ODISKE å OSOPE!


Vem är jag? Jo det går ganska bra att beskriva med ett litet jämtländskt ordspråk:

Odiske, osope, fullt upp på bolan,
å pinnan å beina ha dötte ta stolan,
brua e snöu, de tin ta te våra,
å allt je ske jara
de jär  je i måra.


Min mamma har denna lilla vers skriven på en träplatta som prydnad på väggen och har haft så länge jag kan minnas. Nu har jag faktiskt bett henne att göra en sådan till mig med :-) vi får väl se om det blir av, som alltid.


********

Fritt översatt till svenska:

Odiskat och osopat, fullt uppe på bordet. Pinnarna och benen ha trillat av stolarna. Farstubron är snöig, men det tinar ju bort till våren och allt jag ska göra det gör jag imorgon.

Kommentarer
Postat av: Elenor

Ja nog är det så alltid! :P ;)

Fast odiske ha je int, för a svärmor ha diske at oss :)

Men odiske och fulle upp på bolan ha je.

Snön ha tine av brua! Wiiiee! :)

2010-04-17 @ 17:45:56
Postat av: åsa

den känner man igen från väggen i mormors hus!!!

2010-04-18 @ 00:18:56
Postat av: Egomamma-en vanlig mamma med en ovanlig bakgrund

Hur vet ni så väl hur ni ska beskriva MIG? skrattar

Det jag inte gör idag det gör jag imorgon.. typ. Säger min mamma i alla fall. Sen tycker jag kanske inte så själv iofs..

2010-04-18 @ 17:14:42
URL: http://egomamma.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback