Slutrapport - hemmatorr

Kan väl för all del bjuda på en slutrapport ändå. Den här kategorin i min blogg skulle ändå avslutas snart även utan idiotiska påhopp.

Slutrapport

Alvin går numera fullt påklädd hemma och pottan har flyttat in på toaletten istället för att bo i vardagsrummet.

Förrut här på förmiddagen idag gick han in på toaletten och jag hängde på för att hjälpa till. Han deklarerade att han ville bajsa och pekade på toalettsitsen. Jag tog ner den och satte honom på toaletten och lämnade honom ifred.

En halvminut senare hör jag Alvin glatt ropa "jaaa" och applodera åt sig själv inne i badrummet. Jag går dit och finner att han, faktiskt, har bajsat i toaletten!  *applåder*  Himmel och fröjd, bajsa-i-toaletten-rädslan är död!

Han planerade och valde att gå till toaletten och bajsa, helt på eget initiativ och genomförde det  :-D Vilket framsteg!!!

Kiss i kalsongen hände senast i söndags hemma hos farmor, fast det har ju varit en del experiment i veckan med kiss i ett skåp, i några plastburkar osv ;-) förmodligen väldigt spännande att lära känna sina kroppsfunktioner, bestämma själv och styra över sin kropp och sitt kiss. Förhoppningsvis är det stadiet över.

Alvin är 22 månader. detta har tagit 2 veckor. TVÅ VECKOR. Inte redo? Bah! *fnys* Vilken idioti!

Från och med nu räknar jag inte bara Alvin som blöjfri utan även som hemmatorr. Hur det går på dagis får jag veta nästa vecka, han får iallafall vara hemma imorgon också. Onödigt att dagis ska förstöra något så här i början.


Kommentarer
Postat av: Anonym

duktig kille, för mina pojkar tog det inte heller längre tid, de lär sig fort, vill de själva ska de ju självklart få prova, Adina tog det längre tid för, kissade ofta ner sig på natten, fast flickor o pojkar kanske är olika? hört fler säga att det gått fortare för pojkar att bli torra än flickor.



Skönt att ha han blöjfri tills bebisen kommer =)

Kram/Sussan

2009-05-14 @ 11:29:02
Postat av: mian

oh, han är ju super duktig alvin! 2 veckor är ju ingening! han är ju helt med på erat gemensamma beslut om att blöjorna ska bort. annars hade han ju frågat efter blöjan eller hur?! är man så påhittig att man rotar fram en plastburk att bajsa i istället för att gnälla till sig en bjöja så kännas det som att man är på rätt väg ändå. =)

2009-05-14 @ 11:46:54
Postat av: Elisabeth

Vad smidigt det gick! Samma med min yngste. Han slutade när han var 2 år. Gick som en dans! Jag blir så förvånad på dagis när jag ser 3-4-åringar med stora blöjrumpor... Men det verkar faktiskt som att många föräldrar till dessa barn försöker få barnet att sluta, men de vet inte riktigt hur. Det kan lätt bli till en maktkamp, därför är det mkt bättre att börja tidigare än vid 3 år. Nattblöja har han fortfarande (3 år och 2 mån.) men den är ofta torr på mornarna, så den ryker nog snart den med. Har Alvin blöja på natten eller hur gör ni?

2009-05-14 @ 12:04:49
URL: http://hundmamman.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

ps! Glömde fråga om du/ni ska EC:a Hoppsan?

Får jag nånsin ett till barn så ska jag försöka göra det, intressant grej det där!

2009-05-14 @ 12:06:29
URL: http://hundmamman.blogspot.com/
Postat av: Beckah

Nej blir ingen EC för Hoppsan men pottning så som med Alvin blir det nog då och då redan från början. kanske fastnar för det och börjar EC:a på riktigt, vem vet? :-)



Alvin har nattblöja. Ska låta honom bli säker dagtid och sedan ta nattblöjan. det är ju lite omständigt när man samsover hehe. Fast praktiskt när jag vaknar själv och måste kissa flera gånger per natt så kan jag passa på att ta honom också om det behövs ;-) Jag tror nattblöjan ryker i sommar. Får se.

2009-05-14 @ 12:18:30
Postat av: Linda L2K

Super!!!! Vilken duktig kille!!!

2009-05-14 @ 12:56:54
Postat av: Lindisen

duktig kille! wow, bra kämpat!

2009-05-14 @ 16:01:40
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: hellan

Jag är riktigt imponerad av Alvin, vilken kille!! Jag har inte ens tänkt tanken att börja försöka få Alexander torr, har tänkt/trott att han är för liten. Men kan Alvin så kan Alex. Alexander har både bajsat och kissat på toaletten och tycker att det är jätteroligt, men ska nog köpa en potta också. Tack för att du lägger ut det här i bloggen, inspiration och tips till oss andra småbarnsföräldrar!!

Kram

2009-05-14 @ 16:37:54
URL: http://lifeofhesa.blogg.se/
Postat av: Liv

Pottor som spelar när det kommer vätska i den gjorde susen för vår unge! Första gången det kom i den när vi startade blöjavvänjningen så hade vi lite fest med glass och applåder. Det gjorde oxå susen!

2009-05-14 @ 17:24:37
URL: http://pysselliv.blogg.se/
Postat av: Johanna M

Vad SKÖNT att ha blöjperioden överstökad (för hans del då...). Min dotter (precis fyllda två år) kissade lite i pottan förut men nu vill hon inte alls. "VILL INTE KISSA POTTAN" säger hon. Tänkte ta tag i detta i sommar. En sak som försvårar är att hon börjat bli förstoppad, hon tycker väl att det är obehagligt att sitta på huk utan byxor. Jaja, det lär ju gå det med, bestämmer hon sig bara kommer det att gå fort.

Postat av: ida

Härligt, skönt att slippa blöjorna! Min stora tjej blev torr dagtid både hemma o på dagis också vid 22 månader, men min lilla som är 20 månader nu har aldrig gjort nåt på pottan öht.... hon hatar den.... fast jag gjort samma med båda.... men men, det kommer väl, hade varit skönt att få den lilla torr nu med snart men som sagt....



Ha en bra dag!

2009-05-15 @ 20:40:42
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: Sara

Åh vad härligt för er båda!!! (Ja, hela familjen så klart) Jag är som sagt jättetacksam för att du lagt ut er berättelse här, vi avvaktar lite till eftersom Hugo tycker att det är konstigt att vara utan gips (tog ju bort det igår bara) och eftersom han plötsligt slutat säga till när han behöver bajsa. Men snart så!



Jag har ju samma problem med gravidkläder som du, att de glipar. Förstår inte heller om det är mig eller kläderna det är fel på... ;)



Hoppas att ni får en härlig helg! Kram!

2009-05-15 @ 23:29:19
URL: http://www.lillasara.se
Postat av: T r o l l i s

Skönt att det löst sig så bra. Han är jätte redig.

2009-05-16 @ 07:33:06
URL: http://www.thinki.se
Postat av: Johanna

Hej. Va duktig Alvin är. =) Jag skulle behöva tips. Min son är 20 månader, och jag har tagit bort blöjan nu, han kissar på pottan, nästan aldrig nån annanstans, men han säger inte till, utan jag får sätta honom lite då och då. Men, han bajsar på golvet. =/ Han vill inte ha bajsa i blöjan, det tycker han är äckligt. Va ska göra för att han ska bajsa i pottan? Har du nått tips?

2009-08-09 @ 13:03:06
URL: http://theomylove.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback