Vad har du på ditt julbord?

Vilka saker MÅSTE finnas på ditt julbord?

För mig är det:

Köttbullar, prinskorv, potatis och rödbetssallad. Det är minimum för att det ska kännas som julmat för mig. Men sen vill jag ju gärna ha annat också, skinka, kokta ägghalvor, rökt kött, liter olika korvar osv. JULMUST är också ett måste.

Jag äter INTE sill och sånt snusk, inte heller Janssons äckelse. Men dopp i grytan kan vara gott. Fast det var några år sen jag fick det (och nej, jag gör inte själv).

Något annat jag vill ha på mitt julbord är tunnbröd, och då menar jag INTE det där larviga Fazerbrödet man kan köpa i affärerna här som av någon anledning tillåts heta tunnbröd. Nej jag menar RIKTIGT tunnbröd hemifrån Jämtland men det får man ju inte tag i här förstås.

Godaste tunnbrödet är det som mina grannar gjorde när jag bodde i en byhåla utanför Strömsund. Mamman i familjen hade (har?) en liten tillverkning hemma för försäljning. Gudomligt.

Om någon läsare råkar bo på rätt ställe i landet och råkar springa på riktigt tunnbröd (mjukt) så finns min adress på Eniro (Rebeckah Larsson, Skene - obs, Rebeckah med H) ;-) vill man ha ersättning så går det bra att maila mig först istället och göra upp en deal.

Nog om det och tillbaka till frågan istället:

Vad är ditt absoluta minimum för att det ska kännas som "julbord"? och vad gillar du i övrigt på ditt julbord?


Kommentarer
Postat av: carro

Köttbullar, prinskorv, potatis, rökt ål, senapssill, hovmästarsås, kavring, julost, korv till smörgåsen, ägghalvor med räkor på och julmust... och till efterrätt varm risgrynsgröt med iskall saftsås.

2009-12-17 @ 18:04:19
Postat av: Emma

På julbordet skulle jag nöja mig med:

Skinka, hemmagjorda köttbullar, mammas speciella potatisgratäng hon bara gör till jul då jag inte äter jansson, sill, ägg, vörtbröd, gräddost, omelett, hemmagjorda små kroppkakor gjorda av mamma också...



Ja sen skulle jag vara nöjd, fast jag firar jul hos mamma och hon har en massa mat till utöver detta på julbordet ...



Du som vet så mycket om inte barnet har ammat på ca 2 månader är det då vanan som gör att dom ändå letar efter bröstet när man ger flaska ?? För på natten när Eddie vaknar är han så svår och ge mat i flaska han bara gräver efter bröstet då blir man ledsen att det inte ville funka kan jag lova !!!



Ha en bra kväll // Emma

2009-12-17 @ 18:20:25
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/index.html
Postat av: En tjock katt i en smal värld

Men hallå, laxen!? :O

2009-12-17 @ 18:23:33
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se

Att söka efter bröstet är ju en medfödd instinkt och just på natten när han halvsover är det nog mycket tänkbart att han går på instinkt. Amning är ju mer än bara mat också så det är möjligt att han är ute efter själva gos-biten med amningen.

2009-12-17 @ 18:24:59
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Emma

Okej får mysa med han mera på kvällen och natten då kanske ska testa det tack du kan så mycket skönt och ha nån och fråga när man är nybörjare.. Nästa gång får jag gå amnings kurs hos dig :0)

2009-12-17 @ 18:28:40
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/index.html
Postat av: Anonym

Mitt julbord:

Janssons frestelse ( du har tagit miste på namnet på den här rätten) som jag gör själv och den är god!

2-3 sorters sill

Kokt potatis

Skinka, hemmagjord

Köttbullar av viltfärs, nymalen, hemmagjorda.

Kålrotslåda

Brysselkål

Hemgjord rödkål

Knäckebröd av olika sorter

Julost en sort

Rödlöksmarmelad



Efterrätt: färsk frukt

2009-12-17 @ 18:31:56
Postat av: Helena med Eskil

Är ju typ tvärtemot dig då :-) För mig är sill och jansson ett måste, men även lax (får hoppa det iår dock, suck) samt mammas grönkål, vörtbröd, julmust och ägghalvor måste finnas på bordet!

2009-12-17 @ 18:38:34
Postat av: bakeapple

Köttbullar, prinskorv, skinka, ägghalvor, revbensspjäll, potatis, snaps, julmust, maken vill ha sill och rödbetssallad också.

2009-12-17 @ 18:38:37
Postat av: Mikaela, hockeyspelaren och lilla Aimee

köttbullar, prinskorv, janssons, potatis och ägg :D

2009-12-17 @ 18:51:21
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: elin

Rödkål, ägghalvor, gräddost, farmors tunnbröd, prinskorvar, köttbullar, rödbetssallad, potatis och rälomelett.

2009-12-17 @ 19:02:59
Postat av: Jessica

Hemmagjorda köttbullar, löksill, skinka, barkis, Janssons frestelse, omelett, prinskorv, hemmagjord mimosasallad. Sen är jag nöjd, även om jag äter av allt det andra oxå...

2009-12-17 @ 19:25:29
URL: http://jessa30plus.blogspot.com
Postat av: Amanda & Oscar

Grönkål är min favorit! Riktigt gräddig :)

Och ris a´la Malta med apelsin är en nödvändighet!

2009-12-17 @ 19:53:12
URL: http://glantan.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur gör man hemmagjord skinka? föder man upp girsen då eller?

2009-12-17 @ 20:18:14
Postat av: LENA

Potatisgratäng

soyakorvar

falafel

potatis

gräddsås

brysselkål

vörtbröd

gräddost

julmust

Qorn filéer

Vegetariskt julbord är att rekommenderas ;)

Måste ställa en provocerande fråga tänker ni köttätare aldrig på att det är DJUR ni äter? De visade nyligen på nyheterna hur många grisar som missköts, när ni får höra sån information känner ni ingen avsmak då? Känner ni sympati för djuret? Eller tänker ni att djur finns för att vi ska äta dem? Har djur en själ? Vad tror ni? God Jul!

2009-12-17 @ 20:40:19
Postat av: Emma

http://www.ulvanstorps.se/

Här finns tunnbröd! Du kan baka eget! det är jättemysigt där!

2009-12-17 @ 21:08:46
Postat av: Jennie edinge

Jag måste ha julmust, ägghalvor med majonäs och gröt med varm saftsås och lax, annars kan tomten stanna hemma;/)

2009-12-17 @ 21:15:58
Postat av: Kristin

Jag själv skulle nöja mig med lax, skinka och ägghalvor, men min bättre hälft vill ha en massa slisk som köttbullar, rödbetssallas, jansson och annat mindre gott...

2009-12-17 @ 22:49:03
URL: http://winnertaco.blogg.se/
Postat av: annelie c

Absolut minimum för att det ska vara julbord: köttbullar, fläskkorv, janssons frestelse och sill. Julmust att dricka.

2009-12-17 @ 23:15:36
Postat av: BeckaHBitcH.se

LENA; jag är väl medveten om att jag äter kött. Jag känner avsmak för de djurhållare som missköter sina djur, jag får inte avsmak för kött, jag älskar kött.

2009-12-18 @ 00:49:04
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anna

Jag bor ju utomlands så det blir frosseri i jul- och påskmat när jag väl kommer hem :-) Sill av alla de sorter, inlagd strömming, lax och sardiner till att börja med. Skinka såklart och gärna rökt korv med, plus grönkål (ett måste!), små köttbullar, prinskorvar och kanske revbensspjäll också fast det kan jag ganska glatt leva utan :-)

2009-12-18 @ 06:48:59
URL: http://annzah.blogg.se/
Postat av: Jessica

Här är en från en byhåla i jämtland men jag gillar inte alls tunnbrödet härifrån haha=)

2009-12-18 @ 08:08:43
Postat av: Anonym

Någon frågade hur jag gör hemmagjord skinka; föder man upp grisen då? Ja, jag är uppvuxen på en bondgård där man födde upp grisar - så tanken är inte främmande.

Med hemmagjord skinka menar jag att jag ungsbakar den själv.

Ungefär som att ha hemmagjorda köttbullar av viltfärs utan att ha skjutit viltet själv.

2009-12-18 @ 08:23:24
Postat av: Geshiia - Mamma till två pojkar

*Mina måsten:*

Hemmagjorda köttbullar

Potatisgratäng (äter inte äcklig jansson)

Sparisomelett (något min mamma gör just för att hon vet att jag älskar den)

Julmust



Det var mina måsten, jag äter inte så mycket annat vid jul. :)

2009-12-18 @ 09:10:44
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag är nöjd bara det finns sill, gravad lax och janssons frestelse!

2009-12-18 @ 12:40:28
URL: http://zandrisens.blogg.se/
Postat av: Tina

Mina måsten:

Gravad lax med hovmästarsås

Mormors köttbullar

Prinskorv

Potatis

Ägghalvor med kaviargrädde och räka

Revbensspjäll

Tjälknöl

Omelett med champinjonstuvning

Skinka med senap och äppelmos

Mammas ostsallad

Julmust

Vörtbröd samt tunnbröd från Republiken Jamtland. (tar inte mormor med sig tunnbrödet är det snudd på att hon får vända och åka drygt 40mil hem igen och köpa ;)

2009-12-18 @ 14:01:59
Postat av: Amaranth

Jag bakar eget mjukt tunnbröd, skitgott! Du kan få receptet om du är intresserad.

2009-12-18 @ 15:28:20
Postat av: BeckaHBitcH.se

Snällt men jag vill ha riktigt tunnbröd bakat i bakstuga och jag har ingen sån :-(

2009-12-18 @ 16:22:16
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Gina

Hejsan...



synd jag inte läste det här lite tidigare...bakar mitt eget tunnbröd och de är supergott...kunde ha skickat till dig...för skickar jag nu är jag tveksam att de hinner fram till jul...kunde även slängt med lite rökt älgkött som vi röker själv...och skjuter själv =) men vet inte om de hinner fram i tid och då känns det lite dumt...



annars vill jag ha sill...revben...köttbullar...prinskorv...ägghalvor..äggstanning...och så är det obligatiorískt med dopp i grytan sedan jag träffade sebbe...så de lagar jag till lunch nu mera varje jul... =)

2009-12-18 @ 18:50:08
Postat av: Anna

Min make är från Östersund så hos oss är det riktigt tunnbröd. Makens släkt bara måste ha det medan min släkt undrar vad det gör på julbordet. ;)

2009-12-18 @ 19:30:29
URL: http://livetmedprinsessan.blogg.se/


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback