Nu ska ni få höra (om allt möjligt i vårat liv just nu)

Trött och tråkig!

Jag är så sjukt trött hela tiden. Har inte alls kommit in i detta ännu men det är skönt att göra något på dagarna iallafall :-)

Skolan har kommit igång ordentligt. Dags att börja plugga men jag får ta och sköta det på dagtid, jag har ju en hel del håltimmar och så. Hemma är det svårt när barnen är med.

Jag har bytt ut Matte B mot Matte B light vilket innebär att jag går hos en lärare som är mycket bättre för sådana som mig och så har vi två lektionspass i veckan och massor av verkstadstid. Nästa vecka ska hon göra ett dyskalkylitest med mig också men vi är väl rätt överrens om att det nog är det som det handlar om för mig. Synd att ingen fångade upp detta när jag gick i grundskolan men då fanns det inget som hette dyskalkyli, det var ju typ knappt att man pratade om dyslexi då.

De andra kurserna känns det däremot lugnt med. hade första lektionen i Svenska C idag med och det har jag sett fram emot. Det är nog favoritkursen den här terminen. Ska bli skitkul! Engelskan är också ganska kul, nu senaste året har jag ju verkligen fått använda min engelska massor också på grund av Elmers sjukdom.

Fick frågan häromdagen hur det är med min mamma och svaret är att jag inte vet. För ett tag sen frågade jag men då hade hon inte ens fått någon ny kallelse. tror vården skiter ganska fett i henne ärligt talat. De hoppas väl på att hon ska dö snart så de slipper lägga mer tid på hennes fall.

Lite tvärt emot hur Elmer blir behandlad med andra ord. Förbannad jävla tur det iallafall! Jag har flera experter världen över som gladerligen sitter och svarar på mina mail, en av dem har jag till och med på Facebook haha :-D professor McClain :-) väldigt gullig läkare. Sen har vi Elmers hudläkare som alltid funnits för Elmer så fort det behövts. Nu tittade hon på mailade bilder och gav en tid tre dagar senare. Hur ofta händer sånt inom vården annars? Aldrig. Sen så har vi såklart Elmers huvudansvariga läkare som varit fantastisk hela året. Alltid noggrann, tar sig tid, tar mig på allvar, kollar upp osv. Vi har en väldig tur, men jag vet ju också att det beror på att han har en så väldigt ovanlig sjukdom. Eller ovanliga sjukdomar rättare sagt.

Imorgon är det dags för läkarbesöket äntligen. Finns så himla mycket som hänt i sommar att ta upp. Prickarna är kvar och jag har svårt att se att de skulle försvinna plötsligt tills imorgon. Däremot är den prickigaste höften mycket bättre nu. Dvs de prickar han hade där har blivit små och bleka men det har också kommit någon enstaka ny, stor röd. Vi får se hur han ser ut imorgon, om det är noll, en eller 50 prickar ;-)

Vad mer händer här hos oss då?

Alvin har slutat med nattblöja. Ja jag vet, han är asgammal (3 år + 3 månader nästan) men grejen är ju att han sovit i min säng så jag har varit lat med det där, inte så kul att träna bort nattblöja medan man samsover. Men nu i helgen så ställde jag hans säng bredvid min så han ska börja sova i den. Jag har räknat med att det kommer ta en vecka eller så. Han har varit torr dagtid sen han var 22 månader så toaletten är ju inte främmande.

Två nätter har han sovit utan blöja nu. Första natten vaknade han och gick på toa vid midnatt men sen kissade han i sömnen kl 6 må morgonen. Andra natten (natten till idag alltså) gick han också på toa vid midnatt och sängen var torr när han klev upp på morgonen :-) Vi får se hur det går i natt.

Vad mer?

Jo just ja, vi har ingen TV längre. Vilken plåga!


För exakt 10 år sen så köpte jag den billigaste 28 tums tjock-TV:n jag hittade. En SABA för 5000 kronor. Fatta hur lite det var för en TV på den tiden ;-)

Den har hängt med sen dess. Fjärrkontrollen dog för så där 5 år sen och ersattes av en universalkontroll som också den dog. Ny kontroll - borta den med. Den tredje kontrollen har jävlats med oss sen den flyttade in. Kanalerna sitter på fel plats, det går inte fixa manuellt med knappar på TV:n och går inte fixa med kontrollen för det finns inget på kontrollen som gör detta. Så det har bara varit att acceptera att kanalerna sitter huller om buller.

För ca 1 år sen (eller är det 2?) hände något så varje gång man sätter igång TV:n efter den varit avstängd så blir det helt blått, denna blå sida kan endast tas bort genom att trycka "exit" på fjärrkontrollen.

Iförrgår dog även denna kontroll efter att ha varit döende lääänge. Glapp och trasig och jävlig och nu är den död helt. Inte ens splitter nya fina batterier kunde få liv i den.

TV:n funkar alltså MEN sätter vi igång den så kommer det bara blått :-) och det går ju inte få bort utan kontrollen så vi kan inte ens använda den ALLS.

Jag tänker INTE köpa ännu en kontroll åt den gamla fula tjock-TV:n för nu får det vara bra :-) 10 år får man vara nöjd med faktiskt.

MÅSTE verkligen skaffa en ny TV snarast! Det är inte alls kul att vara utan!

Det roligaste är att syrran frågade på Victors kalas, eller rättare sagt sa att jag för fan måste ta och skaffa en ny TV snart och jag ba näää det är inget fel på min TV och den duger så bra medan barnen är små och har sönder allt i deras väg. Sen händer detta samma kväll. Jävla osis då!

Nej nu ska jag hänga tvätten som jag precis tvättat om för tredje gången för att jag varit för trött för att hänga upp den. Jaaa jag vet, så jäkla lamt men aaa jag har varit för trött helt enkelt.

En kopp kaffe först bara ;-)



Kommentarer
Postat av: Charlotte

Hej! Jag brukar kika in här, inte kommentera särskillt ofta men är ofta kritisk till mycket jag läser...vi ser saker på olika sätt helt enkelt! Men nu måste jag skriva lite beröm, man ska ha beröm när man förtjänar det och det gör du! Du är fantastisk! Du är så duktig, engagerad som mamma, du är så duktig som inte bara "går under" av allt med Elmers sjukdom, du tar tag i saker och ser till att du får hjälp och framförallt du lyckas med saker som få mammor skulle klara av, du tar för dig och ser alltid till dina barns bästa! Du är påläst och extremt kunnig på svåra områden! Även om vi inte alls är lika du och jag, förutom att vi har 3barn (jag har snart 3barn) med olika pappor och är lika gamla, så finns typ ingen likhet alls men jag beundrar dej och ditt sätt att leva livet, du är oerhört stark och då jag vet att du inte har någon familj (eller jo, dina systrar) så krävs det ännu mer av dig än ngn som mig som har underbara föräldrar, jättebra svärföräldrar och en fantastisk man! Massa styrka till dej!

2010-08-24 @ 19:03:22
Postat av: Angelica/Jeka

Nä det där med samsovning och sluta med natt blöja är ju så där kul.

Men det har funkat bra här, bara vid 4 tillfällen har grabben kissat under natten, plus en gång då han inte kissa i sängen utan på min mage. Han har en tendens att sova halvt uppe på mig.

Skönt att vakna av något varmt på magen..haha



Lycka till imorn med Elmer. Hoppas verkligen det visar sig att det inte är något "allvarligt".

2010-08-24 @ 19:05:02
URL: http://angelicaheltenkelt.blogspot.com
Postat av: Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg...

Har en bättre begagnad 28 tums tjockis med fungerande fjärrkontroll om du vill ha. Har för mig att den är fem-sex år gammal. Kan köra hem den till dig om du vill.



Kram!

2010-08-24 @ 19:56:36
URL: http://www.annsann.com
Postat av: Elenor

Här har Kristoffer slutat med blöja dagtid nu i sommar och går på pottan, Sebastian har noll planer på att gå på pottan/toaletten. Försöker iaf få han att sitta på pottan på kvällen, började ju så med K. Måste ju börja nånstans.

Går K på pottan på kvällen (inte alltid han har samma plan som oss)så är blöjan torr 9 av 10 mornar. KLanske läge att testa utan blöja på natten nu när jag är sj.skriven en vecka och inte behöver kliva upp kl 5 ... (om det blir många olyckor på natten är det inte så kul att springa massa när amn ska upp kl 5, lär ju hända olycka vare sig jag ska jobba eller inte)

2010-08-24 @ 20:29:34
Postat av: froidan

Fast hur tränar man bort blöjan på natten då? Min äldsta blir 4år i februari och sover fortfarande med blöja! Han är blöjfri om dagarna så där är det inga problem, men 8 av 10ggr så är det kiss i blöjan när han vaknar.



I maj sov han nästan varje natt utan blöja och hände nästan aldrig någon olycka, sen flyttade vi 1a juni och efter det var det blött i hans säng varje morgon så då fick han ha blöja igen, och har fortfarande!

2010-08-24 @ 21:51:01
URL: http://froidans.blogg.se/
Postat av: emma

Innan du kastar in handduken med tv'n så testa detta, tryck på on/off knappen på tv'n jätte snabbt i ett par minuter, tryck till du tycker det borde vara nog och sedan en stund till. min svåger gjorde samma sak med vår tjock tv när den bara var helt blå. den funkade och vi hade en fungerande tv i ett par år till. Lycka till!

2010-08-24 @ 21:54:09
Postat av: Micaela

Hej!



Ville bara säga att ett kort på Elmer ligger ute på Facebook.

På ett sån där test: " Hur många barn får du i framtiden"



Samma bild som ligger sist i din förlossningsberättelse. Men prickarna är redigerade.



Tänkte bara att du ville veta ifall du inte har godkänt bilden.

Antar att du inte har gjort det.



Mvh Micaela

2010-08-24 @ 22:23:35
URL: http://zmicca.wordpress.com
Postat av: Trulsa

Synd att du inte bor på vettigt avstånd för i så fall hade du kunnat få vår gamla tjock-tv. Fick nyligen en platt-tv av en kompis som köpt ny så vi har en över... Kul att allting går bra annars och hoppas att du bara har dumma förkylningsprickar på Elmer (Även om jag vet att du sagt att det inte är det så hade det varit toppen om det hade kunnat vara det) Vill ju att Elmer ska få vara frisk och kry...

2010-08-24 @ 22:58:23
URL: http://trulsamin.blogg.se/
Postat av: Angelica

Det är väl Beckah som har gjort testet... Annars är det så att lägger man ut bilder på FB så förlorar man rättigheterna till de och de kan användas till precis vad som helst!

2010-08-24 @ 23:17:08
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Japp, jag har gjort applikationen :-)



Men det är bra att ni håller koll :-) <3

2010-08-25 @ 00:03:43
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Fia

haha vad kul så det var verkligen Elmer på Fb, jag kände igen bebisen liksom men kunde inte placera men sen kom jag på att det måste varit han och försökte klicka på bilden för att se om det stod ngt men det gjorde det inte....Kul hur gör man sånna tester

2010-08-25 @ 08:01:46
Postat av: Jannike

Lycka till idag! Jag hoppas du får bra svar! Kram

2010-08-25 @ 09:27:15
URL: http://jannikejarlbrink.blogg.se/
Postat av: milimina

är man asgammal om man är strax över tre år och har nattblöja? dina ordval gör mig lite ledsen, och arg faktiskt. du antyder att barn som är så gamla eller äldre verkligen borde ha slutat med såna barnsligheter, men det är många barn som inte kan reglera kiss på natten fast de är så "gamla". den medicinska gränsen går först vid 6 års ålder.



jag tror inte att du menar det så, men det lät väldigt illa. och jag som har en fyraåring med nattblöja tar förstås åt mig, delvis för att det låter som om vi är lata som inte tränat bort det (du kallade dig själv lat), alt att det är nåt fel om man inte slutat kissa på natten i den åldern.

2010-08-25 @ 12:14:20
Postat av: Mia

Hoppas det gått bra på sjukhuset idag.

2010-08-25 @ 16:21:20
URL: http://wenne.blogg.se/
Postat av: Erica

Gör ett antagande nu att du inte vill slänga bort 10 000 på en tv så tänkte komma med ett tips!

Min mamma har inte bra ekonomi, så hon gick till en vanlig affär (coop forum) till tv avdelningen och frågade om dom hade några tvar som skule gå ut ur sortimentet snart och ifall hon skulle få kunna köpa det skyldexemplaret då.

Och det fick hon! En 37 tums platt tv för 2000 kronor.

(och att det vart skyltexemplar märks inte, aldrig haft en sån bra tv som vi har nu)

2010-08-25 @ 16:58:26
URL: http://duveterica.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback