Teckenspråk för Elmer

På kvällen innan Elmer skulle sova så testade jag att lära honom ett ord - ett tecken. Jag gav honom ordet "lampa" med teckenspråk. Gossen blev överlycklig och lärde sig direkt. Det ser förvisso mer ut som att han vinkar men man fattar ändå att det är lampa han tecknar eftersom han sträcker upp handen mot lampan och vänder handen så som jag gör.

Världens bredaste leende :-)

Jag minns inga fler tecken, jag försökte mig på lite "Babytecken" med Alvin när han var bebis men det rann ut i sanden. Nu ska jag försöka lära mig igen och testa med Elmer och se hur det går.

Det är ju inte alls säkert att han verkligen hör dåligt, det måste till lite mer tester för det men eftersom jag känt detta på mig hela året och nu fick vatten på kvarn så kan det ju vara lämpligt att testa att teckna. I vilket fall så är det ju inte negativt, tvärt om så är det en bra grej med babytecken för fullt hörande barn. Det var ju därför jag testade med Alvin en sväng. Alvin kunde teckna lampa när han var 6 (eller 5?) månader. Om jag inte minns fel var det hans första ord, före han sa något.

Nåja, vi får se vad det blir av detta. Jag bara hoppas att det inte har med LCH i öronen att göra så är jag nöjd, även om han hör illa. Han är ju inte döv och skulle han höra illa så finns det massor man kan göra så det inte påverkar hans liv.

Vad jag gör uppe mitt i natten? Nej jag har inte suttit uppe så här länge ;-) jag somnade när jag nattade barn och vaknade mitt i natten :-) ska försöka lägga mig snart igen och få en stund sömn till.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Har läst din blogg ett tag nu men aldrig skrivit något. Vi använder tecken som stöd till vår äldsta tjej och har gjort det ett tag. På denna sida fick jag lite inspirationsbilder: http://www.teckna.se/

Sen tycker jag http://www6.ur.se/Teckensprak/flash_holder.html är bra

2010-08-11 @ 07:38:02
URL: http://www.caessa.se
Postat av: Emma

Fattar inte hur du orkar leta fel på dina barn hela tiden !!!! Låt dom vara barn och läkarna kan nog sitt jobb och hittar nog felen på dom och dom har några fel !!!!!!!

2010-08-11 @ 08:38:34
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag har själv läst TSP i skolan, gymnasiet. Och borde fortsatt på den inriktningen. Men det blev inte riktigt så.

Tycker att TSP borde vara ett grundämne i skolan precis som engelska. Iaf några grundtecken och alfabet.



Här i Borås har det funnits ett dagis som haft både hörande och "icke hörande" barn. Har själv gått där som plutt. Om det finns kvar idag är jag inte säker på. Låg i närheten av biblioteket/Gustav Adolfs kyrkan.



Hoppas det blir bra med hans öron.

2010-08-11 @ 08:42:53
URL: http://angelicaheltenkelt.blogspot.com
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Emma, ibland gör du dig till och med dummare än du verkligen är (hur nu det går till?). Har du dåligt med läsare eller? Försöker du locka besökare? :-) Ta du och håll dig i din blogg så håller jag mig i min

2010-08-11 @ 08:46:25
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Felicia

Vad härligt det var att klicka mig in på din sida och läsa att du testade lite teckenspråk med Elmer, jag själv är döv och använder endast teckenspråk. Mina två barn är hörande eller de är rättare sagt KODA (Kids of deaf adult). De behärskar teckenspråk flytande, liksom talspråket. De båda två började teckna vid 4 mån resp 7 mån. Långt före deras tal kom igång.



Underbart att se att du inte är rädd att testa nya saker med dina barn som du tror skulle vara bra för dem och deras utveckling. Teckenspråk är alltid bra att kunna så fortsätt gärna med det, särskilt om dina pojkar tycker det är roligt.



Må gott!

2010-08-11 @ 08:48:56
URL: http://tullfriatankar.blogg.se/
Postat av: Emma

Nej jag tycker bara synd om dina barn som inte får vara friska nån gång enligt dig !!! Och min blogg ja den skiter jag i jag har ett liv utanför datan !!!

2010-08-11 @ 09:03:20
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Teckenspråk - härligt. Då blir Elmer tvåspråkig från början. Det är aldrig fel med flera språk.

För - nog tror jag på att han börjar tala ljudspråk också.

När du i din blogg har beskrivit Elmer hyss, får jag intrycket av en ljuvlig liten pojke som lär sig saker hela tiden - i sin takt. Klättrade gjorde han ju för flera månader sedan. Stått utan stöd har han gjort länge. ---Men jag har lagt märke till att även barn som lärt sig gå och går stadigt, kan bli lite vingliga när de t.ex har infektioner-feber, är trötta eller kanske bara väldigt mycket i farten.



Är det så med Elmer också ?

2010-08-11 @ 09:07:38
Postat av: ★ MansonDust - mamma till Star, Ninja & Seven ★

Emma > Vad är det för fel med att lära sina små barn tecken ? När dom inte kan prata så kan dom visa vad dom vill med teckenspråk. Är det att "leta fel" ?

2010-08-11 @ 09:08:31
URL: http://mansondusts.blogg.se/
Postat av: Emma

Nej men helt plötsligt kanske han är döv det borde dom väl ändå upptäckt på BB eller BVC för det testar dom ju......

2010-08-11 @ 09:21:05
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/
Postat av: Carro

Varför kallas det babytecken? Kan dem bara använda det som bebisar? Vad är det för fel med vanligt hederligt TAKK?

2010-08-11 @ 09:26:13
Postat av: Fia

Jag tror inte att han är döv för det hade ni antagligen märkt tidigare men nedsatt hörsel kan han ju mycket väl ha. Jag själv har en lätt hörselskada och det märkte ingen förrän jag var fyra år, då fick jag mina apparater. Jag misstänkte tidigt att min son också var hörselskadad och det fick jag bekräftat när han var fyra år gammal också trots att tester gjorts sedan innan. Nu idag fyra år senare har han börjat med hörapparater eftersom han går i skolan.



Fortsätt med att teckna du och se vad som händer. Det är ju inget som kommer att skada direkt utan snarare tvärtom. Det är något som berikar.



Hoppas du fick sova gott resten utav natten. ;)



2010-08-11 @ 09:31:53
URL: http://lusth.org
Postat av: Terese

Jag har en brorson med Downs Syndrom som vi tecknar med. Min bror sa att egentligen skulle man börja med tecken med alla små barn, för de lär sig otroligt fort och det är ett bra sätt att kommunicera med varandra också när de ännu inte kan prata.

2010-08-11 @ 09:49:00
URL: http://teresedenrara.blogg.se/
Postat av: Sara & pojkarna

Emma - Har Beckah påstått i nått inlägg att Elmer är döv? NEJ! Därimot har läkarna sett att hans öron inte är ok. Sluta lägg dig i och håll dig utanför datan om du inte har nått vettigt att komma med.



2010-08-11 @ 10:00:40
URL: http://ourson.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Precis som Sara skriver; ingen, och speciellt inte jag, har någonsin påstått att han är döv. Jag vet med säkerhet att han INTE är döv. Däremot är det mycket möjligt att han har nedsatt hörsel.



Dessutom måste jag påpeka här att det inte är en SJUKDOM att ha nedsatt hörsel!

2010-08-11 @ 10:08:30
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Jessica

Vi tecknar med min brorsdotter som har dålig hörsel,hörselapparat,dom erbjöd teckenkurs för hela släkten,hur bra som helst=)

2010-08-11 @ 10:37:41
Postat av: Fia

Men Emma vågar ju stå för vad hon tycker genom att visa sin bloggadress!

2010-08-11 @ 11:00:34
Postat av: MP

Hur resgerar han på plötsliga ljud? Har en väninnan vars dotter har nedsatt hörsel. Hon ljudade inte speciellt mycket och upplevdes som ovanligt lugn och orädd. Vänder han huvudet om nått låter bakom honom? Testa lite.

2010-08-11 @ 11:56:56
Postat av: Helena

Tycker det är jätte bra att du lär Elmer detta. Kanske du ska lära Alvin också?

Jag ska lära Emma Engelska tidigt. När barn är små som du redan vet lär de sig otroligt lätt.



2010-08-11 @ 20:14:50
URL: http://helenaekberg.blogg.se/
Postat av: Linda Lennartsson

Hej Beckah! Vad kul att ni oxå kör med lite stöd tecken. (inte teckenspråk som döva använder då man teckanr precisvarje ord) jag som är uppväxt med en specialpedagog till mor har alltid haft stöd tecken runt mig och använder det med mina barn. Elliott kan också lampa! och mat/äta :o)

Även på min förskola tecknar vi med barnen eftersom det hjälper talutvekclingen och bara bara är possetivt för alla!!!

Och jag tycker verkligen inte heller att du letar fel, en del är då för tokiga!

<3 //Linda

2010-08-12 @ 00:07:32
Postat av: Linda

Min dotter var sen med talet och vi konsulterade en logoped som sa att det är bra när man t e x pratar om en boll, gör en cirkel med händerna som ska föreställa en boll o s v. Jag tror barnen blir väldigt nöjda när de kan göra sig förstådda. Och som logopeden sa gesterna/tecknen försenar/ersätter inte barnets talutveckling utan snarare förstärker. Till sist kom hon igång med talet och då försvann gestikuleringar/tecknen från dottern. Talet kom fr noll ord till jättemånga på en gång. Lycka till med din son, du verkar vara en väldigt bra mamma

2010-08-13 @ 12:17:52


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback