Vaddå REDO ditt pucko?!

Jag kommer inte skriva mer om Alvins väg till att bli torr. Anledningen är alla dessa idiotiska människor som inte kan ett skit men som ändå ska komma och lägga sig och och påpeka att han inte är redo eftersom han inte blev torr samma sekund vi slutade med blöja.

Upplysningsvis så föds inte barn med blöja, om ni trodde det! Barn är REDO att vara utan en papperskasse som håller dem fastlimmad vid kiss och bajs dygnet runt redan från start! Sluta med blöjor kan man göra PRECIS när som helst, däremot finns det inget tvång att från början BÖRJA med blöjor.

Blöjor är något man har för sin egen bekvämlighets skull. Det är en uppfinning för att underlätta för föräldrarna. Det är absolut inget påhitt för barnens skull.

Jag har valt att använda blöja på Alvin i nästan 2 år för MIN bekvämlighets skull. JAG orkar inte lägga ner jobbet på att hjälpa honom slippa kissa och bajsa i en äcklig blöja. Men NU har jag valt att ta tag i det jobbet och hjälpa honom att slippa blöjor. Jag tycker det är en utmärkt ålder, ett utmärkt tillfälle (sommar) och bra inför Hoppsans ankomst.

Bland det FÖRÄLDRA-LATASTE och ÄCKLIGASTE jag vet är att se friska 4-åringar med blöja. De barnen är det verkligen synd om som har så fruktansvärt egoistiska och lata föräldrar att de inte tagit tag i blöjslutandet ännu. URK!

Jag beundrar de föräldrar som orkar hjälpa sina barn från början och *EC:a sina barn istället för att använda blöja. Där kan vi snacka föräldrar som verkligen gör det de kan för sitt barn. Till motsats till de lata föräldrarna som har blöja tills barnet är 4 år och slutar själv eftersom ingen hjälpt dem att sluta tidigare. Najs för föräldrarna, de behövde inte lyfta ett finger.

För 20 år sedan var det självklart att barn pottades på rutin på dagis tex. Inne i tvättrummet stod pottorna och högar med böcker uppradade för småbarnen, det minns jag och så satt alla ett och tvååringar där tillsammans, efter lunchen tex.

Idag finns inget sådant alls. Nu blir blöjorna tunnare och tunnare och absorberar mer och mer och känns torrare och torrare trots att de är välfyllda. Barn springer omkring med en säck kiss mellan låren och lär sig gilla läget. Trivas med kisset, leva med kisset som om det vore normalt att springa omkring med en säck kiss. USCH!

VADDÅ REDO ATT SLUTA?!

Vad förväntar ni er? vad är REDO för er som klagar? Att barnet plötsligt en dag kommer fram och säger

-Nej du mamma, jag har funderat på det här med blöjan och det känns som  att jag börjar bli lite gammal. Alla mina kompisar har slutat så det känns som om det är dags för mig också, nu när det snart är dags för mig att flytta hemifrån och allt.

*SUCK*

Flera skriver att Alvin inte är redo men ingen vågar klargöra för VARFÖR ni inte anser att han är redo?!

Han har gått på potta och toalett sen han var 8 månader, i perioder, då och då när han velat.  För några veckor sedan började han dra av sig byxor och blöja och allt och ställa sig och kissa på golvet. jag tog beslutet att sluta med blöjan och hjälpa honom bli torr. Jag har räknat med hela sommaren lixom, jag tycker det går fantastiskt bra.

Det har gått 2 veckor. De flesta dagarna kissar han inte ner sig alls. Senast han kissade i kalsongerna var i söndags! Idag är det torsdag! Han är utan blöja hela dagarna, även när vi åker iväg och handlar osv. Det är bajset som är bekymret eftersom han redan tycker det är pinsamt. Han hade inga problem med att bajsa i pottan när han var bebis, det är nu efter en lång period där han inte velat gå på potta och toa som han inte vågar längre, han har blivit gammal nog att tycka att bajset är privat och pinsamt.

Jag ÅNGRAR att jag inte gjorde detta TIDIGARE. Det VIDRIGASTE som finns är stackars barn med lata föräldrar som inte hjälper barnen med detta. Där man har en fyraåring som inte vågar bajsa annat än i blöjan. Som är torr hela dagarna men kommer och ber om en blöja för att kunna bajsa! (Bäst att skriva ut att jag fortfarande pratar om FRISKA barn utan tarmbesvär och sjukdomar).

Jag mår illa när jag tänker på hur lata föräldrar är nu för tiden! Nappar trycks in i munnen i tid och otid och barnen har dem tills de börjar skolan ungefär. Blöjor likaså upp till skolålder. Nappflaska med välling istället för riktig mat till lunch. babygungor som går på batteri och gungar bebisen så att mamma och pappa ska slippa ha den lilla i famnen. Barnen får skrika sig till sömns för att LÄRA sig att sova själv medan föräldrarna minsann samsover med varandra - de vill inte sova själva inte. Mammor VÄLJER att inte amma fast de KAN osv osv.

Nej säger jag bara. Komma och klaga på någon som vill hjälpa sitt barn bli torrt är så jävla sjukt det kan bli! Gå och gnäll på dem som INTE hjälper istället.

Jag orkar inte ha någon debatt så endast medhåll godkännes, vill du gnälla på något i texten får du göra det i din egen blogg för sådana kommentarer godkännes ej. Enbart snälla.


* Elimination Communication  http://www.ecsweden.se

Kommentarer
Postat av: lisa

jag har inga egna barn så jag vet inte riktigt hur "sånt här" funkar. men trots det så tycker jag att det du skriver låter helt självklart! inga konstigheter alls. tycker det ser lite "hemskt" ut med fyraåringar som har napp och blöja. lycka till med potträningen!

2009-05-14 @ 09:29:32
Postat av: Linda L2K

Klart du ska få skriva om hur duktig Alvin är!!! För det är han! Och nä, jag tycker inte han är för liten, ska själv snart ta Emilias blöja eftersom hon visar intresse. Tänkte bara invänta semestern så vi slipper ta det på dagis nu.



Jag är den där "lata" mamman du skriver om. Eller nä, jag har nog aldrig använt välling till lunch efter sju månaders ålder men iaf... Men det handlar faktiskt inte bara om att vara en lat mamma för det. Det kan ju finnas andra orsaker till att ett barn har blöja länge, tex inkontinens. Och det är ganska vanligt.



Men oavsett om vi har gjort olika och tycker olika, så måste jag bara säga att Alvin är superduktig och visst f*n låter det som han är mogen för att vara utan blöja!!!!!

2009-05-14 @ 10:40:14
Postat av: Beckah

Javisst finns det ibland orsaker men jag skrev om friska barn som sagt :-) tack, L2K <3

2009-05-14 @ 10:45:06
Postat av: Elinor

Tycker du och alvin såklart är jätte duktiga!

jag själv är en lat jäkel som absolut inte orkar hålla på att springa runt å leta kiss pölar å bajs högar ;-)

Saga ville sluta själv med blöjan strax efter vi fick Sam! Så det gick ju super enkelt!



Men Sam, oh no..han vill INTE! Var ett tag han inte ville ha blöja å då fick han sitta på toaletten, men det kom aldrig nått. sen försvann det intresset.

Tänkte försöka till sommaren då det finns kanske mer tid och ork!

Hur som, Alvin är super duktigt!

2009-05-14 @ 11:10:33
URL: http://fundilera.blogspot.com
Postat av: Beckah

Fast Sam är ju 2, eller hur ;-) Inte ett stort barn med andra ord. När han ville och hade intresset lät du honom testa pottan så jag tycker du la upp dåliga bevis på att du skulle tillhöra kategorin "lata föräldrar" ;-) Tvärt om snarare.

2009-05-14 @ 11:14:46
Postat av: Mikaela

Bra skrivet! :) Min 9-månaders son brukar sitta på pottan ibland, tyvärr har det inte blivit så ofta de senaste veckorna eftersom jag är lat. Men vilka konstiga kommentarer jag har fått, folk tycker att han är ovanligt tidigt med det. Vaddå tidig? Vilken förälder som helst kan väl sätta sin baby på pottan! Endel ska såklart varna för att han kanske kommer att bli rädd för pottan om jag har honom där för mycket. Visst, om jag skulle tvinga ner honom på pottan trots protester, då skulle han säkert bli rädd. Men att låta honom gå på pottan ibland - vissa perioder flera gånger om dagen, ibland med flera dagar i mellan och aldrig med tvång - det kommer han knappast att ta skada av. Tvärtom tror jag att det är en stor fördel för honom senare när han redan har vant sig vid den.



Jag tycker att det verkar gå riktigt bra för Alvin! :)

2009-05-14 @ 11:34:44
URL: http://mikaela-1986.blogspot.com
Postat av: Sandra

Klokt och bra skrivet! Och klart att Alvin är superduktig! Mick är på G att börja vilja använda toa (han vill inte pottan, och då struntar vi i det och går på toa direkt) och jag går gladelingen upp på natten när han ropar och vill kissa(eller ibland redan har kissat, isängen = byta lakan) så länge han fortfarande vill vara utan blöja. Ibland vill han promt ha blöja, och då kan den istället vara torr... Räknar med att han ska vara helt blöjfri framåt sommaren, skönt att slippa när när det blir varmt!

2009-05-14 @ 11:45:15
URL: http://zandrisens.blogg.se/
Postat av: Lindisen

önskar jag skulle orka lika bra som du! men så svårt nu när man jobbar hela dagarna och inez går hos dagmamma... hon blir erbjuden potta där men vill inte riktigt. men här hemma går det ju ganska bra fortfarande, hoppas mer på sommaren =)

2009-05-14 @ 15:58:37
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: Beckah

Linda du orkar minst lika bra som jag, men du har som sagt inte samma tid och möjlighet som jag nu. Jag vet ju hur mycket du jobbat med Inez blöjfrihet sen hon var pytteliten så jag tycker du lagt ner massa jobb.

2009-05-14 @ 16:03:18
Postat av: Liv

Jag håller med i det mesta! Min son blev blöjfri när han precis fyllt 2 år. Han hade oxå gått på pottan sen 1 års ålder. Visst händer det olyckor men det får man räkna med och de händer fortfarande fast han är 7 år. Väldigt, väldigt sällan men ändå! Det jag inte håller med dig om är samsovningen. Min son vaknade fram till 10 månaders ålder mellan 4 och 10 ggr per natt. Vi rådfrågade BVC som påstod att han var lätt väckt och kanske behövde eget rum. Jag och sambon tyckte det var för tidigt och vi trodde inte på att vi väckte plutten. Men vi sa´, vi testar iaf ett par nätter. Andra natten sov han hela natten i ett sträck och jag och sambon vaknade och trodde att ungen dött i plötslig spädbarnsdöd. Men icke, han snusade så tungt och har sedan dess sovit i eget rum i egen säng. Hade han sovit hela nätterna inne hos oss hade vi fortsatt så för visst är det mysigare och tryggare men det funkade inte för honom. Men så fort han vaknar nu (händer ibland)så kommer han in till oss och det är helt ok för oss. Ibland vill han somna i vår säng och då kan jag eller sambon lägga oss i hans säng så sover plutten med någon av oss istället.



Men det här med napp och blöja håller jag med dig i allt du skriver! Men jag vill iaf skriva min åsikt om samsovning. Det passar inte alla barn!



Tack för ordet!

2009-05-14 @ 17:18:10
URL: http://pysselliv.blogg.se/
Postat av: Beckah

Min poäng var inte samsovningen ;-) min poäng var skrikmetod för att lära sig sova själv. VILL barnet sova själv är det en annan femma :-)

2009-05-14 @ 17:23:17
Postat av: Elinor

va fan jag ville vara lat ju ;-)

2009-05-14 @ 17:35:51
URL: http://fundilera.blogspot.com
Postat av: Återkommande läsare

Brukar följa din blogg och tycker att det är toppen att han klarar sig så bra! Bra jobbat från bådas håll tycker jag. Men! Jag tycker att du är ganska kategoriserande på ett sätt som jag har lite svårt att svälja. Jag tror inte att de allra flesta föräldrar som har barn som har blöja när de är 4 år gör det för bekvämlighet. Det är inte speciellt kul eller lätt att byta på ett så stort barn. Det är något annat som spelar in. Och barn som väljer att bajsa i blöja upp i ålder har jag själv erfarenhet av. Och tro mig. Det berodde inte på att vi inte ville få barnet att börja bajsa i potta eller toalett utan att barnets temperament var sådant. Hur det gick? Jodå, bajs i toan här också. Efter att vi helt slutat att bry oss. Och ff inget nr 2 på förskolan.



Det jag eg. vill med detta är att nyansera lite dina ställningstaganden. Får väl se om om min kommentar godkänns, den kanske tangerar det negativa?

2009-05-14 @ 17:53:27
Postat av: Beckah

Det har inte kommit några icke godkända inlägg faktiskt. förvånad.



jag är som jag är och har mina åsikter och dem skriver jag ner här, vilket är ett ganska passade ställe att tycka precis vad jag vill eftersom det råkar vara MIN blogg :-)

2009-05-14 @ 17:57:28
Postat av: Liv

Ok, då förstår jag! Jag kanske tar åt mig ang. samsovning eftersom jag ville men inte sonen! Tack för titten i min blogg!

2009-05-14 @ 18:40:31
URL: http://pysselliv.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Det är väl bara positivt om han kan vara blöjfri , han är ju snart 2 år så vad är det folk reagerar över ?

Så länge man ser att barnet har intresse så är det ju bara att köra på , sen tar det ju lite tid men det gör det ju oavsett om barnet är 4 år eller 2 år .

2009-05-14 @ 22:10:08
URL: http://onttonen.blogg.se/
Postat av: Lina

Men va fan. Att folk ens orkar hålla på att klaga och hitta "fel" hela tiden... Alvin är ju hur duktig som helst! Vi håller på lite smått här hemma att försöka få 1 åringen att gilla pottan. Går sådär, man gör så gott man kan =)

2009-05-14 @ 22:48:55
Postat av: anki

min son blev helt blöjfri när han var 2år och 1 mån. hans potträning tog inte ens en dag,utan han var redo från första stund, utan olyckor någon enda gång! har du verkligen hållt på att kämpa fram o tillbax sen han var under året?? låter jobbigt tycker jag.. du försöker ju hela tiden bevisa för hela omgivningen hur duktig DU är som tränar din son, men man läser ju bara om en massa olyckor med kiss o bajs... ja alla gör vi ju som vi vill med våra barn och din son är jätteduktig men det e ju DU som verkar kämpa mest för det här.

2009-05-14 @ 22:58:43
Postat av: Karin

Jag vet att jag blev blöjfri under sommaren innan jag fyllde 2 och jag fyller i november.. Det där med att sluta med blöja hör ju delvis ihop med pratet. Ett barn som pratar dåligt är svårt att potträna då det inte kan säga "kissa" eller "bajsa" själv. Jag håller med dig om att det är äckligt med 4-åringar som har blöja. Rent av hemskt! De blir ju retade på dagis..

2009-05-15 @ 00:19:30
Postat av: weronica

Jag tycker ni är jätteduktiga! :)

2009-05-15 @ 08:29:53
URL: http://weronicas.blogg.se/
Postat av: Mia

Du kan ju inte ta kritik på ett bra sätt, nu ett lååååångt inlägg över HUR dumma dem är. Det räcker väll med att man skriver ok tyck du så men jag tycker såhär, Kan man inte acceptera att andra tycker annolunda?

2009-05-15 @ 09:03:17
Postat av: Beckah

Karin; man behöver inte kunna prata för att kommunicera och ge signaler. EC-föräldrar använder sig av pyttebebisars signaler för att veta när de vill kissa och bajsa.

2009-05-15 @ 09:04:13
Postat av: Återkommande läsare

Självklart har du rätt till att uttrycka dina åsikter på din blogg. Men när man uttrycker åsikter får man också räkna med att människor reagerar. Och alla tänker ju inte lika, alltså blir reaktionerna olika. Och då tänker jag att har man en kommentarsfunktion på bloggen får man stå ut med både ris och ros.

Tillägg: jag tycker att ni gjort ett fantastiskt jobb och önskar att jag själv vore där med min yngsta. Är det inte än, men kanske snart.

2009-05-15 @ 12:56:25
Postat av: Kristin

Ja, jag håller med om att föräldrar som inte orkar potträna är lite lata. Men faktiskt så är det inte bara att bnestämma sig för att "nu ska blöjan bort". Vi började potträna när dottern var knappt 2 år. Nu är hon 2 ½ och hon kan fortfarande inte känna när hon behöver kissa eller bajsa. Hon vet att man kissar i toan, hon sitter ofta på toan (eget initiativ), men ändå kissar eller bajsar hon inte där. Hon kan sitta på toan i 5 minuter för att en minut senare kissa på golvet. Nu har vi lagt det på is tills det blir så varm att man kan vara ute i bara trosor, och jag anser inte att vi är ett dugg lata!

2009-05-15 @ 16:12:02
URL: http://winnertaco.blogg.se/
Postat av: heidi

duktiga du ...



mina ungar har blivit bloggfria utan träning, utan tvång, när dom varit redo ...hurra för att du är duktig!

2009-05-15 @ 20:07:52
Postat av: MamiiJ ensamstående mamma till två.

barn utvecklas alla väldigt olika, du kan ju inte sitta och kalla andra för lata för att du råkat ta bort blöjan på din son.

jag skulle vilja se din nya bebis att inte använda blöja när den kommer, eftersom den föds utan blöja så sätt för fan inte på den blöjan då.

min son har blöja han är 3 år.

han kan nog mkt mer än andra barn i hans ålder, han kan räkna, han kan alfabetet, han pratar väldigt bra, han kan simma,cykla och har ett gott ordförråd...

så är jag lat? nej det handlar inte om det, barnen utvecklas i sin takt och min son har utvecklat andra saker, att bli blöjfri har han inte varigt redo för.

och vad gör det om 10 år?, inte ett skit inte fan bryr sig någon om man var 2 eller 4 då man slutade med blöjan.!!!



jag säger inte att alvin inte är duktig, det är han, jätte duktig men han var redo för det också.. det ligger nog inte så mkt på dig där..

förstätt beröm din son och sluta kritisera andra!



2009-05-15 @ 20:28:40
URL: http://mamiij.blogg.se/
Postat av: Jessica

Duktiga Alvin!

Jag är bara avundsjuk ;-)

W vill inte alls gå på pottan eller toaletten, han är fortfarande lite rädd tror jag. Vi har alltid pottan framme, har haft det sen han var runt året. Han sätter sig på den, sitter i 2 sekunder & reser sig sedan upp igen, har inte ro att vänta på kisset. Provat med att ge honom en bok, satt honom på pottan när vi själva kissat, låtit dockan kissa etc...

Jag tror inte riktigt att HAN ÄR redo ;-)

2009-05-16 @ 11:35:02
URL: http://jekaskrypin.blogspot.com
Postat av: Elle

Hej hej!

Jag märkte på min dotter att hon va redo att bli blöjfri. Då hon blev två tyckte jag att det va dags att så smått börja vänja henne av med blöjan, men det gickk inte alls. Hon spretade å skrek å hade sej både när jag skulle sätta henne på potta och toalett å bara vägrade. Så jag gav upp. Men i början på året ca 5 månader senare så märkte man att hon va redo, hon sa att hon ville kissa på pottan. Å vi slutade med blöjor på dagen tvärt. Efter en vecka slutade vi även på natten å sen dess har det väl hänt ca 4 olyckor totalt både på dagis och hemma. Detta va väl ca 4 månader sen. Man blir ju såå stolt. Men det är ju så olika med alla, många jämnåriga med Leah slutade innan henne å då kände jag lätt panik, men tänkte att äh hon får visa när hon e redo.

Jösses va detta blev långt. Haha, ha en bra dag.

2009-05-16 @ 14:27:40
URL: http://ellec.blogg.se/
Postat av: pinkhelp

Har inga barn men håller med dig i din åsikt, fokuset försvinner mer och mer från barnet, att ta hand om ungen "kan ju någon annan göra". Du verkar vara en grym morsa! :D

2009-05-17 @ 11:52:38
URL: http://pinkhelp.blogg.se/
Postat av: Christina

Håller med dig. Ska bli kul att följa Hoppsan utan blöja för du är väl inte en så oengagerad förälder att du tar på henne blöja?

2009-05-18 @ 11:56:34
Postat av: Beckah

Läs texten igen. Speciellt detta stycket:



"Jag har valt att använda blöja på Alvin i nästan 2 år för MIN bekvämlighets skull. JAG orkar inte lägga ner jobbet på att hjälpa honom slippa kissa och bajsa i en äcklig blöja. Men NU har jag valt att ta tag i det jobbet och hjälpa honom att slippa blöjor. Jag tycker det är en utmärkt ålder, ett utmärkt tillfälle (sommar) och bra inför Hoppsans ankomst."



Hoppsan kommer absolut ha blöjor från början. Hoppsan är ingen flicka btw utan en "hen" än sålänge. Det finns inget som säger att det är varken en pojke eller flicka.

2009-05-18 @ 12:00:31
Postat av: Christina

Hoppsan är visst en flicka.

Sluta tramsa med ett påhittat ord.

2009-05-18 @ 14:21:43
Postat av: Beckah

Då vet du mer än jag i så fall för det finns ingen som bevisat att Hoppsan är en flicka.



Hm...vilka ord är INTE påhittade då, menar du?

2009-05-18 @ 14:31:14
Postat av: Sussetuss

Och jag som jobbar på förskola håller inte alls med dig om att det är av lathet från föräldarnas sida som barn i 3-4 års åldern har blöja. Det har med mognad att göra och det beror på hormoner...inget annat...



Lite nyfiken på hur du tycker man ska göra med ett barn i 4-års åldern tex, som vägrar bajsa på andra ställen än blöjan? Ignorera barnets ovilja/rädsla att bajsa på toaletten?



Men så tycker jag sällan lika som du iallafall...

2009-05-19 @ 08:32:43
URL: http://www.sussetuss.com
Postat av: Beckah

En 4-åring med blöja är inte alls konstigt att hen inte vågar eller vill bajsa någon annanstans än blöjan. Just därför SKALL man ta itu med blöjan låååångt tidigare. Introducera potta och toalett väldigt tidigt så barnet slipper bli rädd för att bajsa någon annanstans.



En fyraåring som haht blöja hela sitt liv känner det som att blöjan är en självklar grej som MÅSTE vara där. De skräms av bara tanken på att vara utan. Inget konstigt med det. Det konstiga är hur föräldrar kan vara så vidrigt lata och egoistiska att de låter det komma till den punkten där barnen inte vågar bajsa någon annanstans än i potta eller på toalett.



Hur man gör? Ja när man varit en så kass förälder att man låtit en FRISK (Observera att jag alltid pratar om friska barn) fyraåring bli så skadad av blöjanvändandet så får man ta det stegvis mot blöjfrihet. Sitta på toaletten MED blöja på och bajsa tex osv tills man är av med blöjan.



Tortyr av det stackars barnet att låta det gå så långt!



Potta och toalett SKALL introduceras TIIIIDIGT så det blir naturliga grejer som barnet slipper vara rädd för. Sen om man inte slutar med blöjan direkt man börjar med pottan är en annan sak. Man kan ju fortsätta med både och tills barnet är större mellan 2 och max 3 år.



Du behöver inte tycka som jag. Jag behöver inte din uppbackning för att veta att jag har rätt :-) hahaha.

2009-05-19 @ 08:45:48
Postat av: Christina

Vi får väl se vad som tittar ut i höst :-)



Förvisso är alla ord påhittade.

2009-05-19 @ 16:41:53
Postat av: Maria

Vilket klockrent inlägg!!! Du har en riktigt kul blogg=D Måste lägga upp dig på bloglovin =D

2009-05-19 @ 17:34:06
URL: http://cupcake.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tar faktiskt åt mej lite av det du skriver. Min dotter är snart fyra (i nov) Hon var blöjfri under sommaren det året hon var ett och ett halvt år. Blev någon olycka då och då men inte så mycket. Sen på hösten börja hon kissa på sig hela tiden, så till slut valde vi att sätta på blöja igen. sen har vi tagit bort den några gånger i längre perioder men det har inte alls funkat. Nu i sommar har vi börjat igen och det går relativt bra men förväntar mej inte att hon kommer vara helt torr innan fyra. Hon har inga problem med tarmar eller liknande och vi är verkligen inte lat, påminner henne hela tiden, sätter henne på toan innan vi ska iväg m.m. Så att alla är lat för att deras barn har blöja vid fyr stämmer inte. Min tjej tycker det är väldigt jobbigt att gå på toan, vet ej varför och får inte riktigt fram varför heller.

2009-06-30 @ 19:31:11
URL: http://lovizasmamma.blogg.se/
Postat av: Linda

Här pottränar vi också! Min dotter är snart 2år och 2 månader. Det går jättebra och håller med dig, det är inte fräscht med en 4-åring som har blöja! Stackars barn.

2009-08-13 @ 20:27:31
URL: http://eldgrisen.blogspot.com
Postat av: Ann

Alltså du har enrgi i din text ,jag blir impad och fan nu ska min 2åring få va mera utan blöja L vågar vägra vara "lat förälder" ;-) det där du skrev om barn som får skrika sig till söms för att lära sig sova ensam,fi faaaan finns det sådana päron?? Urk näää min tjej sover än i vårat rum i sin växasäng ,vaknar hon på natten så klättrar hon upp mellan pappan och mig och du?? finns det någe mysigare än det?? Neeee.. Nice blogg, all heder åt dig..

2009-09-26 @ 22:37:18
Postat av: Pelikan

Sent nästan-medhåll:



Kan vi inte generalisera utan att någon känner sig utpekad? Ett är säkert: blöjåldern har I SNITT gått upp otroligt mycket på bara några år. Dock fanns det även förr barn med problem. Jag hade en kompis som fortfarande bajsade i byxorna när hon var fem sex år! Det sjuka är att dessa nu verkar ha blivit så många. Jag tror helt enkelt inte på det.



Dessutom tycker jag nog att 22 månader är lite sent för att börja toaletträning. ;-) Den rekommendation som var "klassisk" i Sverige, och fortfarande gäller i Frankrike är arton månader. Ett barn som inte är torrt hösten det år det fyller tre här nere, har föräldrar som skäms vid förskolestarten. Hur dagis gör vet jag inte, tack och lov har vi dagmamma, men det verkar ju inte finnas i Sverige längre.



Min son är sexton månader. Jag låter honom ofta vara utan blöja. Det mesta får jag torka upp, men ibland (speciellt på natten) hamnar det rätt. Han vet åtminstone att man inte måste ha blöja och sitta i sin egen toalett. Det blir merarbete, men några tydliga signaler ger han inte, så jag har valt denna medelväg, och tar den "riktiga" potträningen när han är "redo". En sak är säker: han kan inte bli redo för något som han inte känner till, och därför pratar vi om det och sitter på pottan redan nu, utan krav.



Jag skulle verkligen uppskatta vidare uppdateringar i ämnet, speciellt om hur dagis hanterar det, men det kanske inte behövs längre? Jag hoppas det.

2009-11-01 @ 22:06:55
Postat av: J:s mamma

Helt enkelt underbart. DU fick mig att hjälpa min son i somras att sluta med blöja. Jag tror min son är någon månad äldre än Alvin(född i mars -07). Det gick superbra och på någon vecka hade han slutat med blöja både på dagen och på natten.. Ett par Blixten McQueen kalsonger och blöjan var inte längre ett alternativ för honom.

Lite bakslag när det började mindre barn på dagis, men nu funkar det fin-fint.

Jätte skönt för honom (och mig) att slippa!

Kram på dig.

2009-11-09 @ 19:17:55
Postat av: MKB

Hurra för dig!!! Jättebra inlägg, den här bloggen ska jag följa! :)

2010-03-19 @ 22:14:29
URL: http://hostlycka.blogspot.com


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback