Drink and drive

Kom ihåg en sak nu från Säfsen i lördags. Kände mig så där riktigt svensk.

Vi var på pizzerian inne i Fredriksberg och käkade middag och samtidigt kom det dit en pappa (?) med en 5-åring, en 9-åring och 3 barn i tonåren. De åt glatt sin mat och pappan drack en öl till maten (det var inget jag reflekterade över då). När de var klara reste de sig för att gå ut till bilen. En helt vanlig personbil för 4 passagerare + förare. 1-2-3....eh...vänta nu...

Då såg vi ölflaskan som stod kvar på bordet. En 5,2.a minsann och 50 cl. Med stora ögon glodde jag ut genom fönstret och såg pappan sätta sig på förarplatsen :-o jag tänkte först att kanske någon av tonåringarna skulle köra men nejdå.

och där satt vi som dumma får och bara glodde och viskade "men vad gööör han?" precis så där typiskt jättesvenskt. Ja inte bara vi, även de som satt vid bordet bredvid satt och viskade och glodde ut.

Men vad ska man göra då? Rusa ut och stoppa dem? Ja, kanske är det så man borde göra? Eller ska man inte ens bry sig? Inte titta, inte viska, inte ens reflektera över det?


Kommentarer
Postat av: Fredrik Jambrén

Jag jobbar med alkolås, han bör inte ha kommit över 0,2 promille. Särskilt inte när han åt pizza samtidigt, men man kan aldrig vara helt säker.



Sedan tycker jag personligen att det är nolltolerans som gäller alkohol och bilkörning. Tyvärr hade man nog suttit kvar och inte sagt nått, jag med.

2009-07-14 @ 18:48:47
Postat av: Camilla

Hej

Är lite nyfiken på dig o Mathias.

Är ni tillsammans ,vad jag har förstått så bor ni inte ihop.Hur kommer det sig?

Jag följer din blogg då o då men har aldrig riktigt fått kläm på det där.



Lycka till med nya bebisen!

2009-07-14 @ 19:45:05
Postat av: mitha

hej



ja jag hade nog tyvärr inte gjort nåt heller....dum som man är för jag är nolltolerans vad gäller alkohol o bilkörning.



kram

2009-07-15 @ 11:52:36
URL: http://www.himmelohelvete.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback