledsen när jag ser den lilla bebisen så ensam och övergiven. Det måste vara en av dom värsta känslorna som finns, övergivenhet....

2010-02-02 @ 18:26:31
URL: http://www.karolina82.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Ja det verkar ju inte helt sunt, man undar hur mamman tänker...:(

2010-02-02 @ 18:40:20
URL: http://metrobloggen.se/Dedes
Postat av: Bodil

Jäkla idiot. Hoppas att hon fick sig en tankeställare iallafall, även om hon verkade nonchig... :/

2010-02-02 @ 18:58:42
URL: http://enmynta.se
Postat av: Amanda & Oscar

Jag hade burit ner bebisen från bordet och tagit in den till mamman. Utan att skämmas. Jag brukar också trösta andras bebisar när mammorna inte bryr sig/hinner...

2010-02-02 @ 19:05:08
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: Jema

Måste erkänna att när S var liten lämnade jag henne uppe på bänken i babysittern ibland. Jag var iofs i rummet och hon hade inte lärt sig sparka och flaxa så mycket än. Anledningen: Det var säkrare där uppe än att leka kanonkula när storebror tryckte ner babysittern i golvet och sen släppte taget.

Av två onda saker...

Fast annars tycker jag att du har helt rätt! Bra att du säger till också.

2010-02-02 @ 19:06:45
Postat av: Josefin

Var det bara du som reagerade? Det är ju också lite skrämmande i så fall.

2010-02-02 @ 19:08:25
URL: http://josefinz.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ja, det var bara jag (och Alvin) som sa något :-/

2010-02-02 @ 19:12:50
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Sofia Svensson

jag älskar din blogg. Jag följer dig här och på FL blir så arg när jag ser sådana saker som du visar på bilden hur kan man som vuxen bete sig så som hon gjorde mot dig vad har du gjort för ont? Det är bra av dig som uppmärksammar sådana saker man ställer inte ett barn på ett bord om man är vid sina sinnens fulla bruk. Men hon tycker väl att hon är det så vi får väl ha överseende. Ha en underbar kväll kram till dig Victor, Alvin och Elmer

2010-02-02 @ 19:19:06
URL: http://badromancehappymarriage.blogg.se/
Postat av: Helena med Eskil

Usch, klarar inte av sånt här! :-( Klarar inte av det faktum att inte alla barn är väl omhändertagna av sina föräldrar. Det ser så j**la illa ut att man vill gråta.

2010-02-02 @ 19:19:17
Postat av: MP

Onödigt slöseri med soc resurser på detta, i nuläget iaf. Undrar en sak, du var på öppna förskolan? Fanns det ingen personal där? Såg de barnet på bordet? De borde ju kunna börja med att prata med mamman, får de inget gehör så kan de ju isf prata med soc... Men anmäla bara så där.. hon kan ju haft en dålig natt osv... Döm inte innan man har lite mer kött på benen...

2010-02-02 @ 19:38:56
Postat av: Tes

USCH, jag får ONT i magen när jag ser bilden å läser de du skrivit... HUR kan man vara så mot sitt eget barn?? jag fattar inte.. de måste vara ett ANTAL skruvar lösa innanför pannbenet på den mamman...



Och NEJ, jag är själv inte en felfri mamma, men aldrig att jag skulle göra så...!!!!!

2010-02-02 @ 20:13:40
Postat av: Viktkamp

usch va hemskt, så ska det inte få gå till!!!

2010-02-02 @ 20:29:45
URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Postat av: [email protected]

Skulle aldrig våga lämna mitt barn så vågar knapp lämna Eddie på golvet i ringen till babygymmet du har ju samma och vet vad jag menar för nu vänder han sig om och lägger sig på mage finns bilder på bloggen. Ja överbeskyddande mamma kanske men är så rädd att han ska skada huvudet ....



mvh emma

2010-02-02 @ 20:31:49
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/index.html
Postat av: Suzan

Usch... Jag blir uppriktigt ledsen och arg när jag läser ditt inlägg. Kombinationen av det du beskriver gör att jag håller med många andra, kontakta soc. Det där handlar inte om att man inte är medveten om risker, har en dålig dag eller låter sitt barn skrika en liten stund. Det där är något helt annat och troligen allvarligt. Jag tycker så synd om barnet. Det där hade lyckligtvis aldrig hänt på ÖF där vi gick, den personalen skulle ha sagt ifrån på skarpen.

2010-02-02 @ 20:40:10
URL: http://suzantycker.blogg.se/
Postat av: dianaväntarnr4

man kan ju ha sittern på bordet om man själv sitter där eller är där..absolut inte när andra större barn är i närheten och kan råka dra ner den osv...ush och fy!och sen bara skita i ungen när den skriker...fy vad arg man blir!

2010-02-02 @ 20:45:02
URL: http://dianaws.blogg.se/
Postat av: Anna

Jossie; Varför INTE anmäla till soc? kanske familjen behöver stöd? Någon som kan hjälpa dem och lära dem vad som är lämpligt och inte för att barnen ska ha det bättre hemma sen.



Vasd trodde du soc var till för?



Ja Beckah kan inte du berätta vad socialen är till för du har ju erfarenhet utav soc.

Ärligt talat så tror jag du blev konspirerad utav mammorna på ÖF. Slår vad om ditt socbidrag om att denna mamma testade dig kollade hur snabbt du sprang hem och började blogga hänga ut denna mamma så nu sitter med sina vänninor och skrattar rått åt dig hur patetisk du är.



Guds lilla svarta bb liksom. Skenheliga praktmamma

2010-02-02 @ 20:52:39
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Om denna mamma använda sitt barn för att testa mig, alltså utsatte sitt barn för hjärtskärande skrik och risken att trilla ner från ett bord och slå ihjäl sig... ja i så fall är hon sjukare i huvudet än om hon bara gjorde dessa saker för att hon inte vet bättre.

2010-02-02 @ 20:57:26
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: ☆ Carlosa

folk som gör så borde bli tvingade till kurser som lär de att ta hand om deras barn :O

2010-02-02 @ 21:02:47
URL: http://glaamourgirl.blogg.se/
Postat av: Helene

Man får ofta ont i magen på öf! :-(

En gång hittade jag en ensam bäbis på ett skötbord utanför toaletterna, stod såklart kvar och vaktade den tills mamman var klar på toa och frågade om hon verkligen vågade lämna den sådär "jo, hon rör sig ju inte så mycket!" Bäbisen var minst 3-4 månader.

Skrikande bäbisar och obrydda mammor är också väldigt vanligt. Jag blir jättestressad (alla säger att man blir mindre och mindre stressad ju fler barn man har... skitsnack, om jag så hade tio barn så skulle jag inte låta en liten bäbis skrika mer än absolut nödvändigt.)

2010-02-02 @ 21:32:36
Postat av: Zandra

Ja fy sånt får jag också ont i magen av =(.

Det är sådanna händelser som får mig att pussa lite extra på mina barn, speciellt på min lilla bäbis.

Sen verkar det ju nästan som att denna mamman fått typ nån förlossningspsykos eller nått eller så har hon det kanske bara jobbigt hemma typ att bäbisen ofta är ledsen och att hon inte har nån avlastning eller nått....

2010-02-02 @ 21:33:42
URL: http://tokiga2barnsmamman.blogspot.com
Postat av: Sarah

Ja, än är den siste idioten inte född. skakar på huvudet



Dock är jag lite förvånad, vart är "fröknarna"?

Det är ju deras uppgift att belysa den inkompetenta modern att man inte gör så och att hon utsätter sitt barn för fara (vilket hon uppenbarligen själv inte kan inse).



En stor ros till dig som ingrep och vågade det tyvärr alldeles för få mammor vågar.♥

2010-02-02 @ 21:55:19
URL: http://minatankar-minaord.blogspot.com/
Postat av: Petra

När jag såg kortet tänkte jag med en gång att det är inte ETT fel där...det är TVÅ, en babysitter med bebis i på bordet, och att det är helt tomt på folk...inte en enda människa!! Mamman till detta barn kanske skulle skaffat sig en docka istället för ett barn.

2010-02-02 @ 21:56:44
URL: http://jimmyssyster.blogg.se/
Postat av: Cdot

Fy fan va ont i magen jag får när jag läser detta inlägg.

2010-02-02 @ 22:23:02
Postat av: Sandra

Sjukt.Får ont i magen.Speciellt när man suttit och läst på en massa minnessidor för barn som dött pga ignorans och liknande!Fy fan för sånt här.Hoppas verkligen någon tar tag i denna person.Om hon ignorerar en liten bebis med en massa folk runtomkring tänk då när de är hemma!Anmäl henne!!

2010-02-02 @ 22:25:35
Postat av: Linda 3-barnsmor

Du kan väl hålla ett öga på denna ansvarlösa mamman. Kolla henne på ett diskret sätt nästa gång ni är på öppnis. Få du olustkänslor i magen eller märker konstigheter, så anmäl till soc!!! Helt klart att man ska anmäla när man ser barnmisshandel el. dyl.

2010-02-02 @ 22:29:51
Postat av: froidan

Stackars bebis :( Och varför inte bara ta med sig barnet dit hon satt? Varför låta han/hon sitta på ett bord, helt själv? Nej, helt sjukt tycker jag!!

2010-02-03 @ 00:24:20
URL: http://froidans.blogg.se/
Postat av: Geshiia - mamma till två pojkar

Får med ont i magen av att se och läsa detta. :(

2010-02-03 @ 06:35:32
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Madeléne

Jag tycker inte heller det är okej över huvud taget att låta bebisen ignoreras på detta sätt. Tyckte du skötte det snyggt.



Sedan vet man ju inte bakrunden till varför föräldren lät barnet gnälla. Kan ju finnas massor olika anledningar som kan göra att detta hände. Dock gör inte det föräldren gjorde okej för det, men kanske inte anmäla till socialen fall.



Upprepas detta vid flera tillfällen så är det ju jätte bra att det finns ansvariga personer som faktiskt observerar och är berädda att ringa ngn högre makt.. det är jätte bra..

Men efter en händelse, kanske en dålig dag för föräldern så är det kanske inte nödvändigt.

Föräldren kanske tog det hela med ignorans för att den ej gillade att bli tillsagd?



Men som sakt man får ju även känna av läget i luften, och det var ju endast du som var där faktiskt. SÅ jag tycker du ska göra vad som du anser är bäst så vet du att du gjort så gott du kunnat för den lilla bebisen

2010-02-03 @ 08:42:35
Postat av: Jennie

Bra att du reagerade! Jag tror att många drar sig från att säga till är just bemötandet du fick tillbaka. Det är uppenbarlign SÅ hemskt och elakt att påpeka saker som handlar om andras barn. Jag personligen skulle uppskatta om någon annan mamma sa till mitt barn, om han är dum mot nått annat barn. Inte för att jag släpper honom vind för våg, men ibland så missar man saker.

2010-02-03 @ 11:49:12
Postat av: ida

Ja vad ska man säga?

Man får ju ont i magen när man ser/läser om det här, har hon ingen modersinstinkt alls som sätter in och liksom ger hjärnana en signal att det där är ett farligt läge för sin lilla bebis?

2010-02-03 @ 11:49:48
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: Tanya

Jag måste inflika med en liten tankeställare till er som faktiskt har haft babysittern på bord, soffa o dyl.

Jag har 3 barn och har inför varje förlossning fått en broschyr med säkerhetstänk. Bla att aldrig ställa sittern någon annanstans än på golvet.

När jag fick mitt tredje barn gjorde jag det ändå. Jag satt vid köksbordet och hade sonen i sittern bredvid på soffan. Jag satt och skrev, han sov och allt var lugnt.

Plötsligt brakar sittern i golvet, hur vet jag fortfarande inte, och pojken faller handlöst.

Som tur var landade han på vår hund som var klipsk nog att ligga kvar..



Att åka till akuten med en bebis på tre dagar är inget som får en att vinna bästa pris som mamma direkt.

2010-02-03 @ 16:39:50
Postat av: Tina

Ang Signatur Anna. Hon som kallade dig skenheliga praktmamma.

Nästan så jag får vibbar att det var hon som satt den lille stackarn ensam på ett bord. Om så inte är fallet så kommer hon garanterat göra det om hon får barn hoppas inte.

Jag tycker du ska ta och printa ut bilden du har här på bloggen och sätta upp den på anslagstavlan. Fast det verkar helt otroligt så kan det ju finnas, bevisligen, föräldrar som kanske inte alls skulle må så dåligt av lite info.



Det gör ont i magen på mig när jag läser det du skrivit om demma mamma och hennes barn. Om detta var det hon visar upp bland folk på öppna förskolan, hur är hon då hemma i sin lägenhet? Där ingen ser?

Anmäla till soc låter kanske hårt, men det är ju i det här fallet inte för att vara elak utan för att det helt klart brister i helt vanligt sunt bondförnuft. Denna situation är nog inte de enda denna mamma inte vet vad som är rätt och fel.



Till Rebeckah: Jag har aldrig skrivit i denna blogg förut, men läst den då och då. Jag har 2 nu vuxna barn. Men vad jag önskar att jag hade haft det skinn på näsan som du verkar ha. Tänk om jag haft bättre självförtroende och satt ner foten ordentligt när mina barn for illa, t ex i skolan.

Jag håller inte med dig i allt, men jag respekterar dig och jag tycker du verkar vara en mycket bra och förnuftig mamma. Dina barn har tur.

2010-02-03 @ 20:10:48
Postat av: Kristin

Jag tycker inte heller det är fel att anmäla en sån här sak till soc. Om inte annat för att hon ska lära sig en och en annan läxa. Eller få hjälp, för det verkar hon sannerligen behöva.

Jag mår dåligt av tanken på hur barnet blir behandlat hemma, när hon är själv med barnet. Fy fasen :-(

2010-02-03 @ 22:19:25
URL: http://ekens.blogg.se/
Postat av: Johanna - mamma till Leia

fyfan vilken mamma.. tur att det finns folk som bryr sig!

2010-02-04 @ 09:04:06
URL: http://johannaostblom.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Barnmisshandel läser jag några gånger, och funderar. Jag kan inte förstå hur det här skulle vara misshandel? Ansvarslöst beteende och brist på skruvar i hjärnan, men ingen misshandel. Men som någon annan skrev, det kan ha varit en dålig dag, alla har vi såna ibland. Jag försvarar inte beteendet, men tycker många här drar lite för hastiga slutsatser. Dessutom anmäler man ingen till soc grundat på något man sett en gång. Man måste veta en aning mer om familjen för att kunna gå in och röra runt i deras liv sådär. Bara en tanke...

2010-02-04 @ 12:39:33
URL: http://cezeline.blogspot.com
Postat av: Saos.blogg.se - Årets första tävling är uppe!

Men fy vad hemskt! Vilken jävla människa!

2010-02-04 @ 21:51:01
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: AH

Tycker de e helt fantastiskt hur människor orkar bry sig om en liten skitsak..

Orka liksom!!

2010-02-05 @ 09:19:17


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback