Kan du se?

Jag har fuskat och dragit upp kontrasten lite på bilden men visst kan man se lymfkörteln bakom örat (mellan fingrarna)?

Den är typ dubbelt så stor som motsvarande på andra sidan, men nä, den är inte jättestor. Det är på samma sida som han haft Öronkatarr och Öroninflammation.




Uppdatering:

Filmade lymfkörteln och då syntes det ju väldigt tydligt så jag kunde ta en stillbild från filmen:




När jag bytte blöja hittade jag en nästan lika stor i högra ljumsken. Men han är för fläskig för att det ska gå att fota den.

Kommentarer
Postat av: Elin i Malmö

jag kan se den, ja... Kolla upp den, bättre en gång för mkt eller hur? Särskilt med hans bakgrund och med din oro.

2010-08-06 @ 13:26:24
Postat av: Petra

Den syns... tyvärr... Kram

2010-08-06 @ 13:33:58
URL: http://www.willvindesign.se/blog/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jag vet inte riktigt hur det funkar med lymfkörtlar men jag hoppas det inte är ngt akut. Han har läkartid den 25 augusti, jag gissar att det bör kunna vänta tills dess. Då är hans ordinarie läkare tillbaka från semestern också och det känns bäst.



På tisdag ska Alvin till barnmottagningen här i Skene för att kolla sina öron för att han hade ÖI i våras. Då ska jag be sköterskan kolla Elmers öron också och känna på lymfkörteln.

2010-08-06 @ 13:34:03
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Ella

Mina barn har haft svullna lymfkörtlar som följd av förkylning/infektion i flera månader. Har suttit under/bakom örat och en närmare ner mot nacken i storlek som en ärta . Men så länge de är mjuka och rörliga bör man vara lugn. Men jag skulle nog kolla upp det en gång extra om jag vore i din sits.

2010-08-06 @ 13:49:19
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

ja precis. De brukar ju ibland svullna i samband med förkylning och sånt men han har ju inte varit sjuk på några veckor och detta kom nu samtidigt som prickarna.

2010-08-06 @ 13:51:41
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Angelica/Jeka

Nu har ju inte min son samma sjukdom som Elmer.

Men han har två körtlar på halsen, som alltid buktar ut och syns väldigt tydligt.

Han är 3 år och har haft dem i samma skick sen han iaf var ½år.

Läkarna säger att så länge de inte är lika stora som en femkrona så är det ingen fara.

Hans är ju bara vindruvs stora. =/

2010-08-06 @ 14:11:37
URL: http://angelicaheltenkelt.blogspot.com
Postat av: MansonDust

Yes, jag ser.

2010-08-06 @ 16:34:26
URL: http://mansondusts.blogg.se/
Postat av: Carola m 8

Den syns. Helt klart förstorad...är du orolig så ring och hör med dem! Som du vet är det ju vanligt med förstorade lymfkörtlar i samband med infektion och jag troooor det kan ta ganska lång tid innan de går tillbaka? Men han har inte varit sjuk på ett tag säger du?? Tror du inte att prickarna kan ha samband med körteln? Men, jag vet att du är orolig, och med all rätt, så kolla upp det:)

2010-08-06 @ 20:16:21
URL: http://wetterholm.bloggplatsen.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Ja jag är orolig. När det gäller LCH så svullnar ofta lymfkörtlarna om LCH drabbat skelett eller hud tex. och eftersom körtlarna svullnat nu samtidigt som han blivit prickig med prickar som ser ut som att de mycket väl kan vara LCH så känns det inte så skoj.



Över huvudtaget har jag för mig att det inte är "normalt" att någon enstaka svullnar och på olika ställen. Han har ju bakom ena örat och i ena ljumsken så det är utspritt. Plus att de för några veckor sen möjligen såg svullna körtlar i magen :-/



Men antagligen är det väl inte akut eftersom han mår bra så jag får se hur jag gör. Det är knappt 3 veckor till läkartiden.

2010-08-06 @ 20:35:20
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Carro.

Kan man pa nagot satt testa om lch'n ar aktiv i kroppen, eller ar det alltid endast utifran en bedomning som en lakare gor?

2010-08-06 @ 23:39:59
Postat av: Moa

oj stackare :/

Hur gammal är han?

kram

2010-08-06 @ 23:57:26
URL: http://kki.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Han är 11 månader gammal.

2010-08-07 @ 00:39:08
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Pinglan

Min lille pojk har näst intill ALLTID en svullen lymkörtel som sitter precis under örat, vilket jag också ofta när jag var barn vid närmare eftertanke. Vi har vart på många läkarbesök pga min oro men dem säger alltid samma sak det är inte någon fara så länge barnet inte har ont och beter sig som vanligt. Sen så kan det pågå ett virus i kroppen utan att det behöver bryta ut som en förskyldning/feber. Detta är iallfall vad dem sa till mig så du behöver inte oroa dig tror jag. Du kan vänta till den 25 men är du FÖR orolig så kan det vara skönt att träffa en läkare.

2010-08-07 @ 16:47:23
Postat av: mirka

Man ser ju klart och tydligt att det är en svullnad..



Men jag har en liten fråga här, sitter lymfkörteln bakom örat? Min dotter har precis opererats i lymfkörteln och den satt ju på halsen. Jag har ju noll koll på detta egentligen..

2010-08-09 @ 12:56:11
URL: http://mirkajohanna.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Lymfkörtlar har man lite överallt. Bakom öronen, på halsen, i nacken, i armhålorna, i ljumskarna, i magen :-)

2010-08-09 @ 12:58:10
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback