Men fan också! HUR kan man ha en sån otur??!!!

H-E-L-V-E-T-E

Jag har varit på lektion nu på morgonen så jag hade Elmer på dagis och skulle hämta honom före lunch. Precis när jag kommer hem ringer dagis: Elmer har spytt! Så jag går och hämtar honom och frågar när var hur osv. De har suttit och ätit frukt och sen började Elmer spy, la en fontänspya.

Jag tar hem honom och han är hur pigg som helst, har ingen feber och verkar må jättebra. För mig låter det mer som att han fick kväljningar och spydde för att han är snorig och slemmig i halsen och åt frukt som retade lite så han spydde.

Men, eftersom vi ska till barncancercentrum där det går barn med nedsatt immunförsvar så vill man inte ta några risker självklart. Så jag ringde dit och försökte berätta läget men hade inte ens hunnit säga färdigt första meningen innan den fittiga sura sköterskan (eller vad hon nu var) försökte sammanfatta: "Okej, så Elmer Ris är sjuk och kommer inte". Nää han är inte sjuk! försökte förklara igen men hon lyssnade inte var SKITOTREVLIG för att jag ens försökte förklara och fräste att de sätter upp en ny tid istället. jag svarade "Nä, skit i det helt" och la på.

Jag förstår att de inte vågar ta emot honom, det var lixom därför jag ringde! Hade det varit något annat ställe vi skulle till än detta så hade jag inte ringt, då hade jag sett hur han mådde och avgjort utifrån det de närmsta timmarna om han har magsjuka eller bara råkade spy. Men hon kunde ju lyssnat och varit trevlig herregud! vad fanns det för anledning att bete sig som en idiot, det var ju inte direkt så att jag dök upp där med ett magsjukt barn - jag RINGDE om ett eventuellt men mest troligt inte magsjukt barn men hon behandlade mig som om jag stod i korridoren och spred magsjuka!

Nä nu skiter jag i det här. Jag tänker inte åka med honom till Göteborg, tänker inte göra några biopsier och tänker inte gå på hans kontroller med blodprover och läkarbesök. Jag orkar inte mer, nu räcker det. Han har hittills inte mått dåligt allmänt och skulle sjukdomen sprida sig så han blir allvarligt sjuk så kommer jag INTE missa det och då kan jag söka vård DÅ.

Fuck this...

Kommentarer
Postat av: ak

Usch du har det verkligen superjobbigt, det vet man ju bara av det man läser i bloggen. Ingen mamma skulle vilja bära på den oro du har. Jag blir lite orolig att det blir för mycket för dig. Finns det NÅN som kan rycka in och hjälpa dig med allt praktiskt? Har du inte några systrar på nära håll som (hallå syrrorna som läser!!!:))kan komma och städa av och sätta upp en julstjärna, låta dig gå en promenad eller ligga på soffan ett par timmar i lugn och ro? Kan du be pappan om mer hjälp?



När det gäller sköterskan förstår jag mycket väl att du känner dig felaktigt bemött men hon har väl sina rutiner....och kanske lite taskig social kompetens:P men det är väl inte för sent att ringa upp när du fått vila dig lite och be om en ny tid? De borde ju vara tacksamma att du tog ditt ansvar när det gäller eventuell smitta och då ge dig en tid så snart som det bara går?



Hoppas du snart får lite mer ork, håller tummarna att det kommer stöd och omsorger åt ditt håll för det behöver du. NU!

2010-12-02 @ 10:40:45
Postat av: Linda

Förstår att du har det svårt. Men jag blir illa berörd hur du reagerar. Varför inte bara boka en ny tid. Ta inga risker vid maginfluensa om det nu är det. Klart du måste ta dig till Göteborg med Elmer. Kanske det är dax att hans pappa tar över mer. Det är skitjobbigt när ens barn är sjuka. Men du ska straffa vården genom att inte sätta upp en ny tid. Men den det straffar är ELmer som kanske behöver sin vård tidigare. Känns som du skulle behöva lite stöd i vardagen. Avlastning eller ngt. Så du kan bygga upp dig själv med din bakgrund. Alvin ser inte lika glad ut på bilderna längre.

2010-12-02 @ 10:41:57
Postat av: Sara

Alltså, jag förstår att det är extremt jobbigt för dig att gå igenom det du gör, och att telefonsamtalet blev en droppe som fick bägaren att rinna över lite. Men jag kan verkligen inte förstå ditt beslut att strunta i en ny tid? :O Folk som låter otrevliga i telefon råkar man ju ut för hela tiden, det är ingenting man behöver ta personligt? Och verkligen inget som skall behöva gå ut över ditt barns hälsoundersökningar? Det är väl för böveln inte telefonsköterskan som ska undersöka honom.



Dessutom tycker jag att du verkar överreagera, utifrån hur du beskirver samtalet här.



Hoppas Elmer inte är magsjuk och att han får en ny tid snart!

2010-12-02 @ 11:23:22
Postat av: Angelica

...usch vad trist för er!! Och himla tråkig attityd och extremt dålig service känsla från sjukhuset! Men klart att Elmer skall dit...ryck upp dig vännen, sänk dig inte till samma nivå som den från sjukhuset...ring nu upp och var extremt övertrevlig, förklara läget ...att du blev arg(förbannad) över bemötandet och boka om... Du behöver att komma dit, förhoppningsvis inte Elmer...<3...jag menar att han efter sitt besök där är frisk förstås<3 positiva förväntningar<3 kram på dig, lägg inte din energi på sådanna här "skit saker"!! Kramar<3

2010-12-02 @ 11:24:20
Postat av: L

det dummaste sättet att bemöta en otrevlig person på är ju att vara likadan tillbaka. klart du kommer märka om han blir allvarligt sjuk, men tänk om det är för sent då?

2010-12-02 @ 13:14:32
Postat av: Malin

Till skillnad från några kommentatorer förstår jag din ilska. Jag har gång efter annan varit fly förbannad på västra götalands vård. Speciellt när det gäller sjukhusen. Och ja, det specifika sjukhuset du nämner med. Jag förstår att du tröttnar och vill ge upp. Du har ju levt med denna oro hela Elmers liv och den kamp du fört med sjukvården är oacceptabel. Som sagt, jag förstår din uppgivenhet och ilska.



Hade situationen handlat om en akut sjukdom hade hela karusellen antagligen gått snabbt, men när det rör sig om en vilande (som jag antar att LCH på Elmer är, ursäkta att jag inte är så insatt), så tar det hela tid, kraft och ork- från dig! Jag har själv fört den kampen med mitt oförklarliga höga blodtryck. Det är "för högt för en så ung" men ändå lyckas de inte finna någon orsak. Jag vill absolut inte jämföra sjukdomar, bara erfarenheten av vården och att tappa orken.



Tycker dock ovanstående har bra tips. Låt/kräv av M att han tar mer ansvar! Nu har vi iofs ingen koll på hur er relation ser ut (förutsätter att han ör insatt i Elmers liv han med ;-) ), men det låter verkligen som att han inte deltar i det sjukvårdsrelaterade kring Elmer, iaf inte läkarbesök. Återigen, ursäkta att jag inte är så insatt. Ska inte ta så mycket för givet! Men det kan ju vara något värt att tänka på iaf...



Vad gäller Elmer, ja, jag tycker du kan ta det lugnt. Landa i de svar ni fått från sjukhusen. Ta tiden som den kommer. Du lär märka när/om Elmer försämras. Du verkar som sagt ha en del info på dina fötter om hur LCH kan te sig. Men om du hittar orken igen, tycker jag du skal ta elmer till GBG för den där undersökningen!



Lycka till nu och ursäkta för mitt långa inlägg, men du berörde mig verkligen i dett inlägg!

2010-12-02 @ 13:18:08
URL: http://nilam-in-toto.blogspot.com
Postat av: Linda

nä du överreagerar inte Beckah! Klart orken tryter till slut när bara massa motgångar kommer i vägen. En sköterska på ett sånt ställe som en barncancermottagning måste vara lite mer pedagogisk och kunna möta alla former av människor som går igenom en svår tid.

Samla dig, lugna dig, va med barnen, när ny ork infinner sig bokar du ny tid och berättar att du sist fick ett otrevligt bemötande och hoppas de nu kommer ta dig på allvar.

kram

2010-12-02 @ 14:27:19
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: Emelie

Ibland vill jag också bara skita i allt, stanna hemma och ge fingret till allt vad sjukhus och äckliga sekreterare heter. MEN jag gör inte det och det kommer du inte heller göra när du andats en stund. Kämpa på Beckah!!!!!

Postat av: Carro

Men beckah glom inte att du inte ar ensam i detta. Lamna over sjukhusbesoken till M for ett tag. Jag vet att du vill vara involverad osv, men det kan val inte vara ratt att det alltid e du som ska ta ledigt fran skolan? Din skola ar minst lika viktig! Har foljt dig sa otroligt lange nu, och hejar alltid pa dig!

2010-12-02 @ 15:23:34
Postat av: sonja

ifall läget varit annat hade du kunnat ta det här på ett annat sätt, skita i sköterskan och ta nya tag lätt som en plätt. Men nu är ju inte läget så. Nu är ju läget så att du är urtrött och inte orkar fler motgångar. Att hon var otrevlig var bara ännu en sak som ansträngde din redan fyllda bägare . När du låtit det rinna av lite kommer du ha mer att ta av ! Förstår dig! Ibland MÅSTE du ju bli förbannad!

2010-12-02 @ 15:36:00
URL: http://teckningsbloggen.se
Postat av: thile

Jeg vil så gjerne sende deg hjertet mitt, gumman. Usch, så kjempig du har det nå♥



Varm klem

2010-12-02 @ 17:53:44
Postat av: Martina

Fförstår mig inte på folk inom vården som beter sig på det där viset...surkärringen!

Men du, klart du måste ta Elmer till cancerläkarn. Eller som någon annan också nämnde här... du behöver avlastning, kanske dags att sätta ner foten och dra med M också?

2010-12-03 @ 12:37:11
URL: http://ytterligare.blogspot.com


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback