*suck* inte idag heller...

Kom till neo för ronden. Inga svar från Gbg ännu. Läkaren ringde sjukhusfotografen som fick komma och ta nya bilder på Elmer att maila till Gbg och så togs det foton på fläcken i gommen som de inte såg första dagen.

CRP låg på 5 igår och nytt prov togs idag. Det var inte det lättaste. Sköterskan försökte i armvecket, handen och foten men det gick inte. Läkaren fick komma och ta i ljumsken till slut och då gick det att få ut blod. Elmer hann få rätt många sprut med sockerlösning i munnen ;-) men det blev iaf väldigt lite skrikande.

När jag känner mig färdigvårdad så får vi flytta till neo istället. Det är dubbla känslor för visst är det praktiskt att vara där (BB & neo är långt ifrån varandra) men samtidigt; ingen mat, ingen mobiltelefon osv som det är på BB.

Fick ett intyg till FK från läkaren för tydligen så behöver man inte ta av föräldraförsäkringen och pappadagarna sålänge barnet är inskriven på Neo. Får kolla upp det där.

Nu är jag bara så trött och besviken på att inga besked kommer...

Men det är positivt att han mår så bra i övrigt förstås och han ser bättre ut idag efter att jag badade honom igår för att bli av med alla torra sårskorpor som bara skavde en massa i onödan. Läkaren tycker också han ser mycket bättre ut och att det ser ljust ut.

Kommentarer
Postat av: Julia

Det stämmer att ni båda 2 får ta vård av barn när han ligger på sjukhus.



Det fick vi göra med tvåan som också fick vara några dagar på sjukhus när han var nyfödd.



Hoppas ni får några svar snart.

2009-09-07 @ 11:47:27
URL: http://grabbligansmamma.com
Postat av: Tessen

Det stämmer att det inte dras dagar från er när ni vistas på Neo, men intyg måste skrivas och skickas in till FK.

2009-09-07 @ 12:04:43
Postat av: Linda (Lia o bäbisen)

Hej! Grattis till sonen! har också hört det där om att man inte behöver ta ut några dagar förren man har kommit hem, så det stämmer nog som läkaren sa! Sköt om er!

2009-09-07 @ 12:07:33
Postat av: Karin W

Stämmer bra, så länge barnet är inskriven på neo så får du så kallad tillfällig föräldrapenning. Man ska inte behöva ta ut av sina vanliga dagar så länge det är sjukhusvistelse. Även pappan får ta ut om du känner att han måste vara hos er på sjukhuset.

2009-09-07 @ 12:10:14
Postat av: mitha

JObbigt och behöva gå och vänta på provsvaren sådär. Skönt ändå att han är pigg för övrigt!



Grattis i efterskott med=)

2009-09-07 @ 12:11:59
URL: http://himmelohelvete.se/wp
Postat av: Filura

Hujedamig för att bara gå och vänta på svar. Härligt att han börjar bli bättre iaf den lille mannen!

2009-09-07 @ 12:13:15
URL: http://www.mysfias.se
Postat av: Terese

Vad skönt att det faktiskt ser mycket bättre ut nu. Jag hoppas ni får svar snart!



Vi är bekanta med en familj där deras dotter (som idag är 28 år) hade fullt med prickar när hon föddes. Jag visade svärmor bilderna på Elmer och exakt sådär såg familjens dotter ut när hon föddes sa hon, om inte "värre". Hon kan inte minnas att de hittade något speciellt som orsakade detta. Prickarna försvann men kom tillbaka emellanåt och även med torra hudfläckar m.m. Hon blev på senare år diagnotiserad Psoriasis och de tror nu att dessa utslag berodde på sjukdomen.



Hoppas ni får en bra dag!

2009-09-07 @ 12:13:36
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: jennsan

trist att inga besked kommit än.. hoppas det kommer snart o hoppas ni då får åka hem!

stämmer att man får ta ut tillfällig föräldrapenning båda föräldrarna om barnet är inskrivet på neo.. finns det intyg så är det bara o begära dagar sen.. när jag var föräldraledig så skulle jag begära 7 dagar i veckan men C som annars jobbade skulle begära 5 dagar/vecka.. räknades ut annorlunda. många kramar!

2009-09-07 @ 12:15:03
Postat av: Sandra

Han är verkligen JÄTTESÖT, och väldigt lik Alvin! Jag är hemligt svag för rödhåriga, så där hade han tur tycker jag ;-) Tänker på er massor och hoppas och ber att det "bara" är prickar som läker och försvinner helt utan spår.

STORA KRAMAR!

2009-09-07 @ 12:25:55
URL: http://zandrisens.blogg.se/
Postat av: Elin

drygt att de inte har nåt svar till er. jobbigt med ovissheten.

men det är ju bra att de vill göra det grundligt!!!

hoppas på bättre svar under morgondagen eller så!



kram

2009-09-07 @ 12:47:26
URL: http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Postat av: thanisa

Han är så söt! Vad jag önskar att ni snart kan få besked om vad det är så ni kan få åka hem. Jag blir så varm i hjärtat när jag ser er goa Elmer. Sen känns det bra att han verkar så pigg och må så bra om man då bortser från alla prickar.

2009-09-07 @ 12:58:49
Postat av: pauline

vi tänker på dig jag och pierre...måste vara skit jobbigt just nu för dig...hoppas på svar snart så du får ro i själen...ni ska ju njuta nu med ett så fint nyfött barn....ha det jätte mys nu..kram pauline

2009-09-07 @ 13:32:52
Postat av: Amanda & Oscar

Nä det är besvärligt på neo med mat och annat. Hoppas att ni får åka hem snart.

Om du/ni redan begärt föräldraledigt för de här dagarna så kolla med FK att de plockar bort det. Jag fick föräldrapenning + vab så jag fick betala tillbaka sen. Jag trodde ju inte att man kunde få dubbelt. Jag trodde att föräldradagarna "byttes ut" mot vab-dagar.

2009-09-07 @ 13:38:04
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: jess

Hoppas Elmer får komma hem snart. Visst känns det jobbigt att ligga på neo jag vet. Låg där i 13 veckor med ena barnet o 6 veckor med andra barnet.



När det gäller ersättningen från FK så får du vård av sjuktbarn. På så sätt behöver du inte plocka på din dagar.



2009-09-07 @ 13:50:41
Postat av: sussan

Så skönt att han ser ut o må bättre =) ´

så länge du är inskriven på sjukhuset så behöver du inte ta ut föräldrapenning, då gäller sjukskrivning, så blev det iallafall för mig när jag va inlagd o hade fått snitt, va sjukskriven så länge jag va kvar där, samma gällde för en som fick för tidigt o va tvungen att va kvar, föräldrapenningen behövdes inte tas ut förrän man kom hem.

Och pappadagarna gäller från den dagen barnet kommer hem har jag för mig, då barnet blir utskrivet från sjukhuset.



Lycka till med allt

2009-09-07 @ 16:16:10
Postat av: Anonym

2009-09-07 @ 19:54:31
Postat av: caroline

HEj!

Söt han är lillprinsen! :)



Om du dessutom var så smart att du tecknade sån där "mamma barn" försäkring (jag har för mej att det är suuuperbilligt om inte gratis???) medans du var gravid så kommer du få ut pengar på den försäkringen också så länge ni är på sjukhus.



Det kan dröja att få en "diagnos", jag jobbar med sjuka småpluttar o vet att det mesta tar tiiiid!



2009-09-07 @ 19:58:03
URL: http://mammanmedstortc.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Ni får bägge ta VAB, samtidigt, så länge barnet är inskrivet på neo! Fixa bara ett intyg från personalen där. Så var det för oss när Max kom 6 veckor tidigt. Hur gör man annars liksom? Pappadagarna kan man ta ut inom 3 månader sen tror jag det är.

Lycka till och kram

2009-09-07 @ 20:41:11
URL: http://www.magdis.se
Postat av: Kaiza på FL.

Hej, vad jobbigt att leva med ovisshet. Hur mår DU? Hur känner du dig efter förlossningen?



Håller med de övriga, visst får ni ta ut tillfällig föräldrapenning, läkaren som vårdat Elmer får skriva på ett intyg om att ni varit där. Kommer en kurator och pratar med er? Det vore bra, de kan mycket om praktiska detaljer man kan tänkas behöva ta itu med samt hjälper till att bearbeta och hantera tankarna och känslorna när man hamnar i ett läge där man tänker "det var ju inte så här det skulle bli".



Mina tankar är med er. Kram

2009-09-07 @ 20:55:42
Postat av: Petra

En tanke bara... Utslagen kan inte vara en reaktion på medicinerna du fick för att kunna sova tiden innan förlossningen? De borde ju rimligtvis påverka barnet på något sätt och Elmer är kanske den känsliga typen som reagerar med hudutslag? Jag brukar nämligen själv alltid reagera med hudutslag om jag inte tål en medicin.

2009-09-08 @ 00:27:15
Postat av: Erhard

Har följt din blogg lite i smyg och vill gratulera till "lilla Hoppsan"-Elmer. Jättesöt kille och jättefint namn. Hoppas ni snart får komma hem så ni kan rå om varann i familjen.



Och att ni snart får svar så ni slipper gå i ovisshet.

2009-09-08 @ 07:13:32
URL: http://skumrask.se
Postat av: Annki Berg

Vill bara skicka kramar till er alla!!!

Tänker på er!!!!



Kramar i mängder!

2009-09-08 @ 07:56:55
Postat av: Karin W

vad gäller försäkringar så ger tyvärr inte gratisförsäkringen några slantat om man hamnar på Neo, det är tilläggsförsäkringen för runt 1000:- som gör det. TYVÄRR säger jag för att jag hade ju missuppfattat det.. :(

2009-09-08 @ 14:40:17


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback