Hur mycket på julklappar?

Hur mycket pengar ska man lägga på julklappar? Till vilka ska man handla?

Svar: det finns lika många svar som det finns familjer typ ;-)

Men så här gör vi:

Vi handlar till våra barn, våra syskonbarn, Mathias brorsa som inte har några barn, Mathias föräldrar och så får hans farmor och farfar inramade bilder på Alvin och Elmer i år. I år ska jag även skicka ett paket med foton och sånt till mamma, men annars brukar hon inte få mer än ett julkort och ett par bilder utan ram.

Förra året så gav jag mina systrar en liten grej var också eftersom jag kom hem från Gran Canaria den 20 december och hade med mig presenter. Annars gillar egentligen inte syrrorna att man ger dem något för de tror att de måste ge något tillbaka. Löjligt enligt mig, jag ger för att jag vill ge - intte för att få något tillbaka. det är mitt fel att vi köper till varandras barn. Hade de fått bestämma skulle vi sluta köpa julklappar till syskonbarnen.

Jag har sagt att de kan sluta köpa till mina barn om de vill men jag vägrar sluta köpa julklappar till mina syskonbarn, och då fortsätter de också :-) jag är GLAD över detta. Jag tycker man kan prioritera bort annat än julklappar till syskonbarnen. De ska få vara kvar.

Hur mycket pengar då? Ja... till syskonbarnen blir det mellan 50-200 kr/barn, beroende på vad man hittar för bra grejer. Som exempel så kommer tex min systerdotter få en normalt sett dyr grej som bara kostade 50 kr i en utförsäljningsbutik medan tex yngsta systersonen får en grej som är värd typ samma men som jag får betala typ 180 kr för. Skit samma, inte så noga tycker jag :-) vissa år när det varit riktigt ont om pengar har de kunnat få för 30-50 kr allihopa också.

Våra barn ligger på en dryg tusenlapp var. Jag gick igenom och snabbräknade ihop allt i lördags och Alvin ligger på 1300 nu, Victor på 1200 och Elmer på 900. På väg hem från ett par webshopar är kläder till Victor och Elmer. mest Elmer. Så det tillkommer lite på deras. Detta är vad jag köpt till barnen. Sen har Mathias också köpt, jag har ingen koll på hans grejer. Men i slutänden landar det väl på 1200-1600 kanske per barn.

Det är egentligen för mycket. Jag tycker så men ändå gör jag det ändå. Varje år, även om det är mindre i år än det brukar vara. För förrutom det här så blir det ju julklappar från Alvins och Elmers farmor och farfar också och de lägger ÄNNU mer! :-o


Hur gör ni hos er?




Förra årets julklappsskörd

Kommentarer
Postat av: Camilla

Lite kul att läsa , vi har exakt samma upplägg som ni, syskonbarn och syskon utan egna barn. 50-100 kr.

Våra barn 1500-2000.

Tycker det är kul att ge julklappar :-D

Kram

2009-11-30 @ 11:04:35
URL: http://cacemillas.blogg.se/
Postat av: Himmelohelvete

Hos oss blir det ungefär för samma summa per barn...ibland mindre...på tok för mkt för min ekonomi men lik förbannat blir det så...



syskonbarnet blir det inget till längre sen ifjol. Lite tråkigt kan jag tycka men men...



vi får förhoppningsvis en god jul ändå=)



kramar

2009-11-30 @ 11:22:37
URL: http://www.himmelohelvete.se
Postat av: Jenny viklund

Hej!

Så här gör vi. Min äldsta bonus son får 500 kr om han inte önskar sig en en grej eller grejer för då får han för 1000kr. Vi resonerar som så att önskar man sig pengar så är 500kr väldigt mycket pengar att få. Mitt yngsta bonus barn får i år en snowracer som kostade 599kr samt lite småplock för typ 300kr. Han firar julen och nyår hos sin mamma i år och då har vi vuxna sinsemellan kommit överens om att det blir lite mindre julklappar hos den förälderna han inte ska vara hos och mer året därpå. Isabelle får julklappar för 2000kr samma som förra året. Sebastian fick då oxå för 2000kr. I år har jag för en gångs skull varit ute i god tid och handlat klart alla julklappar åt alla. Vi ger oxå julklappar till barnens tre kusiner som får en julklapp var för 100kr. Våra föräldrar och mina syskon får julklappar för ca 200 kr var (Magnus har inte så bra kontakt med sina tre systrar) samt magnus farmor, farfar och min mormor får två trisslotter var och inramade foton på barnen.

Så ser det ut hos oss. Kram

2009-11-30 @ 11:51:52
Postat av: Madde

Sonen brukar få VÄLDIGT mycket julklappar från hela sin släkt + jag och hans pappa. NU har vi bestämt att det blir två saker + lego (kungaborgen för runt 1000 kr) och sedan att PS3. Det får vara sen. PS3:et resonerar jag som att det får han men det kommer ändå bli för hela familjen. Det kostar runt 3300 och då tycker i alla fall inte jag att bara ett barn ska få helt själv, jag är student inte miljonär ;-) . Men Då får han två presenter av oss. Sen får han resten av släkten fräck kanske men känns som att dom två han får väger ändå upp rätt mycket. Till mina syskon köper jag under 200 för, lika sonens pappa. Min mamma runt 200 osv. Men jag lägger inte ner åtaliga summor på släkten, i grund och botten är det viktigaste att man köper de man tycker sig ha råd med.

2009-11-30 @ 12:10:33
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: carro

Egna barn har jag inte än. Köper åt gudbarn och kompisars barn dock! 200kr per barn ungefär. Åt mamma o pappa för ca 500 kr och åt min sambo kring 1500-2000kr. Thats it!

2009-11-30 @ 12:31:44
Postat av: Emma

Jag köper till Mamma och pappa. Blir väl för någon hundring var. Sen köper jag till Samuel Jens och Kim. Det blir väl för 300-400 beror på vad jag hittar. Jens är ju 13 nu och va fan ska man köpa till han! Vad har du köpt?

Sen köper Johan till hans mamma pappa bror och hans syster. Brukar väl bli 500 var till dem. Beror också på vad man köper.

Sen har vi Johans syster dotter.



Tycker det är JÄTTE kul med Julklappar. Synd bara att det bara är jag som tycker det i våran familj.

2009-11-30 @ 13:34:18
URL: http://www.metrobloggen.se/emma198
Postat av: Hippiemamman Sara

Från och med i år har min familj lagt ner det här med julklappar förutom till barnen (dvs. Molly då samt mina framtida syskonbarn). Min man köper dock fortfarande julklappar till hela släkten och får lika mycket tillbaka. Men han är väl rätt less på det egentligen. Jättekul för hans mosters man att få en påse lakrids och hans kusin att få ett par strumpor liksom... Det är såna små grejer de köper till varandra.



Vi har köpt för runt 300-400kr till vår dotter som är tre månader yngre än Alvin. Det räcker för oss, hon kommer att få SÅ mycket grejer av hela sin stora släkt. De står nog för 80-90% av alla julklappar tror jag. Så var det vid födelsedagen i alla fall.

Summan till barn och framtida barn kommer nog att öka med åldern tror jag. Till min framtida bebis köper jag symboliska grejer medan femåringar får för mer än tvååringar och tonåringar får definitivt mer än femåringar. Ja, nåt sånt. :-)

2009-11-30 @ 13:36:00
URL: http://www.hippiemamman.wordpress.com
Postat av: BeckaHBitcH.se

Emma; Jens är den enda jga har kvar :-P tycker också det är svårt!

2009-11-30 @ 13:39:27
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anonym

I min släkt så drar vi lappar med personer i släktens namn på och det nament man får på lappen ska man köpa en julklapp till för 500:- ,vi kör så för alla som är över 20. De andra små,och "små" får mer av föräldrar :) Väldigt praktiskt faktiskt!

Har två barn och på dem brukar jag o sambon lägga 2000:-/per barn.

2009-11-30 @ 14:22:09
Postat av: rebecca

Min kommentar skulle blivit jättelång så jag skrev ihop ett inlägg i bloggen istället som du kan läsa.

2009-11-30 @ 14:22:17
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Annelie

Vi gör så att vi köper julklapp till EN vuxen, vi drar lott varje år till vem vi ska köpa - vi är fem vuxna syskon med föräldrar och en del respektive - och vi köper för ca 300 kr/person då. Sen köper vi till syskonbarnen också, valfri summa. Jag har inga egna barn, så det "bekymret" har jag inte. Till syskonbarnen brukar jag köpa ca 2-3 julklappar/barn, för totalt ca 200-300 kr. Det är så olika beroende på vad man hittar, precis som du skriver. Utöver detta har jag några få vänner som jag alltid brukar byta julklapp med också.



Även jag hör till dem som tycker det är så roligt att ge, och bryr mig egentligen inte så mycket om att få - även om jag tycker att visst hör julklappar till julen! Men det handlar inte om att få en MASSA saker, men någon liten en vill man ju ha i alla fall.

2009-11-30 @ 14:28:36
Postat av: Kristin

I år köper vi bara till våra egna barn. Vi har under hösten haft rätt lite inkomst (en föräldraledig och en studerande) och samtidigt renoverat huset mycket så vi har tagit det här beslutet i år. Vi har köpt för kanske 3-400 kr/barn (de är bara 1½ och 3 år). Vi har varit väldigt tydliga med att vi kommer att göra såhär, att ingen behöver köpa vare sig till oss eller till våra barn. Det återstår att se om det gått in hos alla ;)

2009-11-30 @ 14:35:09
URL: http://winnertaco.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi köper en eller två julklappar till barnen var. Den yngsta får väl något litet för hon får så mycket ärvt efter pojkarna. Sedan får de MASSOR med julklappar av mormor o morfar, en nyttaklapp och en rolig klapp var av farmor o farfar. Något från brorsans barn, en klapp av faster. Jag tycker att det räcker och vill inte att de ska bli bortskämda.

2009-11-30 @ 15:03:37
Postat av: Annette

Vi köper bara julklappar till våra barn, varandra och våra mammor ("Gubbens" pappa är död och min och jag slutade köpa till varandra ifjol).



A (6 år) ungefär 2500:-

J (1 1/2 år) 1000:-

Till varandra 1000:- styck

Min mamma 1000:-

Svärmor ? (Det håller "gubben" och hans brorsa i)

2009-11-30 @ 15:40:54
URL: http://www.annetteskriver.blogspot.com
Postat av: Jessica-tre killar och en tjej

Pga att vi ska betala två dubbla hyror direkt efter jul när vi flyttar, så kommer årets julklappar bli färre än vanligt. Åtta pers mindre att handla klappar till på min sida, lika många mindre på sambons sida. Vi köper i första hand till varandra, mina föräldrar, hans pappa, våra två barn och min mormor.

Dessutom håller vi i tre kalas i december och har sju födelsedagar att skaffa presenter till. Utöver julklappar alltså!

Budgeten ligger på ca 1000 kr/sambon, 1000kr/föräldrarna, 200kr mormor, 200 kr sambons pappa, 200 kr yngsta sonen (är 2 månader vid jul, därav den snåla budgeten, han vet ju inte vad jul är ens.. det är mer en princip att han ska få paket) samt 1500 kr äldsta sonen.

Mina föräldrar köper mest paket, men så har de också största inkomsten. Äldsta sonen kommer få bra grejor både på födelsedagen 2/12 och i julklapp, vilket jag är tacksam för eftersom han egentligen inte bryr sig VEM han får saker av, eller vad de kostat, han vill ju bara ha många paket!

Ca 4000 kr kostar vår jul med andra ord. Ge eller ta några hundringar. Det beror ju på vad man hittar och var..

2009-12-01 @ 04:23:44
URL: http://tremoten.blogg.se/
Postat av: anne

vi har 2 barn 4 år och 2 år. Dom får för 2000 var kanske... till varandra köper vi inget, endast nått till hemmet som behövs, nu är det tx en disk maskin. Till min mamma blir det runt 1000 lappen. Resten varierar från mycket till lite. Men sammanlagt lägger vi ut kanske 7-8 tusen.

2009-12-01 @ 13:11:17
URL: http://lyckligmamma85.blogspot.com
Postat av: Caroline

Hej

Ser mig skymta World of Warcraft i en av påsarna:-) Är det stora pojken som spelar eller är det ni vuxna? Jag o sambon spelar nämligen WoW här hemma:-)

Lite off topic, men men:-D

kramen du verkar vara en go mamma Beckah!

2009-12-03 @ 18:42:37
Postat av: BeckaHBitcH.se

Ja det är Victor som är såld på WoW :-)

2009-12-03 @ 19:24:26
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback