Nytt avancerat virus på Facebook

Jag har nu stött på två grupper eller "sidor" på Facebook som gör mig väldigt misstänksam. En igår och en idag. Ena handlade om att man skulle få veta något otroligt om mobiltelefoni och den andra var att man ska lägga till en applikation som visar hur man kommer att se ut om 10 år.

Båda grupperna går ut på att man ska ta en kod och klistra in i webbläsarens adressfält och klicka på Enter och då ska man få ta del av detta fantastiska. Man blir ultranyfiken och det är ju det som är poängen för jag antar (?) att det är ett virus man laddar ner när man trycker på enter?

För att man ska känna sig trygg så finns det i kanten en massa människor som skrivit att de gillar appikationen, att den är jättebra osv. Det märkliga är bara att SAMTLIGA saknar efternamn?! Det går inte heller att själv kommentera fast det ser ut som att man ska kunna.

Detta är ett virus va? Jag tänker iaf inte testa...

Kan någon bekräfta eller säga något om detta?




Kommentarer
Postat av: Frida

Ser ut som något sådant, det är väldigt mkt på FB just nu. Vågar knappt gå med i grupper för att de senare ändras till ett annat namn.. :(



Tänkte jag skulle hoppa in och tipsa då jag vet att du också tycker om tävlingar samt att du skriver intressanta saker...möjligt att du redan har sett det men men skadar inte att skicka vidare länken ändå =)



http://www.familjeliv.se/Tavla_och_vinn/1.783590



2010-04-13 @ 20:14:40
Postat av: MansonDust

Hände inget skumt för mig iaf. Är dock en sida som jag använt förr som man kommer till. Man kan göra sig till en apa, asiat m.m också. (som jag lekte med typ -05)

2010-04-13 @ 20:45:02
URL: http://mansondusts.blogg.se/
Postat av: Geshiia - mamma till två pojkar

Jag blev supernyfiken på den med mobilen igår och jag var ju bara tvungen att veta hahaha det funkade inte det med koden, jag klistrade in koden i ett nytt webfönster men det funkade inte.



Jag har uppdaterat mitt virusskydd med och inga virus på datorn iallafall.

2010-04-13 @ 20:50:07
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Amaranth

Shit nu blir jag nervös, jag är ju en nyfiken i en strut så jag kollade in mobiltelefonisidan. Fast det hände inget alls när jag tryckte in adressen, det stod Fel på sidan bara. Hoppas jag... :-(

2010-04-13 @ 21:01:01
Postat av: Thessan

Flera kompisar har testat det där och ingen har fått virus, inget som har alamerat iaf

2010-04-13 @ 21:06:27
URL: http://morriislajf.blogg.se/
Postat av: Himmelohelvete

jag testade igår och det hände inget!

2010-04-13 @ 21:27:28
URL: http://himmelohelvete.se
Postat av: Milla

Jag blev också misstänksam så jag tordes inte prova :)

2010-04-13 @ 21:46:23
URL: http://sagabus.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Haha, självklart är det inget virus. Det man ska klistra in i adressfältet är en sådan bjud-in-alla-dina-vänner-länk...

2010-04-13 @ 21:52:21
URL: http://sambassadeur.blogg.se/
Postat av: iidaa

Gruppen om sensationen om sms har jag provat o trycka in koden i webbläsaren, och det funkade inte alls.. Och mitt virusskydd sa inget heller..



Jag har fått känslan att dom skapar grupper och när man får massa medlemar kan dom byta namn till nåt annat sjukt.

2010-04-13 @ 21:53:24
URL: http://hobbyflatan.blogg.se/
Postat av: Helena

Testade på en skitdator på jobbet, och det hände inget annat än att det skickades en gruppinbjudan till alla mina 116 vänner, jag hann inte stoppa det det blinkade bara till och jag hann se att det gick iväg.

2010-04-13 @ 21:55:04
Postat av: Pernilla

Jag provade det där med mobiltelefonen men inget hände. Det blev bara en vit sida. Har inte fått virus än iallafall :-)

2010-04-13 @ 21:55:15
Postat av: Anonym

Inte nödvändigtvis ett virus. Det brukar inte uppträda på det sätt som du beskriver. Men ett problem som Facebook har är "kapade grupper." Man går med i en grupp - som kapas och ändrar syfte. Det är dock inte virus som opererar utan en ideologiskt betingad grupp.



Jaja. det finns risker med internet. Virus, kapade grupper, att ens ip-adress plötsligt publiceras någonstans där man trodde sig säker - och att man blir förklarad persona non grata av en eller annan bloggare.

Risker man får ta.

2010-04-13 @ 22:03:28
Postat av: annelie

jag tror det är en sån; svara på massa frågor så får du reklam i mailen-grupp.

alltså för att kunna gå vidare måste du svara på konsumentfrågor och godkänna att de får skicka sina nyhetsbrev.

den om spotify var det i alla fall. den med 10 år blev bara en vit sida,länken funkade inte för mig (tror jag, du kan ju kolla om du fått inbjudan av mig)

2010-04-13 @ 23:39:35
Postat av: Sanna

Jag råkade ju testa det där igår förmiddag, och igårkväll o nu på morronen har jag fått starta i felsäkert läge för det hoppar inte igång annars. Och när jag väl loggat in så står det som ett felmeddelande att en fil fått repareras bla bla bla.



När jag klistra in koden så hände det inget alls.. synd för jag var ju så nyfiken på hur jag skulle se ut om 10 år :-) suck

2010-04-14 @ 07:44:22
Postat av: Tonismat.se

Helt klart suspekt :D

2010-04-14 @ 09:07:49
URL: http://tonismat.se
Postat av: Sandra

Har också tyckt att det varit rätt suspekt :-/ Är ju av naturen sjukligt nyfiken, och gick med i ena gruppen bara för att testa (den om obiltelefonin) men det hände ju inte ett skit, varpå jag började misstänka virus. Äh, jag vet inte, men skiter i dylika grupper från å med nu.

2010-04-14 @ 14:19:29
URL: http://zandrisens.blogg.se/
Postat av: elin

Jag tror inte att det är virus. Men jag har hört att den där koden skickar en inbjudan till alla på ens vännerlista. Vet inte om det är sant dock, har inte testat.

2010-04-21 @ 19:09:49


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback