Tre intressanta saker

Intressant i detta fallet betyder inte positivt, bara ...intressant helt enkelt.
Förklaringar står på bilderna.


Grej 1:




Grej 2:



Grej 3:





Jag vill ha provsvaren från biopsin NU. När jag får dem ska jag passa på att berätta om de här grejerna för Borås också. Vill inte ringa själv med det här. Vi var ju där IGÅR lixom. Inte är det akut heller för den delen så det känns inte som att jag behöver höra av mig extra för att berätta.


Tillägg: alla barn kan ha så bakom öronen ja. Men precis som med det mesta annat kan det också vara LCH. Elmer hade LCH-relaterade hudproblem i ögonbryn och hårbotten som såg ut precis så där, i höstas.

Kommentarer
Postat av: iorlina

Hej!



Sånna röda märken som E har på kroppen får våran Lukas när man tar i honom. Man behöver inte ta ett dugg hårt alls utan det räcker att man håller honom eller så. Dock får han dem ju inte på samma ställen... Han har också skorv barkom ena örat och har haft det sedan han var lillliten... alltså i ung. ett år nu...

2010-05-19 @ 22:20:25
Postat av: åsa

har du funderat över hur Elmer kommer att klara av vattkoppor??? (Storasyster har haft och nu väntar vi in lillebror.)

Det finns ju vaccin? Har du övervägt att vaccinera Elmer?

2010-05-19 @ 22:22:12
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Alla får märken om man tar på naken hud. Det är inte sådana märken. sådana får han också men det här är en annan slags märken och de kommer bara i badet.



Skorv bakom örat är inget konstigt, precis som det är ickekonstigt att ha det på huvudet men när det gäller LCH-barn så KAN allting vara konstigt ;-) så därför får man hålla koll.

2010-05-19 @ 22:23:13
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Vi frågade om just Vattkoppor i höstas och fick svaret att han inte har ondare av det än andra barn. Skillnaden är om han har en aktiv, agressiv sjukdom och är under behandling, då kan Vattkoppor vara speciellt farligt.

2010-05-19 @ 22:25:09
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Anonym

Skumt

2010-05-19 @ 22:34:47
Postat av: Anonym

Min son har sådana fläckar över hela kroppen, det har de flesta små bebisa. Ta det lugnt! ;PpPP;;PPPPpPPpppPpppppP

2010-05-19 @ 22:42:48
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Du har antagligen missat att läsa på om LCH innan du fällde den kommentaren ;-) men det är lugnt, jag kan berätta för dig istället. Langerhans cellhistiocytos i huden ser alltid ut som en massa annat! LCH kan se ut som vad som helst!



När det gäller de flesta barn med LCH i huden får föräldrarna först höra att deras barn har skorv eller blöjutslag eller exem eller helt vanliga bebisprickar. LCH ser ut så, ja.



Därför är det väldigt viktigt att man håller noggrann koll för allt som på vanliga barn är helt normalt kan på Elmer vara LCH. Förstår du?

2010-05-19 @ 22:48:02
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Petra

Vet du mer exakt när besked från biopsin kommer??? Kram

2010-05-20 @ 05:36:58
URL: http://www.willvindesign.se/blog/
Postat av: Johanna

Men är det inte bättre att vaccinera då ifall att han skulle bli sjuk och sen få vattkoppor? Vaccinerade min son mot det. Va läskigt med alla prickar. =( Hoppas det inte är nått farligt.

2010-05-20 @ 07:20:01
URL: http://theomylove.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Hon sa i förrgår att det brukar ta 1,5-2 veckor. Idag har det gått 2 veckor men det har ju varit långhelg iofs. Sen var det väl ganska noggrannt så det absolut inte blir fel med tanke på att det var en del av anledningen till varför testet gjordes - för att jämföra med förra biopsin :-/

2010-05-20 @ 08:39:18
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Angelica/Jeka

Jag hade blivit helt nojjig, att hela tiden och jämt behöva utvärdera varenda lite prick och varje dag verkligen gå igenom sitt barn från topp till tå och kolla fläckar osv. Barn har ju ständigt nya fläckar, prickar, värmeutslag osv. (iaf mina)

Styrke kramar till dig!



Äldste kille här har välditg torr hud, blir alltid rödflammig i badet och får extremt stora rodnader av plåster (har jag märkt det sista), men läkarna säger att det inte är något. Hans pappa har "hyperaktiv hud" vilket inte heller är något att bry sig om säger läkarna.

Bara att smörja med en fet kräm.



Jag hoppas verkligen att lille Elmer växer upp och slipper så mycket symptom som möjligt. Att han kanske "växer ur det" (om det nu går på något vis).

2010-05-20 @ 20:18:53
URL: http://angelicaheltenkelt.blogspot.com
Postat av: petra

kan ett barn få LCH någon månad efter dom föds? eller hur funkar de där?

hur märker man at ett barn har LCH ? om dom nu kan få de efter någon månad när barnet är fött?

2010-05-20 @ 22:53:46
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Petra; LCH kan komma i vilken ålder som helst. Att födas med det är inte det vanliga.



Hur man märker det beror på var det sitter. Om det sitter i skelettet kan det tex bli en ömmande bula, sitter det i huden kan det visa sig som exem, skorv, blöjutslag eller andra hudutslag. Skillnaden när det är LCH är att det inte försvinner. Inte med salvor och krämer heller. Efter en tid när man testat allt kanske man till slut gör en biopsi och då får man fram en diagnos.



Det kan sätta sig i lever, lungor, benmärg osv.



Barnen kan må dåligt allmänt, få feber med mera.



Så det går inte direkt att svara på frågan för det beror helt på var det sitter, i vilken utsträckning med mera. Läs mer om LCH i inlägget jag skrivit om sjukdomen: http://beckahbitch.blogg.se/2010/may/utkast-maj-10-2010.html

2010-05-20 @ 23:19:33
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jeka; man ska hålla koll om man har ett LCH-barn, men det är inte alls nödvändigt att överdriva så som jag gör.



Jag överdriver för att jag inte kan låta bli, jag är skitnojig och hypokondrisk, även med mina friska barn så jag blir ju ännu värre med Elmer.



Jag har jättesvårt att slappna av.

2010-05-21 @ 10:53:31
URL: http://beckahbitch.se


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


bloglovin

Varför prenumerera? Läs ->



Läs detta innan du skriver:

Eventuella svar skriver jag här, inte i din blogg.
Försök undvika elakheter, det är så tröttsamt och onödigt.
Rena reklaminlägg/spam undanbedes.

Vill du tipsa om en tävling? Det får du gärna göra men gör det helst genom en kommentar HÄR

Tack för din kommentar :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress: (Visas bara för Beckah)


URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback