Nu jävlar åker läraren ut!

Måste berätta en helt sjuk grej. Har inte nämnt något om detta i bloggen förrut men nu tänker jag göra det för nu är historien utredd och klar.

Victor går i sexan. Han har sedan 4:an haft en klassföreståndare som vi kan kalla Fitt-Marie Kuksson. Eller ja, det är iaf vad barnen kallar henne. Självklart ska jag inte göra likadant ;-) Britt-Marie Knutsson menar jag.

Victor är en liten grabb med livlig fantasi och han hittar gärna på en massa skit och historier så det han säger får man ta med en nypa salt. Därför tog jag det inte på allvar i våras när han började berätta hur det verkligen är i skolan. Hur B-M K-sson kallar invandrarbarnen för svartskallar, hur hon knuffar in elever i väggar och hur hon kallar barn för idioter och skäller på dem hit och dit.

Detta tog jag som påhitt från Victors sida.

...så kom det hem ett brev.

Vi föräldrar fick ett brev där skolan gick ut med sanningen. Där finns en lärare som beter sig illa, världens grej dras igång när detta uppdagas. Hon blir varnad men får en chans att bättra sig och barnen får stöd och samtal om allt som varit och man ordnar och fixar och pratar ut. B-M K-sson fortsätter som vanligt.

Knuffar elever, kallar dem idioter osv men barnen är stärkta av den nya spännande sitiationen och infekterade stämningen så de ger igen. Knuffar tillbaka, kallar henne fula ord, gaddar ihop sig i gäng och mobbar.

En hel hösttermin är bortkastad enligt min mening. Hade varit nyttigare att ha barnen hemma!

Igår kom beskedet till barnen: B-M K-sson slutar efter jul. Barnen jublar högt och hurrar i klassrumet. Då kommer B-M Ksson precis in genom dörren. Barnen jublar demonstrativt ännu mer.

KANONBRA! Här står jag med ett barn som inte är som  andra. Ett barn som har stora svårigheter i skolan sedan innan och så får han DESSUTOM en sån här klassföreståndare ...i FLERA ÅR! Yey! Hurra!

Victor är extremt framåt vad gäller kunskapsdelarna i skolan men har väääldigt svårt för resten. Jag anser att det är ett handikapp. Han har en IQ på 139 konstaterat men enligt skolpsykologen är den antagligen ännu högre. Är det ett handikapp? Nej säger de flesta. Okej, vi vänder på det. Ett barn som bara har 60 i IQ då? Är det ett handikapp? Det är exakt samma sak, bara på andra sidan om medelvärdet på 100.

FAN vad jag är irriterad över den här lärarhistorien! Räcker det inte med att han redan har det jobbigt i skolan? Hur fan kan en sån här lärare gå och bete sig så här mot barnen under åratal utan att det upptäcks ens?!


Kommentarer
Postat av: s

För att vuxna inte tror på vad barn berättar när de vuxna tycker att barnens historier är för osannolika - och därför antar att det är hittepå?

2009-12-01 @ 15:31:12
Postat av: rebecca

Jag minns att Victor nämde något om detta i somras när han var hemma hos barnens papp. Trist att det finns sådana lärare. :( Robin var ju med om att en lärare tog dag i hans kinder/hakan men läraren nekade ju såklart trots att andra barn sett detta. Sjukt att vissa blir trodda bara för att de är tex lärare.

2009-12-01 @ 15:49:39
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: Hanna

ja du det kan man fan undra.. lärarna jag hade va inte heller dem bästa,jag blev mobbad å mobbarna fick åka å bowla,fika osv för att inte störa..ska mobbare få beröm?? i högstadiet ville jag verkligen gå i obs klassen då jag hade svårt m koncentration osv då fick man höra jag bara ville va m dem "tuffa".. om jag vill slänga fram min adhd utredning i ansiktet på dem idag!!!!!

2009-12-01 @ 16:03:34
URL: http://knasgravid.blogspot.com
Postat av: Fenomena

Usch och fy! En sån lärare ska inga barn behöva ha. Fast om jag var du skulle jag ta bort hennes namn (om det inte är fingerat).

2009-12-01 @ 16:09:40
Postat av: Jessica

uscha för värdelösa lärare,sonen hade en liknande i 4an och thank god fick hon sparken efter 1 år,sonen hoppade tbx hela lågstadiet igen=( Han utreds oxå för adhd asperger och 2 y-kromosoner tror jag det hette?

2009-12-01 @ 16:14:40
Postat av: BeckaHBitcH.se

Jag tycker barnens smeknamn är så fyndigt att jag måste berätta och utan det verkliga namnet så är det poänglöst.

2009-12-01 @ 16:15:15
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Sara

Jag som själv är lärare fasar över vad du berättar. Fy så hemskt. En sån människa har ingenting i skolan att göra.

Hoppas det blir bättre för Victor nu. Och att han får det stöd och stimulans han behöver i skolan.

2009-12-01 @ 16:22:22
URL: http://fokuserad.net
Postat av: Veronica (Lupin84)

Lider med barnen. Blir så arg när jag läser det...

Hade själv en likadan lärare i mellanstadiet - som kallade invandrare för neger (sa alltså inte namnet till personen). Blev han arg -vilket var ofta så lyfte han upp elever från bänken mot väggen...och skällde ut efter noter...tog tag i armar så man fick märken m.m. (han är dock inte kvar... men de tog 5 år innan man fick bort honom... klampade bara in i omklädningsrum utan att knacka...(tjejernas)

2009-12-01 @ 16:47:00
URL: http://virresblogg.blogspot.com/
Postat av: pelikan

Det är lika dåligt att vara understimulerad när man är mer begåvad än genomsnittet, som det motsatta. Det är bara att inse att alla ska vara på samma nivå, och om det inte går att höja de sämsta, får man sänka de bästa. :-( Hälsa Victor att stå på sig, att arbeta bra (även om uppgifterna är enkla, det gäller att inte bli lat) och att det finns tuffare, mycket tuffare, uppgifter som väntar!

2009-12-01 @ 17:14:45
Postat av: Fia (SO-lärare)

Har V extra resurslärare i skolan? Eftersom han verkar ha svårt för allt annat än kunskapen. Har han många kompisar? Är han retad/mobbad? Ta honom på allvar nästa gång han kommer hem och berätta såna här "osannolika historier". Man ska alltid ta sina barns historier till sig, kolla upp och stämma av om det är sanning eller påhitt. Kan få hemska konsekvenser annars... Vet en del som har sagt att dem är mobbade i skolan, ingen lyssnar eller ta reda på fakta... Vad händer, jo barnen/ungdomarna tar självmord för dem orkar inte med att leva längre.

2009-12-01 @ 17:58:15
Postat av: Jossan

Men vad fruktansvärt!!! Snacka om fel person på fel plats. En del borde fanimej inte få jobba med människor....



Hoppas det löser sig och att de får en bra lärare på vårterminen.

2009-12-01 @ 18:41:54
URL: http://lovisaalbinsson.blogspot.com
Postat av: johanna

hm, undrar hur den läraren ser på att bli uthängd på internet med namn och allt...

2009-12-01 @ 18:50:11
Postat av: BeckaHBitcH.se

Undrar vad hon tycker? Well...undrar om jag bryr mig? :-)



2009-12-01 @ 20:11:53
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Christer Romson Lande

Är det möjligt att en lärare beter sig då där i flera år utan att någon kollega eller skolledingen märeker det? Det är svårt att tänka sig...

2009-12-01 @ 21:42:59
Postat av: Johanna

Beckah: Förstår att du inte bryr dig, det som den läraren gjort är o f ö r s v a r b a r t och en skam för hela lärarkåren. Däremot fundrerar jag på om det verkligen är lagligt att lämna ut hennes namn? Bara så att du inte råkar illa ut, menar jag.

2009-12-01 @ 22:01:27
Postat av: Stina

Vilket trevligt namn på en lärare... Kanske fick hon till sist nog efter att ha blivit mobbad i många år? Undrar var respekten för lärarna har tagit vägen? Jag hade inte heller så bra lärare alla gånger, men skulle inte ens ha kommit på tanken att kalla någon vid ett dylikt namn...

2009-12-01 @ 23:05:01
Postat av: Emma

Hon va klassföreståndare till parallellklassen när jag gick där, allså för måååååånga år sen. hon va redan elak då. Vi ville ha bort henne!

Äntligen händer det något!

2009-12-02 @ 00:36:24
URL: http://www.metrobloggen.se/emma198
Postat av: BeckaHBitcH.se

Christer; de andra lärarna säger typ att de visste att något inte stod rätt till men inte att det var så illa.



Emma; ja jag vet, tyvärr har hon varit likadan i alla år. Helt sjukt att det kunnat pågå så länge :-/

2009-12-02 @ 02:44:17
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anonym

äntligen har rättvisa skipats!

förstår inte riktigt vad som menas med "uthängd" på internet? det är ju bara ren fakta att läraren ska sluta... föräldrarna har väll ingen tystnadsplikt?

det är inte alls svårt att tänka sig att en lärare får bete sig illa i flera år utan att någon reagerar, när jag gick på den skolan hade de flesta (alla?) lärarna arbetat där i måååånga år och självklat höll de varann om ryggen. att detta är ett litet samhälle kan också spela in. kan bara beklaga att victor fick just henne som lärare!

2009-12-02 @ 08:25:56
Postat av: Bodil

Fy fan, vad ARG jag blir!!! Vet inte vad jag ska säga, mer än att det är toppen att hon slutar (dock borde hon inte sluta EFTER jul, utan NU, eller ännu hellre igår). Grrr.

2009-12-02 @ 15:45:15
URL: http://enmynta.se
Postat av: Evelina

jag hade oxå Fitt-Marie Kuksson ibland, (hon kallades så redan då hihi) hon slog bla en kille i min klass och sknugga in honom i väggen. detta är ju typ 15 år sen. men redan då var hon en mardrøm!



Lite sjukt att hon fick varningar redan då för 15 år sen, men ändå lyckats hålla sig kvar så länge!

2009-12-04 @ 10:15:08
URL: http://metrobloggen.se/evsi


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback