Plågas katten?

Fick en negativ kommentar om min bild på katterna i ett tidigare inlägg. Den anonyma personen menade att det var ett obehagligt grepp för katten...?

HUR DÅ? Ni som ser det obehagliga får gärna förklara.


Jag har handskat med katter i hela mitt liv, plockat och pillat med kattungar i mängder. Min mamma har alltid haft massvis av katter och har varit jourhem och tagit emot hur många katter som helst. Jag har även haft en hel hög egna katter. Jag TROR jag kan hålla i en katt!

Katten mår inte dåligt på något vis utan kände sig trygg och lugn och sa inte ens ett pip (vilket kattungar i den här åldern annars lätt gör - skriker alltså, för att de blir oroliga och otrygga av att bli upplyfta).

Katten har stöd med fötterna och blir hållen i ett mjukt men fast grepp som håller uppe hela kroppen samtidigt som huvudet får vila på ett finger och frambenen hålls fasta för att den ska känna sig trygg.

Men om jag har fel så är det fritt fram att förklara vad felet är här.

:-)

Lite löjligt inlägg kanske, jag bryr mig ju egentligen inte men det är så tröttsamt i längden med folk som skriver och klagar bara för klagandet skull. Utan grund och utan ens att förklara vad det är de vill klaga på.


Kommentarer
Postat av: En tjock katt i en smal värld

Det enda är att det kan se ut som om greppet är för hårt, men med tanke på att katten ser avslappnad och lugn ut så måste man vara lite långsam för att tro det. :) Det skulle synas. Jättesöt kissebebis föresten, är det bondkatter eller?

2010-04-12 @ 23:25:48
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tror greppet kan misstolkas eftersom det ser ut som att du håller runt halsen på den som om den kan strypas. Jag tycker också greppet ser läskigt ut, men åandrasidan så ser kissen rofull ut.

2010-04-12 @ 23:32:12
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Mamma Sessan är någon blandning. Bondkatt och Siames är hon iallafall :-)

2010-04-12 @ 23:33:06
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Karolina

Hej!



Jag som är en uppfödare av Norska Skogkatter kan säga att det greppet är INGET konstigt grepp alls. Du kan snarare lyfta dessa småttingar hursom. Och huvudet är deras tyngsta punkt i den åldern. Deras mamma lyfter ju de i nacken. När man ska undersöka en sån liten kattunge så lyfter man ofta som Beckah gör här, för annars har du ingen chans att få dom lugna. Man ska stötta upp bröstkorgen och ryggen. Om ni tittar på bilden så ser ni hur handen är över nästan hela bröstkorgen och magen.

2010-04-12 @ 23:39:18
URL: http://www.livsnjutarnas.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Tack Karolina :-)

2010-04-12 @ 23:46:58
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Tonismat.se

Ta inte åt dig av idioter, finns alltid någon som är avundsjuk på storbloggare :D

2010-04-13 @ 00:42:16
URL: http://tonismat.se
Postat av: Thessan

Det är väl inget konstigt med det! Möjligt att det ser hårt ut, men så håller väl alla kattungarna om dom inte håller dom plant i handflatan

2010-04-13 @ 06:53:32
URL: http://morriislajf.blogg.se/
Postat av: Ida

Nu fick du ju ett "proffssvar" av Karolina där, men jag skulle också säga att jag inte tycker det ser konstigt ut på nåt sätt!

2010-04-13 @ 07:26:38
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: marlene

jag tycker inte det ser sunt ut för kattungen iaf, deras nacke är väldigt ömtåligt och JA beckah jag har oxå haft katter HELA mitt liv och har aldrig hållt dem i ett sånt grepp, runt halsen varför liksom? Det där kan ju inte du Karoline uttala dig om kattungen trivs med det eller inte kolla själv på ställningen så kan man ju själv med SUNT FÖRNUFT tänka ut att det är jäkligt obehagligt!!! Idioter det finns!!!!

Ibland kan man vara utbildad inom vissa områden men ändå inte har sunt förnuft, förståelse eller empati. Har stor erfarenhet och VET att så behandla man ingen katt, har du alltid gjort så så har du alltid gjort fel, Du har fått lära dig fel.

Konstigt det där att man tycker katten är jättesöt samtidigt äcklig, snacka om kluven!

2010-04-13 @ 08:08:11
Postat av: marlene

Många utöver jag har ju reagerat så du kanske borde tänka på det :)

2010-04-13 @ 08:10:10
Postat av: Dianaväntarnr4a.

katter är ju tåliga...och ja folk vill bara klaga för klagandets skull.

2010-04-13 @ 08:49:38
URL: http://dianaws.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vill tipsa dig om tävling som kanske passar dig? =)



http://tuschaa.blogg.se/2010/april/tavling-med-pingpongbarnklader.html

2010-04-13 @ 09:28:20
Postat av: thile

<3

2010-04-13 @ 09:55:29
Postat av: Trollmor till fem

tråkigt me folk som e så negativa jämt, förstår din irritation.

ser inget fel med ditt sätt att hålla i kissen

2010-04-13 @ 10:54:46
URL: http://trollmorsbusungar.blogg.se/
Postat av: Egomamma-en vanlig mamma med en ovanlig bakgrund

Eftersom det är fotat i den vinkel det är, så ser det inte särskilt bra ut, det ser ut som du håller på att strypa katten.. Men jag vet också att du gör helt rätt. Det som ser brutalt ut behöver inte alls VARA det har jag insett efter ett helt liv med djur. Kolla bara hur kattmamman själv bär sina ungar, ser inte DET brutalt ut då?



Känns som att folk som klagat på detta inte har något bättre för sig, skit i dem..

2010-04-13 @ 11:21:16
URL: http://egomamma.se
Postat av: Martina

Möjligen SER greppet lite brutalt ut och som påpekats ovan, kameravinkeln har antagligen en del att göra med detta. Någon av dem som klagar som vet hur en kattmamma beter sig om hennes unge piper eller om hon tror den är i fara på något sätt?



Om ungen haft minsta obehag hade inte mamman legat lugn intill, JAG LOVAR!

2010-04-13 @ 15:16:53
Postat av: Tes

Men snälla "marlene".. Det är väl ändå skillnad på greppet, det SYNS att hon inte ens håller hårt. Hur fan ska man annars hålla med en hand för att ge stöd åt huvud/nacke. Kattens haka vilar ju mot fingret. va är det för fel i det????

Du verkar inte ens klara av att se skillnad på strypgrepp och vilande haka.. kanske du behöver glasögon.. ;-)



Och du (marlene) påstår att "karolina" lärt sig fel. är du sån jäkla expert då, har DU lärt dej rätt? vem avgör de, du??

undra vem man ska kalla "idiot"...



Huvudsaken man ser att katten inte far illa, vilket den inte gör av de där greppet.

2010-04-13 @ 16:10:24
Postat av: marlene

Jaså du Diana sånna små kattungar är tåliga? Nej helt totalt FEL, dem är jäkligt ömtåliga!!!!

2010-04-13 @ 18:18:55
Postat av: Karin

Tycker inte det ser något konstigt ut med hur du håller den. Däremot är vä det så att man eg. inte ska lyfta såna små kattungar pga bakterierisken. Dock är det ju svårt att låta bli för de är så söta. Hade själv en kattunge som dog för att navelsträngen ramlade av för tidigt och den fick nån slags infektion. Att den ramlade av för tidigt kan ju ha berott på att vi höll den för mycket och den fick bakterier från oss = infektion och dog..

2010-04-13 @ 19:03:54
Postat av: marlene

Jag sa inte att Karolina lärt sig fel jag syftade på Beckah :)

Jag står fast vid min åsikt lilla du Tes ;)

2010-04-13 @ 19:59:49
Postat av: Bodil

Men Marlene, hon stöttar ju katten med resten av handen? Jag är inte uppfödare, men på god väg att bli, och jag ser ingenting obehagligt alls i bilden. Har Marlene möjligen sett hur kattmamman själv bär sina ungar?

2010-04-13 @ 20:18:17
URL: http://enmynta.se
Postat av: marlene

Jadå det har jag Bodil :)

men tycker inte det är särskilt humant av oss att göra så bara för att katten inte kan bära på annat sätt än att bita i nackskinnet dem har nog mer insikt i exakt hur dem ska bita än hur vi kan hålla för att inte skada nacken!

Jag menar hade dem kunnat bära hade dem säkert gjort det!

2010-04-13 @ 21:59:10
Postat av: Angelica

marlene ge upp T.o.m veterinärer på djursjukhuset håller kattungar så... om du tittar på sessan så tar hon det hela med ro då inte ens kattungen själv säger något utan ligger helt avslappnad och lugn..

2010-04-14 @ 10:17:16


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback