Varför blöja på bebisen?

Varför använder jag ens blöja på Elmer?

Han är nu 7 månader och rutinpottad sen 2 månader tillbaka. Han bajsar typ 1-3 gånger per dag varav noll gånger i blöjan. Eller, det är inte riktigt sant för det blir ca 1-2 bajsblöjor per 14 dagar men då bara lite grann för han bajsar aldrig klart i blöjan.

Han kissar nästan varje gång jag sätter honom på pottan och han har bra blåsa, dvs småskvätter inte en massa utan kan utan problem "hålla sig" i 1-2 timmar vilket de andra två absolut inte kunde som bebisar utan skvätte flera gånger i timmen.

Tar jag av honom blöjan för att han ska få vara på golvet och lufta så kissar han inte. Det har aldrig hänt hittills fast han alltså kan vara utan i 1-2 timmar och sen när jag sätter honom på pottan innan jag tar på en ny blöja så kissar han.

Han "säger till" när han är bajsnödig genom att låtsaskrysta (utan att det kommer något) och då har jag flera minuter på mig att svara (dvs ta honom till pottan) innan han faktiskt gör något.

Ja, man kan verkligen undra varför jag använder blöja?

Borde jag satsa på att få bort blöjan i sommar?

Undrar vad dagis tycker om att få en blöjfri nybliven ettåring i september i så fall? Orkar de potta (för den mesta pottningen sker ju på rutin).



Gammal bild

Kommentarer
Postat av: Sara

Man tycker ju att dagis borde se det som nåt positivt. Gör de inte det borde de åtminstone respektera ert val att inte använda blöja.

2010-04-08 @ 07:33:00
URL: http://fokuserad.net
Postat av: Carro

Elmer verkar ju trivas med potträning så jag ser ingen anledning att inte sluta med blöja när ni känner er redo :). Han är ku redan jätteduktig så det kommer säkert funka :D

2010-04-08 @ 08:00:45
URL: http://carolinehofer.blogg.se/
Postat av: Sofie

orkar? Det får de väll bara göra. Problemet kan väll vara om de är borta på längre utflykter. Men just vid de tillfällena kanske de kan använda blöja så det inte blir blött i kläderna vid ev olyckor. Hur funkar det på natten? kissar han i blöjan då?

2010-04-08 @ 08:46:49
URL: http://sofiesundqvist.blogg.se/
Postat av: matilda

jadu varför har vi blöja på våra barn? för att de säljs i våra affärer :-) Det är ju inte jobbigare att torka upp ev olyckor efter en som inte fyllt ett som det är att torka efter en tre åring.

Vad dagis tycker? ja det är ju olika från dagis till dagis :) Jag tycker ni ska slänga blöjan i sommar o med de pengarna som ni sparar så kan ni köpa massa kalsonger till lill grabben :-)

2010-04-08 @ 10:06:54
Postat av: Tania

Jag är avis... Charlie VÄGRAR toa, potta osv. Men golvet är inga problem för honom :(

2010-04-08 @ 11:27:04
Postat av: Susanne

Dagiset där min son går rutinpottar alla barn. Trots detta var det väldigt förvånade första gången vi på morgonen berättade: Han har inte bajsat idag, sätt honom på pottan efter frukost. Det gjorde faktiskt som vi sagt och på eftermiddagen berättar de jättefövånade att han hade bajsat när de satte honom på pottan. Det var ju därför vi sa att de skule sätta honom på pottan.... Men då slapp han iaf bajsa i blöjan och sen var de ännu mer sammarbetsvilliga :)

2010-04-08 @ 12:57:15
Postat av: M i z c a

Vilken duktig son du har, Beckah =)

2010-04-08 @ 13:28:58
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mina barn var torra å blöjfria vid 1-årsåldern.

Så what?



På dagis kan det dock bli lite annorlunda. De hinner inte tolka barns signaler på samma sätt som en mamma hemma med bara en bebis att se och ta hand om.

2010-04-08 @ 19:24:30
Postat av: Åsa

På Elins dagis har de ingen "potträning". När vi föräldrar säger att nu är Elin blöjfri, så fixar de det utan protest, men de har inga pottor, bara en liten minitoa.

Det kommer säkert gå bra med en blöjfri 1åring på dagis till höst.



mvh Åsa

2010-04-09 @ 10:27:47
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback