Jaha, vårdkontakter och åter vårdkontakter

Nu är Alleballen på dagis och Elmer är lite pigg och är nere på golvet en stund :-) skönt det så vet jag att det inte är någon fara med palten. Har ändå ringt sjukvårdsrådgivningen eftersom han har en del RS-symptom (rosslig andning, hög feber, blåaktig runt mun och händer, fötter mm).

Hon tyckte absolut att jag skulle ringa vidare så jag ringde barnmottagningen i Borås också (sjukvårdsrådgivningen testade med Skene först men det gick inte få kontakt). Så jag fick alltså prata med Borås barnmottagning istället. Den sköterskan frågade lite frågor och berättade att det finns en vanlig förkylning som går nu och har de symptomen.

Fick lite tips om att ge ipren istället för Alvedon och att ge sockerlösning för slemhostan. Vi fick mer än gärna komma in men jag valde att avvakta med tanke på att det inte är så skoj att åka hela vägen till Borås i "onödan". Hon sa att jag skulle testa igen att ringa Skenes barnmottagning också och det gjorde jag och lämnade mitt nummer i deras "ringa-upp-funktion" så de kommer ringa mig i eftermiddag :-/

Till saken hör också att Elmers navel varit infekterad i flera dagar. Röd alltså och jag har försökt på alla sätt jag kan att få bukt med det hela genom att tvätta, lufta, till och med smörja men inget funkar. BVC var det ställe jag ringde allra först med andra ord men fick inget svar där så därför ringde jag sjukvårdsrådgivningen.

Well well vi får väl se om BVC eller barnmottagningen ringer upp.

Kommentarer
Postat av: föundrad

" Hela vägen till Borås i onödan".... och ungen har blå händer och ftter, hög feber och rosslig andning. ja, va ska man säga? Stackars barn!

2010-04-07 @ 12:10:09
Postat av: thile

Håper du hører fra noen i helsevesenet idag.

Lykke til!

2010-04-07 @ 12:16:26
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Nej, han har inte blåa händer och fötter men en svag blåaktig ton när febern är hög.



Han har rosslig andning när han är slemmig. Nu ligger han tex och sover och har inte rosslig andning. Han har inte svårt att andas, han rosslar pga slem.



Han är inte medtagen det minsta och har varit uppe och lekt.



Men du får gärna säga vad du vill :-) jag känner nog ingen som är så nojig och noga meds att kolla upp minsta lilla som mig själv så du behöver inte tycka synd om mina barn faktiskt.

2010-04-07 @ 12:17:38
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: carro

Har aldrig hört om inflammerad navel när barnet är såpass gammalt. Hur uppkommer det?

Trodde bara det var när stumpen trillat av som det var risk för det..

2010-04-07 @ 12:36:36
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Carro; nu vet jag iofs inte om den är inflammerad utan den är väl snarare mer IRRITERAD, jag skrev nog fel/överdrivet. men den kan ju vara inflammerad.



vasrför vet jag inte, han hade så när han var nyfödd och så hade han navelgranulom eller vad det heter så att han fick pensla flera gånger och då var naveln även röd.



han har en djup navel med många små veck. kanske därför.



Jag tycker dessutom att hans navelbråck känns mycket mer nu, det hade typ vuxir igen. kjag hoppas BVC hör av sig idag.

2010-04-07 @ 12:40:34
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anna

min dotter är med jätterosslig , har dock ingen feber , men är lite förkyld.. har aldrig hört om sockerlösning ?? men det ör kanske värt ett försök.. bara att koka socker och vatten ?

2010-04-07 @ 12:40:50
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jag har heller aldrig hört talas om detta med sockerlösning att det skulle vara slemlösande :-/



1 dl vatten och 2 matskedar socker sa hon och så ska man värma till ljumet och ge lite granna. Jag har inte testat.

2010-04-07 @ 12:48:36
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: erika ulars

prova med klorhexidin på en tops.fick rådet av bvc när min tjej var 2 mån. det försvann då.

2010-04-07 @ 16:06:14
Postat av: Johanna

Men man har inte navelbråck om naveln är djup så jag tror inte du behöver vara orolig över detta. Mina barn har navelbråck och den ena ska ev opereras för detta. Naveln buktar mycket utåt om det finns ett bråck där.

2010-04-08 @ 09:58:20


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback